For at kunne forstå denne form for filosofi vil jeg først gennemgå Darwins teori om ”survival of the fittest” og evolutionslæren. Darwin troede som bekendt på at vi alle har én og samme stamfader, og at vi derfra har udviklet sig, blot i forskellige grene. En af disse grene er så den menneskelige race – Homo Sapiens. Men teorien går bl.a. også ud på at den enkelte race udvikler sig alt efter sit miljø – den er i stand til at tilpasse sig sine omgivelser og specialisere sig derefter. Et eksempel derpå er kamæleonen, der er i stand til at skifte farve alt efter hvilken type miljø der omgiver den. Ligeså har fisk specialiseret sig i at leve under vand, og isbjørne har specialiseret sig i at leve på steder, hvor der forekommer meget lave temperaturer. Alle racer har hver især specialiseret sig så de klarer sig så godt som muligt, og dermed overlever. Det er derfor valgt fra naturens side, at et dyr, der er født fysisk handicappet af rent genetiske årsager, vil blive slået ihjel i og med at han har en svaghed, nemlig sit handicap. Den svaghed skal ikke nedarves til dens afkom og den vil derfor være et let bytte, da den ikke er lige så funktionel som resten af flokken. Den vil hurtigt blive slået ihjel af andre dyr således at de disfunktionelle gener vil blive fjernet. Liv i sin form, vil altid stræbe efter at overleve, sprede sig, sikre sig overlevelse, hvorend man snakker dyr eller planter. Naturen opretholder sig selv og skaber balance, i det fødekæden eksisterer. På den måde, vil der ikke opstå en overflod af nogen bestemte dyr eller planter, der på bestemt vis vil kunne true overlevelsen af andre arter eller racer.
Hvor vil jeg så hen med alt det kan man spørge? Jo ser I – det er netop dette der gør livet så unikt, at det er i stand til at opretholde sin egen balance, er i stand til at sprede sig og formere sig for at opretholde balancen og sikre overlevelsen. Derfor må vi mennesker også se i øjnene at vi blot er ét af disse led i naturens kolossale kosmos af kemiske strukturer, forbindelser og reaktioner, der er formet efter fysikkens og matematikkens love. Vi må se i øjnene at vi blot er struktureret på en sådan måde at vi er i stand til at besidde kvaliteter som samvittighed, misundelse, kærlighed osv. og samtidig også være klar over dem, men at det ikke gør os anderledes end så mange andre ting i naturen. Vi er stadig kun en hulens masse grundstoffer sammensat på forskellig vis, der så i sin rette kombination og sammenspil gør os til det vi er, og gør os i stand til det vi kan.
Og så kan man spørge sig selv: Hvad er så meningen med livet? Vores enkelte bevidsthed, vores jeg. Hver især er vi noget helt unikt, noget ganske specielt, i og med at der kun findes ét eksemplar af os. Men i det store perspektiv, hvad betyder det?
Planter gror op og visner. Dyr bliver født og dør. Orkaner, vulkaner og jordskælv kommer og går. Naturen har sin gang, og det må man forstå. Trods det er vi stadig noget unikt – synes vi selv. Men er vi virkelig det? Det er vigtigt at forstå at mennesket blot er endnu en gren i naturen, endnu en race, endnu en sammensætning af kemiske strukturer, ligesom planter og dyr. Derfor bør vi heller ikke tro på at der er noget der hedder genfødsel, et liv efter døden, at komme i himmelen, eller at komme i helvede for den sags skyld. Vi er hver især trin og led i dette naturens enorme sammenspil.
Betragter man mennesket udefra, ser man et virvar af kød, som myrer i en myretue, der hele tiden er i bevægelse. Hver i sær, måske endda uden at vi er klar over det, stræber vi efter egen succes – noget der kan opfylde vores behov og mål. Behovene og målene, der er skabt af et eneste princip: overlevelse. Man går i skole, får en uddannelse, får et job, et hus, en bil. Man får en kone, børn, og børnebørn. Man tjener penge for at forsørge sine børn og man opdrager dem, så de igen vil kunne opdrage deres børn, og deres børn osv. Alle de ting vi gør, er kun for at skabe succes for os selv og andre – for at sikre overlevelsen.
Men ser man på det indefra. Set fra et menneskes syn, med al sin skønhed og intelligens, hvad betyder det at vi lever så? Hvad betyder det vi gør i vores liv? Om man slår en mand ihjel og bliver henrettet, bliver kørt ned af en spritbilist, eller dør gammel og slidt, gør det virkelig en forskel? Hvem vil tro at der sker mere, når ens legeme er afgået og man har mistet bevidstheden?
Overvej dette:
Du går på gaden, og møder en person du kender. Han hilser på dig og du bliver nu stillet over for et valg: Skal du hilse igen, eller ignorere personen? I hvert af tilfældene bliver vi stillet over for nye valg så som: Hvordan skal du hilse? I hvilket tonefald? Og hvad skal du sige? Skal du stoppe op og snakke med personen, og i givet fald, om hvad? Hvis du vælger at ignorere personen, hvordan skal dit ansigtsudtryk så være? Og hvordan skal du gå videre? Skal du benytte et bestemt kropssprog?
Uanset hvad du vælger, er det så ikke ligegyldigt? For når du er død, vil du så krænke dig selv for at have behandlet personen dårligt? Ellers rose dig for at have hilst og være venlig? Vil andre rose dig for at du gjorde det? Vil de håne dig? Og i så fald, vil du skamme dig? Om du er en sindsforvirret person, der overfalder andre mennesker og slår dem ihjel, og kan lide samleje med mindre børn, eller om du er en højt respekteret jurist eller læge – hvem vil bekymre sig om noget af det når du er død? For når du er død, kan alt så ikke være lige meget? Du er jo ikke ved bevidsthed, og føler derfor hverken sorg, skam eller glæde. Du føler jo intet. Du mærker intet. Følelser og sanser er jo blot en menneskelig funktion, der fungerer når vi er i live – hvorfor skulle den så fungere når vi er døde?
Essensen i alt dette er, at uanset hvilke valg man træffer gennem livet, uanset hvad man gør, siger og tror, vil det hele være lige meget når nu man er død. For så er man jo død. Og når man er død, så eksisterer man ikke længere.
|