<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Anima: ... vi taler derfor ikke om flere guder men derimod om den samme<HR></BLOCKQUOTE>
Det er godt. Så forstår vi hinanden. Og så vil jeg anfægte påstanden om, at Islam er anti alt andet end sig selv. Her citeres fra Naser Khaders bog, Ære og skam:
"Da muslimerne erobrede Mekka og de omkringliggende områder [Mekka havde budt den nye religion megen modstand i forvejen], fik jøder og kristne lov til fortsat at dyrke og praktisere deres religioner, bevare deres kulturelle traditioner og have egne institutioner, jurisdiktioner, civilret osv., en slags indre selvstyre - uden indblanding fra det omgivende islamiske samfund. (Dette praktiseres også i vore dage i lande som Egypten, Irak, Jordan, Libanon, Marokko, Pakistan og Syrien)."
"Den amerikanske islamekspert, Bernard Lewis, konkluderer i sit værk Islam in History, at "islam var ulige mere tolerant end middelalderens kristendom". Videre skriver han: "Inden for den islamiske verden kunne regeringerne godt finde på at udøve forskelsbehandling over for ikkemuslimer, deriblandt jøder, men forfulgte dem sjældent. Der kunne godt være tale om foragt, nedværdigende behandling, til tider endog undertrykkelse, men der var intet i islam, der kunne sammenlignes med det særlige had, både teoretisk og folkeligt, der inden for kristendommen blev rettet mod jøderne." "
"[Naser Khader igen:] Under den kristne inkvisition og efter det islamiske nederlag i Spanien, hvor jøder, kristne og muslimer før havde levet fredeligt side om side, blev jøder og muslimer forfulgt og deres helligdomme ødelagt. De fik valget mellem enten at konvertere til kristendommen eller at dø."
"Tolerancen i det muslimske Spanien satte sig tydelige spor i både den jødiske og kristne tradition. I Cordoba fandtes i byens storhedstid i 800-tallet ikke mindre end 37 biblioteker. Mange af disse var arabiske oversættelser og kommentarer til antikke græske værker, som gjorde det muligt for de lærde i Spanien at finde inspiration i værkerne. Den jødiske tradition oplevede også et kulturelt højdepunkt i det muslimske Spanien."
"Muhammad betegnede jøder og kristne som dhimma, dvs. beskyttede mindretalsgrupper. I Koranen (29;47) hedder det: "Og strides ikke med Skriftens folk undtagen med det bedste og skønneste (argument)(...) Og sig (til dem): Vi tror på det, som er blevet åbenbaret os og åbenbaret jer, og vores Gud og jeres Gud er (een og samme Gud), og vi har underkastet os Ham.""
"I 632 indgik Muhammad en pagt med munkene i Skt. Katharinaklosteret i Sinai, hvori det eksplicit stadfæstedes, at kirker ikke må nedrives for at give plads til en moské, og at den muslimske øvrighed skulle hjælpe de kristne økonomisk, dersom de manglede midler til eksempelvis vedligeholdelse af kirker og klostre. Samtidig blev muslimerne advaret om strenge straffe, hvis de krænkede de kristnes rettigheder."
...
"Ifølge Koranen er jøder og kristne ikke vantro, men hører til kategorien ahl al-kitab, "Bogens folk" eller "Skriftens folk", dvs. folkeslag, som tror på den ene almægtige Gud, og som Gud har åbenbaret sig for. De vantro er afgudsdyrkerne og gudsfornægterne."
Jesus gjorde efter sigende lægelige mirakler på en tid, hvor lægekunst var in. På en senere tid, hvor veltalenhed var in, dikterede analfabeten Muhammad et meget langt digt (Koranen), hvis stil er så sublim og unik, at man har udfordret alverdens digtere til at gøre kunsten efter. Og det var således Muhammad's sproglige mirakel.
Personligt har jeg erfaret, hvorledes mit indre gik fra et oprørt til et stille hav, efter jeg påbegyndte at læse Koranen. Dén kan helbrede neuroser, sindsforvirring, altså psykiske sygdomme.
Og nogen siger, at fysiske sygdomme begynder i psyken, så man kan jo sige, at denne form for helbredelse er af en dybere slags.
Jesus har iøvrigt sagt, at andre en dag skal gøre større ting end han.
Man kan ikke lade være med at tænke på, hvordan Jesus ser ud, taler, gestikulerer; på dén måde kan enhver med healende evner komme og pege på sig selv og sige: sådan. Og det er problemet - fordi Jesus for de kristne er det eneste fuldkomne menneske, og det giver en særlig gudelig autoritet, som bestemt kan misbruges.
Hvor muslimerne jo regner med en række af fuldkomne mennesker, nemlig profeterne, fra Moses til Muhammad.
Hvorfor skal Jesus, denne hellige mand, påtage sig vore synder, efter alt det gode, han efter sigende har gjort for os?
Er det topmålet af uansvarlighed???
Ja, jeg spørger bare...
[ 10 April 2003: Besked ændret af: Skat ]
|