Jeg arbejder på en folkeskole, hvor følgende spørgsmål skal deles ud til 5.-9. klasser:
Citat:
Orientering til forældre vedrørende snifning af lightergas.
Det er i øjeblikket meget oppe i medierne, om unge der eksperimenterer med at sniffe lightergas. For at afdække hvorvidt de unge i Gladsaxe Komune også sniffer lightergas, har vi i denne uge sendt et anonymt spørgeskema rundt til eleverne fra 5. kl. - 10. kl.
Vi vil hurtigst muligt vende tilbage med et billede af, hvordan det ser ud i Gladsaxe, samt hvordan vi i fælleskab kan forebygge dette fænomen.
Med venlig hilsen
xxxx
Facts om snifning:
Virkning:
Er forskellig fra ung til ung. Nogle siger, at det at være høj, at være euforiseret, er at have det sjovt. Andre siger det er at være beruset, usikker i bevægeapparatet og vrøvlende. Rusen er fortrinsvis kort, få minutter, men forlænges ved vedvarende snifning.
Negative konsekvenser:
Snifning af organiske opløsningsmidler er farligt både på kort og lang sigt. Den akutte risiko er ulykke som følge af nedsat funktionsevne og risiko for dødsfald ved overdosis. Ved brug er der risiko for alvorlige helbredsskader: hukommelses - og koncentrationsbesvær, hjerneskader, skader på nyrer, lever og knoglemarv.
OBS:
Det er ofte de helt unge, der eksperimentere med at sniffe. Det sker oftest i grupper for spændingens skyld. Det er tit et pludseligt opstået fænomen, som det er vigtigt at tage alvorligt og få en snak med de unge om.
Spørgsmål vedrørende snifning af ligtergas
1. Hvilken skole går du på?
2. Har du nogensinde prøvet at sniffe lightergas?
Hvis Ja: Hvornår har du sidst sniffet lightergas?
Hvor mange gange har du sniffet lightergas?
3. Kender du nogen der har sniffet lightergas?
4. Hvor gammel er du?
5. Ved du hvem du vil kunne henvende dig til, hvis du blev bekymret for en ven?
TAK FOR HJÆLPEN.
Jeg blev temmelig chokeret over spørgeskemaet. De fleste børn her på skolen aner ikke ret meget om snifning, og at oplyse dem om det gennem at dele teksten ud, vil blot vække nysgerrighed frem for afskrækkelse. Når der står at det er noget som unge eksperimenterer med, kan det godt virke som en reklame for nogen.
Hilsen Fanny
Der er flere lærere på min skole som ikke bryder sig om skemaet, og vil tage det op på et lærerådsmøde.