Avanti skrev:
Dog er det et spørgsmål om ordvalget er rigtigt - magt betyder nemlig ofte en bestemt type magt (magten til at bestemme over andre). Og den type vil ikke nødvendigvis være brugbar, hvis man vil gøre godt for andre, bredt set. Indflydelse er måske et bedre begreb...
Well, magt er måske nok et negativt-ladet ord ovenpå irak-krig og de senere år's officielle politiske bulldozer-retorik. Men sådan ska' det ikke tolkes fra min side (det ska' ikke forstås udelukkende som milits-magt eller brutal-magt, men mere generelt som evnen til at ku' skabe en eller anden ændring i et eller andet (det ka' være alt-muligt, feks ska' du ha' magt over dit bevægelses-apparat for at ku' løfte din arm, hvis du ikke magter opgaven bli'r den ikke løst, hvis du ikke har magt over cyklen så vælter du, hvis du ikke har magt over dit eget liv bestemmer andre tingene for dig, osv osv))
Jeg mener magt er noget godt. Jo mere magt vi mennesker har over verden, jo bedre en livs-situation ka' vi skabe for os. Viden er magt, feks, og med den magt ka' du så opfinde feks fly der ka' bombe stenalder-samfundet fra oven, eller du ka' opfinde anti-biotika så folk ikke dør af 'simple' sygdomme. Magt er alt-muligt, og ikke kun en snæver militær fortolkning.
Magt og indflydelse ka' du sikkert godt side-stille et langt stykke henad vejen, hvis du synes indflydelse lyder bedre, men magt er lettere at stave til og fylder kun 4 bogstaver så det er også hurtigere at skrive

Og hvorom alting er, og for at blive i det emne denne tråd handler om, så bli'r du _altid_, per definition, undertrykt hvis du ikke har magt. Det er ligegyldigt om samfundet er af den ene eller den anden politiske observans; dem med magt bestemmer reglerne. Og ergo ska' man opsøge magt hvis man vil ændre noget (feks legalisering af narko)
Dét er den eneste ting jeg mener man måske ka' kalde en slags natur-lov eller naturlig tilstand (at magt er nødvendig for at ku' skabe enhver form for ændring i det bestående)
Så al politik udspringer af magt, og alting starter med magt. Så Uanset hvad, så ka' man ikke være tilhænger af anti-magt. Man ka' ikke ha' personlig frihed, feks, uden også at ha' personlig magt (usa-forfatningen er et eksempel på den tanke; at befolkningen har ret til at forsvare deres personlige frihed mod overgreb fra staten's side (deres våben-tilladelse))
Jeg synes det er godt at forstå tingene helt basalt fra bunden, hvis man debaterer hvordan det ideelle samfund ser ud (om det er højre- eller venstre-orienteret (hvor begge jo er magt-systemer, og derfor feks på sin vis gør betegnelsen 'liberalist' (som vel ka' oversættes med ordet 'friheds-elsker'?) til et absurd begreb. Man ka' ikke være liberalist uden at bruge magt til at fast-holde liberalismen, og ergo er man ikke længere liberalist, hehe. Man har kun sin frihed hvis man ka' gennemtvinge den. Ka' man ikke det, så ta'r andre, dem der er stærkere, den. Ergo er alle samfund baseret på en grad af tvang, og det er der bare ikke noget at gøre ved (andet end at søge magt selv, så man selv ka' definere samfundet)))