The Rocketmann skrev:
Se på situationen i Rwanda i midthalvfemserne, havde FN grebet ind med voldelige midler og adskildt parterne kunne man have forhindret folkemord. Selvfølgelig kan diskutere forholdet mellem invasion, internationalt samfund, menneskeret og andre faktorer, men det forkommer mig at du her igen mener at vold altid er forkert og kan føres tilbage til menneske- eller statstype.
Nej, jeg si'r ikke at vold grundlæggende altid er forkert (selv-forsvar er feks helt iorden). Jeg si'r bare at vold altid _er_ vold, Uanset volden's formål.
The Rocketmann skrev:
Mit spørgsmål til dig er når vold har fred som formål, er voldsudøveren så iflg. din optik fredelig eller voldelig?
Anvender du vold er du per definition voldelig. Om volden bruges til angreb eller forsvar, ændrer ikke grundlæggende ved at det stadig er vold.
The Rocketmann skrev:
Et af de ofte oversete, og lidt platte fraser som jeg syntes betegner probstillingen meget godt er at "de fleste er ikke nødvendigvis de klogeste(her mener jeg ikke i forhold til et teknokrati!), de er bare de fleste."
Voltaire er citeret for at sige: "Jeg er ikke enig i hvad du siger, men jeg vil dø for din ret til at sige det"
Citatet fanger min point ret godt, nemlig at det øjeblik hvor det er politisk uaccebtabelt at modsige flertallet har demokratiet undergravet sig selv og er ikke længere at demokrati.
Som tanke kollapser demokratiet hvis dets funktion som de fås beskytter mod de fleste forsvinder.
Derfor er det vigtigt at et demokrati har politiske regler som bestemmer hvilke partier kan deltage og hvilke som ikke kan.
Hvem der er klogest, er relativt

Jeg forstår godt pointen med at ville beskytte demokratiet, men mener bare det er en illusorisk ide at man ka' gøre det gennem tvang.
Så snart du opstiller regler, som man ikke demokratisk ka' stemme om, så har du allerede opløst demokratiet. Som jeg ser det, så ska' et ægte demokrati bæres af folket's frie vilje til at ville ha' demokratiet. Et rigtigt demokrati lever kun hvis folket vitterlig ønsker et rigtigt demokrati.
De partier du vil forbyde, fordi de stemples som Udemokratiske, er udtryk for visse mennesker's Utilfredshed med det bestående. Den Utilfredshed imødekommer du ikke ved at forbyde dem kategorisk. Kun ved levende fri debat mellem grupperne, Uanset hvad de si'r, ka' man håbe på at der altid vil være konstant flertal for det 'rigtige'.
Så snart du begynder at undertrykke 'ekstreme' grupper's ytrings-frihed (kun den del som overholder gældende lov selvfølgelig), så er du ude på et skrå-plan, en glide-bane.
Mord-trusler er illegale jvf gældende lov, ergo må ingen fremsætte sådanne. Men hvis et parti opstiller et parti-program der går på at ville legalisere mord-trulser, så ska' de ha' lov til at fremsætte deres program. Hvis befolkningen så er villige til at stemme dette parti til magten, så er det fordi folket åbenbart ønsker at måtte mord-true hinanden (hvilket forhåbentlig aldrig bli'r noget nogen befolkning ønsker)
Jeg mener at demokratiet ska' være grundlæggende helt frit, styret af folket i fælles-skab. Og er vi så så Uheldige at flertallet er bumse-befængte narre-hatte der ønsker stats-fascisme, så er det fordi vi ikke har argumenteret godt nok for vores sag. Fred og fredelig tanke-gang hos en befolkning ka' ikke gennemtvinges med magt, det ska' dyrkes og vedligeholdes gennem ægte frihed, med-menneskelighed og ind-dragelse.
The Rocketmann skrev:
Når du siger dette, har du delvist ret. Erstat "elite" med "forfatning" i citatet og så har du stort set min tanke.
Men du si'r selv at flertallet ikke nødvendigvis er de klogeste, og derfor ka' man heller ikke vide om eliten er den klogeste. Og ergo er det potentielt demokrati-fjendtligt at begynde på den slags tanker, om at nogen bedre ved end andre hvad der er rigtigt demokratisk tanke-gang.
Der er kun 1 entitet der ka' afgøre hvordan samfundet ska' se ud, og det er folket. Ingen elite ska' herske over folket.
Forfatningen ska' derfor også være skrevet af folket (eller folket's betroede), og til enhver tid kunne opløses eller om-skrives af folket (eller igen; det's betroede)
Rigiditet i et demokrati er dybest set en Umulighed at kræve, da alting jo altid er under forandring og udvikling. Forsøger du at opstille nogle absolut faste rammer, så ka' du formentlig kun være sikker på 1 ting; nemlig at folket med tiden vil glide _fra_ de rammer.
The Rocketmann skrev:
Er det ikke at skade andre mennesker at at begå ting som Hussein/Pol Pot/Taleban m.fl.? Derfor må demokratiet jo også være i stand til at bedømme trusler og undertrykke nødvendigt dem, selv om jeg ikke bryder mig om hverken Bush, Blair eller Fogh, tror jeg at Irakkrigen KUNNE være det globale demokratis forsøg på nødvendigt at undertrykke trusler mod andre mennesker i det. Og dermed et vitalt skridt mod en bedre verden.
Det ku' den måske hvis FN havde sanktioneret den, og den ikke var blevet startet _mod_ FN's ønske på daværende tidspunkt. Du ka' ikke beskytte demokratiet ved at gå ud i 'rogue' missioner (som 'the coalition of the willing' teknisk set var). Det er en ren selv-modsigelse at en Ulovligt startet krig, ka' være forkæmper for demokratiet's udbredelse.
Men du har klart ret i at demokratiet ska' beskyttes mod trusler, og det er jo derfor vi har policen og militsen og alle de dejlige våben som ingen ka' li' at tale om

. Til _selv-forsvar_ (hvilket bør være ethvert våben's eneste formål)
Men _hvem_ der er 'demokratiet's' fjende, er ikke noget en elite må afgøre. Det er noget demokratiet's ejere ska' afgøre, dvs folket. Hvis FN blev et reelt verdens-demokrati, så ku' sikkerheds-rådet afgøre at ville invadere irak, og så ville det være demokratisk lovligt. Men ethvert angreb bli'r i sagen's natur Ulovligt, lige så snart det sker _udenom_ de demokratiske kanaler (at bryde loven for at ville forsvare loven, er noget rodet noget)
The Rocketmann skrev:
Du taler om "private valg", og her vil jeg gentage (i tråd med hvad du siger) at når de private valg implicerer andre mod deres vilje griber demokratiet ind.
Og det er det det eneste system som gør bare delvist tilstrækkeligt. Og det er en vital del af det at gribe ind at der findes mekanismer som forhindrer demokratiets medlemmer i at undergrave det.
Under denne form for demokrati ka' enhver gruppering gå sammen i deres egne små fælles-skaber (som selvfølgelig på de store linier stadig er underlagt over-demokratiet eller hoved-demokratiet), hvor de ka' lave deres egne fælles-regler (som kun gælder for dem der _selv_ melder sig ind i det fællesskab)
Men det du kalder at 'undergrave demokratiet', er ikke nødvendigvis noget _alle_ definerer som undergravelse. Alt er jo som bekendt; relativt. Og derfor er retfærdighed også relativ, hvilket naturligvis ikke er ligeså kønt som hvis der fandtes en klar objektiv definition af ondt og godt. _Folket_ må derfor være den mekanisme der bestemmer reglerne for hvad der er ondt og hvad der er godt; igennem demokratisk vedtagne love (som vi jo har det i store træk i vesten)
Så snart du vedta'r en mekanisme der står _over_ folket, så har du frataget folket magten, og den går ikke.
Det er blaa derfor jeg selv har skrevet en post engang, her på kanalen, som jeg kaldte '49-51', og som netop går på et muligt problem der ka' opstå ved den demokratiske styre-form; nemlig at det mest effektive flertal også er det mindste (jo færre der ska' dele noget, feks en kage, jo større stykke får de der ska' dele. Og derfor vil der jo ligge et Usagt ønske i et sådan system om at begrænse antallet af del-tagere (er der feks nogen i danmark der ikke gerne ville tjene mere hvis de ku', eller betale mindre i skat hvis de ku'? Tiltagende individualitet, som jo efter sigende ses i samfundet, skyldes jo formentlig et ønske om at man selv vil ha' mere af et eller andet (og det er ikke ment som en fordømmelse af nogen))), som jo er 51 procent af befolkningen. Som tiden er gået der der hele tiden kommet flere og flere love til, og enhver lov undertrykker visse mennesker. Logisk set må en sådan udvikling føre til (hvis man kører en teoretisk simulation af et sådan system helt ud til den største grad/faktor af 'cost/efficiency') at loven på et tidspunkt vil være så stor at 49 procent af befolkningen er endt spærret inde i et fængsel (eller hvor det nu er _billigst_ for flertallet at placere dem (måske endda døds-straf, hvis man ta'r de værste ekstremer med)), mens de 51 procent har alle midler og rigdom og velstand og bla bla bla (jo færre der feks ska' deles om benzinen til bilerne, jo billigere bli'r den per liter. Ergo er der allerede her et incitament indbygget til at ville begrænse antallet af del-tagere

(ved feks at lov-gi' om afgifter så ikke alle har råd til bil. På den måde er loven med til at afgrænse antallet der er velkommen i klubben af havere (og det 'antal' vil altid bund-falde på det, for systemet som samlet enhed, mest effektive antal. Det er helt naturligt, ihvertfald sådan som _jeg_ tolker den verden vi lever i

))))
The Rocketmann skrev:
Men det øjeblik et medlem af et amishsamfund bryder demokratiets regler står han/hende til ansvar for det overfor demokratiet.
Samme historie med mellemøsten. Forbryder de sig mod menneskene, må de stå til ansvar overfor mennskerettighederne som varetages af det omkringliggende internationale samfund.
Det mener jeg ikke nødvendigvis. Det er feks Ulovligt at slå på andre mennesker, men alligevel kommer boksere ikke i fængsel. Hvis et fælles-skab, _indenfor_ deres egne rammer, vedta'r at de godt må krænke hinanden's rettigheder (_kun_ dem der frivilligt er medlem af det fællesskab), så er det efter min mening helt legalt (det ka' man dog sikkert ikke sige irakerne har gjort, men det er mere ment som principiel betragtning

)
Hvis FN blev gjort til verden's parlament, og et flertal af verden's borgere blev enige om at FN var grund-pillen i alle samfund over hele verden, _så_ ville FN ha' samme magt og beføjelser som feks folketinget og rets-væsenet har det i danmark indtil videre.
Det kræver dog en reel opløsning af enkelt-staterne som vi kender dem idag (altså at alle afgiver suveræniteten til FN, hvilket på sigt nok også vil ske (det gælder både usa, palestina, israel, danmark, rusland, kina, iran, irak, england, schweitz, og alle andre lande der nu findes. _Hele_ banden

))