Sikke en uge det har været, et wakeup-call måske.
Når man ser alle de mennesker der bare går rundt i en sump af elendighed. Alle de forskellige historier der er blevet fortalt, den ene efter den anden, om liv og hjem der ikke eksisterer mere. Det er voldsomt, mildt sagt. Og man ka' ikke undgå, jeg ka' ihvertfald ikke, at komme til at tænke over nogle ting når man her i dansk tryghed ka' følge, endda LIVE, hvordan en hel by mere eller mindre på 1 dag vælter på gulvet.
Jeg så CNN mandag omkring middag, da orkanen 'katrine' lige var ved at gå i land som man si'r. Min Umiddelbare tanke lige på det tidspunkt var at det 'bare' var endnu en orkan, de kommer jo løbende år efter år, og at det ville ende med nogle få sammen-styrtede huse og et par dage's nyheds-reportager om familier der sku' til at genopbygge. Egentlig er det lidt skræmmende at man overhovedet ka' tænke om en orkan, og de ødelæggelser de altid laver, at det 'bare' er en almindelig begivenhed der er glemt om et par dage. Hvis en's eget hjem væltede, ka' man jo sikkert hurtigt forestille sig hvor alvorligt det er, og hvor omfattende det føles. Og efter katrine er det jo ikke bare 1 hjem, men tusind-vis af hjem.
Selve mandag eftermiddag fulgte jeg ikke med i tv, et par journalister der får blæst håret af er jo set før, no big deal... troede jeg ihvertfald

Men så om aftenen, da det var begyndt at ku' ses hvor stor skade der egentlig var sket, og da journalisterne begyndte at berette om lig der flød i gaderne's vand-masser... altså hvad sker der? Vi taler om usa, vores egen vestlige verden, og de si'r at lig flyder rundt i gaderne? Det var rystende at høre om, indtil billederne af det kom, indtil man pludselig selv ku' se det... det var meget mærkeligt at se synes jeg, de ligger bare der lige så stille i vandet, med hovedet ned-ad, og flyder rundt mellem pap-kasser og brædder der var faldet af husene og stolper der havde holdt telefon-ledninger og hvad ved jeg. Det er meget svært at begribe, når man samtidig selv sidder med en varm kop kaffe på en varm sofa.
Anyway, den virkelige verden stopper jo ikke pga en enkelt orkan, hvor kynisk det end ka' virke lige midt imens man ser disse billeder. Men den virkelige verden ka' godt ændre udseende pga en enkelt orkan. Det har den gjort for mig. Eller måske ikke så meget selve orkanen, som alt det der kom _efter_ orkanen. Menneske-skæbnerne. Hvor hårdt det faktisk rammer, at se mennesker der ganske enkelt får ødelagt alt hvad de har. Og især, ihvertfald for mit eget vedkommende, når det er mennesker der tilhører vores eget samfund; vesten (danmark, usa, det kommer ud på et. De mennesker der blev ramt her er kulturelt set vores egne. Det ka' godt være nogen synes det er Usmageligt at gøre forskel på den måde, men sagt ærligt og ligeud; så betyder mennesker fra min egen kultur altså mere end dem der ønsker at ødelægge vores kultur)
Nu var det jo en natur-begivenhed der førte til alt dette, og derfor som sådan en a-politisk begivenhed hvor ingen er onde og alle er helte. Men de berørte er nok lige så Ulykkelige alligevel. Har man mistet alt, er man formentlig ligeglad med årsagen. Og om man ka' li' at tænke på det eller ej, så er det jo desværre ikke kun natur-begivenheder som katrina der ka' ødelægge _så_ meget _så_ hurtigt og _så_ effektivt.
Selvom det hele stadig føles meget tæt på, og det heldigvis ikke var terror der førte til det, så er en markant mærke-dag jo på vej lige rundt om hjørnet; 9-11
Og terror er desværre en af de ting jeg selv kom til at tænke en del over, pga katrina's hærgen her. For tænk over det; en dirty a-bombe smidt tæt på kysten ku' ha' gjort nogenlunde det samme. Og en dirty bombe er, som jeg ser virkeligheden, ikke så Usandsynlig en begivenhed som det burde være. Og især når man, som nu, ser hvor alt-omfattende det er når en hel by falder sammen, hvor horribelt det er, så skræmmer de muligheder der findes og som ka' forårsage den slags sorg pludseligt ekstra meget. Muligheder som en dirty bombe.
Og det fik mig til at tænke lidt over situationen med irak-krigen og iran og nord-korea og bin-laden og hele det cirkus, for at sige det som det er.
Jeg tror faktisk vi er nødt til at gribe ind i iran. Enten ved at forlange at IAEA må ha' medarbejdere permanent i alle dele af det iranske atom-program, dvs faktisk gøre det internationalt og dermed åbent og gennemsigtigt så ingen våben-dele ka' eksporteres af luskede veje til folk der ikke står af vejen for at gøre ting som feks at flyve maskiner fuld af mennesker direkte ind i bygninger fulde af mennesker, eller ved at fjerne det iranske atom-program fuldstændig. Enten eller.
Jeg tror egentlig ikke iran har til hensigt at bruge atom-kraften negativt imod os, men i-og-med de kulturelt er så meget tættere på bin-laden's filosofi, ligesom danmark feks er tæt på skandinavisk filosofi, så er det så meget mere sandsynligt at 'nogen' en dag lige lusker en kuffert atom-nam-nam ud til en eller anden der vil bruge det i en bombe.
Og det må bare ikke ske.
New orleans gange mange mange gange... det må bare ikke ske.
Ikke fordi selve den iranske befolkning virker specielt som om de ku' finde på den slags, men det er jo ikke den iranske befolkning der styrer det iranske atom-program, og derfor er det jo dybest set irrelevant, igen kynisk betragtet, hvad _de_ mener om os. Den iranske politiske magt tror jeg som sådan heller ikke har lyst til at starte noget, men de ville sandsynligvis ikke ta' det lige så tungt, hvis en ny bin-laden lykkedes med at sprænge en dirty atomar bombe et sted i vores del af verden, med alt det kaos og død det ville med-føre, radio-aktive skyer der ku' strække sig fra finland til langt ned i tyskland feks. Og derfor er den relle chance for at en bombe med iransk atom-materiale ku' træffe at blive virkelighed, nok meget større end jeg tror nogen egentlig synes er fedt at tænke på. Det må bare ikke ske.
Så for mit vedkommende har katrina rykket noget. Og jeg tror ikke vi kommer udenom at må se på verden i et nyt lys nu.
Det største vi ønske efter, er selvfølgelig at folk overalt lever i fred og fordragelighed, at alle føler en sympati og empati med sine medmennesker, og at vi skaber en verden vi alle synes er dejlig at leve i. Men atom-kraften gør det bare så meget sværere, når man som nu pludselig får gen-opfrisket hvor frygteligt det egentlig er når nogen i vores samfund rammes som det er sket her efter katrina, at sige alle har ret til at sige nej til international indblandning i deres atom-programmer.
Sagt ligeud, så stoler jeg ikke selv på at dem med magt i iran vil gøre alt for at undgå at noget af deres plutonium pludselig havner hos en bin-laden sympatisør. Og når man holder det op mod hvor ækelt det er at se døde mennesker flyde rundt i en vestlig stor-by's gader, så tror jeg bare ikke længere tiden er til 'solidaritet' med iran. Tanken om hvad der _kan_ ske, gør det bare Umuligt at lade nogen der offentligt har kaldt os 'den store satan' være i fred længere.
Jeg tror intern politik, kampen for at sikre et mindre skel mellem rig og fattig, er noget man må seperere fra international politik. Jeg synes tanken om at de fleste ofre efter orkanen er fattige sorte er en led tanke, og jeg støtter så absolut en bedre social fordeling i den vestlige verden. Men smider nogen en 'hjemme-lavet' a-bombe, så er det squ ligemeget om man er rig eller fattig, får man strålings-syge efter radio-aktivt ned-fald, så betyder en's sociale status intet. Og derfor tror jeg man må dele tingene op i 2 dele, og så behandle atom-truslen Uafhængigt af hvad man ellers synes om bush og de neo-konservative's social-politik.
Bush er ikke min præsident, ihvertfald ikke social-politisk... altså han er jo sikkert flink nok som menneske, og sikkert også klog nok hvis man virkelig lærte ham at kende, men det er bare så ærgerligt med al det pis der har været de sidste par år, al det al-qeida lort hele tiden... , men vesten er min verden og dén kommer før alle andre. Så når bush inden længe bli'r tvunget til at sætte iran på dags-ordenen, så vil det rigtige efter min mening være at bakke op om det der nødvendigvis må ske; en under-tvingelse af deres atom-program, enten fredeligt eller ikke-fredeligt. Kort og godt. Enten bli'r iran's atom-program ført med internationale med-arbejdere, så intet ka' smugles ud, eller også må det fjernes helt og de må bruge stearin-lys.
Er der nogen der har lyst til at kommentere på det? Hvad de mener om iran og muligheden for atom-materiale derfra måske ka' falde i hænderne på nogen der absolut ingen med-følelse vil ha' med hverken de fattige der kæmper for deres liv i usa ligenu efter katrina, eller med andre vester-lændinge der måske en dag bli'r ofre for noget så meget mere grusomt end en orkan; en atom-bombe sprængt midt i en stor-by (københavn feks)
Hvis der kommer snak om at starte en krig, mod iran, eller indgreb af en eller anden art mod deres a-program, hvad er så det rigtige at gøre? At være imod det, eller for det?
Når man tænker både på de omkostninger det vil ha' for den iranske befolkning, som jo efter sigende stort set kun er unge der sikkert ikke som sådan er nogen trussel mod vesten, og som sikkert selv ønsker det samme ud af livet som de fleste af os andre, og for de mange flere døde soldater det sikkert ville gi', og som jo er svært at tolerere når det sker i irak, hvilket valg ska' man så træffe?
Personligt vil jeg, som jeg har det ligenu ovenpå de tanker al Ulykken efter katrina har sat igang, vælge at sige "Go get'em!" hvis/når snakken om en krig eller et indgreb mod iran kommer på tale. Er det forkert? Hvad vil du selv vælge?