dankdawg skrev:
arpheus skrev:
Dine argumenter tyder på, at frihed for dig er det ultimative mål og du skriver at socialister er nogle små pattebørn der bare vil nasse på andre mennesker. Du skriver, at den marxistiske teori jeg bruger er pinlig, men skriver ikke hvorfor.
Jeg skrev hvorfor. At du ikke kan forstå min kritik er dit problem. Det er objektiv værditeori du kommer med, det er der ingen der bruger i dag. Tænk lidt over det. Hvad er den objektive værdi af X?
Frihed er ikke det ultimative mål. Den ultimative frihed er jeg ikke tilhænger af. Jeg vil f.eks. ikke have frihed til at slå tilfældige folk på gaden ihjel. Du stiller en stråmand op, hold op med det. Jeg mener bare at ingen skal have lov til at stjæle fra andre, eller lov til at bruge staten til at forskelsbehandle særlige befolkningsgrupper pga. religion, race eller økonomiske forhold.
Citat:
Jeg har en eklektisk tilgang til tingene og mener marxistisk teori er relevant at bruge for at nuancere din forestilling om at socialister bare er nogle nasserøve. Arbejderne og arbejdsgiverne står i et gensidigt afhængighedsforhold og diskussionen handler vel om, hvad der skal gøres med de penge der kommer ud af det samarbejde. Kan du ikke prøve at forholde dig til det?
Arbejdsgivere og arbejdere har et forhold til hinanden der er til gensidig fordel. Jeg vil ikke sige hvad der skal gøres med de penge der kommer ud af det arbejde som den enkelte lægger i noget som helst. Det må være op til dem selv at afgøre. Hvis jeg skulle sidde og afgøre det, så ville det være den ultimative egoisme. Hvorledes kan det være min sag hvad pengene som folk har tjent skal bruges til? Det er en meget arrogant holdning overfor andre mennesker.
Citat:
Mit eksempel, hvor jeg beder dig om at forestille dig at du selv er invalid, undgår du behændigt - kan du ikke forholde dig til det?
Du blandede min familie ind i det. Du ved ikke om jeg har invalide familiemedlemmer, vel? Det skulle du ikke have gjort. Det var meget dårligt gjort af dig.
Hvis vi snakker folk der ikke kan klare sig, så er de pr definition afhængige af andres nåde. Det er ligegyldigt hvilket samfund det er, og intet samfund kan garantere at de bliver hjulpet. Politikere kan også skifte mening. Der er INGEN garantier i verden.
Jeg er enig med dig i at det er en god ting at hjælpe folk der ikke kan klare sig selv. Jeg synes bare at det må være op til den enkelte at bestemme om han/hun vil hjælpe, hvor meget de vil hjælpe med, hvem de vil hjælpe, osv. Det skal ikke være dig eller en politiker der bestemmer det, og det skal ikke være sådan at socialister skal sidde og afgøre at den befolkningsgruppe de hader mest, de der klarer sig godt, skal betale mere bare fordi socialisterne diskriminerer imod denne gruppe.
Citat:
Hvis du mener jeg ikke forholder mig til dine argumenter, så argumenter og stil mig nogle konkrete spørgsmål til argumenterne, så skal jeg nok argumentere konkret ift, dem.
Nu er du vist lidt langt ude. Du kan starte med at forholde dig til det jeg skrev da jeg brugte tid på at gendrive dine påstande første gang. Jeg HAR altså gjort det.
Det hjælper jo ikke at kalde folk for dumme, pinlige eller langt ude fordi de ikke er enige med dig. Du kan jo skrive hvad det er jeg ikke har forholdt mig til, i stedet for bare at skrive at jeg skal forholde mig til "det du skrev". Hvad min "pinlige" teori angår, så skal overskuddet arbejdsgiverne tjener jo komme et sted fra og det er fra de mennesker der køber. Så kan du kalde det hvad du vil, men det er en kendsgerning (uanset hvad DU anser for pinligt).
Jeg ligger ikke under for modetendenser der ligger i tiden... Tænk lidt over det. Hvad "folk" gør i dag får ikke nødvendigvis mig til at gøre det samme...
Jeg tror heller ikke på objektive værdier, men subjektivt vælger jeg nogler værdier fremfor andre. I et demokrati kan vi vælge værdier så det bliver folkets valg hvilke værdier der skal styres og lovgives efter (det gør dem dog stadig ikke objektive). Jeg tror trods alt, at staten er bedre til at passe på borgerne (endnu og hvis der ikke bliver for mange der mener som dig), hvis de bliver syge end tilfældige mennesker, der har forstået at tjene penge.
Hvis jeg har forstået dig ret, så mener du trods alt også at der skal være visse love - hvem skal håndhæve dem og hvor skal pengene komme fra? Frivillige? I så fald kan man jo regne ud hvem de love vil beskytte.. Hvis jeg stiller en stråmand op, så ville det rart hvis du kunne hjælpe mig dumme menneske til at forstå...
Hvis arbejdsgiver og arbejdstager selv skal finde ud af arbejdslønnen, hvordan tror du så den bliver i tilfælde af arbejdsløshed? Det bliver et liberalistisk mareridt, hvor almindelige mennesker kommer til at leve et usselt liv. Jeg tror ikke de fleste socialister i dag hader arbejdsgivere og folk der tjener penge, jeg tror tværtimod de ser dem som stærke - så stærke at de har rigeligt at gi af. Jeg kan godt forstå at du synes det er noget lort at de stygge socialister tager dine penge, men alternativet er for mig at se meget værre. Det behøver heller ikke være af sentimentale årsager staten hjælper de svageste, det kan også være af ganske fornuftige årsager, ligesom Bismarck der så befolkningen som en organisme: Er foden syg, så er hele kroppen syg. Der er også mange ganske udemærkede samfundsøkonomiske argumenter for at "stjæle" fra dem der har (som du kalder det). Jeg sætter altets vel før individets, hvilket i sidste betyder at jeg sætter de flestes vel over en enkelt.
Jeg er ikke ude på at køre nogle ned eller lukke røven på andre, men du lyder sgu lidt sådan. Hvad angår min inddragelse af din familie, så var det for at hive din teori ned på et mere jordnært plan og prøve på at få dig til at forholde dig til konsekvenserne af din teori. Det er der sgu da ingen grund til at hidse sig sådan op over. Hvis du havde invalide i din familie, så kunne du jo glæde dig over, at nogle mener de ikke skal leve af tilfældig nåde. Du vil beskytte de stakkels mennesker der kan selv, jeg vil beskytte de svage mod de stærkes tilfældige ret.