<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Anima:
Jamen tidspunktet kunne vel ikke være mere irelevant ... personligt vil jeg sove en hel del bedre om natten, velvidende at en person som Saddam Husain vil blive sat til ansvar for sine handlinger om det så er nu om en måned eller for en måned siden, men før desto bedre og så er det vel irelevant hvornår, det vigtigste må nødvendigvis være at det sker ...
Forøvrigt.
Aug. 27, 2003, vil Mars være inden for 355,746,199 kilometer fra jorden. Dette er det tætteste inden for ca. 73,000 år.
Mit bud vil være at en krig nok er uungåelig ikke mindst fordi jeg tror at krigsguden Mars også vil have noget at sige i den her sag [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>
Jeg synes bestemt ikke tidspunktet er irrelevant, for hvis FN mener de kan klare skærene fredeligt, hvis de får mere tid, så skal de ha' den tid. At føre en krig nu, vil være forhastet hvis samme målsætning kan løses uden krig.
Vi står nok i en situation hvor folk vil dø Uanset hvilken løsning vi finder. Derfor må målsætningen være at finde den løsning, hvor _færrest_ mennesker dør. En krig vil altid være voldsom og det skal være en handling man har overvejet mere end grundigt før man kaster sig ud i det.
Jeg ved ikke så meget om mellemøsten, så derfor si'r jeg ikke så meget i denne debat, men jeg tror ikke på at en krig vil gavne vores image i den del af verden, men istedet at det vil skade os mere.
Såvidt jeg ved, er der ikke mange arabiske lande der ønsker at vi blander os. Såvidt jeg har forstået vil de hellere selv løse problemerne. Når vi så bare overhører deres mening og træder dem under fode...så mister de jo blot endnu mere for os. Så får de endnu mere grund til at hade os og bekæmpe os. Det er ikke den fremtid jeg ønsker.
Hvis vi hele tiden kommer og 'bestemmer' hvordan de skal opføre sig, så vil de jo altid ha' grund til at lave terror imod os. For så vil vi jo altid være 'undertrykkerne'.
Jeg kan dog godt se problemet i at vi lader Saddam fortsætte Uhindret med at lemlæste og dræbe sine egen landsmænd...og derfor er det selvfølgelig svært at træffe det 'rigtige' valg i den her sag. Hvad ER det 'rigtige' valg overhovedet...
Som det går ligenu, så sker der jo noget. Han ødelægger missiler, så vi får jo faktisk vores mål stille og roligt opfyldt. Det går nogenlunde fredeligt iøjeblikket, så hvorfor burde vi ikke holde fast i den nuværende situation? Truslen om krig er jo som regel mere effektiv, end selve krigen. Det var jo også truslen der holdt sovjet fra at invadere resten af verden i sin tid. Havde vi først bombet moskva, så havde hele korthuset jo væltet og 3. verdenskrig været en realitet. Kun fordi vi IKKE gik i krig mod sovjet, lykkedes det i sidste ende at få en fredelig demontering af diktaturet derovre.
Jeg forstår egentlig ikke hvorfor saddam og hitler sammenlignes. Jeg kan ikke se nogen brugbare ligheder mellem de 2. Saddam vil jo aldrig ku' nå nogenvegne hvis han forsøger at invadere andre lande. Det ku' hitler. Så jeg synes ikke de 2 situationer kan sammenlignes. Jeg synes ikke man kan bruge snakken om at "stopper vi ham ikke nu, så blir han en ny hitler", for jeg kan ikke se hvordan han dog sku' ku' blive det.
Jeg er meget betænkelig ved denne krig, da saddam ikke er verdens eneste diktator. Hvorfor skal vi bekæmpe ham og ikke alle de andre diktatorer rundt omkring? Hvad gør vi feks for at hjælpe på de mange menneske slagtninger der foregår i afrika? Vi gør absolut intet. Hvorfor så lige pludselig sætte hele verden i brand over saddam? Det gi'r altså ingen mening for mig, og jeg vil bestemt ikke sove bedre blot fordi saddam er væk/død, for der vil stadig være en masse andre diktatore tilbage som torturerer/dræber deres befolkninger jævnligt. Jeg kan slet ikke få øje på det der gør at saddam sku' være så farlig at han er istand til at vælte verden. Hvad kan saddam som er så farligt, som ikke en masse andre diktatore kan?
Hvis vi virkelig vil gøre det her, udfra noble ideer om at redde befolkningen i irak, hvordan ser vi så os selv i øjnene når vi ikke samtidig vil hjælpe de undertrykte i resten af verden?
Noget helt andet (næsten da); hvad si'r det om usa at de nu har set sig nødsaget til at lave en bombe der er ENDNU større end hvad de havde før?? De havde en kæmpe 'pistol' før, men synes alligevel at den sku' være ENDNU større... har vi virkelig brug for flere bomber og større bomber på denne klode? har vi ikke allerede nok til at ku' sprænge alt liv bort? Er det virkelig dér pengene skal bruges hvis vi ønsker en fredeligere og mere sikker fremtid for os alle?
Jeg ved godt Bush ikke selv direkte står bag MOAB bomben, men jeg tror virkelig han har en lille pik siden han roser den latterlige bombe så meget!
Tænk nu hvis han brugte pengene på istedet at hjælpe almindelige mennesker i irak og resten af verden. Så ville de måske selv bekæmpe deres egne galninge og magtbegærlige diktatorer.
Vi er på vej ned ad den forkerte vej ligenu. Et usa (+ visse dele af vesten, incl DK) der råber op om at en gal diktator skal fjernes, men som samtidig ikke selv vil overholde reglerne i FN??? Hvordan hænger det sammen? Usa må gerne, men alle andre må ikke??? Så tror da pokker at folk laver terror mod usa og ser dem som onde dobbeltmoralske hyklere. Man skal altid starte med sig selv, og SÅ kan man begynde at snakke om andre.
Og så lige 2 grunde til at krigsguden fra Mars intet har at sku' ha' sagt:
#1: der er pissekoldt på mars. -63 grader celsius i gennemsnit.
#2: hele mars er rusten. Det er derfor den er rød (overfladen består for en stor del's vedkommende af jern).
Ergo krigsguden er først frosset til is og derefter rustet sammen, så forvent ikke at han har nogen indflydelse her [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Desuden så er Mars slet ikke den arrige satan som mange tror...se bare her:
[img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Det er "Galle" krateret på Mars som er ca 215 km bredt og populært betegnes "Happy face". Så Mars' krigsgud ønsker heller ikke den krig og signalerer det med en stor fed smiley (det kan selvfølgelig også være den bare har ædt E...)