Odden skrev:
Det tror jeg ikke du skal være så sikker på JEL. Nogle gange kommer mere vidtgåenden interesser end sine egne tit iløbet af gymnasiet. Og derfor vil det i lyset af det være en god ide at lægge et fag som dette der, da det så kan føde til et helhedssyn af visse interesseområder en ung studerende kan få.
Det er rigtigt at der sker noget når man går fra folke-skolen og over på gymnasiet, hehe

En eller anden politisk opvågning eller bevidstlig-gørelse af en slags.
Men min ide med at lægge det allerede i folke-skolen, formentlig fra omkring 3. klasse, er for, mere eller mindre, at pode det direkte ind i ryg-marven på børnene; det over-ordnede verdens-billede.
Det lyder nok så dramatisk igen, over-ordnet verdens-billede, men det ska' kun forstås som en fælles-nævner for den viden og forståelse der er tilgængelig (så det er altså ikke meningen at man ska' til at printe ind i hovedet på børnene at "nu er jorden flad, og det har du bare værsgo at tro på"

)
Det jeg praktisk/konkret forestiller mig, er at man begynder at lære børnene om de fakta vi kender; vi er mennesker, vi lever på en frit-svævende klump af masse vi kalder jorden, det hele befinder sig i et 'rum' vi endnu ikke kender størrelsen på, plus meget mere detalje, plus meget mere detalje (meget firkantet sagt selvfølgelig

). Her er ikke noget med at lære dem om gud eller allah eller noget (det ka' de gøre i religions-timerne eller på religions-skolen, men ikke decideret i faget klimatologi (de ka' selvfølgelig godt diskutere om hvorvidt en eller anden gud ka' ha' en virkning på klimatologien, men det vil jo i sagens natur være en abstrakt debat, i-og-med denne gud ikke er til at se for alle. Så gude-debatter hører dybest set hjemme andre steder end i dette fag. Så slipper man også for at træde diverse tro's-retninger over tæerne, simpelthen ved at alle er udelukket på lige fod fra dette fag)), kun om det vi ka' se og det vi ka' forholde os direkte til i vores nutid (banalt begyndende fra elementar-fysik, hvor man lærer nogle enkelte grund-regler omkring atomer, og videre til lidt om molekyle-fysik, luft, vand, jord, til fysiske konstruktioner som biler, huse, byer, veje, broer, til stor-fysik som lande, planeter, sole. Det er alt det grund-liggende, den fysiske 'hard-ware' om man vil, der definerer vores habitat)
De ska' selvfølgelig inddrages så meget som muligt, i-og-med vi jo ikke selv har alle svarene endnu (der er ingen der brain-stormer bedre end nysgerrige videns-lystne børn, og på den måde ka' de selv være med til at stimulere hinanden, istedet for hvis de bare bli'r sat til at terpe træge 5-tabeller og 7-tabeller.), i alt det der ligger imellem de grund-liggende ting; nemlig diverse teorier om hvordan det hele sam-spiller. Altså om de smeltende poler er et resultat af global-opvarming eller istedet en del af en større svingende cyklus. Ting som vi ikke direkte beviseligt ka' sige er på den ene eller den anden måde, men hvor vi altså kun har teorier.
Det ska' ligge i folke-skolen, istedet for gymnasiet, fordi den 3-dimensionale måde at opfatte verden på (altså en helt konkret opfattelse af at vi bor på en kugle med 1 samlet sæt natur-regler, som er blevet gjort til en helt basal måde at se verden på) ska' læres inden de træder ind i den kritiske re-aktionære gymnasie-tid (hvor pigerne pludselig bli'r universet's centrum istedet

)
Jeg ka' selvfølgelig inderst inde kun vide hvordan jeg selv oplevede det jeg lærte i skole-tiden, men jeg husker meget tydeligt at det først var ret sent jeg, i hovedet, begyndte at opfatte land-skabet som en del af en kugle og ikke bare et Uendeligt kvadrat, og at der er en dybere konsekvens-mæssig sammen-hørighed mellem alt på et større plan end bare diverse lande's brutto-national-produkter (at feks solen ikke bare er en pæn lampe der gi'r os lys om dagen, og så ellers ikke har så meget mere med os at gøre, men at den direkte former vores liv på en absolut konkret måde)
Fordelen ved at få en samlet over-ordnet opfattelse af verden, så tidligt, er at man ikke ska' bruge en masse tid på at 'begripe' det når man senere i gymnasiet eller på uni sidder og læser mere tung fysik eller anden videnskab. Så man ka' sige det er for at lægge et plant fundament, som man så bygger sine senere valg-fag ovenpå, istedet for et Ujævnt fundament (hvor Ujævnhederne er alle de abstrakte tros-baserede ind-blandinger (det gud-dommelige feks))
Så det er vigtigt at skelne mellem ren eksistentialisme og så en mere personlig/opdragelses-mæssig/kultur-baseret livs-opfattelse her. Klimatologi ska' ikke beskæftige sig med det abstrakte, men kun det sete (dvs det er lige-meget, i klimatologi, om isen på polen smelter fordi gud er vred, eller fordi ny-rige kapitalister foretrækker benzin-slugere.)
Det man forholder sig til i faget, er at isen smelter, og at vi kender til nogle fysiske processer for hvordan is smelter osv. Man ind-drager altså det rent fysiske, at isen smelter, med helheds-billedet, at jorden og solen er en slags samlet øko-system, som vi naturligvis ikke kender virknings-mekanismerne af så detaljeret endnu. På den måde bli'r det en naturlig del af en's hverdag, at livet hænger sammen direkte med en selv.
Det er lidt svært at forklare synes jeg

Men billedligt ka' man sige at klimatologi ska' få børnene til ikke kun at tænke horisontalt, om vores habitat, men også vertikalt og diagonalt osv. Altså bredere, og i alle tilgængelige retninger.
Ideen er at det skaber en større innovation, og dermed lyst til at erobre livet både på jorden og hvor vi ellers ka' komme afsted med det

. Plus at det kommer til at sidde på ryg-raden at hvis man feks tømmer sin olie-tank i havet (som forskellige Ubegavede personer på forskellige skibe jo ind-imellem gør), så er det sin egen føde-kæde man sviner til (altså en reel rygmarvs-forståelse af at livet hænger sammen hele vejen rundt, og at olien ikke bare forsvinder på mystisk vis under hav-overfladen (olie er bare et eksempel, men det gælder selvfølgelig også en masse andre aspekter af livet))
Odden skrev:
Og gør man det interessant, så tror jeg også de fleste elever er med på den...
Ja, det er jo nok det største problem, hehe. Det er også en af grundende til at jeg synes man bør starte tidligt; så man dels ikke har skole-trætte børn når man endelig begynder at ha' faget, og dels at faget måske ka' være med til at ændre selve lære-måden så man skole-træthed slet ikke opstår (eller ihvertfald ikke lige så meget som hvis man pacer for hårdt med udenads-lære i de tidlige klasser, som simpel regning og stavning jo let ka' blive)
Odden skrev:
Jeg ville nok selv tæne "fuck et HOMOfag man!", men ville nok senere være glad for at have haft lidt om det, til når jeg kom i gymnasiet og fik de større interesser... f.eks. hehe.
Jo, men det er vel fordi du er ældre? Et barn i 3 klasse ser jo ikke skolen på samme seksuelle måde som en gymnasie-elev

Og det er også en af grundende til at lægge faget tidligt, inden den slags homo-fordomme bli'r for udpræget

Det er nemlig lige præcis _inden_ dét sker, at de ska' ha' lært en mere helheds-orienteret verdens-opfattelse, mener jeg

Malkavian skrev:
Faget ville sandsynligvis blive ren religion. Før man begynder at krydse discipliner og lave store overordnede visioner hjælper det hvis man er Tor Nørretranders eller i det mindste har greb og de enkelte elementer. Biologi, psykologi, socio-biologi, geografi, fysik, kemi, samfundslære i almindelighed osv. er svære nok at forstå i ordentlig detalje, og at kaste folk ud i terraforming, komplekse samspil mellem kosmisk stråling og solenergi går derud, hvor halvdelen er usikker eller science fiction. Bare forsøget af E.O. Wilson på at forene sociologi og biologi kastede tilbage i 1970'erne en række forskere ud i et næsten 30 årigt slagsmål, som den dag i dag knap nok er afsluttet. Prøv så at kombinere mere end to discipliner. Interessant men upraktisk fag

Men det er nok fordi du betragter faget som et der ska' lære børnene en masse fra oven og ned. Faget ska' ikke komme og sige "derfor er det sådan og sådan", men blot åbent lære børnene at debatere det sete. Faget ska' ikke præsentere en endegyldig sandhed, men lære børnene et udgangs-punkt hvorfra de ka' begynde at basere deres egen livs-filosofi. Faget ska' på sin vis mere lære børnene at tænke hvidt og bredt, og ikke så meget lære dem en masse halv-diskutabel udenads-lære.
De store konsekvens-debatter vil stadig være der, om det er forurening eller en naturlig cyklus at isen smelter feks. Men grund-laget for at gå ind i disse debatter ska' bare til-læres børnene i skolen, og ikke først når under en forsker-uddannelse på universitetet. Faget ska' nemlig indspirere til at de begynder at tænke på alle disse spørgsmål, så de ka' være med til at finde brug-bare svar.
Så faget ska' mere ses som fundament-bygger, og som inspirator, end som et fag der lærer børnene nogle enkelte praktiske færdigheder. På den måde adskiller faget sig helt klart fra feks stavning og regning.
Børnene ska' opfatte faget som noget der inviterer dem til deltagelse, istedet for, som ved stavning og regning, et fag hvor de bare får et eller andet dikteret fra oven. Det ska' være et fag der inddrager dem som levende individder, og handler om deres egen eksistens på en direkte måde, som får dem til at tænke, og ikke bare et fag med nogle færdige resultater de ska' huske mere eller mindre bevidstløst (selvfølgelig ska' man lære basale ting som at læse, skrive og regne osv. Men klimatologi ska' lære en tænke-måde fra sig, et brug-bart verdens-billede, baseret på det sete (så de forhåbentlig er meget bedre forberedte når de endelig kommer til gymnasiet eller universitetet. Og som måske endda gør at mange flere overhovedet får lyst til at lære meget mere om vores habitat, så vi får flere dedikerede og kompetente forskere på dette område (så vi feks ka' få ud-raderet sult i Ulande, og undgå at folk bygger byer på steder der er i særlig fare for oversvømmelse eller andet, og så vi ka' få biler der kører i harmoni med naturen så man ikke bli'r syg af at bo op til en traffikeret vej, og så vi ka' få mere udvikling ud-i selve universet så vi ka' bruge det bredere og bo i det bredere og dermed også sikre vores lang-varige eksistens bedre. Klimatologi ska' være faget der skubber mere til denne udvikling, så ikke alle børn hellere vil være med i pop-stars

)))