John Doe skrev:
Jeg forstår slet ikke folk, som (blankt) afviser, at muslimer også skal have lov til at være her (eller andet scenario involverende minaret(minoritet??)).
Det er fuldstændig ligesom med narkotika: vi kan ikke undgå, at muslimer vil være her i Danmark. Det er idiotisk - og politisk er det bare wtf set internationalt - at tro andet, og forsøge at skabe en stemning som siger, at vi kan godt undgå muslimer.
Det kan vi ikke, vi kan heller ikke undgå knark, lige gyldigt hvor mange millioner kroner vi bruger på at bekæmpe det.
Jeg synes tit xenofobien/ignorancen ligger i manglende uddannelse eller oplevelser. Jeg er virkelig glad for, at have en ven der er "muslim" (mere kulturbestemt) som har lært mig om deres kultur og historie.
For hans søskende går det virkelig godt, og det kan umiddelbart godt være svært, ikke at skære alle over én kam, når man ikke har oplevet noget ala dette. Så er det meget nemmere at tage stilling, da man har færre perspektiver at holde igang på samme tid, og derfor ikke skal knuge sin hjerne så hårdt, til at komme frem til et absolut, der har så mange negative undertoner, at selv Pia K rødmer.
Jeg har selv kendt en del muslimer, boet på Nørrebro og været i Cairo og har desværre ikke haft én eneste positiv oplevelse. Tværtimod en masse fordomme fra deres side og nedladende, arrogante attituder overfor ikke-muslimer, særligt kvinder.
Min logik siger mig, at det selvfølgelig ikke altid kan være tilfældet, men jeg må bare konstatere, at jeg ikke personligt har haft én eneste positiv oplevelse (jeg tænker virkelig grundigt efter). Jo, forresten. Èn positiv oplevelse har jeg haft ud af virkelig mange.
På uddannelsesinstutioner og andre steder har jeg med undrende øjne set fornuftige mennesker stå og være "åh så forstående" overfor hvad jeg betragter som primitive holdninger og har ofte tænkt, at folk nærmest virker bange for at sige dem imod og er ved at falde over hinanden i forsøget på at være den mest tolerante.
I helt andre miljøer, for eksempel til vægttræning, hører jeg danskere der går sammen med indvandrere og går og taler "perker" dansk. Det virker ikke som om det har været den store kultur berigelse.
Jeg har mødt dem med åbent sind, stille og roligt, nysgerrig og interesseret og er blevet mødt af meget fordomsfulde og primitive holdninger og har selv fået bekræftet mine værste fordomme, med undtagelse af denne ene gang.
Jeg er normalt begavet, læser meget og har en mellemlang videregående humanistisk uddannelse. Jeg har gået på universitetet i en periode og bor nu på Østerbro. Jeg falder derfor helt udenfor den typiske opfattelse af de mennesker, som har en negativ opfattelse af Islam (og hvad værre er) også af muslimer. Jeg er faktisk ked af at det forholder sig sådan, men jeg kan jo ikke fornægte realiteterne.