Opis skrev:
Dine kilder er ikke på dansk ergo kan jeg ikke bruge dem til noget.... Vi er på et dansk forum, så dansk tak....
Som det lyder på det du skriver, så er det ikke noget på hvordan det ville se ud hvis alle gik fra kød til vegitalsk føde. Som skrevet så noget der taler direkt for vegitalsk føde og ikke imod kød.. for vegitar og ikke imod kød.
Hvis du forventer at jeg disker op med valide kilder som jeg kan stå inde for, kan du ikke forvente at de er oversat til dansk - alle nogenlunde seriøse og velansete akademiske førstehånds kilder er på engelsk. Jeg kan måske godt finde et dansk resumé, men næppe fra en ubiased kilde. Hvis man ikke kan læse en engelsk tekst, er man nødt til at finde sig i risikoen for at den er blevet forvansket i oversættelsen. Hvis du vil deltage i debatten på et konstruktivt plan, er det ikke min fejl at du ikke læser engelsk. Ingen spændende, original forskning bliver publiceret direkte på dansk.
Hovedpointen er at al den jord som vil blive frigivet hvis den ikke skal bruges til kødproduktion, vil bidrage positivt til CO[sub]2[/sub]-regnskabet. Og at planter ikke prutter, og genererer methan, som er en meget effektiv drivhusgas. Hvis nogen er interesserede, kan artiklen som er opsummeret i NS (fra tidsskriftet Climate Change) findes på PDF i fuldtekst her:
Climate benefits of changing diet. Jeg har kun lige skimmet den endnu, men den virker ret velfunderet.
EDIT: Nåja, for your pleasure fandt jeg et halvskrabet dansk resumé på klimabloggen på videnskab.dk - ikke optimalt, men det er da i hvert fald service!:
Øjvind Lidegaard skrev:
I den løbende debat om global opvarmning, har der af gode grunde været fokus på de fossile brændstoffer. Hvis vi skal reducere udledningen af drivhusgasser med 80%, hvilket er kravet, hvis vi skal holde den globale opvarmning under 2 grader i forhold til præindustrielt niveau, må også landbruget bidrage. Vi skal i et par blogindlæg se nærmere på fødevareindustriens betydning for den globale udledning af drivhusgasser.
Omkring 18% af den samlede globale udledning af drivhusgasser stammer fra husdyrproduktion. Den omfatter metan fra drøvtyggernes fordøjelse, lattergas fra gødningsprodukter, og CO2 fra etableringen og dyrkningen af landbrugsjorden. Græsningsarealer for kvæg dækker i dag 25% af verdens landareal, og 70% af opdyrkede arealer. Dertil kommer, at produktionen af foder til kvæg beslaglægger 34% af verdens produktion af afgrøder.
Vi er derfor nødt til at diskutere, hvordan verdens fødevareproduktion skal tilrettelægges for både at mætte de mange munde og samtidig mindske udledningen af drivhusgasser mest muligt.
Den korte version er, at vi skal spise mindre kød og animalske produkter i det hele taget til fordel for mere vegetabilsk kost. En hollandsk gruppe har netop publiceret en detaljeret analyse af konsekvenserne af forskellige scenarier vedrørende fremtidens fødevareproduktion, for den globale udledning af drivhusgasser (1).
Analysen dokumenterer, at man ved at omlægge vores kost fra animalske til vegetabilske produkter globalt ville kunne frigøre 2.700 millioner hektar græsningsarealer, og 100 millioner hektar dyrkede arealer, som kunne beplantes og derved binde store mængder atmosfærisk CO2.
Samtidig ville man frem mod år 2050 kunne reducere udledningen af CO2 med 17%, af metan med 24% og af lattergas med 21%.
Et globalt skift fra animalske til vegetabilske produkter, ville ud over de positive sundhedsmæssige konsekvenser dette vil have (det ser vi på senere), kunne reducere omkostningerne til de tilpasninger, vi skal effektuere for at nå vores 80% reduktionsmål, med omkring 50% frem mod år 2050 i forhold til, hvis vi ikke ændrer vores kostvaner.
Med det stigende globale befolkningstal, den øgede velstand, og den deraf følgende stigende efterspørgsel efter animalske fødevarer, ville klodens klima uden en ændret koststrategi blive belastet yderligere. Vi kommer derfor ikke uden om at omlægge vores kostvaner i retning af mindre kød og flere vegetabilske produkter. Der er en lille klimatrøst at hente for Danmark ved at produktion af 100 kg svinekød kræver mindre end en tredjedel af den fodermængde, produktionen af 100 kg oksekød kræver. Det ændrer imidlertid ikke ved, at også dansk landbrug må tilpasse sig de klimamæssige kendsgerninger, som der nu foreligger videnskabelig dokumentation for.
1) Stehfest E, Bouwman L, Vuuren DPV, Elzen MGJD, Eickhout B, Kabat P. Climate benefits of changing diet. Climate Change 2009. DOI 10.1007/s10584-008-9534-6. Online February 4, 2009