dankdawg skrev:
Det er for mig at se mere end naivt at ignorere millioner af menneskers død pga. planøkonomi ved at vifte det væk som forskruede forsøg. Du kender historien dårligt så. De var netop udtryk for samme gode vilje som du er repræsentant for. Den russiske revolution og det der fulgte var ikke ondskab men derimod forsøg på at skabe en ny og bedre verden. Vejen til helvede er i sandhed brolagt med gode intentioner.
Det er imidlertid en ting jeg er tilbøjelig til at gøre - og i øvrigt en historie jeg selv synes jeg kender ret godt. Filmen knækker tydeligst efter Stalin kommer bag roret, omend det godt nok er en lidt halv-slidt frase efterhånden. Der er naturligvis også adskillige hændelser før det, der klart afslører lidt af hvad landet har i vente af statsterror og misbrug, stadig er jeg dog sikker på, at en mængde uhyrligheder ikke ville have været iværksat, hvis ikke Stalin havde fået magten. Jeg skal ikke advokere for marxisme/leninismen, men i mine øjne holder Stalin sig ikke på den smalle sti, der er blevet ham henvist af kommunister før ham selv.
Stadig
kan jeg bare ikke afsværge en hvis del af Sovjet-eventyret. Tag nu f.eks. "Dekretet om jorden/industrien". Det giver mig sgu stiv pik...
dankdawg skrev:
I Ungdomshusets tilfælde har man jo haft muligheden for at købe et hus, men det ville man ikke. I stedet for har man satset på en afhængighed af staten. Det understreger for mig at det er idioter vi har med at gøre hér. Ja, undskyld, men det var altså et idiotisk træk.
Det er jeg også i og for sig enig med dig i - jeg kan i hvert fald stille mig lidt undrende over for, hvad det forventede resultat af den valgte fremgangsmåde har været.
Ikke desto mindre finder jeg den politiske behandling af og berøringsangst for hele sagen helt uacceptabel.
dankdawg skrev:
Jeg kan lære af hvem som helst uanset hvor lidt respekt de har for mig. Jeg er ikke optaget den slags hvis argumenterne er gode nok.
Jeg fik også ligesom hidset mig selv lidt op, under det forløb det var at skrive posten.
Jeg læser glædeligt dine posts uanset hvad, men ikke desto mindre kæmper jeg, også i mit daglige liv, en kamp op ad bakke, mod hvad jeg ser som tilfælde af uhensigtsmæssige forsøg på formidling af egne holdninger.
dankdawg skrev:
Har du læst alle de store økonomer? Har du læst den politiske teori du læner dig opad i dine udtalelser eller er det hele bare baseret på dine følelser?
Det er desværre problemet med mange i dag. De har en mening om samfundsindretning, men de ved ikke en skid om det. Som et menneske der har brugt hele mit liv på at sætte mig ind i den slags må jeg indrømme at jeg efterhånden ikke kan tage hensyn til at mennesker der ikke har gjort det bliver provokeret af min arrogance. Det er bare synd. I stedet burde du hellere se på dig selv og se på hvor lidt du egentligt har sat dig ind i hvordan verden hænger sammen.

Jeg har ikke læst alle de store økonomer, nej, men jeg
har læst en mængde Marx og Lenin, samt jeg
har læst en hvis del af den grunglæggende politiske filosofi. Men jeg er ung, og skulle jeg ha læst alle de store økonomer, sku' jeg nok ha droppet folkeskole og HF, og kanaliseret energien over i læsning.

Ikke desto mindre er jeg ikke en fraud, og jeg vrøvler ikke bare det af mig, jeg lige har læst på en random hjemmeside.
Det har godt nok ikke så meget med sagen at gøre, men i øvrigt er jeg da delvist enig med dig, mht. forudsætningerne for at bedømme ting. Men jeg må da sige, at en sådant avant garde'istisk syn overrasker mig lidt fra din side.

Som afslutning er jeg i øvrigt nød til at påstå, at jeg på nuværende tidspunkt i mit liv, praktisk taget ikke har kunnet bruge meget mere tid på at sætte mig ind i hvordan verden fungerer.
Det kan jo være, der ikke går så længe før jeg er tilbage med en ukvalificeret, naivt og ikke mindst idiotisk indlæg

. Until then, har jeg lige et link til dig, dawg:
http://www.youtube.com/watch?v=7B4A7YipqTYVar det ikke noget med, at du (engang) var glad for gangster? Nu ved du i hvert fald hvad der sker, hvis du ikke stopper med at hate...
"Walk up to yo' house
knock on yo' door
and blow yo' ass off"