Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 13:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Det danske system er og bliver gennem råddent.
Sådan som jeg har forstået det er statens formål at gøre alt det bedste for borgerne.
Derfor må argumentet for den nuværende narko lovgivning være grundet, at man prøver at "beskytte" folk.
Men man kan ikke beskytte en stofmisbruger ved at give ham bøder, og spærre ham inde i et fængsel. hvis stofferne derimod var lovlige, ville det stabilisere priserne så misbrugere ikke skal på fuldtidsarbejde for, at skaffe penge til at købe narko til overpris.
Det er LANGT FRA godt for nogen eller noget! Det er langt ude! Hvad er jeres holdninger til den slags?
I øvrigt mener jeg at hash skal legaliseres og siddestilles med alkohol og cigaretter.
Men selvfølgelig er jeg da af den overbevisning at ingen stoffer er uskadelige.

Senest rettet af TheRagingPussy 19 okt 2008 18:42, rettet i alt 1 gang.

Relativistisk båthorn

Jeg ka' ikke se hvorfor folk der bruger det ene eller det andet rus-middel overhovedet ska' dømmes (hverken til det ene eller det andet). Hvis de begår kriminalitet så ja, men at beruse sig ka' jeg ikke få øje på det kriminelle i.

Om man beruser sig i narko eller i at slikke sol nøgen på stranden er grundlæggende det samme; noget man gør fordi det gi'r personen en subjektiv fornøjelse. Og det ska' naturligvis være tilladt at opleve fredelige fornøjelser her i livet.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg mener bestemt at det moderne borgerlige demokrati er en middelmådig styreform, hvor ingen stilles helt tilfreds, på nær de kapitalinteresser staten er sat til at beskytte. For at give os en illusion af medbestemmelse, taler politikerne til vælgernes frygt for det de ikke kender, de udpeger syndebukke og siger se de er farlige: Stofmisbrugerne, indvandrerne, terroristerne, de arbejdsløse osv. Al den frygt sætter dem i stand til at bruge borgernes surt tjente skattekroner på at finansiere de kontrolinstanser der undertrykker dem, og fratager dem retten til at tage ansvar for deres eget liv. Instanser som politi, militær, socialkontorer og ensrettende folkeskoler og lignende. Hvis ikke heroin var ulovligt, kunne vi ikke ansætte en masse politi til at kontrollere os, vi kunne dårligt retfærdiggøre den repression mod alternative livsformer der foregår på Christiania, hvis ikke hashen var ulovlig. Og uden terrorlister, kan vi ikke bygge hære og undertrykke de bevægelser rundt om i verden der kæmper for selvstændighed og frihed fra den vestlige imperialisme.
De siger det er for vores eget bedste, men i virkeligheden er det de mekanismer der gør os til tilskuere i magtens teater, i stedet for med aktører.

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil væde på, at der kommer sådan nogle tråde her jævnligt, og for fremtiden også vil gøre det, så skulle vi ikke lave en sticky måske? Det ville være fedt! En tråd der kunne hedde noget a la "Legalisering" el- lign. Det mangler det her forum virkelig. Så kunne vi samle de brugbare post's et sted og danne os et overblik og give mulighed for nye folk til at sætte sig ind i de grundlæggende politiske forhold og ikke mindst dele forslag til hvordan vi reelt kan ændre noget.

Se her, en nærmest identisk tråd: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=25264 - også helt dugfrisk

Medlem

Jo det lyder helt sikkert som en god idé. Jeg vil lave en tråd om afkriminalisering/legalisering af alle rusmidler, såvel som andre fredelige fornøjelser som ikke kan direkte skade andre end individet selv.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
at gøre heroin ustrafbart vil jo gøre udbuddet meget større el. du vil måske ligefrem legalisere heroin?
herved får du flere misbrugere og din rehab-løsning er dermed ubrugbar.

Ja den danske lovgivning og generelt alle landes lovgivning er imod stoffer, og bare for at pointere at stoffer bliver straffet hårdere uden for europa!

og at føre stoffer over på den danske styreform er måske for meget at have sagt, eller er jeg som rationel dansker bare forkert på den?

Relativistisk båthorn

Hvorfor er det mis-brug at bruge heroin? Ordet mis-brug antyder jo at det er moralsk forkert, men hvorfor er det det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

JEL skrev:
Hvorfor er det mis-brug at bruge heroin?

Hvem siger det er det?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
jeg henfører til folk som har brug for rehab som misbrugere..

desuden er heroin en af de stoffer med bedst kendt misbrugs potentiale. jeg siger ikke at man er misbruger ved kontrolerbart brug af nogen former for stoffer.

Relativistisk båthorn

Ok, så læste jeg dig forkert. Jeg troede du brugte ordet mis-brug som fælles-betegnelse for al heroin-brug, og satte alle brugere i samme bås.

Medlem

fåkd bæver skrev:
at gøre heroin ustrafbart vil jo gøre udbuddet meget større el. du vil måske ligefrem legalisere heroin?
herved får du flere misbrugere og din rehab-løsning er dermed ubrugbar.

Ja den danske lovgivning og generelt alle landes lovgivning er imod stoffer, og bare for at pointere at stoffer bliver straffet hårdere uden for europa!

og at føre stoffer over på den danske styreform er måske for meget at have sagt, eller er jeg som rationel dansker bare forkert på den?

vejen frem er jo ikke at føre en hårdhænnet krig i dem, som man i virkeligheden skal hjælpe. Alle og enhver ved jo hvor dræber vanedannende heroin er, så hvorfor skulle der komme flere misbrugere? hvis folk har lyst til heroin tror jeg da der er et vældigt udbud på istegade. Det er jo ikke fordi jeg synes det er en god idé at bruge heroin, men det er op til det enkelte individ hvad de vil putte i kæften, ikke op til staten! jeg har nogenlunde styr på statestikker. Ca. 0,3-4 % af alle 16-25 årige har prøvet heroin i modsætning til de 25 % der har brugt hash. Folk har fattet det i rimelig grad, og bare fordi det er tilgængeligt er det jo ikke ensbetydene med at ALLE går hen og køber det, og begynder at bruge det. Men det er da slet ikke en løsning at føre krig imod folk fordi de bruger en plante, som staten mener er farlig for dem. Alt er farlig hvis man ikke bruger det korrekt, men det er jo ikke ensbetydende med at det skal forbydes, og at man skal bure folk inde og give folk bøder fordi de gør det!

Medlem

Jeg er selv lige gang i en diskussion med en kammeret, der i øvrigt også bruger forskellig narkotika, men som er imod legalisering af den grund, at han mener folk slet ikke kan styre det hvis det var legalt. Desuden mener han narkotika er "farligere" for brugerne da doserne oftest er meget lave (kontra alkohol).

TheRagingPussy > HVIS fx heroin var lovligt, ville MANGE flere så ikke prøve det? Hvis man i teorien kunne købe alle stoffer fra etablerede danske virksomheder f.eks. via online salg, ville det så ikke føre til et gigantisk boom af folk der ville prøve forskellige ting? Det kan godt være man kan få heroin i Istedgade, men der er altså mange steder i Danmark hvor den lokale pusher ikke har heroin.

Afholder mange mennesker sig ikke fra at prøve/bruge narkotika af den simple grund at det er ulovligt?

Jeg er lidt i vildrede, da jeg som fornuftigt bruger ønsker legalisering, men på den anden side er jeg bange for konsekvenserne for samfundet generelt. JEG kan godt styre det, men hvor mange kan det?

Tilføjelse:
Hvis virksomheder legalt kunne producere narko, ville Danmark så ikke blive overrumplet af kriminelle bander der ville producere og eksportere til alle andre lande?

Medlem

grappa_zappa skrev:
Jeg er selv lige gang i en diskussion med en kammeret, der i øvrigt også bruger forskellig narkotika, men som er imod legalisering af den grund, at han mener folk slet ikke kan styre det hvis det var legalt. Desuden mener han narkotika er "farligere" for brugerne da doserne oftest er meget lave (kontra alkohol).

TheRagingPussy > HVIS fx heroin var lovligt, ville MANGE flere så ikke prøve det? Hvis man i teorien kunne købe alle stoffer fra etablerede danske virksomheder f.eks. via online salg, ville det så ikke føre til et gigantisk boom af folk der ville prøve forskellige ting? Det kan godt være man kan få heroin i Istedgade, men der er altså mange steder i Danmark hvor den lokale pusher ikke har heroin.

Afholder mange mennesker sig ikke fra at prøve/bruge narkotika af den simple grund at det er ulovligt?

Jeg er lidt i vildrede, da jeg som fornuftigt bruger ønsker legalisering, men på den anden side er jeg bange for konsekvenserne for samfundet generelt. JEG kan godt styre det, men hvor mange kan det?

Tilføjelse:
Hvis virksomheder legalt kunne producere narko, ville Danmark så ikke blive overrumplet af kriminelle bander der ville producere og eksportere til alle andre lande?

Danmark ER overrumplet af kriminelle bander. Det du nævner tilsidst kan have en hvis sandhed i sig, men der skulle selvfølgelig sættes grænser for hvor meget den enkelte bruger må købe om dagen for netop at forhindre videresmugling. At stoffer bliver legaliseret er ikke ensbetydende med at der kommer narkoboom i Danmark efter min bedste overbevisning. bare fordi cigaretter er lovlige, går folk der ikke bruger dem i forvejen jo ikke ind og køber en pakke af den grund, for de VED netop hvad cigaretter gør ved en. Men hvis nogen skulle gøre det alligevel, er det deres eget personlige valg. Der er jo ikke kommet cannabisboom i holland efter afkriminaliseringen, ihvertfald ifølge statistikkerne. Det kan godt være det med banderne er lidt rigtigt, men det ville fjerne så meget andet organiseret kriminalitet at de ville gøre mere gavn en skidt, det er min teori.

Medlem

Jeg tror ikke det kan sammenlignes med cigaretter og alkohol, som har været lovligt i så lang tid. Hvis de forskellige stoffer blev legaliseret og med tiden alment accepteret i alle samfundets lag, så må det da immervæk fører til flere brugere (ikke at det decideret ville være skidt). Gad vide hvordan bylivet ville se ud hvis størstedelen tog amfetamin eller mdma og ikke drak alkohol. :?

Jeg synes der er så mange spørgsmål, at det på nuværende tidspunkt på en eller anden måde ville være uforsvarligt, hvor meget jeg personligt end gerne ville se legalisering.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]