poke-1-kenobi skrev:
@ Dankdawg du må lige uddybe noget omkring den sociale mobilitet. Altså når vi ser på social arv og social ulighed i sundhed, så er der en lav social mobilitet i DK, der er i hvert fald nogen områder hvor der tydelige skel, men samtidig har vi jo også haft en forbedring i sundheden generelt set. Men hvordan hænger dekommodoficering og lav social mobilitet sammen? Har man i USA ikke et stort problem med at være insider/outsider på arbejdsmarkedet?
Det har man nu, ja. Men før, da arbejdsmarkedet var mindre reguleret, så var der en tendens til, at en ret stor del af de der lå i bunden af samfundet var der i meget kort tid. Dvs. der var en stor udskiftning i samfundets laveste strata og en høj grad af opadvendt social mobilitet. Men som jeg sagde før, så er det ikke sådan mere. Jeg skal selvfølgelig ikke udelukke at det skyldes noget andet, men den sociale mobilitet er i hvert fald ikke steget i takt med at man har udbygget den amerikanske velfærdsstat, så meget kan man sige. Jeg har muligvis nogle sjove statistikker liggende et sted..jeg poster dem lige, hvis jeg kan finde dem.
PS. Velfærdsforskere er jo som regel bare socialdemokrater. Op i røven med dem. ..bogstaveligt talt. Hvis du kender nogen, så bed dem ringe til mig og give mig den i røven. OK?