Mikkel skrev:
Vi kan vel godt blive enige om, at alkohol og rygning er skadeligt for kroppen, men omfanget af skaderne er svær at vurdere, ja. Så længe man har overvejet, at der er en pris at betale ved at drikke og ryge, så kan man jo gøre, hvad man vil.
Kun delvis enige, for der findes jo også de positive sider af både alkohol og nikotin. CNN text-tv nyheden si'r jo at rygning ka' mindske risiko'en for bryst-cancer, hvilket jo er positivt, men's den lunge-cancer det siges også at gi' selvfølgelig er noget negativt. Alkohol ka' både ha' fedt-opløsende positive egenskaber på kroppen (det ka' feks forhindre at folk udvikler fedt-lever, har jeg hørt, hvilket jo er positivt og livs-forbedrende), men samtidig også celle-forandrende negative egenskaber (som feks hjerne-skade og dermed livs-forringende)
Så både positive og negative egenskaber er tilstede.
Og så er der også de psykiske egenskaber diverse ting har, som jo også ka' være både positive og negative for en's liv.
Bli'r man feks aggresiv af at være fuld er det negativt at være fuld, men bli'r man mere social så ka' det være meget positivt.
Alle de faktorer, som helheden altid består af, og som alle undersøgelser derfor altid burde med-regne, gi'r tilsammen et langt mere nuanceret billede end det stereo-typiske med at rygning _kun_ er negativt, og alkohol _kun_ er negativt. Intet i denne verden er _kun_ negativt.
Ja, man ka' få cancer af rygning, men man ka' også få et dårligere liv af at stoppe rygning. Og det ka' også være lige omvendt; den der ikke ryger får cancer, mens den der ryger for et dårligt liv med gule tænder.
Du ka' også træffe at ha' røget i 50 år, og så dagen efter du endelig vælger at stoppe for at få et godt helbred til dit otium, så bli'r du kørt ned på vej hjem fra dit første ryge-stop kursus.
Det er, efter min mening, totalt flintrende ligegyldigt om folk ryger eller ej. Det eneste der betyder noget, er om de er lykkelige eller ej.
Jeg er måske lidt gammeldags eller barok på det her område, men jeg holder stadig på, og vil forhåbentlig altid gøre det, at kvalitet er bedre end kvantitet (hellere et kort lykkeligt liv, end et langt miserabelt. Selvfølgelig helst _både_ langt og lykkeligt, det gi'r jo nok sig selv. Men man får næppe et lykkeligt liv hvis man ska' tvangs-dikteres af et statsligt styret monopoliseret livs-kvalitets-standard-mål (der feks forbyder narko), ovenikøbet fastsat af folk man måske aldrig har mødt, og måske heller ikke har ret meget tilfælles med (en politiker's livs-stil er jo næppe den samme som en hjemløs'), fremfor at få lov at vælge sit eget liv)
Så det korte af det lange er; at hvis du oplever et bedre liv når du drikker/ryger/spiser flødeboller, så er drikke/røg/flødeboller positivt for dig, og hvis du oplever et dårligere liv når du drikker/ryger/spiser flødeboller, så er drikke/røg/flødeboller negativt for dig.
Det er farligt at få cancer, men det er også farligt at være Ulykkelig. Folk ka' dø af begge ting. Og derfor er det en nødvendighed at folk selv ka' vælge.