Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 19:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Hvordan får vi sat narko på dags-ordenen, så vi ka' få det fokus der skal til for at opnå en legalisering?

Det eneste medierne bringer er den konstante flow af historier om narko-fangster. Hvordan får vi ændret den en-sidige tilgang til emnet?

Hvordan får vi skabt den opmærksomhed der ka' vende situationen til det bedre, og reelt skabe ordentlige livs-forhold for den minoritet der ønsker at krydre deres liv med andet end alkohol?

Hvornår får vi lov til at være her?

Medlem

Geografisk sted: ja
Når du får en avis til at basere sit salg på at forherlige hvad almenheden anser som hård (det er det ofte!) kriminalitet. Det er jo netop produktionen og markedet som er det rådne. Hvis du vækker interessen her (lovgivningens paradoks- den skaber voldsommere problemer end den "forhindrer") så skal det nok blive spændende.

Evt. et sensationsprogram ala dem hvor de buster "kriminelle" og konfronterer dem, blot med fokus på hvorledes lovgivningen KUN gavner den organiserede kriminalitet, og næsten ingen præventiv effekt har.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvad med en koordineret læserbrevskampagne fra forummets medlemmer. Vi er jo en del mennesker med noget fornuftigt på hjertet, og burde kunne argumentere sagligt omkring emnet. Evt. kunne en gruppe af de mere belæste keminørder læse udkast igennem og komme med ændringsforslag, så alle indlæg både var faktuelle og seriøse.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
Den der tour-bus kunne da være kanon, finde en sponser til bussen, og køre rundt forskellige steder, festivaler o.lign. for at lave HR. Måske først lave en forening. Men med sådan en bus ville vi komme i fjernsyns mediet, og det er det som batter! lave en stor kampagne/koncept, til touren, måske ender vi touren inde på rådhuspladsen i københavn, og har i mellemtiden fået en masse tilhængere, som giver årskontingent, som giver foreningen flere penge, til at blive størrere. og til sidst har vi så mange medlemmer, at vi virkelig kan komme ud med vores synspunkt, og på et tidspunkt må regeringen sige noget til det!

Skrevet i en skævert :peace:

Medlem
Brugeravatar

Nåh ja, Pony, man kunne måske godt udarbejde nogle breve her på sitet. Altså, at man skriver et udkast og oploader det. Så vil der nok komme en række forslag og rettelser og på et tidspunkt ville man kunne sende noget afsted i ønsket retning. Malkavian er i øvrigt en hardcore narko-aktivist i mine øjne, som allerede gør mange af de ting vi her snakker om... Tjek denne lignende tråd(med fokus på cannabis), jeg startede i et meget seriøst øjeblik: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=24934. Der skriver jeg noget halløj og malkavian svarer med hans view på sagen...

Jeg tillader mig lige at poste hans svar, da én samlet tråd står stærkere end to enlige:

malkavian skrev:
fingre skrev:
I har sikkert haft en tråd som denne før, men da det roder lidt meget ved en søgning på legalisering af cannabis her på boardet, tillader mig at starte en ny.

Jeg vil gerne høre jeres progressive ideer om, hvordan vi kan få legaliseret cannabis. Altså forslag og ideer i forbindelse med egentlig 'cannabis-aktivisme' på det ene eller det andet plan. Ligeledes kunne tanker om, hvad der gør kampen så svær være interessant. Altså en tråd med en decideret politisk vinkling.

Jeg kan kun anbefale dig at holde øje med Cannabisrådet, som jeg og en række andre temmelig interessante personer p.t. er involveret i. Vi er som sagt lige startet op igen (vi holdt stiftende generalforsamling d. 26. juni) og vi havde blandt andet besøg af Fredrick Polak, hollandsk psykiater og reformaktivist i langt mere end 20 år.

P.t. er vi temmelig godt "connected", bl.a. til det europæiske ENCOD (som Polak også sidder i). Det skyldes især nogle aktivister fra Gadejuristen og Brugerforeningen, som nogle af Cannabisrådets medlemmer kender til. Polak kan i øvrigt ses på slap line her, hvor han punker FN's narkohøjkommissær Antonio-Maria Costa med et grimmer spørgsmål.

Jeg kan med en vis glæde sige, at der er nogle ganske progressive ideer i spil. Det udvikler ganske enkelt ens forståelse af problemstillingen, når man løber sammen med ens internationale "kollegaer" indenfor både cannabis og andre stoffer.

Derudover har vi også en masse kontakter i forskermiljøet her i Danmark, og jeg har selv for nyligt gennem dette netværk fået publiceret en lang artikel i bladet STOF (ikke et "peer reviewed" blad, men trods alt et officelt blad med over 3000 abonnenter indenfor forskning i rusmidler, behandling, osv.). Artiklen i STOF er et uddrag af min bog Cannabismyter.

P.t. er Cannabisrådet den eneste organisation, der kæmper for at erstattet den ensidige forbudspolitik med et lovligt, reguleret marked, hvor fokus kan ligge på skadesreduktion og uddannelse i stedet for.

Og det har aldrig været vigtigere at folk giver den en skalle. Hvad mange ikke ved er, at FN allerede næste år (2009) lægger sig fast på de næste 10 års narkopolitik i deres regi. Der er høringer til efteråret, hvor NGO'erne (altså aktivisterne) bliver hørt. Sidste gang FN gjorde noget lignende, fik vi 1998 visionen om "A Drug Free World" - noget der var så afgrundsdybt stupidt (og farligt), at selv VK regeringen i 2003 måtte lægge afstand til visionen i deres kampskrift "Kampen mod narko".

Lad mig smide noget inspiration til progressiv tænkning på cannabisområdet. Polak var så flink at dele kopier af artiklen ud på generalforsamlingen, men den findes også på nettet:

HOW DOES THE LEGAL REGULATION OF CANNABIS COMPARE TO THAT OF OTHER ILLICIT DRUGS? The merit of health arguments in the legalization debate

Mit næste råd til dig - hvis du vil nærmere på det "progressive ideer" - er at interessere dig for Drug Policy i bredest mulige forstand. Hvis du kun kigger på cannabis, så går du glip af rigtig meget. Cannabis kan simpelthen ikke ses 100% uafhængigt af det overordnede spørgsmål om narkotikapolitikken.

Et par url'er røg lige, da jeg citerede. Her er de:

"HOW DOES THE LEGAL REGULATION OF CANNABIS COMPARE TO THAT OF OTHER ILLICIT DRUGS? The merit of health arguments in the legalization debate" -> http://www.drugsbeleid.nl/nederlands/pdf_files/cnbvstheothereng.pdf

"Artiklen i Stof" -> http://www.stofbladet.dk/6storage/586/37/stof11.27-37.pdf

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Er cannabisrådet noget man kan støtte op om? Er der evt. nogle arrangementer/muligheder for at bidrage (økonomisk el. lignende)? Det kunne være fedt, hvis man kunne reklamere lidt, og evt. lave nogle happenings med taler og aktiviteter. Lidt ala den årlige cannabismarch eller hvad det nu er, som går fra staden af- blot uden at indvolvere staden, da det ville skræmme nogle væk.

Medlem
Brugeravatar

Hey, i min iver efter at lave en seriøs legaliseringstråd, har jeg spurgt PMD, om jeg måtte poste dette gode og velfunderede indlæg, han skrev i tråden "Legaliser Hash"... Som sagt synes jeg, at det vil være sjovt, at samle en masse potente tanker i 1 tråd.

Paul Muad Dib skrev:
Der opstår ofte et problem i denne slags debatter. Jeg er ofte stødt på den (mærkværdige) holdning at årsagen til at jeg (moralsk) støtter op om en legalisering, naturligvis må være for at jeg kan tage narko. Personligt er jeg røv ligeglad med om narko er ulovligt eller ej, det kan sagtens skaffes alligevel.

Hvis man kigger på de officielle årsager til at man opretholder narkotikaforbuddet:

Man beskytter den dumme forbruger imod sig selv- koste hvad det koste vil.
Man afskærer til dels forbrugeren fra narkoen, minimerer den positive omtale og reklame, straffer for at afskrække samt tvinger priserne så højt op at forbrugeren er tvunget til at opgive sit forbrug, samt fjerner lysten for overhovedet at prøve det. Dette skulle eftersigende ske ved at udgifterne ved al den narko som konfiskeres skal dækkes af det resterende, samt at arbejdet med at få det frem til forbrugeren stiger. I teorien giver det mening. I praksis gør det ikke.

Mange kommer ind på udgifterne i forhold til lovgivningen:

I dag er prisen på det meste narkotika tilpas lav, og alle kan følge med. Samtidig er der ganske mange forbrugere. Dette bevidner om at politikken formentligt ikke er effektiv.
Selv HVIS det nedsatte forbruget, ville det så overhovedet være dét værd?

Jeg synes det kunne være interessant hvis man kunne lave et halvnøjagtigt overslag, og således sammenligne udgifterne for de forskellige løsninger.

F.eks.: Hvad er udgifterne for staten i dag, medhensyn til indsatte (som sidder inde pga. narkotika relateret kriminalitet og besiddelse af store mængder osv.)

Hvad er udgiften for tolderne?

Hvad er udgiften for det narkotikaorienterede arbejde (politi på staden osv.)?

Altså, hvor mange penge øses ud af vinduet, for at stresse narkotikabrugere i DK.

Så kunne man samtidig tage et kig på hvor meget man i dag bruger på behandling af narkomaner (minus udgifterne for evt. straffe), og hospitalsindlæggelser som kan linkes sammen med narkotika. Så kan man regne et gennemsnit ud, og se hvor stor en del af narkoforbrugerne som reelt set er i kontakt med sygehusvæsenet, og derfra finde ud af hvor mange procent forbruget skal stige, før disse udgifter vil overstige alle de udgifter som FJERNES ved en legalisering. Og man kunne evt. sammenligne med Holland, og køre en lignende løsning hvor en del af udgifterne fra forbuddet i stedet gik til HR, og behandling, således at man på sigt ville nedbringe antallet af narkomaner og skader.

Men som regel mener folk at det ikke skal opgøres i penge men menneske l i v, og regner med at en narkotikafortaler udelukkende vil legalisere for at få narko..

Ved ikke om der er nogen reelle tal. Men det kunne da være interessant.

NB: Det kan nævnes at en lukket celle ca. kostede 1708 kr pr. dag i år 2005.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Polle pot skrev:
Den der tour-bus kunne da være kanon, finde en sponser til bussen, og køre rundt forskellige steder, festivaler o.lign. for at lave HR. Måske først lave en forening. Men med sådan en bus ville vi komme i fjernsyns mediet, og det er det som batter! lave en stor kampagne/koncept, til touren, måske ender vi touren inde på rådhuspladsen i københavn, og har i mellemtiden fået en masse tilhængere, som giver årskontingent, som giver foreningen flere penge, til at blive størrere. og til sidst har vi så mange medlemmer, at vi virkelig kan komme ud med vores synspunkt, og på et tidspunkt må regeringen sige noget til det!

Skrevet i en skævert :peace:

Det er helt klart noget der vil rykke. Og hurtigt, modsat brevkampagnen. Problemet bliver blot at finde sponsor/sponsorer, for hvem vil have dette rygte om stofbrug siddende?
Måske nogle insidere i STOF-bladet kan hjælpe, hvis de findes her på siden.

Jeg har lige tjekket et tilfældigt busudlejningsfirma, og de tager 17.000kr for leje af bus i én uge. Dette burde kunne lade sig gøre, på den ene eller anden måde.

Endvidere burde der kunne støttes fra diverse ungdomspolitiske organisationer. Jeg ved at VU, RU og SFU alle har legalisering af cannabis på dagsordnen, så en storstilet operation burde kunne lade sig gøre. Vi skal bare igang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Man kunne evt. starte en indsamling, så sympatisører m.m kan støtte op om en kampagne for saglig og effektiv narkotika politik. Jeg ville godt spytte en hund i bøssen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Jeg vil mene at en forudsætning for nogle intiativer vil virke overhovedet og blive set seriøst på er at der etableres en forening eller organisation der kan samle tropperne og kordinere arbejdet.. I dag er vi blot en masse enkel personer spredt over hele Danmark der er pissed..

The drug users have nothing to lose but their chains. They have a world to win. DRUG USERS OF THE WORLD, UNITE!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]