Psyko skrev:
der er jo trods alt forskel på at smadre et par vinduer og sprænge folk/bygninger i luften
Ja, set her fra danmark. Men irak-krigen har jo stået på i flere år, og da alt er relativt er det bestemt ikke Umuligt at folk der har været i det voldelige miljø i irak med tiden bli'r 'a-klimatiseret' pga forholdende og dermed ændrer personlighed og karakter (du har sikkert set billederne hvor private 'sikkerheds-firmaer' kører rundt og skyder på tilfældige biler. Noget de sikkert aldrig ville ha' gjort hvis de havde haft et almindeligt job i et fredeligt land. Danske soldater har også selv udtalt at de blev mere intolerante når de havde været i Ubehagelige miljø'er i længere tid. Der var blaa en dansk soldat der sagde at de (i et interview i tvavisen på DR1 sidste år) begyndte at kaste mad-krummer efter fattige gamle kvinder i bosnien, noget de aldrig ville ha' gjort i danmark, fordi det barske miljø ændrede dem uden de selv opdagede det)
Er vold blevet din hverdag, som den jo tilsyneladende er for en del soldater i irak, så rykkes dine grænser for hvad der er normal og acceptabel adfærd lige så stille dag for dag. Så det er ikke sikkert de selv tænker på det som noget alvorligt at gøre (_hvis_ de har gjort det altså

Man ska' jo ikke skyde bjørnen før skindet er solgt. Jeg kender jo som sagt heller intet til den konkrete sag, så det jeg si'r er bare generel spekulation i almen menneskelig adfærd)
Psyko skrev:
så må det være udtryk for nogle enkelte soldaters psykopati
Det er nok det mest sandsynlige (at det er nogle enkelte der handler på egen hånd). Jeg tror dog ikke de behøver være psykopater ligefrem, jævnfør det jeg sagde før (om den langsomt skridende moral)
Psyko skrev:
konsekvenserne af at blive opdaget ville være "fatale"
Tja måske, men hvad er chancerne egentlig for at blive opdaget i irak? I et land i kaos ku' de vel slippe afsted med meget, hvis de ville.
Psyko skrev:
incitamentet til at foretage sådanne handlinger mangler
Kun for rationelt tænkene mennesker. Hvis du er blevet 'ødelagt' mentalt, af hele tiden at blive beskudt af 'fjenden', så når de fleste nok et tidspunkt hvor deres 'trigger-happy' side af deres personlighed vil vokse sig stærk nok til at undertrykke deres rationelle side. Og så behøver du intet logisk incitament længere, så er hadet til de 'lorte-iraker-svin' nok.
Ta' feks, til sammenligning, palestina-israel konflikten, hvor folk jo ka' få sig selv til at sprænge sig selv i luften som selvmords-bombere. Det er helt Utænkeligt at nogen der lever i et fredeligt land ku' få sig selv til den slags. Men pga presset og Uretfærdigheden fra israel's side er der nogle der kommer helt derud hvor den slags metoder pludselig virker fornuftige. Det gi'r ingen mening set fra en dansk sofa. Hvilket incitament overhovedet, ka' nogen ha' i at begå selvmord? Og alligevel er der nogen der gør det.
Abu-ghraib sagen ga' heller ingen logisk mening, men den skete alligevel. Da Lyndie England stod med en iraker i hunde-snor (det berømte foto), så (og det sagde hun også selv i et interview senere) var hun ikke sig selv. Hun var lige-så-meget, ihvertfald efter min mening, selv et offer, som irakeren var et offer. Hun var bare en anden slags offer. Et offer for et miljø der var så for-rået at det langsomt sled dem der befandt sig i det istykker mentalt. Det Unormale blev normalt.
Irak-krigen var 1 stor fejl, og bush den værste præsident i nyere tid (Uanset hvor godt et menneske han måske så end er rent personligt, hvilket er en helt anden sag som jeg ikke blander mig i)