ManFromAnotherPlace skrev:
Hej .Kjaer!
Spændende emne!
Du har fat i nogle gode pointer, men prøv at konkretisere det lidt. Du har helt ret i, at demokrati bør måles på flere faktorer (jf. eksempelvis Robert A. Dahl) og ikke blot på faktum, om man stemmer eller ej. Men er det ikke forkert at sige, at der ikke reageres? Jeg synes da, at tiden med VK-regeringen har budt på en del folkeligeprotester; lige fra folk, der har været imod Irak-krigen til forældre, der er vrede over forringelser i daginstitutioner.
Det er vist Easton, der med sin teori om det politiske system først benytter termerne input og output i denne sammenhæng. Samme teori går på, at beslutningstagerne vælger nogle inputs, mens de fravælger andre (politikere kan naturligt nok ikke imødekomme alle krav). Beslutningstagerne vil højest sandsynligt producere outputs, der gavner dem i form af tilslutning og støtte, hvilket vil føre til et genvalg (bibeholdelse af magten om du vil). I denne proces kan der være diverse demokratiske misforhold; hvem får eksempelvis lov, at komme med inputs? Et andet aspekt, der er vigtigt at holde sig for øje, er, at outputs godt kan skabe tilslutning til beslutningstagerne, selvom disse outputs egentlig ikke gavner vælgerne.
Det er måske nogen af disse problemer, der kan være på spil med vores nuværende regering.
PS: Hvorfor må man ikke blande international og national politik? Kan man næsten lade være med det?
Grunden til jeg ikke ønsker at blande national med international politik i dette tilfælde, er, at det er den nationale politik, vi diskuterer (vores demokrati) og ikke andre demokrati eller noget i den dur. Derudover er det "anarki", der styrer på internationalt plan, hvor vi i Danmark har et "folkestyre". Derfor synes jeg ikke det er på sin plads at begynde og blande dette anarki, men det vi egentlig diskuterer, nemlig vores demokrati. Ved ikke om jeg fik forklaret/formuleret det ordentlig nok.

Jeg siger slet ikke, at folk ikke reagerer. Men der er ikke nok reaktion. Ja, vi har lidt små protester hist og pist, men hvor er den egentlig debat? Hvor er den egentlig kamp?