Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 21:08


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hypercube
Indlæg: 13 feb 2003 09:12 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap010418.html

Ok, jeg vil gerne dele et nyt problem med jer:
Lever vi i 2, 3, eller 4 rum-dimensioner?

(Linket viser en hypercube (eller 'tesseract' som fænomenet hedder) og hvis man ikke har stereo briller, så kan man trykke på stereo knappen indtil der er 2 cube's ved siden af hinanden, som man så kan lade falde sammen i synsfeltet og på den måde se dybden af cube'n.)

Nogle forskere mener at hypercube'n er et mere eller mindre klart bevis for at vi lever i et 4-dimensionelt rum...men jeg ku' godt tænke mig at høre nogle meninger om dette fænomen.

Tænk over dette: vi har hver 2 øjne, der hver er istand til at se 2 rum-dimensioner (højde og bredde). Paradoksalt nok kan et øje godt variere sit fokuserings punkt, men dette opfattes ikke af hjernen som dybde alligevel. Der _skal_ 2 øjne til at se den 3. rum-dimension (dybde), hvilket måske ku' tyde på at der kun findes et bøjet 2-dimensionelt rum omkring os, forskudt af en tids-dimension (som så måske skaber illusionen af en 3. rum-dimension: dybde)
Men hvad er mest sandsynligt? At vi har 2 rum-dimensioner, eller 3, eller 4 som hypercube'n antyder for nogle?

At vi har 3 rum-dimensioner og en tids-dimension som #4, var hvad Einstein lærte os...har han taget fejl?

Hypercube'ns tilhængere er dem der også tror på kvantemekanikken og muligheden for parallelle universer osv (som vi har snakket om før) og hypercube'n har da også de nødvendige egenskaber for det argument (den består kun af 2 'kasser', men alligevel er den Uendelig kompleks og har 'rum' der bøjer sig ind i sig selv på samme tid (så er der åbnet for teleportation og paralelle universer mener nogle))

I skal lægge mærke til 1 ting (ikke fordi jeg vil farve jeres syn på den på forhånd, tværtimod) og det er at den hypercube i ser, kun består af 2 2-dimensionelle billeder super-imposeret ovenpå hinanden. Dybden er derfor en illusion (og det må i godt lige tænke lidt over).

Jeg er meget seriøst interesseret i jeres tolkninger og gerne lidt dybe hvis i gider.


Top
 Profil  
 
 Titel: Hypercube
Indlæg: 13 feb 2003 19:36 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Jeg bor i en tre-værelses med køkken og bad. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: Hypercube
Indlæg: 14 feb 2003 16:56 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2001 02:01
Indlæg: 3348
Geografisk sted: Danmark
Altså den førende teori inden for nuværende videnskab siger at:
1. aksen er længde
2. aksen er bredden
3. aksen er højden
og 4. aksen er tid

Så ja ifølge den teori lever vi i en 4 dimensionel verden. [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: Hypercube
Indlæg: 15 feb 2003 04:11 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Jeg har lige set filmen Hypercube (Cube 2) igår - den er godt nok über-fucked up!

Men der er især nogle fede animationer af en Hypercube - og selve filmen er en rimelig god teoretisk gennemgang... Den kunne være speciel mærkelig at se på et trip. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: Hypercube
Indlæg: 15 feb 2003 14:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2002 01:01
Indlæg: 640
Geografisk sted: Sydjylland
Blank lørdag morgen, men jeg får seriøst INTET ud af det der! :P


Top
 Profil  
 
 Titel: Hypercube
Indlæg: 16 feb 2003 10:10 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg:
Jeg bor i en tre-værelses med køkken og bad. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg elsker dig dankdawg! Hvornår skal vi lege futtog? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

@DR-D; en dimension er ikke bare en dimension. Hypercube'n antyder 4 _rum_-dimensioner (hvilket måske teoretisk åbner op for at der kan være mange flere) og skubber så _tids_-dimensionen et enkelt hak videre på listen (den fjerner den ikke)
(jeg sad og læste en tekst om "Hr Square", som er en 2 dimensional fyr der lever i "Flatland". Meget god og underholdende og dybt pædagogisk måde at forstå de 3 kendte rum-dimensioner på. Der er flere websider der har historien liggende, hvis nogle vil læse den (bare søg på 'square' og 'flatland'))

@Dextrose; <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Den kunne være speciel mærkelig at se på et trip.


Den måtte jeg jo også lige se. Den _er_ et trip [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Cube-filmene er go'e, virkelig go'e (der er dog mindst 1 fejl i 2'erens logik som jeg lige kan huske nu, og det er anden gang de oplever 'gravity-shift', hvor 'Jerry' kravler ind til nobel-wannabe fyren 'Dr. Rozenzwerg'...der er _ikke_ 'gravity-shift' i den scene hvis du kigger efter [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ). Og skal jeg tro på historien om "Hr Square" og "Flatland", så kan det de viser i filmen faktisk godt til en vis grad lade sig gøre, i princippet, i virkeligheden!! (det ku' være man sku' søge job hos IZON...)

Nå, hvad vi ikke ved, har vi ikke ondt af, så jeg lader bare tesseract'en glide videre derudaf [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

@KeNN_aaB; Det gi'r mening det du si'r, for mennesker kan kun opfatte 3 rum-dimensioner, så faktisk burde du ikke få meget ud af en mulig fjerde *lol*.

(ok sorry, men kl er mange og jeg er træt nu, så undskyld mine platte vitser)


Top
 Profil  
 
 Titel: Hypercube
Indlæg: 16 feb 2003 11:07 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2002 01:01
Indlæg: 640
Geografisk sted: Sydjylland
Oooooook, muligvis er det en blank søndag i dag, men prøvede du lige at forvirre mig der? Det gav jo ingen mening, hvad du lige skrev :P Du MÅ være træt [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: Hypercube
Indlæg: 19 feb 2003 05:24 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Jeg _var_ træt [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ...men ikke desto mindre så mente jeg hvad jeg sagde; vi mennesker kan kun 'se' 3 rum-dimensioner (højde, bredde og dybde). Vi kan ikke se den 4. rum-dimension direkte, kun dens 3-dimensionelle 'fingeraftryk' (det er lidt abstrakt)
Alt det her kræver selvfølgelig også at den 4. rum-dimension overhovedet findes og det er jo svært at bevise, nå vi ikke er bygget til at ku' se mere end 3. Men måske er den der.

Hr. Square, som er en 2-dimensionel fyr der bor i et 2-dimensionelt land kaldet "Flatland", kan ikke se 3 rum-dimensioner, men kun 2 (længde og bredde). Hvis du feks tegner et kvadrat på et stykke papir, så har du hans 'hus', som det ser ud i 2 rum-dimensioner. Hr Square SKAL lave et hul i en af de 4 linier for at ku' komme ind i sit 'hus'. Han kan ikke kravle 'op' over kanten og ind den vej, som vi 3-dimensionelle væsner kan. Vi kan jo ta' vores finger og sætte den midt i kvadratet oppefra og på den måde omgå de 4 lukkede linier kvadratet består af. Vi behøver ikke at bryde de 4 linier for at komme ind i hans 'hus'.
På samme måde er det for os overfor et 4-dimensionelt væsen. Når vi skal ind i vores 'hus', som blot er et kvadrat tilført dybde information (altså ligesom en terning, som også maksimalt kan ha' 6 sider i et univers med 3 rum-dimensioner), så _skal_ vi igennem mindst 1 af de 6 vægge 'huset' består af. Et 4-dimensionelt væsen behøver _ikke_ at gå igennem 1 af de 6 vægge, da det væsen i teorien ikke er fastlåst af de 3-dimensionelle regler. Det 4-dimensionelle væsen kan altså komme ind i vores hus selvom vi har låst døren og lukket alle vinduerne! (tænk lige over det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )

Hvis Hr Square's 2 dimensionelle univers blev gennemboret af en globe (som feks jordkloden), så ville han ikke se det på samme måde som vi gør. Han ville se en cirkel der kom ud af ingenting og voksede sig større og større indtil den pludselig blev mindre igen og pludselig forsvandt i den blå luft. Han ville kun se klodens tværsnit kan man sige, for han ville ikke ha' noget begreb om 'dybde' og ku' derfor ikke komprehere at denne magiske cirkel blot var en simpel klode der passerede hans 2-dimensionelle univers på tværs af det 2-dimensionelle plan.

Kan vi finde ud af at få adgang til den 4. rum-dimension, så kan vi muligvis teleportere os direkte fra 1 sted til et andet.


Top
 Profil  
 
 Titel: Hypercube
Indlæg: 07 mar 2003 08:06 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
Der findes mere end 4 Dimensioner, et vovet bud fra min side vil være omkring 11 eller derover [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: Hypercube
Indlæg: 11 mar 2003 17:04 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Det gør der måske, men der er forskel på _rum-dimensioner_ og andre dimensioner. _Tids-dimensionen_ er også 1 dimension og tælles med i det samlede antal, men er alligevel ikke en _rum-dimension_ [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
En _rum-dimension_ er noget helt særligt og af dem kender vi i praksis kun 3, mens hypercube'n teoretiserer over en mulig 4. (som mennesker dog ikke vil ku' opfatte uden hjælpemidler). Dertil kommer så alle andre dimensioner (som feks tids-dimensionen).

Har vi feks 3 rum_dimensioner og 1 tids_dimension, så har vi samlet 4 dimensioner, men stadig kun 3 rum_dimensioner.

Nogle af de øvrige dimensioner, udover de 4 (eller 5 hvis hypercube'n inkluderes) 'normale', er dimensioner som blaa hænger sammen med orme-huller og andet kvante-snak. Og så er det naturligvis også et definitions-spørgsmål hvad der gi'r en selvstændig dimension. Kvante mekanikken tales der ofte om som om den er bevidst, men det mener jeg ikke den er endnu, så det skal ta's med lidt salt og peber (og lidt karry hvis du også har det)

Sådan har jeg ihvertfald forstået det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: Hypercube
Indlæg: 17 mar 2003 10:02 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg TROR at jeg har fundet et link til hele Flatland-novellen: Flatland
Jeg har hørt meget om den før, men aldrig læst den. Nu må det vist være på tide.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team