Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 07:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 168 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Hvorfor ikke sætte ind steder hvor man uden grund bruger for meget energi? steder som ikke kommer til at påvirke jeres hverdage?

I ved; skifte til lav-strøms pærer, køre milijørigtigt i en milijørigtig bil, vaske jeres tøj ved 20c, slukke lyset efter jer. have 22 grader i jeres hjem og tage en trøje på, elsparende vandpumpe, elskinne til jeres computer, slukke de ting i har på standby, el sparende computer(hvis i alligevel kun sidder og bruger word er der ingen grund til at have en kæmpe PC til det) - og så evt. en solfanger på jeres tag?

Ingen af de ting er kæmpe omvæltninger, men der kan spares meget. - Jeg tror ikke engang selveste soma vasker sit tøj ved 20c eller ejer en solfanger...

Vi bliver nød til at gøre vores samfund bæredygtigt. - Så drop snakken om at forbyde bacon og hvad i ellers har af syge planer, tænk jer om! Det handler om at tænke milijørigtigt, ikke indskrænkende!

Insane psychedelia user!

spiffeh skrev:
Ku vi ikke bare begynde at spise mennesker over 65 år? Inden for de næste par år vil der være en overflåd af ældre mennesker(pensionister). - Hvis vi begyndte at spise dem, ville Danmark fungere bedre på det globale arbejdsmarkede, og hele debatten om "kødproduktion" ville være løst!

Det er blot et spørgsmål om en lille mentalitetsændring, og vi har uendelige mængder kød!

Ord til mor!! Det er det mest fornuftige der er skrevet i det her topic.

...har altid godt kunne tænke mig at smage homo sapiens - synes at Bos taurus er en kendelse for kedeligt til min smag... :|

Edit: ved nærmere eftertanke er det måske ikke så smart, var der ikke noget med at ko-galdskab opstod ved at man fodrede køer med køer<+

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Opis skrev:
kom med tal der viser hvor forsvarligt det er at være vegetar. Ikke noget med kun at vise hvor uforsvarligt det er at spise kød.. men noget der viser direkte at det gør en forskæl at droppe kødet og leve som vegetar. Ikke probaganda mod kød, men oplysning om vegetariske fordele.. prøv det.. det kunne måske åbne dine øjne isteden for den hertz i kører der. Kom med de klare fordele.
Men det kan I jo Ikke da i kun er focus på hvor slemt det er med kød og intet har at have det i.. kun propaganda fra jeres side.
Det er meget nemt at diskutere når man aldrig svarer på modpartens argumenter men blot harzelerer vider i sine egne indskrænkede probaganda viden..

Jeg ved ikke om du nogensinde læste den jeg artikel jeg henviste til tidligere.
Jeg har jo allrede postet det du spørg om!
http://www.information.dk/137419
hvis man efter og har læst den stadig ikke kan se hvorfor det er bedre for miljøet at være vegetar... tjaaa så ved jeg fandme ikke hvad jeg skal sige.
LOL propaganda fra vores sidel, hvad er der blevet postet der er propaganda? Den tavle med hvor meget CO2 bøf udledte i forhold til kartofler? Alt hvad jeg har henvist til at er facts fra FN.

Jim Fear:
Arrgh jeg prøver bare at sige at det er dumt at bruge alt den plads! og at vi ikke har plads til det! 26% bliver brugt allerede! det er for meget. Så hvorfor bare lade det stå på og lade kødindstrien få mere plads indtil alt den plads den kan tage er taget! siger sq da ikke at alt plantemad vil blive brugt til dyr og vi kun spiser kød.
Jeg snakker ikke om korn, men højt proteinholde grøntsager som giver op til 10-15 gange mere protein pr. hektar!!! end det man dyrker til dyr? Virker det som en dum måde at udnytte jord på eller hvad?

Medlem
Brugeravatar

for de dovne:
Citat:
Og nok så afgørende er over en trejdedel af verdens dyrkbare jord lagt ud til til at dyrke kornfoder til husdyr frem for kornføde til mennesker.

Citat:
Med stadig mere jord forbeholdt til dyrkning af kornfoder, er millioner af verdens fattigste mennesker blevet forvist til stadig mere marginale jorder eller har helt måttet bryde op fra landdistrikterne og søge til byerne, hvilket har gjort det stadig vanskeligere for dem at opretholde det for deres sundhed nødvendige daglige kalorieindtag. Den uafladeligt ekspanderende husdyrsindustri er blevet til en global pestilens af episke proportioner. Jordens kvægbestande er godt i gang med at æde sig igennem hele økosystemer. Store dele af de resterende tropiske regnskover i områder som Amazon-landet ryddes til stadighed for at skaffe mere plads til græsningsarealer. Samtidig eroderer dyrkbar jord over hele verden som følge af overgræsning, mens mange af verdens resterende ferskvandsressourcer bliver forurenet af gylle og pesticider.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Soma Juice skrev:
Arrgh jeg prøver bare at sige at det er dumt at bruge alt den plads! og at vi ikke har plads til det! 26% bliver brugt allerede! det er for meget. Så hvorfor bare lade det stå på og lade kødindstrien få mere plads indtil alt den plads den kan tage er taget! siger sq da ikke at alt plantemad vil blive brugt til dyr og vi kun spiser kød.
Jeg snakker ikke om korn, men højt proteinholde grøntsager som giver op til 10-15 gange mere protein pr. hektar!!! end det man dyrker til dyr? Virker det som en dum måde at udnytte jord på eller hvad?

Hvorfor ikke lade det være op til de landmænd der ejer jorden hvordan den skal dyrkes? De dyrker det folk gerne vil købe. Dit argument kan jo bruges på alt andet end de billigste grøntsager; Hvorfor lade jordbærindustrien blive ved med at brede sig indtil den til sidst har taget al pladsen?

Booty-lone > Jeg ved ikke lige hvad du citerer der, men lad mig gentage: De millioner af fattige mennesker der bliver omtalt ville IKKE få mere mad eller jord hvis der blev dyrket grøntsager på den i stedet. Det kan da ikke være så svært at forstå? Det er rigtigt at industriel produktion af kød er til belastning for miljøet, det har jeg aldrig benægtet og jeg støtter heller ikke den industri. Jeg påpeger bare at det sagtens kan gøres bæredygtigt.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
PS. jeg har snart fødelsdag og jeg ønsker mig en atombombe..... ;)

Relativistisk båthorn

Drupe skrev:
JEL skrev:
Drupe skrev:
Det er vel et bedre samfund at være fattig i end langt størstedelen af verdens øvrige lande?

Hvorfor tror du det?

Fordi du ikke sulter, har tøj på kroppen, og sidder i en bygning foran en fucking computer!
Hver enkelt af disse ting jo bestemt ikke er nogen selvfølge for fattige i rigtig mange dele af verden.

Alt hvad jeg siger er bare at det er nemt at glemme hvor priviligeret man er, når folk omkring én har endnu mere.

Jeg tror ikke de hjemløse der sover omkring hovedbanen føler sig særligt priviligerede.

Opis skrev:
Drupe skrev:
Hvis du hverken har råd til at være vegetar eller spise kød, hvad lever du egentlig så af? :wink:

Jeg spiser kun kød et par gange om ugen, ellers er det brød og karrysalat hehe og andet pålæg som rogn og makrel, som er den billigeste måde at få den pyramide dækket.
At man spiser den slags mad behøver ikke at være et kødorgie, man behøver ikke at spise det hver dag og med de kødmængder pr. person som Dansker normalt gør. Men må nok sige at når jeg har køddage fortrækker jeg at få et ordenligt stykke kød. masser af kartofler og billige gulerødder er som regel også på menuen når jeg har køddage. Gulerødder og kartofler er den beste bilige grønsag. Ellers spiser jeg mange rodfrugter i form af div supper eller mix på panden.
Men jeg skal have min del kød da jeg døjer med b-12 vitamin. Må sigest at som nu er har jeg ikke den vilde overskud til den store madplan og kokkererinsture i køkknet og derfor ikke får en varieret kost da jeg ikke har overskud til at køre tilbudsaviser igennem (her er også en miljøsviner af rang, reklamer, selv dem på genbrugspapir, da det bruger meget energi og kemikalier til at gøre papir genbrugelit, så sig nejtak til reklamer ;) ) for at finde tilbud på div varer, hvilket man er nødt til hvis man skal leve nogenlunde på en bistand.
Men jeg skal også have råd til min hash og så bliver der nedprioteret på maden, selv om det er pisse usundt og ikke det smarteste så de flæste dage spiser jeg slet ikke... Da jeg hverken har råd til at købe mad eller overskud til at lave den.
Jeg ved godt hvor usundt det her og gider ikke prædiker om hvor ufornuftigt det er når man har det skidt at spise så forkært, men medmindre nogen kommer med maden og laver den for mig, ja så bliver det ikke anderledes og en ond cirkel der bider sig selv i halen. men jeg har ingen plads til ko eller have.

EDIT:Glemte lige mit hovedmåltid er som regel havragryn med sukker og mælk, til at sparke dagen igang, men det kræver at jeg har været ude i løbet af ugen for at købe ind, hvilket heller ikke er til at overskue, så når jeg ikke har mælk så hopper jeg maden over i stedenfor at købe den for det meste. Men kan mærke stor forskæl når jeg har fået mine havragryn 4 dage i træk, så jeg skulle være bedre til at sørge for at få min mælk, men det er jeg ikke.

Og du ka' ikke få hjælp til et bedre liv?
For det liv du beskriver her, lyder ikke som om det er meget værd.

Opis skrev:
PS. jeg har snart fødelsdag og jeg ønsker mig en atombombe

Sådan ville en dansker med god livs-kvalitet i sit liv næppe tale.

Hvor er den sociale hjælp til mennesker som dig egentlig blevet af? Får du bare lov til at rådne op år efter år, eller hvad sker der?

Flere dage uden mad!?!, er det virkelig sådan man lever i verden's påstået lykkeligeste, og et af de rigeste, land?

Er det dét sociale system vi kalder verden's bedste?

Wow, endnu en grund til at ønske sig langt væk fra dette lorte-land.

Dedikeret medlem

Det er heller ikke meget værd.

Det kan være at der er nogle der synes vi har et fantastisk system der hjælper de svage, men de har aldrig stået i en situation hvor man ikke kan noget selv. For når familjen svigter på grund af manglende forståelse, så har man intet tilbage at falde på og må klare sig selv.

Jeg var hjemløs her i vinters og der ville de heller ikke gøre noget for jeg havde ikke taget mine børn med mig da jeg flyttede fra mand og hus. De forventede vel at jeg ville tage mine børn med ud på gaden at bo.
Inden da var det manden der tog sig af det hele og passede mig, hvis man kan sige det sådan, men jeg blev for syg til at jeg kunne udsætte min familje for mig selv og blev nødt til at flytte for ikke at skade mine unger mere end nødvendigt.
Det er nok det hårdeste jeg har gjort i mit liv.
Det gør ej heller nemmere at der ikke er udsigter til de stor forandringer. Men indtil videre er jeg her bare og prøver at overleve livet. Håber at tiden kan gøre noget for inden andre gør og jeg orker ikke.

Komunen har lavet fejl på fejl i vores sag og det forsætter de med, for jeg orker ikke længere at kæmpe imod dem og jeg tør heller ikke længere for de straffer hårdere end jeg kan holde til.

Forrige vinter fik de mig til at underskrive papirer på at jeg overlod min søn i pleje, og jeg kan ikke huske at jeg skrev under eller noget, Jeg fandt først ud af det sidste forår at jeg havde givet tilladelse til at han kom i pleje.
Alligevel er vi blevet afkrevet betaling til daginstition og det kan jeg heller ikke få dem til at tilbagebetale, for jeg orker ikke at slås med dem... hurra for system danmark der kun tager sig af de svage der passer ind i deres kasser.

Mig, jeg kan få lov til at sidde her og rådne op for deres skyld, de er pisseligeglade.

Sidst jeg var nede på komunen fik jeg en længere lektion om hvor hårdt rådgiveren havde det med sin arbejdsgiver og hvor meget overarbejde hun havde på grund af alt de papir arbejde hun havde. Da jeg så opfordrede hende om at tage det op med sin arbejdsgiver i steden for mig, da det jo er begrænset hvad jeg kan gøre, spurte hun mig om jeg ikke bare kunne lade være med at søge de ting der da det jo bare gav en masse papir arbejde og jeg nok alligevel ville få et afslag.

Det er alså ikke ret betryggende med sådan er rådgiver. De eneste love de kan er dem de kan give afslag på. På et tidspunkt kunne jeg godt tænke mig at møde en der brugte loven til min fordel og fandt de love frem der muligør i steden for dem der afviser. Sådan en har jeg kun mødt engang, han blev fyret efter et halvt år... Det siger så lidt om hvor rådne de er på service centrene, som det jo så fint hedder. Der er bare ikke en skid service, de kan ikke en skid og jeg undrer mig hvad de egenlig lærer på deres udannelse.

Jeg kunne også godt bruge noget af den lykke de siger vi har så meget af, men den er bare ikke ment til mennesker som mig....

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Opis skrev:
kom med tal der viser hvor forsvarligt det er at være vegetar. Ikke noget med kun at vise hvor uforsvarligt det er at spise kød.. men noget der viser direkte at det gør en forskæl at droppe kødet og leve som vegetar. Ikke probaganda mod kød, men oplysning om vegetariske fordele.. prøv det.. det kunne måske åbne dine øjne isteden for den hertz i kører der. Kom med de klare fordele.
Men det kan I jo Ikke da i kun er focus på hvor slemt det er med kød og intet har at have det i.. kun propaganda fra jeres side.
Det er meget nemt at diskutere når man aldrig svarer på modpartens argumenter men blot harzelerer vider i sine egne indskrænkede probaganda viden..

Nu synes jeg ikke ligefrem man kan karakterisere den kilde jeg har postet tidligere fra Scientific American som pro-vegetarisk propaganda - efter min mening er det en ret sober og faktuel artikel. Hvis du gerne vil have flere kilder på at kødproduktion har et meget højere impact på miljøet end produktion rettet mod en plantebaseret kost, kan jeg da snildt finde flere gode sobre kilder. Er New Scientist godt nok?

Eating Less Meat Could Cut Climate Cost
Jim Giles skrev:
Cutting back on beefburgers and bacon could wipe $20 trillion off the cost of fighting climate change. That's the dramatic conclusion of a study that totted up the economic costs of modern meat-heavy diets.

The researchers involved say that reducing our intake of beef and pork would lead to the creation of a huge new carbon sink, as vegetation would thrive on unused farmland.

The model takes into account farmland that is used to grow extra food to make up for the lost meat, but that requires less area, so some will be abandoned. Millions of tonnes of methane, a potent greenhouse gas, would also be saved every year due to reduced emissions from farms.

These impacts would lessen the need for expensive carbon-saving technologies, such as "clean coal" power plants, and so save huge sums, say Elke Stehfest of the Netherlands Environmental Assessment Agency and colleagues.
Flatulent feeders

Climate-change experts have warned of the high carbon cost of meat for several years.

Beef is particularly damaging. Methane, a potent greenhouse gas, is released from flatulent cows and by manure as it decays. Furthermore, to produce a kilogram of beef (2.2 pounds), farmers also have to feed a cow 15 kg of grain and 30 kg of forage. Grain requires fertiliser, which is energy intensive to produce.

Stehfest has now weighed the economic impact of beef and other meats against the cost of stabilising carbon dioxide levels at 450 parts per million – a level that some scientists say is needed to help prevent dangerous droughts and sea level rises.

If eating habits do not change, Stehfest estimates that emissions would have to be cut by two-thirds by 2050, which is likely to cost around $40 trillion.

If, however, the global population shifted to a low-meat diet – defined as 70 grams of beef and 325 grams of chicken and eggs per week – around 15 million square kilometres of farmland would be freed up. Vegetation growing on this land would mop up carbon dioxide. It could alternatively be used to grow bioenergy crops, which would displace fossil fuels.
Supermarket labels

Greenhouse gas emissions would also fall by 10% due to the drop in livestock numbers, she calculates. Together, these impacts would halve the costs of dealing with climate change by 2050.

To help consumers, the environmental cost of meat, in terms of carbon emissions per portion, could also be included in the purchase price, says Stehfest.

The costs sound about right, says Raymond Desjardins of Agriculture and Agri-Food Canada. However, it may be unfair to compare future farms to current ones, he adds.

Journal reference: Climatic Change (DOI: 10.1007/s10584-008-9534-6)

Langt de fleste ernæringseksperter er vist efterhånden enige om at det gennemsnitlige kødindtag i den vestlige verden er alt for højt fra et helbredsmæssigt synspunkt, og at en væsentlig sænkning af kødforbruget ville bedre folkesundheden. Jeg synes ikke at alle skal blive vegetarer. Hvis folk mener at smagen og ernæringen fra kød bidrager til deres livskvalitet, ville det da være trist at skulle afsige sig det helt. Men hvis bare folk halverede deres kødforbrug, ser det ud til at der ville være store miljøgevinster at hente. Og at spise lidt mindre kød ville nok være et relativt lille afsagn for de fleste.

Dedikeret medlem

Dine kilder er ikke på dansk ergo kan jeg ikke bruge dem til noget.... Vi er på et dansk forum, så dansk tak....

Som det lyder på det du skriver, så er det ikke noget på hvordan det ville se ud hvis alle gik fra kød til vegitalsk føde. Som skrevet så noget der taler direkt for vegitalsk føde og ikke imod kød.. for vegitar og ikke imod kød.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Opis skrev:
Dine kilder er ikke på dansk ergo kan jeg ikke bruge dem til noget.... Vi er på et dansk forum, så dansk tak....

Som det lyder på det du skriver, så er det ikke noget på hvordan det ville se ud hvis alle gik fra kød til vegitalsk føde. Som skrevet så noget der taler direkt for vegitalsk føde og ikke imod kød.. for vegitar og ikke imod kød.

Hvis du forventer at jeg disker op med valide kilder som jeg kan stå inde for, kan du ikke forvente at de er oversat til dansk - alle nogenlunde seriøse og velansete akademiske førstehånds kilder er på engelsk. Jeg kan måske godt finde et dansk resumé, men næppe fra en ubiased kilde. Hvis man ikke kan læse en engelsk tekst, er man nødt til at finde sig i risikoen for at den er blevet forvansket i oversættelsen. Hvis du vil deltage i debatten på et konstruktivt plan, er det ikke min fejl at du ikke læser engelsk. Ingen spændende, original forskning bliver publiceret direkte på dansk.
Hovedpointen er at al den jord som vil blive frigivet hvis den ikke skal bruges til kødproduktion, vil bidrage positivt til CO[sub]2[/sub]-regnskabet. Og at planter ikke prutter, og genererer methan, som er en meget effektiv drivhusgas. Hvis nogen er interesserede, kan artiklen som er opsummeret i NS (fra tidsskriftet Climate Change) findes på PDF i fuldtekst her: Climate benefits of changing diet. Jeg har kun lige skimmet den endnu, men den virker ret velfunderet.

EDIT: Nåja, for your pleasure fandt jeg et halvskrabet dansk resumé på klimabloggen på videnskab.dk - ikke optimalt, men det er da i hvert fald service!:
Øjvind Lidegaard skrev:
I den løbende debat om global opvarmning, har der af gode grunde været fokus på de fossile brændstoffer. Hvis vi skal reducere udledningen af drivhusgasser med 80%, hvilket er kravet, hvis vi skal holde den globale opvarmning under 2 grader i forhold til præindustrielt niveau, må også landbruget bidrage. Vi skal i et par blogindlæg se nærmere på fødevareindustriens betydning for den globale udledning af drivhusgasser.

Omkring 18% af den samlede globale udledning af drivhusgasser stammer fra husdyrproduktion. Den omfatter metan fra drøvtyggernes fordøjelse, lattergas fra gødningsprodukter, og CO2 fra etableringen og dyrkningen af landbrugsjorden. Græsningsarealer for kvæg dækker i dag 25% af verdens landareal, og 70% af opdyrkede arealer. Dertil kommer, at produktionen af foder til kvæg beslaglægger 34% af verdens produktion af afgrøder.

Vi er derfor nødt til at diskutere, hvordan verdens fødevareproduktion skal tilrettelægges for både at mætte de mange munde og samtidig mindske udledningen af drivhusgasser mest muligt.

Den korte version er, at vi skal spise mindre kød og animalske produkter i det hele taget til fordel for mere vegetabilsk kost. En hollandsk gruppe har netop publiceret en detaljeret analyse af konsekvenserne af forskellige scenarier vedrørende fremtidens fødevareproduktion, for den globale udledning af drivhusgasser (1).

Analysen dokumenterer, at man ved at omlægge vores kost fra animalske til vegetabilske produkter globalt ville kunne frigøre 2.700 millioner hektar græsningsarealer, og 100 millioner hektar dyrkede arealer, som kunne beplantes og derved binde store mængder atmosfærisk CO2.

Samtidig ville man frem mod år 2050 kunne reducere udledningen af CO2 med 17%, af metan med 24% og af lattergas med 21%.

Et globalt skift fra animalske til vegetabilske produkter, ville ud over de positive sundhedsmæssige konsekvenser dette vil have (det ser vi på senere), kunne reducere omkostningerne til de tilpasninger, vi skal effektuere for at nå vores 80% reduktionsmål, med omkring 50% frem mod år 2050 i forhold til, hvis vi ikke ændrer vores kostvaner.

Med det stigende globale befolkningstal, den øgede velstand, og den deraf følgende stigende efterspørgsel efter animalske fødevarer, ville klodens klima uden en ændret koststrategi blive belastet yderligere. Vi kommer derfor ikke uden om at omlægge vores kostvaner i retning af mindre kød og flere vegetabilske produkter. Der er en lille klimatrøst at hente for Danmark ved at produktion af 100 kg svinekød kræver mindre end en tredjedel af den fodermængde, produktionen af 100 kg oksekød kræver. Det ændrer imidlertid ikke ved, at også dansk landbrug må tilpasse sig de klimamæssige kendsgerninger, som der nu foreligger videnskabelig dokumentation for.

1) Stehfest E, Bouwman L, Vuuren DPV, Elzen MGJD, Eickhout B, Kabat P. Climate benefits of changing diet. Climate Change 2009. DOI 10.1007/s10584-008-9534-6. Online February 4, 2009

Dedikeret medlem

Den er ikke realistisk. Den tager ikke hensyn til den besparelse dyrene er på energiforbruget. De flæste bønder bruger i dag varmen fra dyrene som energi kilde til opvarmning af egne huse. Så der er noget sparet som ikke er med i regnstykket.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Øh er det ikke lidt flueknepperi? Vi snakker på globalt plan. Hvad ændre det på de kendsgerninger som artiklerne kommer med? Som sagt er det pålidelige kilder. Hvor meget tror du desuden at en hustand bruger af energi i forhold til et landbrug? Men hvad med at tage fat i nogle af dens pointer som:
18% af verdens co2 stammer fra husdyrsproduktion
husdyr produktion kræver 70% af verdens dyrkbare arealer (OMFG) og 25% af verdens landareal,34% af foder bliver brugt til kør! det er sådan som det ser ud idag
MEN hvis nu at folk valgte at omlægge kost til næsten udelukkende vegetarisk ville vi kunne frigøre
2600 millioner hektar der kan bidrage til mindre co2 ved beplantningg. Det er jo videnskabeligt dokumenteret? Så vil du stadig holde fast i at det ikke hjælper at blive vegetar? Disse artikler har jo lige bevist at det hjælper.

Dedikeret medlem

Problemet er at ikke alt er medregnet af hvordan man kan spare på kødproduktionen. Det er taget efter maximalt spild, ikke med hensyn til miljøet. Problemet er at tallene er forkerte da man ikke har taget de besparende aspekter med som landbrug har.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er jo en lille detalje, det her er en statestik der skal prøve at sætte tingene i et perspektiv ikke gå i detaljer.
Hvilke ting kan du komme på der gør denne undersøgelse biased mod at spise kød? og hvad mener du med at den er taget efter maximalt spild? Hvordan ved du det? Jeg vil gerne stadig have du forholder dig til det statiske materielle, er det ubrugligt det materialle eller kan man ikke godt udlede nogle tendenser? Ligegyldigt hvad er det stadig 70% af jordens landbrugs areal der bliver brugt til dyr! Det KAN du ikke komme uden om.
du må da også meget gerne forklare hvorfor følgende konklusion er forkert:
Citat:
Med det stigende globale befolkningstal, den øgede velstand, og den deraf følgende stigende efterspørgsel efter animalske fødevarer, ville klodens klima uden en ændret koststrategi blive belastet yderligere. Vi kommer derfor ikke uden om at omlægge vores kostvaner i retning af mindre kød og flere vegetabilske produkter

Dedikeret medlem

Som du ser står der "uden en ændret ", det vil sige som det er nu, alså med det spild vi har nu, maximaalt spild. Man kan sagtens gøre det anderledes uden helt at fjerne køde produktionen og man produsere kød på andre måder end vi gør i dag. Og det er det jeg mener med at tallene er forkærte, for der er mange ting man kunne gøre anderledes så belastningen ikke var så stor og man kan udnytte det spild af energi der er i dag da det ikke er tvungent at de skal udnytte energien fra opbevaring af levende dyr.

Og hvis I ikke vil holde debatten på dansk så må jeg trække mig. Synd at i ikke kan argumentere med egne ord og på dansk.

Eg hopi at tit skilja at det er óneyut at skriva á ørdum tungum tá summi so ikke kunnu verda vid pá líka fót. Men tad mugu tit um, so skrivi eg bara á mínum tungumáli.
Eg veit at tad eru fólk herinni sum skilja hette tungumálid, so mugu tit fá tey at hjálpa hvis tit vilja vita hvat stedur skriva.

Insane psychedelia user!

Opis skrev:
Som du ser står der "uden en ændret ", det vil sige som det er nu, alså med det spild vi har nu, maximaalt spild. Man kan sagtens gøre det anderledes uden helt at fjerne køde produktionen og man produsere kød på andre måder end vi gør i dag. Og det er det jeg mener med at tallene er forkærte, for der er mange ting man kunne gøre anderledes så belastningen ikke var så stor og man kan udnytte det spild af energi der er i dag da det ikke er tvungent at de skal udnytte energien fra opbevaring af levende dyr.

Og hvis I ikke vil holde debatten på dansk så må jeg trække mig. Synd at i ikke kan argumentere med egne ord og på dansk.

Eg hopi at tit skilja at det er óneyut at skriva á ørdum tungum tá summi so ikke kunnu verda vid pá líka fót. Men tad mugu tit um, so skrivi eg bara á mínum tungumáli.
Eg veit at tad eru fólk herinni sum skilja hette tungumálid, so mugu tit fá tey at hjálpa hvis tit vilja vita hvat stedur skriva.

Hvilken form for reduktion af spild vil du mene kan gøre husdyrhold miljømæssigt rentabelt? At bruge varmen fra dyrene til opvarmning af et hus eller to er godtnok langt nede i petitesseafdelingen - det batter på ingen måde i det store regnskab.
Jeg kan sagtens debattere dette emne ihjel med mine egne ord - men jeg mener alligevel at der er mere vægt bag artikler af folk som har publiceret i peer-reviewed tidsskrifter. Synd og skam hvis du ikke forstår det sprog videnskab kommunikeres på idag, du går glip af en masse.
Apropos Island..... Vidste du at siden 1996 er der blevet ryddet et område af Amazonas-regnskoven på størrelse med Island, udelukkende for at facilitere kvægopdyrkning?

Dedikeret medlem

Ísland ?, hvar fart tú tad frá ?

Synd tú ikki skiljer eitt tungumål sum kemur frá egnum landi. Tad mátti verdi betur um tú lardi hvat tungumál hoyra til egid land enn tungumál frá ørdum londum.

Insane psychedelia user!

Opis skrev:
Ísland ?, hvar fart tú tad frá ?

Synd tú ikki skiljer eitt tungumål sum kemur frá egnum landi. Tad mátti verdi betur um tú lardi hvat tungumál hoyra til egid land enn tungumál frá ørdum londum.

Island, Færøerne - mine evner til at skelne nordlige øboer er ikke knivskarp. Og du kan ikke sammenligne et sprog som tales af ~50.000 mennesker med et sprog som forstås af omtrent en milliard, og som er bredt anerkendt som det sprog seriøs videnskab formidles på. Og jeg fandt endda et dansk resumé til dig, der burde ikke være så meget mere at brokke sig over.

Dedikeret medlem

Du forstår ikke et sprog der snakkes af 40.000 danskere, hvorfor er det så forkært at jeg ikke forstår et fremmedsprog. Du kan ikke engang genkende sprog der kommer fra dit eget land. Hvad er mere sølle....?

Vi er på en dansk land og debat. Og skal du bruge fremmedesprogede indlæg når du ikke kan argumentere på dit eget sprog, så det mindste du kan gøre er at oversatte det til dansk aå alle kan være med. Jeg ved at jeg ikke er den eneste her der ikke har fået lært at læse og skrive engelsk nok til at kunne bruge sproget i en debat.

Vi har ikke alle været så heldig at lære det i skolen af forskællige grunde. Mine var at da jeg kom til danmark, var jeg tre år bagud med engelsk i forhold til de andre. For når I får engelsk i skolen da fik jeg dansktimer for vi skulle lære dansk da vi jo er en del af danmark og I forstår jo ikke færøsk. Så jeg blev fritaget fra engelsk og havde ekstra dansktimer i steden for så jeg kunnen blive bedre til dansk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 168 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]