dankdawg skrev:
... da tvang ikke er et markedsvilkår.
Ahvaffornoget? Undskyld mig, lever du med hovedet oppe i røven? Ja, undskyld, at jeg skal til at bruge den slags udtryk, men indoktrinerer de jer kun med positive effekter af markedsøkonomi på handelshøjskolen?
Jeg bliver helt i tvivl om, om jeg bare misforstår dit udsagn, for i mine ører er det helt enormt dumt - for tvang er nok en af de
stærkeste markedskræfter overhovedet. Prøv lige at få hovedet ud af dit pengeskab og se lidt på verden i stedet for at holde snuden i teoribøgerne.
dankdawg skrev:
Firmaer sørger for en stor produktion og det betyder at de får priserne til at falde og dermed kan du få mere for dine penge. Du bliver altså rigere, får en højere levestandard, osv. pga. dem.
Ja tak, en højere levestandard men på hvilken bekostning?
Hvad er "god produktion" for et firma. Det er billigt producerede varer, som bliver solgt dyrt. Billigt producerede varer er lig med billig arbejdskraft. Allerede der finder udnyttelse sted. Bevares, jeg ved da godt, at langtfra alle firmaer bruger slaver i Afrika og Asien, men når man ser på de virkeligt rige finansmænd, så er mønsteret det samme.
Så ja, en høj levestandard men med blod på hænderne, om man vil.
(Og nej, jeg taler ikke om et eller andet bette firma i DK)
dankdawg skrev:
Firmaer vokser sig store fordi folk køber deres varer og ydelser.
Det er helt vildt sødt, det der

Barndomstro er så smukt.
Du har såmænd ret - til en vis grænse. Men hvis firmaer skal blive rigtigt store, så er det bare ikke nok. Bestikkelse, slaveri, tvang osv. er hverdag for utroligt mange forretningsfolk (for de fleste bare på et meget indirekte plan). Du vil jo nok prøve at få mig til at fremstå som paranoid, men det ville være meget naivt.
Jeg synes virkelig, du skulle prøve at udfordre dine egne sandheder lidt, for den der dogmatiske tilgang er ikke en skid bedre end Hr. og Fru Danmarks syn på stoffer.
P.s. Grunden til, jeg ikke uddyber det sidste yderligere, er, at Avanti allerede har lavet en fin liste over firmaers ekspationsmetoder i et tidligere indlæg.
P.p.s. Jeg ved ikke, om det var noget internt mellem dig og ManFromAnotherPlace, men i tilfælde af, det ikke var: Det er simpelthen for lavt at kommentere andres stavefejl i en diskussion.
P.p.p.s. Jeg forsvarer stadig ikke Avantis udsagn om retten til at stæle.