Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 16:05


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 maj 2003 13:34 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Hvis der er nogen her der lige har været til dansk eksamen som mig, har i sikkert læst Frederik Dessaus tekst "om lykke"
Dessau benægter ikke direkte at en vedvarende lykke er mulig, men han giver heller ikke noget bud på hvordan denne kan opnås. Kort sagt viser han kun hvordan den moderne verdens materielle fetich ikke skaber andet end en tom følelse i livet.

Nu tænker man så, kan en vedvarende lykke være mulig? og hvorfor har vi den ikke, har det noget med samfundet at gøre, eller er den i sig selv helt umulig at opnå?
Den vedvarende lykke er jo netop så eftertragtet, det er det primære "salgsargument" for næsten alle religioner, og en del politiske ideologier.
Personligt tror jeg ikke at vi kan få en lykke der er så intens som fx. når man er i armene på en man elsker, men en lykke og mening i livet som altid vil være til stede, måske ikke så kraftigt hele tiden tror jeg personligt selv på.

Hvad med jer? er jagten på mening i galskaben nyttesløs, eller kan vi få et godt og lykkeligt liv, og til hvilken grænse, på det euforiske, eller bare med et liv vil vedkende os?

og definer lige lykke ik :-)

Bøh - out


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 maj 2003 15:44 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2002 01:01
Indlæg: 640
Geografisk sted: Sydjylland
Svært men godt emne! Skal nok lige skrive en ordentlig post, når jeg tager mig sammen. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 maj 2003 19:39 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 maj 2002 01:01
Indlæg: 343
Geografisk sted: Midtjylland
Selvfølgelig kan det lade sig gøre at finde en vedvarende lykke, man bliver bare nødt til at indse at man ikke kan være lige lykkelig hele tiden, og at der er op- og nedture ved alt.

I fx. et forhold har folk meget let ved at give op, lige så snart der er den mindste smule modgang. Hvis man i stedet holder sammen hele vejen, mener jeg at det kan lade sig gøre at finde den vedvarende lykke, hvis altså det er to personer der er "meant to be"

Mvh (den vedvarende) Lykke [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 maj 2003 19:54 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Ok, har ikke så meget tid, men en god grund til at vi ved hvad lykke er, er fordi vi ved hvad ulykke er. Vi ville ikke sætte pris på lykken, hvis ikke vi vidste hvad det ville sige at være ulykkelig, det er en del af Ying-yang teorien, og kunsten er at lære at leve med dem begge [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

-Satori.

Håber at kunne uddybe dette lidt senere [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 maj 2003 20:01 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2001 01:01
Indlæg: 2921
Geografisk sted: Danmark
Det kunne ikke siges mere præcist Satori.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2003 09:25 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
Vedvarende lykke er tillid og kærlighed til sig selv og til den verden man lever i og ikke at være bange for modgang men derimod se dem som en mulighed for at udvikle sin styrke, det er formlen på evig lykke [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Men først og fremmest troen på at man er vokset ud af verden og at man vil vokse sammen med den igen hinsides tiden og ind i evigheden er noget som kan fjerne de fleste bekymringer som begrænser sig til sin egen afgrænsede personlige tilværelse


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2003 15:35 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Det var en ret fed tekst, men jeg endte med at skrive om nr. 7 til eksamen.

I oldtidskundskab lærte jeg dette [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]:
Ifølge de gamle grækere kan lykke kun være en evig tilstand. Dvs. at det vi kalder for lykke, men som er forgængeligt ikke er "rigtig" lykke, men bare en form for glæde/eufori/tilfredshed osv..
Når man har opnået ægte lykke, kan man ikke miste den. Man har accepteret sin egen skæbne og man kan umuligt lade dumheden (Ate) styre sine handlinger, eftersom man forstår sig selv, verden omkring sig, og den plads man udgør i verden. Derfor kan man heller ikke længere rammes af Nemesis.
Der er vidst noget med, at mennesker aldrig kan opnå ægte lykke, men at det er forbeholdt guder. Dvs. hvis/når man "realiserer sig selv" og sin skæbne, opnår man gudestatus !

Jeg synes meget godt om buddhismens og stoicismens definition af lykke: At lykke er fravær af smerte og ulykke, og at dette kun kan opnås ved at "fjerne" sig selv så meget som muligt fra den materielle verden.
Lidelse er forbundet med den fysiske verden og dens forgængelighed, og målet med livet må derfor være, at frigøre sit sind så meget som muligt fra sanseindtryk, følelser, instinkter, behov, begær osv..
Schopenhauer snakkede vidst også om at "udslette" Viljen Til Liv som gennemsyrer alting. Man kan ikke dræbe den ved at begå selvmord, men må dæmpe den ved askese, meditation osv..

Håber at det jeg skriver giver lidt mening - det er lummert vejr, jeg er næsten lige stået op og jeg sidder og hører et Timo Maas-mix [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img].


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2003 21:26 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Zarathustra:
Det var en ret fed tekst, men jeg endte med at skrive om nr. 7 til eksamen.

I oldtidskundskab lærte jeg dette [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]:
Ifølge de gamle grækere kan lykke kun være en evig tilstand. Dvs. at det vi kalder for lykke, men som er forgængeligt ikke er "rigtig" lykke, men bare en form for glæde/eufori/tilfredshed osv..
Når man har opnået ægte lykke, kan man ikke miste den. Man har accepteret sin egen skæbne og man kan umuligt lade dumheden (Ate) styre sine handlinger, eftersom man forstår sig selv, verden omkring sig, og den plads man udgør i verden. Derfor kan man heller ikke længere rammes af Nemesis.
Der er vidst noget med, at mennesker aldrig kan opnå ægte lykke, men at det er forbeholdt guder. Dvs. hvis/når man "realiserer sig selv" og sin skæbne, opnår man gudestatus !

Jeg synes meget godt om buddhismens og stoicismens definition af lykke: At lykke er fravær af smerte og ulykke, og at dette kun kan opnås ved at "fjerne" sig selv så meget som muligt fra den materielle verden.
Lidelse er forbundet med den fysiske verden og dens forgængelighed, og målet med livet må derfor være, at frigøre sit sind så meget som muligt fra sanseindtryk, følelser, instinkter, behov, begær osv..
Schopenhauer snakkede vidst også om at "udslette" Viljen Til Liv som gennemsyrer alting. Man kan ikke dræbe den ved at begå selvmord, men må dæmpe den ved askese, meditation osv..

Håber at det jeg skriver giver lidt mening - det er lummert vejr, jeg er næsten lige stået op og jeg sidder og hører et Timo Maas-mix [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img].
<HR></BLOCKQUOTE>

Du er helt galt afmarcheret makker, du finder ikke lykke ved at forsage den verden du lever i, blot fordi den kan gøre dig ulykkelig, man kan kun blive rigtig lykkelig hvis man samtidig ikke er bange for at være sårbar, at engagerer sig i livet og gøre det ens hjerte siger, uden at være bange for at det skal gå galt eller noget, men være helt urokelig fast i sin vilje om at det man føler og gør det også er noget man er villig til at gå modgang og smerte igennem for at realisere, ikke for sin egen skyld, men for sine medmenneskers skyld, jeg tror at enhver ugerning rammer en selv i sidste øjeblik eftersom alting man gør skaber et dynamisk forhold til den verden man er en del af som vender tilbage som en boomerang, jeg tror på man skaber sin egen individualitet ikke på hvordan man ser ud, men på det man gør... og alt man gør er jo vendt imod objekter i verden, men eftersom man selv er en de objekter som tilsammen danner begreber som samlet er den idé vi alle udgår fra, derfor behøver man ikke at frygte det onde, man behøver heller ikke at sætte sig op imod det på dets egne præmisser, det onde eller alt som skaber ulykke og sorg det hører til noget dekadent, noget som ikke har kunne følge med tiden og derfor er blevet til noget skadeligt, både for andre men også for sig selv, alt man gør er ivirkeligheden rettet imod sig selv, vi er ikke andet end sanseaparater for verden, vi skaber ikke selv hvores tanker eller hvores følelser, de bliver bare individualiseret iforhold til de handlinger som vi gør hvilket jo deffinere hvores forhold til verden og deri hvores personlighed...

Men lykke kommer kun når man har accepteret udfordringen og at man er villig til at være stærk i sin tro og at være et mønster eksempel for resten af verden, ikke ved at fravælge verden eller at lukke sig inde i et elfenbenstårn, derimod ved at konfronterer verden, alt det ufuldkomne og stå fast ved det man tror på og at hjælpe folk som behøver den.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2003 21:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 nov 2002 02:01
Indlæg: 223
Geografisk sted: Aalborg
Lykke er en abstraktion, man kan blive åndeligt indskrænket af hele tiden at sigte imod og udmåle alting efter. Det er bedre at sætte sig nogle konkrete mål og stræbe efter disse i lyst og nød. Så kommer lykken forbi fra tid til anden, efterladende et gulvstøv, hvis mængde vokser.

I situationener, hvor livet er hårdt, kan man pludselig få fat i lykkens efterladte gulvstøv. Det er udfordringen. Livet må nødvendigvis være hårdt, fordi det til en vis grad finder sted uafhængigt af vor egen vilje - hvad som medfører, at livets vilje kommer til at gå imod vores i forskellige situationer.

Det er disse psykiske tryk-kræfter, vi lever under, når vi lever konfronterende, modsat tilbagetrukket, asketisk. Her findes både frustrationens helvede og ekstasens klare lys og sfæriske musik.

Frustrationen er et stof, der endnu ikke er blevet til tilfredsstillelse.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team