Portuz skrev:
JEL skrev:
Men hvorfor hjælper man så ikke burma og afrika nord-korea feks? Overfor dem sidder danmark jo bare på sin flade som du si'r.
Kom nu ind i kampen, hvorfor flyver vi ikke alle sammen til paradis? Tingene skal jo også kunne lade sig gøre. Jeg håber ikke du mener jeg er i den rette position til at kunne give dig et korrekt svar på det.
Tingene ska' ku' la' sig gøre? Mener du man betragter burma som sværere at invadere end afghanistan? Eller afrika som Umulig at indtage militært? Og at det er derfor man ikke hjælper de civile i de lande?
Nogle af de afrikanske konflikter mellem stammer, hvor civile slagtes mens vesten bare kigger passivt på, sker med langt mere primitive midler end taliban råder over.
Og nu snakkes der om en mulig invasion eller krig mod iran, pga deres atom-program. Iran er teknisk meget længere fremme end afghanistan, burma og afrika tilsammen, så jeg tror ikke man fravælger at hjælpe de afrikanske civile fordi det er for svært, men fordi de ganske enkelt ikke betyder noget for os. Vi ka' leve uden dem, derfor får de lov at dø i deres interne stamme-konflikter.
Og dermed holder argumentet at vi (danmark) er i afghanistan fordi vi er de barmhjertige samaritanere ikke.
Det hele startede med at bin-laden sku' fanges. Det handlede ikke om de civile's elendige liv i afghanistan til at begynde med:
Citat:
The War in Afghanistan, which began on October 7, 2001, was launched by the United States and the United Kingdom in response to the September 11, 2001 attacks. It was the beginning of the War on Terror. The stated purpose of the invasion was to capture Osama bin Laden, destroy al-Qaeda, and remove the Taliban regime which had provided support and safe harbor to al-Qaeda.
Og den quote er fra: [url]http://en.wikipedia.org/wiki/War_in_Afghanistan_(2001–present)[/url]
Så jeg forstår slet ikke man har ændret sin argumentation til det hellige med at vi er der for befolkningen's skyld når det ikke passer en meter.
HVIS vi virkelig er der for befolkningen's skyld, hvorfor er vi der så ikke for den burmesiske eller den nord-koreanske eller den afrikanske? Dem hjælper vi jo ikke.
Eller hvad med de fattige der lever på gaden i newyork? Dem la'r man jo også bare sumpe ihjel.
Eller hvad med palestinenserne? De civile i gaza der aldrig har smidt en bombe mod israel, hvorfor hjælper man ikke dem?
Bin-laden er stadig frit arbejdende, ergo er afghanistan-krigen en fiasko.
Der dør flere mennesker i afghanistan nu, end før, , ergo er afghanistan-krigen en fiasko (hvis tallene google-news viser ellers er korrekte)
Portuz skrev:
Hvor i alverden opspore du den slags info? via BT eller EB?
Jeg vil rigtig gerne se pålidelige kilder til det du beskriver der, specielt det med de civile har fået det værre.
Hvis du kigger lidt på nettet ka' du hurtigt finde info om død og ødelæggelse.
feks google's news-funktion der søger blandt forskellige medier i verden:
google afghanistan newsMen det gi'r sig selv at hvert medie har sin egen indfalds-vinkel på emnet.
Portuz skrev:
Danmark var heller ikke med på samme måde da USA gik i i afghanistan som vi gør i dag, så nu er situationen en lidt anden. Men husk det er en noget anden "Taleban" der findes nu.
Ja, du har ret, vi har nu et taliban der er mere opsat end nogensinde på at forårsage vores totale destruktion. Før krigen var danmark ikke i taliban's søgelys, så danmark har selv skabt den fare for terror her landet som vi nu må leve under. Det synes jeg ikke er særligt genialt.
Portuz skrev:
JEL skrev:
Hvis man legaliserede så narko ku' produceres af vestlige virksomheder ville taliban ingen penge ku' tjene, og vupti så ville krigen hurtigere være ovre.
Det ville halvdelen af afghanistans befolkning også. Men lav gerne en plan over den vupti løsning og send den til de rette folk

Vil halvdelen af afghanistan's befolkning gerne legalisere narko? Det var jeg ikke lige klar over, men det lyder da rigtig godt

At legalisere er ikke svært hvis man vil. Problemet er at danmark og usa ikke vil. De er modstandere af narko, og vil hellere dræbe civile i en krig end at legalisere narko og dermed minimere krigen. Det er et valg danmark og usa træffer. De fastholder narko-forbudddet, skønt det forstærker taliban's evner til at bombe, skyde og dræbe i flæng. Det er et ideologisk valg at civile's sikkehed og liv betyder mindre end at få standset joe druguser's fornøjelser på stoffer. Man vil hellere jage en narko-bruger end at redde civile afghanere (eller sine egne soldater for den sag's skyld, for dem sender man jo gladeligt i frontline hvor de bli'r slået ihjel oftere end hvis man legaliserede narko)
For den danske og amerikanske regering betyder narko-modstand altså derfor mere end menneskeliv, hvilket jeg finder dybt usympatisk.
Portuz skrev:
Så hvis vi bare stoppede alt udenlands og var egocentrerede her i Danmark så ville alt være fint, brugte alt hvad vi havde på os selv?
Det si'r jeg ikke. Men jeg si'r vi ikke bør føre narko-krig i afghanistan.
Jeg så gerne vi invaderede burma og hjalp befolkningen dér med at få frihed. En sådan invasion ville jeg stemme for. I burma er der tale om undertrykte civile, mens dem man hjælper i afghanistan er kriminelle warlords der ikke er en skid bedre end taliban mht frihed for deres civil-befolkning.
Portuz skrev:
Hvis du nu virkelig kiggede på hvor det danske Forsvar tabte penge ville du forstå at afghanistan ikke er så slem igen.
Er det noget du ka' uddybe?
Portuz skrev:
Bare fordi den enkelte afghaner ikke personligt har bedt andre lande om hjælp kunne det jo godt ske de faktisk var meget glade for det.
Der er givetvis nogle der er glade for krigen, det er der jo stort set altid. Men spørgsmålet er bare om de er flertal eller mindretal.