dankdawg skrev:
Halugenlampe skrev:
der er også alt for mange mennesker i verden, så jeg ser beskyttelse af truede dyrearter som væsentligere, end at redde menneskeliv.
man kan vel også tilgive dem for fokusere på nationalistiske formål når nu landet er ved at bryde sammen. men, come on, se på de 2 kandidater. der er en verden til forskel på dem. Obama er intelligent, dygtig og sympatisk og det er hovedsageligt hvad verden har brug for nu. skidt med det økonomiske. det er jo bare nuller og papir.
1) Du kan jo tage dit eget liv, hvis du mener at det er tilfældet.
2) Det du snakker om er en kulturforskel, ikke politiske forskelle. Du kan simpelthen bare bedre lide Obama. Det er jo fair nok, men det er ikke noget der hører hjemme i en politisk diskussion. Det er simpelthen for ubegavet en kommentar. Det må være kandidaternes POLITIK man diskuterer.
3) Økonomi er ikke bare nuller og papir. Det er mennesker der agerer. Det er mig en gåde at du kan lave så kort en post og skrive så meget fuldstændigt idiotisk. Det er OK ikke at have forstand på politik, men så kan man i det mindste lukke røven.
mht. punkt 1.
det er underligt, at man ikke kan have den holdning at der er for mange mennesker på kloden, uden at blive bedt om at begå selvmord.

der bliver jo ikke ved med at være ressourcer nok. hvis vi vil gøre os forhåbninger om at bevare den uspolerede natur som er tilbage, så nytter det ikke at jordens befolkning stiger yderligere 2 milliarder frem mod 2042 som det forudsiges. vi når et punkt hvor de sidste paradisiske oaser må give plads for landbrug til at føde alle de satans mennesker. når hver kvadratmeter af jordoverfladen tjener til vores behov. gode, langsigtede strategier som økologi, vil måske blive ofret til fordel for højere udbytte. jeg mener også at medmindre du hedder Lance Armstrong eller Kasparov eller lign. så er dine gener sgu ikke så specielle, at de absolut skal videreføres. jeg så gerne at det blev langt mere udbredt at adobtere børn.
mht. politik:
okay... se nu bare det her klip, så tror jeg vi forstår hinanden bedre:
http://www.youtube.com/watch?v=L8__aXxXPVc jeg er ikke ekspert på politik, jeg hader det som pesten, men det ville være fint hvis den som skal være vice-president, har en smule styr på hvad det handler om. har i iøvrigt set det klip hvor hun spørger hvad en vice-president laver?
det som er så fantastisk ved dette valg, er at man slet ikke behøver kigge på den egentlige politik. både McCain og Obama er dygtige, uden tvivl. McCain er simpelthen bare for gammel og sløv. se hans "that's not change we can believe in"-tale. grufuldt. vi må indse at chancerne for at han ikke gennemlever de 4 år er betydelige. havde han nu valgt en fornuftig running-mate, så havde ulykken måske ikke været så stor. men den gamle mand panikker i sådan en grad, at han vælger Sarah Palin. Palin's kvalifikation består i 2 ting: hun er ung + hun er kvinde. og det er vist det. hun er valgt for at tiltrække et kvindeligt publikum, uden at afvige fra de konservative dyder(NRA-medlem osv.), og for hendes energiske udstråling, modsat McMumie's 'from-beyond-the-grave'-agtige fremtoning. med Palin inde i billedet bliver det slet ikke et spørgsmål om McCain/Obama, men nærmere; hvordan undgår vi at Palin bliver president. det er sgu ikke så svært venner.
skal vi kigge på det politiske, sådan.. bare for sjov. O.K. if we must...
McCain har ærligt udtalt at "economics is not my strong point". den slags ærlighed er meget sympatisk, men i en situation som USA er i lige nu, er det et ret katastrofalt hul i facaden. i USA er der sket det over de seneste 8 år, at økonomien faktisk har boomet, believe it or not, men middelklassen har ikke set en øre af de penge. stagnationen skyldes delvist indvandringen fra syd, som presser lønningerne i den lavere middelklasse. pengene er akkumuleret hos de rigeste. økonomisk er det middelklassen der står med ørene i maskinen, og også dem som kommer til at betale for bankkrakket. der hvor det virkelig gør ondt hos mange amerikanere er omkostninger til sygesikringer, som er steget med 100% de sidste 8 år. McCain vil løse problemet ved at gøre det mere profitabelt for arbejdsgivere at betale sygesikringer til de ansatte. Obama vil sikre basal sygesikring for alle, ved bl.a. at give privatpersoner nogle af de samme skattemæssige fordele som arbejdsgiverne har på området. derudover vil Obama give skattelettelser til 95% af befolkningen og øget beskatningen af de 5 rigeste %. både Obama og McCain har store løfter om at smække døren i for lobbyisterne der har infesteret washington under Bush. jeg tvivler på nogen af dem kan komme problemet helt til livs, men McCain har det største troværdighedsproblem i dette øjemed. han er simpelthen alt for indgroet i miljøet, og så er han republikaner. hvis der er noget republikanerne er kendt for, så er det deres businessmindedness. McCain har stemt med bush 90% af tiden de seneste år, og været med til at gennemføre en række lovændringer i favør af big-business. såsom huller i skattelovgivningen, der giver virksomheder muligheder for at ungå at betale, den ellers høje, amerikanske corporate tax på 35%(for indtjeninger på over $18,3 mill.), til nærmest ingenting. det er noget som kun kommer de rigeste til gode, og McCain kan ikke løbe fra at han er republikaner, og det gør han vel heller ikke. sådan som landet ligger lige nu er det bare ikke den slags der er brug for.
men altså: magt korrumperer => politik korrumperer. jeg tror ikke at Obama lykkes med at gennemføre halvdelen af det han ønsker. visionære politikere bliver enten skudt, fejler miserabelt eller bliver korrumperet. på alle måder noget afskyeligt stads.
mht. økonomi, så er det jo bare omregningsfaktoren mellem ting der har værdi. pengene i sig selv har ikke nogen værdi. hvis man gør kariere indenfor økonomi, så bidrager man ikke med noget af værdi til verden. det er der desværre alt for mange der gør.