Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 14:39


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 jan 2003 22:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 okt 2002 01:01
Indlæg: 250
Geografisk sted: Århus
Jeg tror:

Angsten kommer uden en eksistential forståelse og accept af døden. Her skal "eksistential" forstås som en erfaring, der grundlæggende ændrer et menneske. Angst er netop angst da den ikke har noget objekt, modsat frygt. Erfares døden som grundlæggende princip og forudsætning for livet, åbnes en mulighed for at undslippe angsten.

Nu blev jeg for baske, må fortsætte senere [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2003 02:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 maj 2002 01:01
Indlæg: 21
Geografisk sted: Valby (kbh)
Satori jeg kunne ikke være mere enig. Jeg vil sige at jeg selv er nået ca. lige så langt som dig. for et års tid siden havde jeg også dødsfrygt og tit når jeg skulle til at sove lå jeg og blev bange for at dø. Jeg kom til at tænke lidt mere over det.

Hvis jeg skal forklare det så en kristen vil kunne forstå det så vil jeg sige at evigt liv vil være at leve i helvede, mennesket er jo evigt nysgærigt og skal hele tiden lære noget og lave noget nyt. og jeg er sikker på at hvis et menneske levede evigt ville det kede sig urimeligt meget. Døden er for mig at komme i paradis, når man er død har man ikke mulighed for at kedesig, man flyder ud i tid og rum og bliver til ingenting, det synes jeg er en meget opmundrene tanke...

jeg er faktisk meget indspireret af buddisme og hinduisme. jeg mener at målet med hele livet er at dø. Dog har jeg ikke lyst til at dø nu da der er mange ting jeg stadig gerne vil se og udforske, så døden må vente til senere. Jeg er sikker på at når/hvis jeg bliver gammel så vil jeg vide præcis hvornår jeg skal dø og når jeg ligger på mit dødslege vil jeg glæde mig til det.

Det jeg er bange for er at dø for tidligt inden jeg er klar til det. jeg vil leve mit liv ud men så vil jeg også have lov til at dø.

Det var bare min lille filosofi.

"Eternety is only a death away"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2003 20:30 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Chiller:
Angst er netop angst da den ikke har noget objekt<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg vil bare sige at man kan skam sagtens være angst for noget man kender.
Jeg er ikke bange for døden. Men jeg er bange for at dø.

@wiking;
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
mennesket er jo evigt nysgærigt og skal hele tiden lære noget og lave noget nyt. og jeg er sikker på at hvis et menneske levede evigt ville det kede sig urimeligt meget.


Der tror jeg du ta'r fejl. Idag kan du høre en 7 årige sidde og snakke om hvor kedeligt alting er og sekundet efter høre en 90 årig der stadig er dybt interesseret i livet. Kedsomhed er noget kemisk i hjernen og kan fjernes med et knips, præcis når det passer dig ikke at kede dig mere.
Desuden er universet (og muligvis de paralelle også) nok stort nok til at underholde os i noget nær evigheden. Det tror jeg ihvertfald.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2003 23:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 feb 2001 02:01
Indlæg: 237
Geografisk sted: beyond sanity
who me?
never mind
i live forever


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2003 01:07 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2000 01:01
Indlæg: 498
Geografisk sted: 2750
Har du hørt om Darwin? Jeg har nævnt ham mange gange før her på psy, og nu gør jeg det endnu engang. Husk på at der har levet mennesker på jorden i rigtigt mange 1000år disse mennesker har givet deres gener videre og videre i mange tusind generationer fra forældre til børn. For at kunne give sine gener videre til den næste generation er man jo nødt til at leve. Hvis man er bange for at dø lever man lidt mere forsigtigt, og derfor dør man ikke helt så let og har lettere ved at give sine gener videre. Hvis man slet ikke er bange for at dø så lever man sandsynligvis også kortere. husk jeg snakker ikke om enkelte personer her men millioner af mennesker der har levet gennem tusinder af år.

Så dødsangst er en helt naturlig ting på linje med højdeskræk og araknoforbi.

Jeg selv er ikke kun bange for at dø pga. mit instinkt. Jeg kommer til at miste alle de ting og personer jeg elsker når jeg dør. Oveni købet mister alle dem som elsker mig, mig, hvis jeg dør,og det bliver de sikkert også kede af, så det er jo ikke godt.

Men jer er ikke bange for at dø hvis det er imens jeg er gammel og udslidt og har levet et godt langt liv, men det ville være totalt surt at dø før den tid kommer, for så er der så meget man ikke har nået.

Jeg mener ihvertfald ikke frygt for døden har noget som helst at gøre med at vi er fremmedgjorte overfor vores egen natur. Jeg ville mene man er mere fremmedgjort overfor sin egen natur hvis man slet ikke frygter døden.

Materialisme mener jeg slet ikke har noget som helst at gøre med det her emne.

venlig hilsen
Fråder


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2003 12:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 okt 2002 01:01
Indlæg: 250
Geografisk sted: Århus
@JEL: Jeg mener nu stadig det er nødvendigt at skelne mellem ANGST og FRYGT [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]. Man kan have angst for døden fordi den repræsenterer det ukendte - man kan på ingen måde vide hvad der sker, når man dør. Frygt kan man have for fx at få kræft, aids, en eksamen, whatever - altså noget (relativt) konkret.

@Fråder: Jeg tror ikke at angst for døden er et evolutionistisk instinkt i mennesket. For mig er det ret simpelt: Uden død, intet liv. De to størrelser komplimenterer hinanden, kan ikke eksistere uden hinanden. Og erkendelsen af at døden er denne nødvendige forudsætning for livet, kan netop give livet en intensitet og glæde, som jeg tror, vi er manger der savner. Hvis man virkeligt og fundamentalt har indset at døden kan komme i hvert eneste øjeblik, og har opgivet at forsøge på at kontrollere dette, må konklusionen blive, at man skal leve hvert øjeblik fuldt ud. Forsøge på at være parat til døden i hvert eneste øjeblik.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2003 20:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 18 okt 2002 01:01
Indlæg: 68
JEL: du skrev "Jeg vil bare sige at man kan skam sagtens være angst for noget man kender.
Jeg er ikke bange for døden. Men jeg er bange for at dø."

har du prøvet at dø da?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2003 04:27 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2000 01:01
Indlæg: 498
Geografisk sted: 2750
Chiller: Jeg er faktisk totalt sikker på at det er et evolutionistisk instinkt at man frygter døden. Fortæl mig da en bedre og mere logisk grund til dødangst findes og husk at argumentere ordentlig i stedet for det der pseudo logik du har fyret af indtil videre.

Jeg mener ihverfald ikke død og liv er to størelser der komplimenterer hinanden. Liv er et resultat af evolution, og død er en uundgåelig naturlig konsekvens der skyldes at man bliver slidt så meget op, at livet ikke længere kan opretholdes i kroppen.

Det kan da godt være verden virker simpel for dig, men virkeligheden er at verden er utrolig kompleks.

Døden er ikke en nødvendig forudsætning for livet, men en uundgåelig konsekvens af at leve.

hvad baserer du logikken uden død intet liv på?
Jeg syntes, uden liv ingen død virker meget mere logisk og giver rigtig mening. men det er da også kun fordi alle der nogensinde har levet er døde.

Det er da meget muligt at der er nogle forskere der finder ud af hvordan man sætter aldrings processen i stå. Måske ikke i den nærmeste fremtid, men ihverfald inden for de næste par 1000år(forhåbentligt før). Og så falder alle dine argumenter fuldstændig til jorden, for så er der jo liv der ikke har noget med død at gøre. og selv om livet ikke dør er det jo stadig i live.

venlig hilsen
Fråder


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2003 07:00 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 nov 2001 02:01
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sjælland
det er altid et sjovt emne at ha timelange diskutioner om en sen aften når man er rigtig philosofisk...
men i bund og grund er det ik værd at bryde sit hoved med, da man aldrig får vished, før det er for sent at fortælle andre om det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg har det lidt på den måde at jeg håber der sker et eller andet, efter at døden indtræffer. som de fleste vel gør... men hvis der nu ik gør, så er det jo ik fordi man ligger der og ærger sig. så er man ophørt totalt med at eksistere...

Jeg føler ik jeg er bange for døden. men jeg er nok bange for at dø for tidligt, så jeg ik når alle de ting jeg går og drømmer om. Så det kommer vel egentlig lidt ud på et...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2003 14:42 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
Mit take på det er ret enkelt: Vi, mennesker, ved ikke(med absolut sikkerhed, selvom en sand troende vil sige noget andet..) hvad der sker når vi dør. Vi er ikke garanteret at et evt. næste liv vil være bedre end dette - Værre endnu, det kan tænkes at vi kun har dette liv, og døden måske er ligesom at sove til evig tid. Om man synes dette er slemt eller ej, er livet næsten at foretrække, og så har vi kun dette ene at få det bedste ud af.

Konsekvent er man hysterisk bange for at dø, synonymt med frygten for ikke at se hvad man ville, få gjort hvad man gerne ville, efterlade noget arbejde ufærdigt eller en vision u-udlevet.

Dette forklarer også hvorfor fundamentalistisk troende mennesker som oftest er ret lykkelige(hvis de altså selv mener de er garanteret et bedre efterliv), når de ikke har travlt med at sprænge sig selv eller andre i luften...

Jeg er da også skidebange for at dø - Det ville være noget rigtigt lort for alle de mennesker der elsker mig, og hvis jeg ikke får lov at prøve igen eller opleve en helt anden form for tilværelse(de 2 muligheder jeg håber mest på døden bringer), så vil det sqda også være pokkers kedeligt [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Peace,
Tias.

[ 14 Januar 2003: Besked ændret af: Tias ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2003 15:06 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2000 01:01
Indlæg: 498
Geografisk sted: 2750
nu når jeg læser min egen post igennem lyder det lidt negativt, men det var ikke sådan ment, jeg bliver bare lidt cranky når jeg ikke kan sove. Det er fordi jeg er ved at stoppe med mit alt for store hash misbrug, da jeg snart skal til at begynde i skolen igen.

Jeg har ihvertfald ikke lyst til at blive som elven raver dengang han var igang med at stoppe, det var sku nedtur at læse alle hans negative posts, hvor alle der var den mindste smule uenige med ham blev mejet ned. Gad vide hvad der egentlig er blevet af ham. Det skulle ikke undre mig at han er kradset af, da han nok var den af os her inde på boardet der tog allerflest stoffer. Udover alle de negative post og "battles" han fyrede af herinde, skrev han også en masse spændede ting. Er der nogle af jer andre der ved hvad der er blevet af ham?

venlig hilsen
Fråder


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2003 19:33 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Min største frygt er at der netop findes et liv efter døden, tanken om en evighed er for mig et mareridt, så er det lige meget om der er tale om himmel eller helvede. Håber at når jeg dør så er jeg 100% død, intet er tilbage, ingen tanker, ingen bevidsthed, ingen sanser, intet, det er hvad jeg håber på døden indebærer.

just my 5 cent


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2003 22:34 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
Tilgiv en anelse off-topic, men Elven Raver har det vist fint. Jeg har lige snakket med Ax/Chill, og han siger at han har dame på og tager en masse stoffer [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Peace,
Tias.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2003 00:44 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 1323
Geografisk sted: Periferien af Århus
jepper.. Elven Raver har det skam fint, han var forbi mig inden jeg tog til københavn dagen før nytår, sammen med hans kæreste. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2003 01:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 okt 2002 01:01
Indlæg: 250
Geografisk sted: Århus
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Fråder:
... husk at argumentere ordentlig i stedet for det der pseudo logik du har fyret af indtil videre. <HR></BLOCKQUOTE>

Heyhey - bare fordi vi er uenige, kan vi da godt have en god tone!! Vender tilbage med svar senere...

[img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2003 11:10 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
@Chiller;

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Jeg mener nu stadig det er nødvendigt at skelne mellem ANGST og FRYGT . Man kan have angst for døden fordi den repræsenterer det ukendte - man kan på ingen måde vide hvad der sker, når man dør. Frygt kan man have for fx at få kræft, aids, en eksamen, whatever - altså noget (relativt) konkret.


Njah, jeg ved ikke rigtigt om jeg synes der er meget forskel på angst og frygt. Man kan frygte det Ukendte og ha' angst for om ens barn bli'r kørt ned på vej til skole.
Eller frygte den dag man skal dø, også selvom man ikke kender den, så ved man den kommer. Det synes jeg er rigeligt konkret [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Nogengange tror jeg det må være befriende at være en blind fanatikker og bare tonse bevidstløst derudaf.

@BorgTu;

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
har du prøvet at dø da?


Man dør lidt hver dag [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Well, det er bare dårlig gramatik fra min side; de 2 sætninger skal læses hver for sig. Det er ikke altid jeg lige får skrevet tingene på den mest korrekte eller smarte måde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2003 11:17 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
Døden er noget af det smukkeste der findes!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2003 16:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 maj 2002 01:01
Indlæg: 343
Geografisk sted: Midtjylland
det kommer sgu da an på hvordan du dør!!

vent til en af dine venner kører galt og får sit hoved knust til ukendelighed, så synes du nok ikke længere at døden er så skide smuk...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2003 17:02 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af miss84:
det kommer sgu da an på hvordan du dør!!

vent til en af dine venner kører galt og får sit hoved knust til ukendelighed, så synes du nok ikke længere at døden er så skide smuk...
<HR></BLOCKQUOTE>

Jo for mennesket er mere end den mineralske krop, kroppen er bare et redskab for ånden og når legemet dør så er ånden fri fra kroppens tygde og begrænsninger og du oplever dit livs største trip

[ 07 Juli 2003: Besked ændret af: Anima ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2003 18:01 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2002 01:01
Indlæg: 1079
Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
jeg tror nu jeg vil foretrække den spirituelle eksistens frem for den fysiske(os mennesker) [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

ingen bekymringer, flyv med lysets hastighede og ingen mure der ka stoppe en [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team