<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg: Jeg kommer til at tænke på anarkisten Wendy Mcelroy, der siger at hun aldrig vil stemme ved et valg, selv ikke hvis det kunne afholde Hitler fra at tage magten. Grunden til at hun siger sådan er at hun ikke vil gøre det man gør ved et valg: nemlig at tage en belutning på andres vegne.<HR></BLOCKQUOTE>
Sådan ser jeg ikke selv på valgene. Jeg ta'r ikke beslutninger for andre når jeg stemmer. For mig er det at stemme detsamme som bare at sige min mening. For mig at se er valg noget magthaveren udlodder til dem den har magt over når/hvis den har lyst. Jeg ka' så gi' min mening til kende, ved at stemme, og håbe magthaveren lytter, eller jeg ka' la' være med at stemme, og så bare ta' imod hvad magthaveren finder på (hvilket jeg jo alligevel dybest set er tvunget til selvom jeg stemmer, sålænge jeg ikke er en ligeværdig magthaver) Men hvad magthaveren gør ved folk, må den altså selv stå til regnskab for. Jeg stemmer ikke til valgene for at diktere hvordan andre ska' behandles af magthaveren, men fordi jeg bli'r spurgt hvordan jeg gerne selv vil leve.
Det er altid magthaveren der bestemmer og hvis man vil ændre radikalt på det, så ska' man modsvare magthaveren ligeværdigt i fysisk magt. Jeg ser ikke mig selv som magthaver i forhold til danmark, og derfor ka' jeg ikke drages til ansvar for hvad den danske stat bruger et valg-resultat til. Jeg ka' kun drages til ansvar for mine egne personlige handlinger, og at sætte et kryds på et papir er ikke en handling der tvinger nogen til noget. Tvangen udføres stadig af V og K, Uanset om jeg stemmer eller ej.
Så selvom jeg godt ka' forstå argumentet om at det at stemme er at bestemme, så er jeg ikke enig i det. At stemme er ikke at bestemme. Det er dem der spør' der bestemmer, og ikke dem der svarer. Jeg ka' jo heller ikke stemme præcist hvad jeg har lyst til feks. Jeg må feks ikke stemme på Pernille-RT fordi hun opstiller uden for min valgkreds. Så det er helt klart spørgeren der har den relle magt, og ikke vælgeren der svarer.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg: Grunden til at jeg blev lidt sur, var at jeg blev skuffet over at du svigtede dit voluntaristiske grundlag da du sagde det skulle betales over skatten. Nu siger du så at det skulle være frivilligt, men hvis det skulle det , hvorfor så ikke bare beholde licensen i stedet og gøre den frivillig.<HR></BLOCKQUOTE>
Mest fordi skatten er indtægts-reguleret, og licensen ikke er.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg: Beklager mit udbrud, det kunne have været udtrykt anderledes.<HR></BLOCKQUOTE>
Vi ka' alle la' os rive med i debattens hede, men tak fordi du si'r det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Jeg ved ikke hvordan folk generelt oplever mine posts her, men for det meste spekulerer jeg bare højt, eller si'r hvad jeg tænker, eller lufter spontane ideer for at høre andre meninger og få andre synsvinkler. Men jeg har ingen planer, overhovedet, om at beordre nogen ind på geled [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Jeg har selvfølgelig mine ideer om samfundet generelt, men selvforsvar er den eneste tvang jeg støtter (bortset lige fra sadomasochistisk frivillig tvang også naturligvis, men det er en anden snak hehe)
|