Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 maj 2024 08:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 mar 2005 03:26 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
Efter at der er flere herindefra der gerne vil læse min opgave om aztekerriget og deres brug af narko, har jeg valgt at smide opgaven herinde istedet.

Opgaven kan hentes her (230kb):
aztekerriget.pdf

Håber I kan li den :)

_________________
"I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard
"Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk


Senest rettet af syreperlen 26 jun 2013 18:05, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2005 03:46 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Ffs Ali, hvornår lærer du at stave til Albert Hofmann? Og "bedække" er når dyr parrer sig, det har intet at gøre med at dække noget til.

Udover det ser det meget fint ud. Lad os høre hvilken karakter du får for den.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2005 13:01 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 05 sep 2003 01:01
Indlæg: 2001
Sjovt, jeg skrev også om Azterkerriget og den spanske erobring, men kom dog ikke så meget ind på narko. Snakkede lidt om Ayahuasca, svampe og meskalin, men kun ikke særlig meget ind på det, andet end jeg nævnte at de brugte det i forskellige ritualer og at shamanerne/præsterne brugte det til at komme i trance. Fik et 9-tal for den.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2005 20:17 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2004 17:07
Indlæg: 1362
Geografisk sted: Århus
Ganske udemærket rapport Ali. Spændende læsestof..!


trods min søgen og interesse indenfor entheogener, har jeg aldrig hørt om Ayahuasca (DMT plante + MAOi plante) eller San Pedro (må jo være Trihocereus specimen der er ment) i Mexico.. Synes det lyder lidt besynderligt da jeg aldrig har støt på den slags oplysninger før..


/Cope


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2005 20:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2001 01:01
Indlæg: 2921
Geografisk sted: Danmark
Det du skriver om Xochipilli holder ikke, som der står står i din egen kilde er det 6 blomster der er afbildet på ham, og kun 5 af dem er "identificeret". Jeg skriver det i anførselstegn fordi at fx det her:
Billede
kan være temmelig mange andre ting end tragtsnerle.
Desuden er det ikke bevis for at aztekerne bruge kaktus, datura, salvia divinorum eller ayahuasca som du skriver i din opgave. Jeg ved ikke om de gjorde, men din kilde er i hvert fald ikke bevis for det.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2005 23:02 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Umiddelbart kan jeg heller ikke tilføje andet end at note 5 er forkert. Det du har skrevet er ikke det Entheogen betyder. Entheogen: God within; god- or spirit facilitating. Generating the divine from within. Altså at generere ens indre guddommelighed. Mener det var R. G. Wasson der første gang brugte ordet eftersom han mente hippierne havde misbrugt Osmonds fine ord, psychedelic.

Ellers synes jeg det er en fin opgave :)

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2005 23:13 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
Jeps.

Vi har diskuteret det før fenriz, hvad angår deres brug af svampe under menneskeofringsceremonierne. Det var en mellemlang rapport hvor der blandt andet nævnes at de også tog ting som datura og San Pedro.

Jeg er ret sikker på at rapporten var på erowid, og jeg fandt den da jeg læste op til emnet før vi fik det for. Men jeg har ikke kunnet findet det igen, selvom jeg gentagende gange har søgt alt det jeg kunne. Men måske tager jeg fejl af placeringen?

Så vidt jeg husker, så havde artiklen en ret lang litteraturliste, så deres påstande var dokumenterede, hvilket er grunden til at jeg valgte at tage det med. Det er der jeg har de oplysninger fra - på siden pointerede de, at deres blomster-gud ikke havde alle de planter, de tog, på sig.

Men jeg må indrømme at jeg har fortrudt at jeg har taget dem med, uden at kunne dokumentere mine påstande, udover dem som jeg rent faktisk linker til på erowid. Men det må jeg lade være med en anden gang. Og så håber jeg at jeg kan finde frem til kilden igen, hvis min lærer brokker sig... I såfald skal jeg nok holde jer underrettet.

@Odden: Hvad angår entheogener, etc, skulle jeg måske også ha lagt lidt mere vægt på. Men det er sgu lidt forsent nu :( skulle ha lagt opgaven ud i noget tid inden afleveringen så jeg kunne nå at foretage ændringer.

_________________
"I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard
"Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 mar 2005 19:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 03 jun 2002 01:01
Indlæg: 130
Geografisk sted: Danmark
Jeg skrev også om Aztekerne og narko i 2.g, ikke fordi det var noget jeg husker tilbage på med gode minder, men det blev da skrevet. Imponerende at der er så "mange" herinde der har skrevet om aztekerne og narko:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 mar 2005 01:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 feb 2004 15:04
Indlæg: 140
Geografisk sted: My Place
Spændene opgave.
Jeg har selv lige fået min 3.års opgave tilbage, og fik et 10-tal. Skrev om Borgerretsbevægelsen i USA i 1950'erne og 1960'erne. :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 apr 2005 13:33 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
Hvad angår brug af meskalin hos aztekerne, så har jeg fundet en af kilderne:
http://www.erowid.org/plants/peyote/peyote_timeline.php

Så fik jeg historieopgaven tilbage i dag, og fik 10 for den.


For folk der har tænkt sig at skrive aztekerriget, eller skal op i det, vil jeg gerne dele mine forberedelsesnotater med. Der er skåret voldsomt ned på informationerne, og det er de vigtigste ting der nævnes. Nogle steder kan det godt virke lidt for internt, men hvis man har beskæftiget sig med emnet, burde det give mening.

Årsprøven endte med en diskussion om psykedeliske stoffer og brugen af dem, og det overraskede mig hvor meget de rent faktisk vidste om svampe og meskalinkaktus (meskalinkaktus vidste de dog næsten intet om, men meget vidste de, sammenlignet med andre lærere). Det var en god snak :P

Citat:
Grundlægning og geografi
- Aztekerriget grundlagt i 1325 (ørn, Huitzilopochtli) som en af de sidste mellemamerikanske storkulturer
- Byen var placeret på en kunstig ø midt i en sø. Fordele:
o Beskyttelse mod fjender (3 dæmningsveje)
o Transporten af varer (kanoer)
o Udvidelse af land efter behov
- Bygningerne lavet af sten, dem udenfor byen af rør og palmeblade
- Byen som en flad pyramide. Jo tættere på byens midte, jo højere bygninger

Udvikling
- Aztekerriget er en af de kulturer der har udviklet sig hurtigst
- Aztekerriget havde en viden om brug af planter og dyr der er langt højere end i dag (medicin, healing, osv.)
- Aztekernes hovedstad, Tenochtitlan, husede mellem 80.000 og 250.000 indbyggere (I dag: Mexico City)
- Den aztekiske udvikling var ikke altid blomstrende. Omkring 1450 blev aztekerriget plaget af vandregræshopper der ødelagde høsten, oversvømning pga. stigning i vandstanden i søen, og ødelæggelser pga. frost.
- Selvom riget kom op at stå igen, gik det ned pga. oprør, invasion og krig

Religion
- Blev færdigudviklet mellem det 14. og det 16. århundrede i hovedstaven Tenochtitlan
- Forenede en lang række rituelle, mytiske og kosmologiske elementer (kopierede eller delvist ændrede)
- Skabelsesberetning: Solen og jorden ødelagt 4 gange af kolossale flodbølger
- Aztekerne levede i ”den 5. sol”, som ville gå til grunde i løbet af en 52 års periode. Kan ikke stoppes, men kan udsættes med menneskeofringer
- Menneskeofringer: Ofret tvunget på en sten, brystet skåret op af præst og holdt op mod solen.
- Menneskeofringer stor del af aztekernes hverdag. Var en del af et komplekst ceremonisystem med ritualer
- Masser af guder, men ikke alle lige vigtige.
- Azt. ofte i blomsterkrige til indsamling af levende krigere til menneskeofring. Aftalt med Yopotzingo og Tlaxcala
- Menneskeofringer beskrevet som vulgære og frastøende af spanierne
- Spaniernes kilder er kristen propaganda for at retfærdiggøre deres behandling af indianerne. Desuden gennemsyrede kristendommen Europa i 1500-tallet, omkring invasionen.

Økonomiske grundlag og rigdom
- Landbrug:
o Majsdyrkning – stor nok til at starte en blomstrende varecirkulation → mange erhverv mulige
o Bønner
o Chilipeber
o Kakao
- Høje skatter som er krævet fra de stater og kulturer, som aztekerne vandt over i krig
- Slaver
- Papir-fremstilling
- Smede metaller
- Bomuldsvævning
- Aztekerne var så rige, at de forbløffede spanierne ved deres ankomst. Tøj, kunst, våben var ofte beklædt med guld

Politik og samfundsopbygning
- Samfundet på en social lagdeling, hvor alle (kejsere såvel som slaver) kunne bevæge sig op og ned i samfundshierarkiet
- Jo højere status i samfundet, desto hårdere straf for samme ugerning for en laverestående.
- Herskeren var den øverste i samfundet, rådført af rigets øverste civile, militære og religiøse autoriteter
- Herskeren var ikke enevældig, og embedet var ikke arveligt, men herskeren blev valgt af et valgkollegium bestående af ovenstående autoriteter, og af forbundsfællerne Texcoco og Tlacopan
- Herskeren skal:
o besidde højtstående religiøse egenskaber i forbindelse med de hyppige ceremonier
o være øverstkommanderende i krig
o være øverste dommer
o være administrator af statsindtægterne
o være ansvarlig for fødevaredepoterne imod hungersnød
- Herskeren blev mere og mere enevældig, og i slutningen af 1400-tallet anset som guddommelig af de fleste

Aztekerrigets fald
- Aztekerne anså spanierne for at være guder (tidspunkt, øst fra, våben med ild og torden, kæmpe hjorte)
- Cortéz fandt frem til befolkningens utilfredshed (Vha. præsten Aguilar og Doña Maria):
o Enevælden
o Stigende magt og udryddelse af mulighederne i samfundshierarkiet
o Pessimistiske af natur (religion)
- Cortéz fik hjælp af aztekernes fjender og den utilfredse del af befolkningen
- Spanierne havde en højere militærteknologi
o Økser imod stålsvær
o Læder imod rustning
o Spyd imod armbrøst
o Spanierne havde våben og krudt (ild og torden)
- Rituel krig (indsamle levende ofre) imod totalitær krig (smadre alt og alle)
- Ukendte sygdomme: kopper, pest, forkølelse, influenza, tyfus og syfilis.

_________________
"I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard
"Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk


Senest rettet af syreperlen 26 jun 2013 18:03, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2010 21:28 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 maj 2007 15:23
Indlæg: 162
Geografisk sted: Hell right now
Ali: Sidder selv midt i en 2. års opgave om aztekerriget og den spanske erobring. Har du nogle links, hvor der er nogle levn fra tiden?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2010 22:02 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Forbløffende gammel tråd at spørge i. Dokumentarserien Gund, Germs and Steel er det eneste der lige dukker op i mit hoved her fredag aften.

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2010 04:15 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Solataris skrev:
Ali: Sidder selv midt i en 2. års opgave om aztekerriget og den spanske erobring. Har du nogle links, hvor der er nogle levn fra tiden?


Jeg tror at det vil være nemmere at få fat på Ali ved at skrive en PM (Personal Message) til ham, da han så får en email om at han har fået en ny besked - han får (nok) ikke nogen besked der gør ham opmærksom på, at du har skrevet til ham i denne tråd.

Desuden anses det som dårlig forum-stil at genoplive en gammel tråd, der er mere eller mindre ud-debbateret - specielt hvis det bare er for at prøve at få kontakt til en enkelt bruger.

Så ved du det til næste gang :).

Held og lykke med at få fat på ham, og med at skrive din opgave.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team