Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 22:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 232 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
arpheus skrev:
Jeg bryder mig heller ikke om hans arrogante selvfede måde at argumentere på, men jeg er da enig i flere pointer.

Mener liberal alliance de kan skabe en vækst med skattenedsættelser, der kan skaffe arbejde til et seks cifret antal arbejdsløse, tidligere offentligt ansatte? Uanset om antallet af fyrede bliver 250.000, 100.000 eller 75.000, så kan jeg da se en "udfordring". Vi har i forvejen et ret relativt højt antal arbejdsløse lige nu.

Måske kan de uheldige ernære sig ved prostitution til konkurrencedygtige priser, til glæde for de heldige, der så kan nyde deres frihed.

Hvordan skal landet være? Ligesom i Brasilien, hvor direktørerne skal flyves fra forstæderne i helikopter til deres virksomheder i byerne, for ikke at blive kidnappet af de "uheldige"?

Det er jo interessant at bemærke, hvordan andre lande forsøger at skabe politisk og social stabilitet ved at oprette velfærdssamfund og åbenbart ikke mener deres lave skat er nok til at de kan få det samfund de ønsker.

Det danske velfærdssystem er (endnu) vores eneste virkelige komparative fordel og det ville tanketomt at udhule det mere end det allerede er. Vi burde tværtimod gå den anden vej, sætte skatterne endnu højere op, prale af det og på den måde tiltrække de mennesker der værdsætter fred og stabilitet mere end ussel mammon.

Jeg er helt enig med irriterende Georg, det handler kun om penge og frihed og alt kan løses, hvis der bare er nok af begge dele... Nej, det kan det netop ikke. Det er for tomt og ligegyldigt.

Jeg kan godt lide, hvordan du sammenligner hvad konsekvensen af en lavere skat kunne være, ved at komme med eksempler på hvad der sker, hvis man fører det helt ud i ekstremerne (Brasilien), for derefter at konkludere at man skal gå den anden vej. Det er tydeligvis en logisk fejlslutning du laver. Det ville være mere nærliggende, at sammenligne Danmark med fx Sverige, der har sænket deres skatter, hvilket har fået deres vækst til at eksplodere sammenlignet med Danmarks vækst. Eller Schweiz der har Europas mest liberale økonomiske politik, og er et af Europas rigeste lande, på trods af at de ikke har nogen naturressourcer at tjene penge på, som fx Danmark og Norge har.

Citat:
Det er jo interessant at bemærke, hvordan andre lande forsøger at skabe politisk og social stabilitet ved at oprette velfærdssamfund og åbenbart ikke mener deres lave skat er nok til at de kan få det samfund de ønsker.

Danmark har opnået politisk og social stabilitet. Det kapitel er lukket. Nu drejer det sig om, at fintune vores velfærdssamfund, til at give størst mulig økonomisk gevinst, uden at miste stabiliteten. Og jeg vil mene, at vi er meget langt fra at miste den stabilitet. Faktisk vil jeg mene, at hvis vi ikke indser, at vores konkurrenceevne skal forbedres, og fortsat nægter at sænke skatten, så kan det i værste tilfælde kaste os ud i en situation som i Portugal eller Grækenland, der har velfærdsmodeller der tilnærmelsesvis ligner vores - og så begynder vi at se den politiske og sociale stabilitet smuldre.

Det er også værd at nævne, at den danske vækst ligger på niveau med Zimbabves, hvilket ifølge OECD og mange andre skyldes vores for høje skattetryk (eller også er det blot marginalskatten der har skylden - can't remember). Ikke ligefrem et land, man stolt sammenligner sig med, især ikke når snakken går på økonomi.

Men ihvertfald, så lad vær med at kigge så sort og hvidt på diskussionen som du gør. Du bruger Erasmus Montanus argumentation, og det klæder sgu ikke debatten.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Morten på 14 skrev:
arpheus skrev:
Jeg bryder mig heller ikke om hans arrogante selvfede måde at argumentere på, men jeg er da enig i flere pointer.

Mener liberal alliance de kan skabe en vækst med skattenedsættelser, der kan skaffe arbejde til et seks cifret antal arbejdsløse, tidligere offentligt ansatte? Uanset om antallet af fyrede bliver 250.000, 100.000 eller 75.000, så kan jeg da se en "udfordring". Vi har i forvejen et ret relativt højt antal arbejdsløse lige nu.

Måske kan de uheldige ernære sig ved prostitution til konkurrencedygtige priser, til glæde for de heldige, der så kan nyde deres frihed.

Hvordan skal landet være? Ligesom i Brasilien, hvor direktørerne skal flyves fra forstæderne i helikopter til deres virksomheder i byerne, for ikke at blive kidnappet af de "uheldige"?

Det danske velfærdssystem er (endnu) vores eneste virkelige komparative fordel og det ville tanketomt at udhule det mere end det allerede er. Vi burde tværtimod gå den anden vej, sætte skatterne endnu højere op, prale af det og på den måde tiltrække de mennesker der værdsætter fred og stabilitet mere end ussel mammon.

Jeg er helt enig med irriterende Georg, det handler kun om penge og frihed og alt kan løses, hvis der bare er nok af begge dele... Nej, det kan det netop ikke. Det er for tomt og ligegyldigt.

Jeg kan godt lide, hvordan du sammenligner hvad konsekvensen af en lavere skat kunne være, ved at komme med eksempler på hvad der sker, hvis man fører det helt ud i ekstremerne (Brasilien), for derefter at konkludere at man skal gå den anden vej. Det er tydeligvis en logisk fejlslutning du laver. Det ville være mere nærliggende, at sammenligne Danmark med fx Sverige, der har sænket deres skatter, hvilket har fået deres vækst til at eksplodere sammenlignet med Danmarks vækst. Eller Schweiz der har Europas mest liberale økonomiske politik, og er et af Europas rigeste lande, på trods af at de ikke har nogen naturressourcer at tjene penge på, som fx Danmark og Norge har.

Citat:

Danmark har opnået politisk og social stabilitet. Det kapitel er lukket. Nu drejer det sig om, at fintune vores velfærdssamfund, til at give størst mulig økonomisk gevinst, uden at miste stabiliteten. Og jeg vil mene, at vi er meget langt fra at miste den stabilitet. Faktisk vil jeg mene, at hvis vi ikke indser, at vores konkurrenceevne skal forbedres, og fortsat nægter at sænke skatten, så kan det i værste tilfælde kaste os ud i en situation som i Portugal eller Grækenland, der har velfærdsmodeller der tilnærmelsesvis ligner vores - og så begynder vi at se den politiske og sociale stabilitet smuldre.

Det er også værd at nævne, at den danske vækst ligger på niveau med Zimbabves, hvilket ifølge OECD og mange andre skyldes vores for høje skattetryk (eller også er det blot marginalskatten der har skylden - can't remember). Ikke ligefrem et land, man stolt sammenligner sig med, især ikke når snakken går på økonomi.

Men ihvertfald, så lad vær med at kigge så sort og hvidt på diskussionen som du gør. Du bruger Erasmus Montanus argumentation, og det klæder sgu ikke debatten.

Kan du ikke forklare hvad du mener med Erasmus Montanus argumentation?

Som jeg har skrevet i tidligere indlæg, så mener jeg at vi har masser af penge, men at vi insisterer på at bruge dem på for eksempel gadgets, konfirmationsgaver af ekstrem størrelse og børnetøj (som det har været fremme for nyligt). Det vidner ikke om en generel mangel på penge, men om uenighed om hvordan de skal bruges. Eksperter har fornyligt sagt, at hullet i statskassen kan dækkes ved at rulle de sidste skattelettelser tilbage. Hvor fattige var vi dengang de blev opkrævet og hvor forfærdeligt havde vi det? Det med skatten er et pseudoproblem. Det er gennem udvikling og innovation vi skal bevæge os videre og derfor kunne man for eksempel indkræve en masse skatter og kaste en stor del af dem ud på forskning, så vi kan tiltrække forskere fra hele verden.

Du har måske ret i det med sammenligningen med Brasilien, men at sætte et rigidt mål som 40%... Jeg mener, er det uanset konsekvenserne? Det virker som om penge og frihed er løsningen på alle verdens problemer, som jeg også skrev ovenfor. Det er selvfølgelig en del af løsningen, men hvis man ser på hvad der har flyttet noget, så er det i høj grad udligning gennem opkrævning af skatter der har medført bedre levevilkår og fremgang for lande.

Jeg er med på, at det gælder om at have et godt og billigt velfærdssystem, men jeg mener ikke man kan drive et land, som man driver en privat virksomhed. LA og de konservative er alt for simple i deres måder at anskue tingene på og for smarte med hurtige og nemme løsninger. Der er andre interesser på spil, fx. at undgå for mange dårligt stillede (de uheldige), for at sikre stabilitet (også den økonomiske, fordi der med ordentlige sociale ydelser og en stor offentlig sektor sikres en stabil efterspørgsel, trods konjunktur udsving). Og nej, jeg mener ikke kapitlet om et lands stabilitet nogensinde lukker. Det er tværtimod en kontinuerlig proces, der skal påskønnes og udvikles.

Et andet eksempel på lidt for smarte løsninger er de teknokratiske argumenter for atomkraft. Vi aner i virkeligheden ikke særlig meget om, hvad der kan opstå af problemer, der kan give katastrofale følger. Her synes jeg man bør spørge sig selv, om gevinsten modsvarer det værst tænkelige scenarie. Lidt for smart og lidt for nemt. Jeg stoler ikke på dem.

Portugal og Grækenlands situation skyldes også deres manglende vilje til at betale en skat, der modsvarer befolkningens forventninger til velfærdsydelserne (pensionsalder mm.).

Sammenligningen med Sverige er jeg i og for sig med på, men det kommer jo helt an på, hvordan man bruger de penge, der indkræves i skatter og jeg har ikke stor tiltro til hverken LA eller de konservative, eller for den sags skyld Danmarks generelt elendige ledelse og hurtige løsninger, der ender med at koste endnu flere penge (eksempelvis fejlindkøb, overdreven lyst til at bruge store summer på militære operationer mm.).

Jeg er mere optaget af ærlighed end af klædelighed.

Most of the physical world is unseen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
arpheus skrev:

Kan du ikke forklare hvad du mener med Erasmus Montanus argumentation?

Som jeg har skrevet i tidligere indlæg, så mener jeg at vi har masser af penge, men at vi insisterer på at bruge dem på for eksempel gadgets, konfirmationsgaver af ekstrem størrelse og børnetøj (som det har været fremme for nyligt). Det vidner ikke om en generel mangel på penge, men om uenighed om hvordan de skal bruges. Eksperter har fornyligt sagt, at hullet i statskassen kan dækkes ved at rulle de sidste skattelettelser tilbage. Hvor fattige var vi dengang de blev opkrævet og hvor forfærdeligt havde vi det? Det med skatten er et pseudoproblem. Det er gennem udvikling og innovation vi skal bevæge os videre og derfor kunne man for eksempel indkræve en masse skatter og kaste en stor del af dem ud på forskning, så vi kan tiltrække forskere fra hele verden.

Du har måske ret i det med sammenligningen med Brasilien, men at sætte et rigidt mål som 40%... Jeg mener, er det uanset konsekvenserne? Det virker som om penge og frihed er løsningen på alle verdens problemer, som jeg også skrev ovenfor. Det er selvfølgelig en del af løsningen, men hvis man ser på hvad der har flyttet noget, så er det i høj grad udligning gennem opkrævning af skatter der har medført bedre levevilkår og fremgang for lande.

Jeg er med på, at det gælder om at have et godt og billigt velfærdssystem, men jeg mener ikke man kan drive et land, som man driver en privat virksomhed. LA og de konservative er alt for simple i deres måder at anskue tingene på og for smarte med hurtige og nemme løsninger. Der er andre interesser på spil, fx. at undgå for mange dårligt stillede (de uheldige), for at sikre stabilitet (også den økonomiske, fordi der med ordentlige sociale ydelser og en stor offentlig sektor sikres en stabil efterspørgsel, trods konjunktur udsving). Og nej, jeg mener ikke kapitlet om et lands stabilitet nogensinde lukker. Det er tværtimod en kontinuerlig proces, der skal påskønnes og udvikles.

Et andet eksempel på lidt for smarte løsninger er de teknokratiske argumenter for atomkraft. Vi aner i virkeligheden ikke særlig meget om, hvad der kan opstå af problemer, der kan give katastrofale følger. Her synes jeg man bør spørge sig selv, om gevinsten modsvarer det værst tænkelige scenarie. Lidt for smart og lidt for nemt. Jeg stoler ikke på dem.

Portugal og Grækenlands situation skyldes også deres manglende vilje til at betale en skat, der modsvarer befolkningens forventninger til velfærdsydelserne (pensionsalder mm.).

Sammenligningen med Sverige er jeg i og for sig med på, men det kommer jo helt an på, hvordan man bruger de penge, der indkræves i skatter og jeg har ikke stor tiltro til hverken LA eller de konservative, eller for den sags skyld Danmarks generelt elendige ledelse og hurtige løsninger, der ender med at koste endnu flere penge (eksempelvis fejlindkøb, overdreven lyst til at bruge store summer på militære operationer mm.).

Jeg er mere optaget af ærlighed end af klædelighed.

Ja, kommunismen har virkelig gået sin sejrsgang rundt om kloden.
Det bedste ville vel være, hvis alle bare afleverede alle deres penge, og så kunne staten ellers udlevere madkuponer, selvfølgelig kun på sunde og acceptable madvare/ydelser.

Kun med total kontrol, undgår man uforudsete udgifter/indtægter.

Jeg tror Morten henviser til dit dårlige argument om hvorfor det er en dum idé at sænke skatten, da folk i brazilien bliver kidnappet.
Det er jo en hel gak indgangsvinkel at tage.
Så kan vi på samme tid sige at kommunisme er negativt, fordi det har slået mange mange mennesker ihjel. Derfor burde planøkonomi også undgåes, da det jo uungåeligt vil dræbe mange mennesker.

Husk nu, du skal se den politiske scene i relation til sig selv, og ikke hvordan du ønsker det skal være.
Du kan jo ikke stemme på nogen der ikke stiller op, så derfor skal man stemme på det bedste alternativ.

Enten stemmer man for forbud af lakridspiber eller også gør man ikke.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

>Khazim:

Ha, ha, det var lidt for morsomt. Du fyrer de vildeste sort/hvide karikaturer af og kritiserer min argumentation for det samme. Som du kan læse ovenover, så er jeg i stand til at indrømme en fejl, eller måske snarere en overdrivelse. Erasmus Montanus argumentation tror jeg er en helt særlig form for argumentation og da jeg ikke kan huske i hvilken sammenhæng det præcist bruges, så ville jeg bare høre om "Morten på 14" kunne forklare mig det.

Nej, kommunismen går ikke sin sejrsgang rundt om kloden, men en aller anden for blandingsøkonomi ville nok være en god idé, eller hvad mener du?

Jeg diskuterer udenfor, "en i forvejen snævert defineret måde at diskutere på". Et eksempel på det, er den med at "vi bliver nødt til at skære ned på velfærden, ellers ender med at vi ikke har råd til at tage os af de syge og gamle". Selvfølgelig har vi det, hvis vi altså vil betale. Det er et spørgsmål om prioritering og dermed om hvilke idealer man har for det land vi lever i. Der er masser af formuleringer fra samme skuffe og de er helt bevidst konstrueret, for at få mennesker til at acceptere beslutninger de ellers aldrig ville være gået med til. Historien har vist, at man med de her retoriske kneb kan få folk til hvad som helst.

Jeg skal selvfølgelig se på præcis hvad der passer mig, så længe det har relevans for tråden. Jeg mener der bør talt alt for lidt om, hvordan man ønsker samfundet "bør" se ud, med andre ord "idéen" om samfundet. Den kritik deles også af fagfolk og jeg tager selvfølgelig ikke dit forslag til mig. Det kunne jo være, at nogle har et lidt bredere udsyn end en snæver partipolitisk agenda (håber jeg, men det ser skidt ud).

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Cordillera de los Andes
Keynes Vs. Hayak

The fight continues...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Halugenlampe skrev:
hvem skulle man ellers stemme på? Enhedslisten? yeah right...

http://www.enhedslisten.dk/legalisering ... de-forhold

Citat:
– I Enhedslisten har vi altid ment, at hashen bør være lovlig både til medicinsk brug og som rusmiddel

http://www.bt.dk/nyheder/enhedslisten-fri-hash-nu

Citat:
Trods et stadig stigende hash-misbrug blandt helt unge danskere slår Enhedslisten, som det eneste parti i Folketinget, på tromme for en fuldstændig frigivelse af hashen.
Partiet mener, at fri hash er løsningen på de unges misbrug.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Helt klart. Jeg er uenig med enhedslisten i meget, men hvis det skal koges ned til for eller i mod lakridspiber, så går min stemme til dem.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Citat:
"Mener liberal alliance de kan skabe en vækst med skattenedsættelser, der kan skaffe arbejde til et seks cifret antal arbejdsløse, tidligere offentligt ansatte? Uanset om antallet af fyrede bliver 250.000, 100.000 eller 75.000, så kan jeg da se en "udfordring". Vi har i forvejen et ret relativt højt antal arbejdsløse lige nu."

Det spørgsmål, eller noget der ligner, ser jeg ofte fremført i debatter om LAs politik. Samtidig har jeg gentagne gange hørt dem svare på tiltalen med at der ikke er tale om fyringer, men naturlig afgang (pension osv.) hvor man undlader at ansætte nye mennesker i samme stillinger. Og så peger de mest på de administrative stillinger "papirnusserne", som vi efterhånden har rigtig mange af, eller meget, i den forstand at flere hænder er blevet optaget af mere og mere omfattende rapportering og registringshalløj, vi kender allerede til histroierne om lærere og hjemmehjælpere f.eks., der bruger mindre tid på borgerne/klienterne (?) og mere på alskens papirummenum. Dertil skal nævnes LAs mærkesag om afbureaukratisering af den offentlige sektor, den og nedskæringerne går jo hånd i hånd.

Citat:
"Det er gennem udvikling og innovation vi skal bevæge os videre og derfor kunne man for eksempel indkræve en masse skatter og kaste en stor del af dem ud på forskning, så vi kan tiltrække forskere fra hele verden."

Udvikling og innovation sker ikke kun i de herrens laboratorier på KU, men også (og især) i private virksomheder der gamer på et kompetetivt marked hvor den der finder på "det nye" vinder, er sådanne virksomheder danske så vinder alle i DK, (uanset om du kan lide de gadgets eller ej). Flere jobs og flere skattekroner, jotak! Problemet med at bruge penge på forskning er at dem der bruger pengene ikke aner om det giver et afkast på den lange bane (SSF), og langt fra er ansvarlige nok til at bruge pengene i kraft af at det ikke er deres penge, men nogle andres, det ender sgu ofte i prestigepis, ligesom det vakkelvorne Vestas vi er så skide stolte af. Men jo, det kræver sgu penge at være innovativ, hvorfor man så vil afkræve skatter på aktier fatter jeg ikke, da pengene langt hen af vejen kommer fra privates hænder, netop gennem investering i aktier og obligationer, som også kan ses som en slags opsparing til alderdommen, noget vi aldrig bliver gode til så længe folkepension er attraktivt og efterløn en mulighed.

Citat:
"Og nej, jeg mener ikke kapitlet om et lands stabilitet nogensinde lukker. Det er tværtimod en kontinuerlig proces, der skal påskønnes og udvikles."

Helt enig. Men ligenu har vi skod vækst (som nævnt af m.14), vi har verdens højeste skattetryk, statsgæld på 100 milliarder, arbejdspladser der rykker til det fjerne østen (senest nokia der fyrede 1000 ingenører), en arbejdsstyrke der kun bliver mindre jvf. den demografiske udvikling og vi har en ungdomsgeneration der står til at betale for deres forældres gode liv med velfærd i "verdensklasse"…. Måske man skulle tage hånd om de ting inden man begyndte at drømme sig væk til de varme velfærdsøer?

Citat:
"Jeg mener der bør talt alt for lidt om, hvordan man ønsker samfundet "bør" se ud, med andre ord "idéen" om samfundet."

Jeg forkaster ideen om et samfund, nationalstaten er en flygtig størrelse, ikke noget vi altid har haft men faktisk en ret ny størrelse. Samfundet består af individder, jo mere forskellige de bliver (som globaliseringen jo fordrer) jo mindre er staten/samfundet i stand til at tage hånd om alle, til alles tilfredshed, og jo mindre bliver staten nødt til at være for ikke at træde nogen over tæerne. DEt er gået os godt indtil videre, hvor vi har været ååh så homogene i Danmark, men det holder ikke i længden, det tror jeg simpelthen ikke på.

I øvrigt mistænker jeg Kaktus Klausen for at trolle helt uhørt... :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

http://da.wikipedia.org/wiki/Trolling

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er da kun godt, at få organiseret arbejdet bedre og få reduceret det administrative apparat, men ikke for reduktionens skyld. Jeg oplever også en elendig organisering af arbejdet i det offentlige, men det får mig bare ikke til pr. automatik at tænke på lavere skat, men snarere på, at der er et seriøst ledelsesproblem. Måske ville det være en god idé at starte der, når man skal ændre en kultur.

Èt løst problem modsvares som regel af mindst ét andet, så det er mere et spørgsmål om at vælge hvilke problemer man vil leve med, i stedet for at tro på illusionen om, at problemer kan fjernes. Den virkelighed tør politikere slet ikke komme på banen med, både fordi de forventes at servere "one-liners", men måske endda også fordi de tror på deres eget virkelighedsfjerne vrøvl. Det "mindst ène problem" er i det her tilfælde eksempelvis arbejdsløshed. Ligesom en afskaffelse af efterlønnen vil medføre øget arbejdsudbud, vil fyring af offentligt ansatte papirnussere give det samme.

Naturlig afgang vil ikke medføre mindre arbejdsløshed. Hvis der bliver færre job i den offentlige sektor og der ikke skabes et tilsvarende antal job i den private sektor, så vil det medføre stigende arbejdsløshed og dermed stigende udgifter, både personligt og samfundsmæssigt. Her er det interessant, at liberalisten (der her er at sammenligne med den neo konservative) ikke vil mene, at det er et problem. Tværtimod vil den øgede arbejdsløshed bare betyde øget arbejdsudbud, hvilket er fint for den selvstændige erhvervsdrivende, for når udbuddet af arbejdskraft stiger, så falder prisen på arbejdskraft. Det er interessant at se, hvordan den dagsorden nu er blevet lønmodtagernes. Det er fordi Dansk Arbejdsgiverforening, Saxo Bank, Asger Aamund og andre, har interesse i, at skovle flere penge ind til dem selv og deres aktionærer. Sådan lyder det bare ikke når de argumenterer, for så er det for de syges og de gamles skyld. Jeg tror det glemmes, at det ikke kun er erhvervsledere der skaber væksten i samfundet, det er i høj grad deres dygtige arbejdskraft (og den offentlige sektor) :)

Liberalisten eller den neo konservative vil formentlig samtidig mene, at "det skal kunne betale sig at arbejde" (med vanlig sans for smarte "one liners", som oppositionen er mindst ligeså gode til) og derfor gå ind for forringelse af de arbejdsløses vilkår. Det ser ikke godt ud for den "uheldige". Man skulle tro, at en der tænker sådan er selvstændig erhvervsdrivende, men han er for det meste nok bare en der tror på sit eget held og evne til at forme sit eget liv. Rammes han eller en han holder af, af uheld (eksempelvis en kronisk sygdom), så vil hans verdensbillede formentlig ændres dramatisk, men for sent. I USA ser man de uheldige konsekvenser, af den tilsyneladende smarte ordning med sundhedsforsikringer.

LA bør få magten, så vi kan få genopfrisket bevidstheden om de klasser, der reelt hele tiden har eksisteret. Jeg tror mange af de mennesker, der køber alle de her mantraer om frihed og mindre skat vil finde ud af, at konsekvensen er et samfund, hvor en dommer, en direktør, en sygeplejerske, en folkeskolelærer og en arbejdsløs ikke bor samme sted, eller sidder ved siden af hinanden på en restaurant. Det er ikke godt for den gensidige forståelse. Hvordan skal den forståelse skabes, hvis det ikke skal foregå indenfor rammerne af en stat, som identitetsskaber? Jeg går ikke ud fra, at svaret vil være religion eller "familie", der jo efterhånden ikke længere er oplagte. Hvad har vi ellers af identitets skabere? Saxo bank, Nykredit, Fitness DK og Coca cola?

Hvad forskning angår, så er det oplagt, at staten ikke skal satse på ensidig eller snæver forskning og at den skal støtte privat forskning over en bred kam. En klog stat vil sprede sine investeringer ud over flere områder, men det er da nærliggende at se velvilligt på forskning i vedvarende energi og velfærdsteknologi, så vi med innovation kan skabe billigere OG bedre energi og velfærdsydelser.

Jeg har i øvrigt ikke noget i mod gadgets, men jeg mener vi er ude i et overdrevet og fuldstændig unødvendigt og tankeløst forbrug for forbrugets skyld. Fint med fladskærm, men måske hvert 4. år, i stedet for hvert 2 og måske en bil i stedet for to osv. Vores forventninger til en god tilværelse er baseret på et stadigt stigende og fuldstændig urealistisk højt forbrug.

Hvorfor skal mennesker gå ind for at aflevere så mange af deres penge til det fælles? Det skal de kun, hvis de kan se visionerne om et bedre samfund og kan se at det fører videre, til et bedre sted, hvor der er rarere at være. Vi mangler simpelthen dygtige ledere.

"Samfund" er (og det forestiller jeg mig, at du ved), meget andet end en nationalstat. Jeg tror alle gerne vil have en god behandling hvis de bliver syge, vil ha at der er et politi der kommer hvis man ringer og meget mere. Der er vi ikke meget anderledes end en Inder eller en Kineser, en muslim eller en jøde. Jeg tror vi kan blive enige om mange grundlæggende nødvendigheder, trods vores tilsyneladende forskelligheder. Jeg kan ikke se indenfor hvilken ramme det skal ske, hvis det ikke skal være indenfor en stat. Man kunne for eksempel droppe snakken om et homogent folk og en nation, men i stedet fokusere på et tilhørsforhold til en stat, som indbyggerne har tillid til. Så længe man kan blive enige om de grundlæggende linjer og kan tale samme sprog, så er det vel rigeligt (selvom jeg tror det er sundere at bo i en homogen stamme på omkring 70 individer, med fælles myter, religion osv. men det er en anden sag).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
"Det er da kun godt, at få organiseret arbejdet bedre og få reduceret det administrative apparat, men ikke for reduktionens skyld. Jeg oplever også en elendig organisering af arbejdet i det offentlige, men det får mig bare ikke til pr. automatik at tænke på lavere skat, men snarere på, at der er et seriøst ledelsesproblem. Måske ville det være en god idé at starte der, når man skal ændre en kultur."

Enig med din slutning, men er tror på at det er meget sværere i en offentligt finansieret institution, end i en privat virksomhed. Der er i en offentlig institution ikke det store incitament for at spare her og der eller sågar forbedre noget som "altid har været", staten betaler jo og overskrider man budgetterne, så får man en næse og så er alt glemt… groft sagt! I en privat virksomhed er der kun én ting for øje og det er profit. Det og risikoen for at tabe markedsandele eller helt at gå ned, er et meget bedre incitament end "samfundets" bedste. For som du er inde på til sidst i dit indlæg, så kan vi max føle empati og spejle os i et vist antal mennesker, overstiger kravet til vores forståelse det givne antal begynder vores savannehjerner at proppe folk i kasser og detailstyringen tager over og så ender vi hvor vi er sådan ca. nu i dansk politik, med ren og skær detailstyring.

Citat:
"Naturlig afgang vil ikke medføre mindre arbejdsløshed. Hvis der bliver færre job i den offentlige sektor og der ikke skabes et tilsvarende antal job i den private sektor, så vil det medføre stigende arbejdsløshed og dermed stigende udgifter, både personligt og samfundsmæssigt."

Jvf. min ovenstående besvarelse er det oplagt at nævne udlicitering som en mulighed, da private virksomheder for det første fungerer mest effektivt og økonomisk tilfredsstillende og for det andet vil de opgaver der så forsvinder i den offentlige sektor tilgå den private, og dermed ikke skabe færre jobs, dem af dem vi altså stadig ønsker klaret. Og nej, på længere sigt er der ikke tale om at man vil øge arbejdsudbuddet for at slippe af sted med mindre løn, der er du for hurtig til at skyde liberalister motiver i skoene. Den demografiske udvikling ser sådan ud at hver gang 5 forsvinder fra arbejdsmarkedet, så kommer der 4 til, med andre ord bliver arbejdsstyrken mindre.

Citat:
"Man skulle tro, at en der tænker sådan er selvstændig erhvervsdrivende, men han er for det meste nok bare en der tror på sit eget held og evne til at forme sit eget liv. Rammes han eller en han holder af, af uheld (eksempelvis en kronisk sygdom), så vil hans verdensbillede formentlig ændres dramatisk, men for sent. I USA ser man de uheldige konsekvenser, af den tilsyneladende smarte ordning med sundhedsforsikringer."

Du er skide god til at male de der billeder af liberale, som lidt naive, men sandheden er at du selv tror på statens held og "evne", fremfor folks egen.. Hvis det er dit og dine venners menneskesyn, så forstår jeg godt hvorfor du eller dine venner har mødt nederlag og de af jeres eget menneskesyns afledte kontraproduktive reaktioner derpå, hjemsøger jer (Snørklet formulering :-S) Man bliver sgu nødt til at tro på sig selv, men den tro kommer ikke lettere til en når elaborate sikkerhedsforanstaltninger spændes ud under folk så ikke de får skræmmer, da er det klart at folks verdensbillede ændres dramatisk når de sent i deres voksenliv mærker konsekvenserne af deres eget manglende mod. Risikovillighed, you gotta have it! MEn altså, du nævner kronisk sygdom, c'mon, der er jo ingen her i landet der ønsker at kronisk syge bare skal dø i vejkanten, som du forestiller dig det er tilfældet i USA… USA, det er den evige joker i en politisk debat, bliver altid brugt til at sige "se, liberalisme/kapitalisme er noget skidt" mens sandheden er at det er alt andet end disse ting der gør, at landet ser ud som det gør. Eks: http://www.usdebtclock.org/

Citat:
"Hvorfor skal mennesker gå ind for at aflevere så mange af deres penge til det fælles? Det skal de kun, hvis de kan se visionerne om et bedre samfund og kan se at det fører videre, til et bedre sted, hvor der er rarere at være. Vi mangler simpelthen dygtige ledere."

Sjovt, jeg ønsker nok det samme som dig og alle andre, et bedre liv og et mere retfærdigt og intelligent samfund. Der hvor vore veje skilles, er ved spørgsmålet om hvordan dette opnås.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Godt, så kan jeg forstå du mener, at vi skal have en stat og at du argumenterer for en bestemt udformning af den (selvom du ikke tror på den). Jeg er heller ikke vild med det, men jeg tror det er nødvendigt under de givne omstændigheder.

Du forsøger med en meget sort/hvid karikatur af "mig og mine venner" :D Jeg skal nok undlade, at blande mig eller mine venners ret uhomogene psykologi ind i diskussionen (mere for andres skyld end for min egen :)). Hvad angår det malede billede af liberalisten, så er det næsten for nemt (LA leverer også selv rigeligt med karikaturer). Jeg vil lige indskyde at jeg selv går ind for udstrakte friheds og borgerrettigheder, herunder (selvfølgelig) ret til at sige hvad man vil, dyrke sex med hvem man vil og indtage hvad man vil. Det mener jeg ikke staten skal blande sig i. Til gengæld mener jeg så, at de frie borgere skal aflevere en del af deres penge, som en forsikring. Det er ikke meget anderledes end hos et forsikringsselskab, bortset fra at forsikringsselskabet skal tjene penge.

En stat består af mennesker, så derfor handler det ikke om den der karikerede modstilling. Mennesker kan selvfølgelig både handle dårligt og skidt ligesom stater kan, men til syvende og sidst, så handler det selvfølgelig om det enkelte menneskes ansvarlighed overfor andre. Den ansvarlighed, empati eller omsorg ser jeg gerne institutionaliseret i en stat, fordi jeg ved hvor pisse ligeglade og egoistiske mennesker KAN være, særligt når de er pressede (hvis de for eksempel ikke kan få den nyeste ipod). Tænk, hvis vi VIRKELIG var på røven.

Fordelen ved en stat med et tungt bureaukrati er, at det fungerer som et værn mod for smarte og hurtige løsninger pga. af tilfældige folkestemninger "gadens parlament". Desværre har den tunge stat været under opløsning siden Blairs "tredje vej" og det gælder sådan set i hele Europa. I DK var det Nyrup der begyndte den proces. Derfor (og pga. EU) ser vi i dag en detailstyret stat, der udelukkende handler om administration af midler. Man privatiserede postvæsnet, telefonselskabet, rengøringen på hospitalerne osv. Det sjove ved det er, at servicen overhovedet ikke er blevet bedre, den er tværtimod blevet væsentligt dårligere. Billigt måske (måske), men ikke bedre. Det går ofte hen og bliver dyrere end man har regnet med.

Hvis du bliver kørt over i morgen, så handler det ikke om min tro eller manglende tro på dig og dine evner. Det sker faktisk. Du kan også få et barn, der viser sig at have en eller anden lidelse, der ruinerer dig fuldstændigt. Hvis du har fulgt med i debatten om sundhedsvæsnet i USA, så vil du vide, hvor mange mennesker der kommer i klemme i sådan et system. Jeg er sikker på, at du selv kan finde en kilde på min påstand.

Mennesker FÅR skræmmer, selvom det er et system til at hjælpe dem. Er mennesker mere sunde eller mindre kriminelle, hvis der ikke er et ordentligt offentligt sikkerhedsnet? Uden at vide det med sikkerhed, så vil jeg næsten vædde med at det ikke er tilfældet. Du mener jo også, at der skal være et system til at hjælpe, bare et privat, der skal tjene penge. I sidste ende er det alligevel staten der må skride ind, hvis et privat firma fucker op og der lige pludselig mangler elektricitet til borgerne, som man for eksempel så det i Californien, da man privatiserede el forsyningen og selskabet fuckede op og fuskede til den helt store guldmedalje.

Jeg er sikker på, at man ikke ønsker et ordentligt sikkerhedsnet på private hænder, for der skal jo være incitamenter for at gide noget, med andre ord skal det helst gøre mere ondt end det gør i forvejen (for det gør det jo, hvis man for eksempel bliver kronisk syg, arbejdsløs eller lign.). Der eksisterer en udbredt myte om alle de arbejdsløse, som render rundt og hygger sig på offentlig forsørgelse og bare har det fedt. Sandheden er, at de fleste mennesker slet ikke kan undvære at skabe i længden og at de fleste får det ad helvede til, hvis de af en eller anden grund ikke har mulighed for det.

Jeg hader stater. Punktum. Jeg hader bare det liberalistiske alternativ mere og jeg ved, hvorfor Mærsk, dansk arbejdsgiverforening mm. er så vilde med den liberalistiske tanke. Det er naivt at tro på, at det er fordi de mener det vil være det bedste for de syge og gamle eller fordi de går ind for fri hash og et hyggeligt fællesskab. Det er bekymrende at "almindelige mennesker" ryger med på den vogn, forblændet af tanker om frihed og incitamenter og jeg synes det er naivt, for jeg tror nemlig heller ikke du og andre vil bryde jer om konsekvenserne. Jeg kan sagtens se problemerne i et tungt, langsomt og dyrt offentligt system, men jeg ser langt mere ubehagelige konsekvenser ved et "toptunet" system i private hænder. Det er ganske enkelt for risikabelt at overlade så vigtige ting til erhvervsfolk. Det er naivt, at tro på deres samfundssind og ansvarsfølelse, undskyld mig.

Ang. den demografiske udvikling, så er det en fremskydning af den nuværende, der måske er rigtig (eller viser sig ikke at være det). Mærsk er kun glad for høj arbejdsløshed og "incitamenter" til at arbejde (forringelse af ydelser). Jeg ved, at man regner med, at vi snart får brug for mere arbejdskraft... "regner" eller snarere "tror". Det må vi da håbe for alle de mennesker, der ellers vil stå uden arbejde, men den bekymring tror jeg ikke man har i LA. Der er blevet advaret mod en ny finanskrise og jeg tror den kommer. Jeg forudså i al beskedenhed også den forrige, sammen med en del andre, selvom alle politikere virkede så overraskede og sagde at "det var der ikke nogen der kunne forudse". Jo, det var der mange der gjorde, men det hele kørte lidt for godt og hvem vil ødelægge en god fest. Det er dét urealistisk høje niveau, der har skabt urealistiske forventninger hos borgerne, til størrelsen af deres private forbrug.

Jeg "skyder" Mærsk, DA og de andre, profit motiver i skoene, alt andet ville være dumt. Når de er så vilde med LA, så er der en god grund og det er med 100 procents sikkerhed ikke pga. omsorg for de svage eller ønsker om et rarere samfund at være i. De er som sagt pisse ligeglade.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Og så synes jeg i øvrigt det er latterligt, at de forrige posts er blevet slettet. Et parti som LA kan kun opstå i et værditomt vakuum, hvor det højeste gode er frihed og penge. Derfor var det relevant at inddrage begreber som kultur, tradition og identitet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

arpheus skrev:
Og så synes jeg i øvrigt det er latterligt, at de forrige posts er blevet slettet. Et parti som LA kan kun opstå i et værditomt vakuum, hvor det højeste gode er frihed og penge. Derfor var det relevant at inddrage begreber som kultur, tradition og identitet.

De er bare rykket hen i et emne for sig. Helt sikkert relevant, men alligevel en diskussion i sig selv. Jeg valgte at dele tråden da det let bliver lidt rodet og uoverskueligt hvis det er HELE spektrummet vi skal diskuttere i én tråd - Håber det går an :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Cubensis skrev:
arpheus skrev:

De er bare rykket hen i et emne for sig. Helt sikkert relevant, men alligevel en diskussion i sig selv. Jeg valgte at dele tråden da det let bliver lidt rodet og uoverskueligt hvis det er HELE spektrummet vi skal diskuttere i én tråd - Håber det går an :)

Selvfølgelig :)

Der er mange andre faktorer på spil end skat, når det gælder om at tiltrække iværksættere:
http://www.forbes.com/2009/03/18/best-c ... tries.html

Jeg har også læst mig til, at den svenske erhvervsskat ligger på 26 %, Tysklands på 29,8 % og flere meget højere, mens den danske er på 25 %.

Der er ingen grund til at sænke erhvervsskatten. Den ligger vist fint hvor den ligger, hvis man ikke ligefrem kunne hæve den med 1 % eller 2, uden det ville mindske lysten til at starte virksomheder op.

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Her er en artikel en af kandidaterne for LA, Niels Westy Munch-Holbek, har skrevet:

http://www.180grader.dk/Udland/den-globale-narkotikapolitik-er-en-fiasko

Han har ofte kritiseret forbudspolitikken.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Enhedslistens politik for cannabis vil blive implementeret i regi af SSF. Det jeg normalt hører fra den side er alt andet end "Fri Hash nu!". De ender normalt med at rulle en ellers god ide ind i sådan en gang tjære og fjer af overregulering, at jeg mistænker, at mange af os næppe ville kunne se forskellen mellem i dag og den hypotetiske fremtid med SSF-"legaliseret" hash (med støtte fra Enhedslisten).

Jeg mener f.eks. at SF går ind for at nationalisere produktionen af cannabis, hvis en legalisering skal på banen. Jeg kunne frygte det blev fulgt op af drakoniske love mod hjemmedyrkere og andre landsskadelige mennesker, der f.eks. kunne finde på at producere "for stærk hash og skunk" og "udsætte helt unge mennesker for risiko med al den hash i baghaven". Sig ikke, at I ikke kan smage den principielle undertone her?!

Skulle vi komme dertil og en rød regering foreslår at Staten bliver "narko-producent", så tror jeg konceptet ville skure noget i ørerne på folk. Rigtig mange er bare imod cannabis, men ligefrem sidde og være politiker og direkte ansvarlig narkoproducent ... not gonna fly ;)

Mit ideelle billede er lovlige, regulerede markeder på fuldstændig ligefod med alkohol/tobak. Jeg har mine tvivl på at Enhedslisten går den vej, såe .... måske kunne eksperterne her grave et spadestik dybere og fortælle vi andre, HVORDAN Enhedslistens totalt frie cannabis-situation vil se ud?

Djævelen - og såmænd også sandheden - ligger i den slags implementeringsdetaljer.

Desuden: The Drug War as a Socialist Enterprise

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

dankdawg skrev:
Niels Westy Munch-Holbek

Det er også muligt at finde hans fine bidrag til antologien "Friheden Flyver". Hans kapitel hedder "(Det handler om meget mere end) FRI HASH!".

Den kan hentes her:

http://nielswesty.dk/pdf/friheden_flyve ... _westy.pdf

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
rbp skrev:
InnerNetExplorer skrev:
Jeg var egentlig for LA's politik indtil at jeg så at de ville "være mere åbensindede når det kommer til implementering af atomkraft..."

Ja det er godt nok tragisk at de er for verdens meste sikre form for energi produktion.

Per terawatt produceret dræber vandkraftværker 885 mennesker, Naturgas dræber 85 per terawatt mens kulkræftværker dræber 342 per terawatt.

Hvor mange dør så per terawatt produceret på et atomkraftværk?
8...

Det er meget bedre bare at danne meninger gennem hysteri hva'? :roll:

Jeg er bestemt ikke pro-LA, men atomkraft er fremtiden.

Måske lidt off-topic, men:
Atom-kraft er næppe fremtiden. Det er pænt meget nutiden, men det er ikke en vedvarende form for energi. Vi har ganske simpelt ikke nok uran eller plutonium på jorden til at kunne fortsætte med at producere atom-energi i al evighed. Eksempelvis uran, forskere har udregnet at der ialt er 10^17 kg uran på hele jorden. Denne uran findes i to varianter i naturen, henholdsvis uran-238 (99,2742% af al uran på jorden) og resten er så uran-235. Når man miner uran, så miner man både uran-238 og -235, og man er nødt til at skille dem ad. Det er kun uran-235 som kan bruges til atomkraft. Når vi har fissioneret vores uran eller plutonium, står vi tilbage med noget radioaktivt affald, som ikke kan bruges til en fløjtende fis.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Nørden skrev:
Atom-kraft er næppe fremtiden. Det er pænt meget nutiden, men det er ikke en vedvarende form for energi. Vi har ganske simpelt ikke nok uran eller plutonium på jorden til at kunne fortsætte med at producere atom-energi i al evighed. Eksempelvis uran, forskere har udregnet at der ialt er 10^17 kg uran på hele jorden. Denne uran findes i to varianter i naturen, henholdsvis uran-238 (99,2742% af al uran på jorden) og resten er så uran-235. Når man miner uran, så miner man både uran-238 og -235, og man er nødt til at skille dem ad. Det er kun uran-235 som kan bruges til atomkraft. Når vi har fissioneret vores uran eller plutonium, står vi tilbage med noget radioaktivt affald, som ikke kan bruges til en fløjtende fis.

det vil sige at der kun er lidt over 10^14 ~ 100.000.000.000.000 ~ 100 milliarder tons brugbart uran tilbage...
Billede

det ville muligvis være meget dyrt at mine noget af det, men så er det jo heldigt at råstofprisen på atombrændstof i dag kun undgør ca. 3% af produktionsomkostningerne ved atomkraft. skulle priserne på råstoffet 5-dobles vil det stadig have minimal indflydelse på prisen pr. kWt. derimod vil prisen på fossile brændstoffer helt givet stige betydeligt, og dermed kWt-prisen da fossil energiproduktion er meget krævende materialemæssigt.

der er nok atomart brændstof til århundreder ud i fremtiden. det er en fremragende løsning indtil vi finder ud af hvad vi vil med vedvarende ernergi.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 232 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]