Joseph Hashdropz skrev:
Khazim skrev:
Hvorfor bliver du ved med at generalisere så meget, og vælge hvordan andre tænker?
Jeg er Liberal, men jeg ønsker ikke at sikkerhedsnettet skal fjernes. Jeg ser det som en god ting, og noget der vil være en positiv indflydelse.
Men realiteten er at hvis Liberal Alliance ville sikkerhedsnettet blive fjernet/gjort svagere. Det lyder da i hvert fald som om at de vil sørge for dårligere kontantshjælps ordninger osv. De snakker altid om at det skal kunne betale sig at arbejde. Og ja det synes jeg også, men det skal være muligt at leve et godt liv uden at arbejde. Især i disse dage hvor at det er som Dr. Phibes siger. Min mor som har en stor erfaring inden for pædagogik og forskellige efteruddannelser og kurser, altså burde være eftertragtet i en velfungerende pædagog sektor. har søgt arbejde i 5 måneder. Og hun sender altså ansøgninger afsted hele tide. Har været til en samtale. Desuden hørte jeg fra en anden pædagog at de fik mange ansøgninger fra folk der ikke engang var pædagoger. Det viser at folk gerne vil arbejde men simpelthen er desperate.
Khazim skrev:
Problemet er bare at vores sikkerhedsnet er så åndssvagt stort og nemt at manipulere.
Sikkerhedsnettet skal KUN bruges til de mennesker der virkelig har behov for det, som en sidste udvej.
Khazim skrev:
Det er jo et kæmpe problem at over halvdelen af Danmark bliver forsørget direkte af den offentlige kasse.
Hvordan kan det være at vi i Danmark er så meget dårligere stillet end i andre lande?
Joseph skrev:
Hvorfor er det et problem? Vi betaler også langt mere for at blive forsørget end i andre lande. Desuden har det jo også resulteret i at Danmark har en af de laveste gini-koeficienter i verden, hvis ikke den laveste. Desværre har de seneste 10 års borgerlige politik sørget for at denne koefficient har været støt faldende.
Det er et problem fordi staten vokser sig alt for stor, og begynder at betyde for meget i den almindelige danskers liv.
Vi skal overleve på private virksomheder, det her hér vi kan tjene penge hjem til Danmark.
Du skal ikke regne med at en venstreorienteret regering vil handle således at udviklingen vender og bliver positiv igen.
Khazim skrev:
Jeg er ved at brække mig over efterlønsdebatten, fordi det er så langt ude at være så snævertsynet at man end ikke orker at kigge uden for landets grænser.
Det er som om danskerne, og specielt størstedelen af alle partierne, vil opfinde den dybe tallerken igen.
I Sverige er folk i stand til at være på arbejdsmarkedet væsentlig længere (mener gennemsnittet er 67), og sjovt nok ser man ingen stigning i arbejdsrelaterede skader. Altså det vi hører så meget om, når S-SF brækker den velkendte parole op "Hvad med håndværkeren, skal han arbejde til han DØR?!?!".
Jesus fuck, kom nu ind i kampen, se på Sverige. Hvordan kan de gøre det?
Vil vi kunne lære af det og implementere det i vores styreform?
Joseph skrev:
Jeg går ind for at det ikke kun er direktører som kan nå at få en tid hvor de ikke længere har forpligtelser til samfundet. Desuden er jeg overbevist om at en afskaffelse af efterlønnen ikke vil give de påståede milliarder i statskassen. Da man jo skal lave nye ordninger. Efterlønsordningen er god da den ikke kræver det store administrations arbejde som f.eks. førtidspension eller (senior førtidspension) vil give.
Du overreagerer jo fuldstændig, det er helt ekstremt. Du bliver ved med at antage at worst case senario uden tvivl vil finde sted.
Der er intet der tyder på at en forringelse af efterlønnen som den er i dag, vil have nogen effekt på den generelle folkesundhed.
Erfaringer fra udlandet viser det modsatte, det har givet luft i statskassen, sådan de penge kan bruge mere effektivt på andre områder.
Jeg støder ofte på argumentet at det alligevel ikke kan betale sig at afskaffe efterlønnen, fordi indtægten der genereres (eksklusiv dynamiske effekter selvfølgelig) overhovedet ikke er nok til at redde statsunderskudet på 80 milliarder.
Det er et tåbeligt argument, fordi vi burde skære ALT overflødigt fedt væk, for at optimere systemet så meget som muligt.
Når du svarer på denne post, vil du formodentlig endnu en gang påstå at Liberale og i særdeleshed Liberal Alliance er ude på at smadre hele velfærdssystemet til glæde for de rigeste. Hurtigt vil det blive muligt for rige mennesker at købe jagttegn til at jage fattige sociale tabere, der ligger og rådner op i rendestenen fordi LA sigter efter et samfund udelukkende bygget på "Hver mand sin egen lykkes smed".
Det er forkert.
LA's politik bliver konstant fremvist som ultraliberalistisk og kapitalistisk. Jeg gylper en lille smule hver gang, jeg hører LA og Ultraliberalister i samme sætning.
Fakta er at LA's forslag til at nedlægge 40.000 stillinger i det offentlige, vil bringe antallet af offentlige ansatte ned på niveauet som eksisterede under Anker Jørgensens tid.
Man finder næppe folk der vil kalde Anker Jørgensens politik for ultraliberalistisk.
Måske prøver du på at finde en negativ vinkel på idéen om at nedlægge 40.000 jobs.
Hvad skal de stakkel mennesker der bliver fyret mon gøre? De bliver jo efterladt og udstødt i det ultraliberalistiske samfund.
Ofte bliver vinklen kørt på at det lyder som om folk mister jobs, at folk bliver fyret.
Det har aldrig været LA's plan at fyre offentlige ansatte.
Derimod har de udarbejdet en fornuftig plan, for at nedlægge stillinger i det offentlige når folk går på pension.
På den måde er planen at der skal ansættes færre end der stopper.
Endnu en gang prøver folk at vinkle det negativt og sige "Jamen, hvad fanden, folkeskolerne fungerer jo ikke, der er altid kø på komunerne, sygehusene er håbløst bag ud. Vi skal jo have flere hænder til at hjælpe, frem for at fjerne arbejdskraft".
Sådan kan man godt anskue det, men for mit vedkommende er det langt mere logisk at anskue det ud fra idéen om man kun afvikler de jobs, der i dag kun er eksisterende udelukkende af beaurokratiske årsager. Denne beaurokrati kan sagtens reduceres kraftigt, og dermed frigive en masse likvide midler til staten, og dermed os, borgerne.
LA har beskrevet klart og tydeligt hvordan de vil forholde sig til fremtidens folkeskoler og gymnasielle uddannelser.
LA er overbevist om at politikere ikke er bedre end faglært personale, såsom rektorer, lærer og pædagoger, til at træffe de rigtige valg.
De sidste mange år er ansvaret blevet taget fra folk, fordi alt er top styret. Denne topstyring er yderst negativ, fordi man kan ikke lave regelsæt der fungere lige godt i alle situationer og på alle institutioner.
Skolerne skal have meget ansvar tilbage igen. De skal selv stå for planlægningen af undervisningen og eftersom staten ikke skal kontrollere lige så kraftigt som før, så bliver der frigjort ufattelig meget tid fra lærernes arbejdsdag. På denne måde kan lærerne bruge tiden dér hvor det virkelig betyder noget. Nemlig sammen med børnene.
Hvad er SF-S officielle bud på løsningen på et skræntende folkeskole system?
Hyre en hjælpe lærer samt lave maks størrelser på klasser?
Er det virkelig nok?
Jeg er overbevist om at folkeskolerne selv, er langt bedre til at vurdere hvad der er det bedste valg i deres situation, end politikere der ingen praktisk erfaring har med emnet, ofte endda uden teoretisk viden.
Khazim skrev:
"
Der vil altid være nogle der nasser på sådan et system men jeg kender i hvert fald ikke mange der bare rager til sig. De fleste er glade for at kunne biddrage til at deres alkoholiske nabos søn også kan få en chance for et godt liv. "
Så har vi to uden tvivl hver sin model af verden, fordi jeg oplever dagligt, op til flere gange, at folk udnytter systemet på det GROVESTE!
Joseph skrev:
Kom med nogle eksempler, jeg kender da også nogle. Men det kan da også være at vi sætter forskellige grænser for udnyttelse af samfundet.
Folk der insisterer på at få original præparater af medicin, hvor prisforskellen er op mod flere tusinde kroner. De retfærdiggøre deres valg ved at sige at det jo er gratis alligevel, så hellere tage det originale.
På denne måde spilder staten hver eneste måned ufattelig mange penge, fordi kontrollen med bevillinger er desværre alt for slap.
Hvad med at sætte fokus på alle de penge ADHD diagnostiserede børn på ned til 6 år, får i tilskud til Methylphenidat?
I gennemsnit vil jeg skyde på at staten minimum betaler mellem 1000-2000 kroner pr. borger der for ordineret Methylphenidat.
Jeg er sikker på at mange af disse diagnoser er fejldiagnoser. Hvis det lykkedes at få nogle stramninger så Methylphenidat og andet ADHD medicin først kommer på tale, når alle andre alternativer har været prøvet.