Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 20:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

http://www.stopterrorkrigen.dk/emner/ir ... _qaeda.htm

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
raunholt skrev:
http://www.stopterrorkrigen.dk/emner/irak/050920_basra_uk_al_qaeda.htm

Jeg har ikke hørt om episoden før, men føler mig også usikker på sandheden af de oplysninger der gives på siden. Det virker også ulogisk at nogle skulle ønske at skabe uro, for det ville jo bare kræve at tropperne blev dernede endnu længere. Det er jo dyrt at have soldater ude, så det giver ikke rigtig mening. Derudover ville det jo også være skidt, hvis aviserne opsnappede informationer om den slags og begyndte at skrive om det.

Det er selvfølgelig altid svært at afgøre sandt og falsk i sådanne sager, men jeg synes at der mangler rigtige motiver til handlingerne.

Mvh. Psyko

Titel:
Relativistisk båthorn

TheBo skrev:
JEL skrev:
Det er jo ikke fedt dét bush laver, og det er heller ikke fedt dét bin-laden laver

Det kommer jo til at fremstå, som om Bin Laden er bag alt det i Irak, og det må vist betragtes som en både simplificeret og forkert forklaring.

Ja ok det er selvfølgelig rigtigt :)
Jeg undskylder mig med at være endnu et offer for de stats-sponsorerede masse-medier's mis-information, hehe (jeg mener; vi ved jo hvor tit deres narko-reportager er helt ved siden af, så hvorfor sku' deres irak-reportager være bedre?)

Citat:
Der var imidlertid ikke tale om britiske soldater i uniform, som blev involveret i en skudepisode. Der var tale om to civilklædte SAS-soldater – klædt i de traditionelle irakiske jallabah'er (løse dragter) og med parykker. De skulle se ud som fundamentalistiske muslimer.

(fra: http://www.stopterrorkrigen.dk/emner/ir ... _qaeda.htm )

Jeg har heller ikke hørt om den episode, og ka' derfor ikke sige om englænderne ku' finde på den slags. Men at myndighederne ka' finde på tilsvarende ting kendes også i danmark; de civil-klædte polizei-folk der troppede op med til-dækkede ansigter og udga' sig for at være autonome demonstranter under en eu-demo i københavn, ligger jo ikke mange år tilbage.
Og under optøjerne i göteborg for nogle år siden var der også civil-betjente udklædt som autonome eller nazister der smadrede butiks-vinduer for at skabe tumult.
Så fænomenet er ihvertfald ikke helt Ukendt af myndighederne (som jo trods alt også bare er mennesker, og derfor ikke altid opfører sig ordentligt men istedet nogle gange benytter sig af magt-misbrug og korruption)

Mht Jill Carrol's skæbne, så har jeg stadig intet hørt.

Titel:
In our memories

Jel > Det er korrekt, at civilklædte betjente før har lavet rag i den, men der er jo trods alt forskel på at smadre et par vinduer og sprænge folk/bygninger i luften. Jeg tror, at hvis en sådan sag kom frem i de vestlige medier, så ville hele okkupationen miste den sidste snert af legitimitet. Desuden kan jeg stadigvæk ikke se hvad motivationen skulle være, og selv hvis det i et enkelt tilfælde er sket (hvad jeg absolut ikke tror det er), så må det være udtryk for nogle enkelte soldaters psykopati og ikke nogen strategi lagt af alliancen. Det er ikke fordi jeg tilskriver hverken de engelske eller amerikanske styrker nogen særlig stor moral, men simpelthen fordi konsekvenserne af at blive opdaget ville være "fatale", og at incitamentet til at foretage sådanne handlinger mangler.

Godt indlæg ellers...

mvh. Psyko

Titel:
Relativistisk båthorn

Psyko skrev:
der er jo trods alt forskel på at smadre et par vinduer og sprænge folk/bygninger i luften

Ja, set her fra danmark. Men irak-krigen har jo stået på i flere år, og da alt er relativt er det bestemt ikke Umuligt at folk der har været i det voldelige miljø i irak med tiden bli'r 'a-klimatiseret' pga forholdende og dermed ændrer personlighed og karakter (du har sikkert set billederne hvor private 'sikkerheds-firmaer' kører rundt og skyder på tilfældige biler. Noget de sikkert aldrig ville ha' gjort hvis de havde haft et almindeligt job i et fredeligt land. Danske soldater har også selv udtalt at de blev mere intolerante når de havde været i Ubehagelige miljø'er i længere tid. Der var blaa en dansk soldat der sagde at de (i et interview i tvavisen på DR1 sidste år) begyndte at kaste mad-krummer efter fattige gamle kvinder i bosnien, noget de aldrig ville ha' gjort i danmark, fordi det barske miljø ændrede dem uden de selv opdagede det)

Er vold blevet din hverdag, som den jo tilsyneladende er for en del soldater i irak, så rykkes dine grænser for hvad der er normal og acceptabel adfærd lige så stille dag for dag. Så det er ikke sikkert de selv tænker på det som noget alvorligt at gøre (_hvis_ de har gjort det altså :) Man ska' jo ikke skyde bjørnen før skindet er solgt. Jeg kender jo som sagt heller intet til den konkrete sag, så det jeg si'r er bare generel spekulation i almen menneskelig adfærd)

Psyko skrev:
så må det være udtryk for nogle enkelte soldaters psykopati

Det er nok det mest sandsynlige (at det er nogle enkelte der handler på egen hånd). Jeg tror dog ikke de behøver være psykopater ligefrem, jævnfør det jeg sagde før (om den langsomt skridende moral)

Psyko skrev:
konsekvenserne af at blive opdaget ville være "fatale"

Tja måske, men hvad er chancerne egentlig for at blive opdaget i irak? I et land i kaos ku' de vel slippe afsted med meget, hvis de ville.

Psyko skrev:
incitamentet til at foretage sådanne handlinger mangler

Kun for rationelt tænkene mennesker. Hvis du er blevet 'ødelagt' mentalt, af hele tiden at blive beskudt af 'fjenden', så når de fleste nok et tidspunkt hvor deres 'trigger-happy' side af deres personlighed vil vokse sig stærk nok til at undertrykke deres rationelle side. Og så behøver du intet logisk incitament længere, så er hadet til de 'lorte-iraker-svin' nok.

Ta' feks, til sammenligning, palestina-israel konflikten, hvor folk jo ka' få sig selv til at sprænge sig selv i luften som selvmords-bombere. Det er helt Utænkeligt at nogen der lever i et fredeligt land ku' få sig selv til den slags. Men pga presset og Uretfærdigheden fra israel's side er der nogle der kommer helt derud hvor den slags metoder pludselig virker fornuftige. Det gi'r ingen mening set fra en dansk sofa. Hvilket incitament overhovedet, ka' nogen ha' i at begå selvmord? Og alligevel er der nogen der gør det.

Abu-ghraib sagen ga' heller ingen logisk mening, men den skete alligevel. Da Lyndie England stod med en iraker i hunde-snor (det berømte foto), så (og det sagde hun også selv i et interview senere) var hun ikke sig selv. Hun var lige-så-meget, ihvertfald efter min mening, selv et offer, som irakeren var et offer. Hun var bare en anden slags offer. Et offer for et miljø der var så for-rået at det langsomt sled dem der befandt sig i det istykker mentalt. Det Unormale blev normalt.

Irak-krigen var 1 stor fejl, og bush den værste præsident i nyere tid (Uanset hvor godt et menneske han måske så end er rent personligt, hvilket er en helt anden sag som jeg ikke blander mig i)

Titel:
Relativistisk båthorn

Jeg så at gidsel-tagerne havde udsat deres deadline (no pun intended) til den 26 februar, altså om lidt over 1 uge's tid.

Hvor er det sygt...

Titel:
Relativistisk båthorn

Men hvor var det til gengæld dejligt for en gang skyld at se en så fuldstændig positiv og lykkelig nyhed fra irak; nemlig at hun idag blev fri-givet og ikke længere bli'r holdt som gidsel :D

Stop nu den krig, og kom til fornuft!

Titel:
In our memories

JEL skrev:
Men hvor var det til gengæld dejligt for en gang skyld at se en så fuldstændig positiv og lykkelig nyhed fra irak; nemlig at hun idag blev fri-givet og ikke længere bli'r holdt som gidsel :D

Fedt! Til gengæld fandt de forleden dag 30 hovedløse lig i vejkanten. Uidentificerede.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]