arpheus skrev:
Jeg mener ikke JP tegningerne havde til formål at skade muslimer eller lægge dem for had, men at vise, hvordan vores ytringsfrihed er under pres.
Det var vist deres eget argument også.
At ville diskutere ytrings-frihed er selvfølgelig også helt iorden med mig, jeg forstår bare ikke den metode man valgte.
Man ku' jo ha' startet debatten uden at vise tegninger. Der er jo intet illegalt i at debatere islam eller reglen om at muhammed ikke må af-billedes.
De ku' ha' bragt en debat-overskrift der feks hed "hvorfor må muhammed ikke tegnes?", og så debateret om det har nogen konsekvens for ytrings-friheden i samfundet at muslimsk religion har denne regel indbygget.
Så ku' argumenter for og imod ha' været luftet på bedste akademiske vis, uden nogen bygninger ville være blevet angrebet.
Hvad ville der ha' været galt i at gå ad den sti istedet? Ku' man ikke ha' fået samme debat om ytrings-friheden uden tegninge-provokationen?
Det er selvfølgelig spekulation på nuværende tidspunkt, eftersom vi jo ikke ved hvordan en eventuel sådan debat ville ha' set ud. Vi ved kun at provokations-metoden førte til en konfrontation der, såvidt jeg ka' se, ikke bragte større forståelse for hinanden's syns-punkter med sig.
Det eneste vi fik ud af alt det her gejl, var tuneser-sagen og had til begge sider fra begge sider. Langt mere Utryghed og Uvenlighed. Absolut INGEN imødekommenhed eller fremskridt i CO-eksistensen mellem de forskelle grupper.
Hvis man vil dialog, så ka' man jo godt spørge om den bedste måde at starte på er ved at fornærme den side man vil i dialog med.
Jeg ved kun hvordan jeg selv reagerer, og ka' jo selvfølgelig kun tale for mig-selv, men enhver der starter med at svine min idealer til står helt automatisk i et dårligere udgangs-punkt mht en eller anden form for dialog. Sådan tror jeg de fleste af os reagerer.
Hvis jeg feks starter en debat med dig med at sige til dig at du er en dum grim nar der er intolerant og latterlig primitiv og ikke fatter en skid af nogen ting, så er chancen for at du vil svare høfligt og seriøst tilbage jo formentlig mindre, end hvis jeg kommer til dig med en vis grad af respekt for din person.
Du vil med større sandsynlighed vælge IKKE at ta' debatten, hvis en person approacher dig på den måde, vil jeg gætte på.
Man får feks heller ikke de gode tilbud i butikkerne, hvis man starter med at provokere ekspedienten's uniform.
Og på CA får man jo også knippel-SM hvis man provokerer policen, såvidt jeg ved.
Så der er vel masser af eksempler på at provokation ikke er den bedste eller mest hensigst-mæssige måde at starte et forsøg på dialog på, hvis man altså ønsker forståelse og reel dialog?
I danmark må man ikke fornærme majestæten. Hvorfor ikke?
Sådan ku' man feks starte en debat om loven om majestæts-fornærmelse, og om den er en rimelig begrænsning af ytrings-friheden.
Hvis man derimod starter 'debatten' med rent faktisk at fornærme majestæten, så ender man bare i fængsel eller får en bøde (altså vold begået af staten mod din ytrings-frihed)
Så jeg må stadig konkludere at jeg sådan set godt ka' forstå den vrede reaktion nogle muslimer svarede med. Hvis de ikke blev vrede ville man jo også ku' udlægge det som om de var ligeglade, og jeg ved ikke om jeg synes ligegyldighed er bedre en følelser.
arpheus skrev:
Jeg tror faktisk også offentligheden hurtigt vil miste interessen og tage afstand fra ligegyldige eller åbentlyst hadefulde provokationer, hvilket jeg ikke mener JP's karikaturer var.
Jeg ta'r afstand fra jyllands-posten's provokation, men så bli'r jeg jo beskyldt for at være imod ytrings-friheden.
Det er jo nærmest blevet sådan, i de kredse der hylder disse tegninger, at man SKAL acceptere dem for ikke at være imod ytrings-frihed.
Man går jo næsten de totalitære's ærinde, jeg tror faktisk DF formulerede det nogenlunde sådan (det er dog muligt jeg husker forkert her og det ikke var dem der sagde det), hvis man kritiserer disse tegninger.
Jeg er FOR ytrings-frihed.
Men jeg synes tegningerne var Unødvendige og platte ondskabsfuldheder lavet af pattebørn. Det var på linie med når små drenge spiller modige foran voksne ved feks at sige "lort" mens de hører det. "Årh hvad maijn, han sagde lort mens den voksne hørte det. Hvor sejt maijn.". Det er altså noget der kun virker hvis man er ret så infantil eller primitiv.
arpheus skrev:
De fleste der gerne vil være "inde i varmen" og "med ved bordet" holder sin kæft på de fleste humanistiske universitets fag i DK, hvis de har de samme holdninger som mig. Alene af den grund, at de vil blive sat udenfor. Folk er bange for at fornærme i en grad så det nærmer sig underkastelse. Det giver mig faktisk kvalme.
Her tror jeg ikke vi er Uenige. Ikke at jeg ved hvordan det foregår på universitetet altså, da jeg ikke går på sådan et, men overdrevet pænhed, i en sådan grad at det totalt ligner falskhed, er det også mit indtryk at der findes meget af.
Den slags er altid Usmageligt.
Men problemet er jo heller ikke at man ikke må kritisere islam åbent og ærligt, for det må man jo godt. Der er ingen der forbyder dig at sige det er plat at man ikke må tegne muhammed.
Hvis vi ta'r eksemplet med majestæts-fornærmelsen igen, som er Ulovligt at gøre, så må man jo godt debatere den lov åbent og ærligt. Man må også godt sige, åbent og ærligt, at man feks synes monarki er en amoralsk ordning, hvis man nu synes det.
Men ærlig debat, hvor man si'r direkte hvad man mener, er altid at foretrække end når meninger pakkes ind i Ulækker slesk pænhed.
Men selvfølgelig ka' den slags ha' dårlige konsekvenser. Hvis du si'r din ærlige mening om bossen, til bossen, så risikerer du jo at blive alt andet end ugen's medarbejder

(hvorfor et samfund med gode sociale ordninger er at foretrække, da folk ellers, alt andet lige, istedet vil vælge at være falske fordi de dermed bedre sikrer deres job og karriere. Det var lige en offtopic kommentar om sociale forhold

)
arpheus skrev:
Jeg synes det er både rigtigt og også logisk, at man forsøger at påvirke omgivelserne med sine holdninger uanset hvad de holdninger går ud på. At der kommer et pres den anden vej er ligeså rigtigt og logisk og det må man jo så kunne ta.
I danmark ville DF, de selv-samme som mener muhammed-tegningerne er iorden, ha' hitzbuttahrir gjort forbudt pga deres meninger.
Jeg tror det var noget HBT sagde om grundloven der fik DF til, igen-igen, at gå i flindt i medierne og kræve forbud.
Pia kærsgård var endda ude i medierne og sige at konen til den tuneser der blev anklaget for at ville myrde tegneren sku' holde sin kæft (holde sin mund, eller hvordan det præcist blev formuleret, det var ihvertfald en ekstrem udtalelse IMOD konen's ret til at ytre sig). Jeg ka' ikke huske hvad det var konen havde sagt, men det var et koge-punkt i tuneser-debatten på det tidspunkt.
Det er så dobbelt-moralsk at høre på sådan noget sludder (ikke det du si'r i denne quote, men meget af den debat der har været i tv efter disse tegninger og i tuneser-sagen, og især fra højre-fløjen's side)
"Vi ska' ha' lov til at kritisere jeres religion, men i må ikke kritisere vores grundlov". Det er den slags hykleri der gør det Umuligt at føre dialog. Og tegningerne gjorde kun det hele meget værre, og mere modsætnings-fuldt. Det øgede kun hadet til hinanden mellem siderne.
Det er det samme med CA debatten. Se hvor meget splittelse der er kommet ud af årene med højre-regering. Og også omkring ungdoms-huset. De er politiske svin der fremelsker voldelige konflikter. Istedet for at skabe en tolerant atmosfære med plads til forskellighed, så kræver de konstant ens-retning og 'normalisering' og konformitet. Den undertrykkelse fører til en masse vrede, og det er nok derfor der har været så mange problemer under denne regering. Tegningerne er nok bare en dråbe der fik bægeret til at flyde over. Vi må jo heller ikke glemme at vi har haft en total forandring af hvordan vesten håndterer rets-politik og verdens-politik under hele bush-perioden. Hvor vold og krig, baseret på løgne istedet for fakta, jo pludselig blev en del af den normaliserede orden. Pre-emptive strikes feks, mod WMD'ere de kloge højre-fjolser VIDSTE fandtes. Hele denne 'retfærdigheds'-bølge de antog på højre-fløjen viste sig jo at være total humbug. Der var ingen wmd'ere, og saddam var aldrig en trussel mod vesten. Nu har vi hemmelige domstole til de farlige terrorister. Hvornår er hemmelige domstole blevet en normal rets-praksis i et frit og åbent rets-samfund? Det er forhold vi ellers kun kender fra kommunist-regimer.
Alle de ting var formentlig med-virkende årsag til al den opstand vi har set. Jeg tror det er forkert at vi fokuserer så specifikt på tegningerne som den egentlig årsag til den opstand der fulgte. Jeg tror de var en del af en større helhed, og at man i en anden situation ville ku' ha' set samme tegninger uden at det ville gi' opstand.
arpheus skrev:
Jeg ser forsøg på at begrænse ytringsfriheden blandt andet gennem FN og det ser jeg som negativt og farligt. Der er, som tidligere nævnt ændret i et FN charter, så der i en efterfølgende protokol er udeladt retten til frit at skifte religion. Jeg blev selv overrasket da jeg læste det og skrev efterfølgende ind til Institut for menneskerettigheder, hvor jeg fik det bekræftet. Du kan eventuelt kontake dem for uddybende spørgsmål.
Jeg kender intet til dette FN-charter, og såvidt jeg ved er der intet i dansk lov der forbyder muslimer at ændre deres religiøse forhold, så jeg ved ikke hvad relevans dette charter har på dansk politik.
arpheus skrev:
Pædofili er forbudt fordi vi ved at børn kan tage skade, derfor vil du heller ikke se de tegninger du taler om i dit tænkte eksempel. Eksemplet er langt ude og det er eksemplerne med min mor også. Jeg tror ikke det ville ha offentlighedens interesse, snarere at du ville se ret dum ud i de flestes øjne, hvad der også er en stor fordel ved retten til at ytre sig.
Hvad så med dengang bilka ville sælge jesus-sandaler? Det var der mange der blev sure over, og sandalerne endte med at blive trukket tilbage.
Eller hvad med abort-klinikker i usa? Der har været bombninger, begået af hvide kristne, mod visse abort-klinikker.
Det viser bare at vrede og vold mod anderledes-tænkende ikke er et specifikt muslimsk fænomen.
arpheus skrev:
Mobning er et godt eksempel: Jeg mener, at børn skal lære at håndtere mobning. Det viser sig nemlig at mobningen ofte stopper, når man håndterer den på forskellige snu måder. Man kan for eksempel ignorere mobningen (der er en lang række andre sociale kompetencer man kan benytte sig af og lære), eller man kan slå igen med det man nu har.
Man ka' gøre mange ting ved mobning, og ved mobbere, men vi er vel forhåbentlig enige om at mobning er FORKERT og UNØDVENDIG.
arpheus skrev:
Aggressive reaktioner på Muhammed tegningerne viser, at en stor gruppe mennesker ikke kan håndtere svære følelser, der er forbundet med skam. Det skal de lære så tidligt i livet som muligt med støtte fra en voksen, for ikke senere at udvikle ekstrem sensitivitet overfor oplevelser der kan udløse skam og reagere med vold eller trusler om det. Det handler om udvikling.
Jeg ved ikke hvorfor du taler om skam i forbindelse med muhammed-tegningerne. Den kobling har jeg lidt svært ved at se. De sætter vel bare en ære i deres religion, og i deres ret til selv at bestemme (når vi lige husker på alt det med bush og krig og guantanamo osv osv, som i den grad var rettet mod muslimer som helhed. Det mindede en hel del om den måde man udpegede alle jøder som skurke på, altså alle muslimer blev pludselig anset som onde og potentielle terrorister istedet for at fokusere på de enkelt-personer der stod bag feks 911)