Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 18:07


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
Indlæg: 05 dec 2002 19:02 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Selv atomer fejrer jul... [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2002 11:10 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
Nogen som har tænkt over at atomer i bund og grund blot er et system for at kunne beherske ja... af mangel på bedre atomer

Hvem siger det ikke blot er multidimensionelle små regnbuefarvede alfer?

[img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2002 18:52 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Fordi man har set dem i et mikroskop.

Tilføjelse: Det _mener_ man ihvertfald og jeg har aldrig set noget der taler imod det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Se billeder her: Billeder af atomer

[ 17 December 2002: Besked ændret af: JEL ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2002 14:32 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Iøvrigt tror jeg du har ret der er ingen mening med livet.
<HR></BLOCKQUOTE>

Hmm, det er en meget udbredt holdning at have, og jeg vil indtil videre heller ikke modsige den, men stille et enkelt spørgsmål til det.
Hvis der ikke er nogen mening med vores eksistens, hvorfor eksisterer vi så, jeg ved godt det kan forklares med big bang osv., men det vil bare være en funktionel forklaring på det. Det der vil blive manglet at få forklaret er At-heden bag det, hvis det hele er meningsløst, kunne der vel ligeså godt eksistere intet. Og siden vi kan stille spørgsmål til det værende og metafysiske i tilværelsen, der strækker sig ud i den grænseløse fornuft, hvori vores forstand ikke kan følge med længere, viser dette vel også at der måske er noget mere ved det værende end bare atomer osv...(???)

Hmm, dette blev måske meget Kant inspireret, men det var bare noget jeg kom til at tænke på, og så ville jeg lige høre folks mening om det herindefra. Det er ikke et modsvar, men bare et spørgsmål.

-Satori


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2002 16:55 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Ændrer det på noget hvis der er en mening eller ikke er en mening?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2002 18:07 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Ja, det er jo så et godt spørgsmål.
Hmm, det ved jeg ikke [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

-Satori [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2002 18:17 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 aug 2000 01:01
Indlæg: 1461
Geografisk sted: Sjælland
Ja, der kunne ligeså godt have eksisteret intet. Livet har ligeså meget mening som en top kvark har mening. Mening er hvad mennesket skaber.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2002 19:13 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 nov 2002 02:01
Indlæg: 85
Geografisk sted: Aalborg
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Ashoka:
Ja, der kunne ligeså godt have eksisteret intet. Livet har ligeså meget mening som en top kvark har mening. Mening er hvad mennesket skaber.<HR></BLOCKQUOTE>

Er der nogensinde nogen der har funderet over den tomhed alle atomer befinder sig i.
Der var engang en der søgte efter tomheden i alting. Måske besidder tomheden svarende på nogle af vores spørgsmål. [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2002 12:26 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
Ramses> jeg tror du har fat på noget, som jeg ser det så er verden et samspil imellem "the void"(tomhed, mørke etc) og lys

Ain Soph Aur = Ain (intet, the void) + Soph Aur (evigheden,lyset)

Ying og Yang

osv.

[ 19 December 2002: Besked ændret af: Anima ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2002 15:54 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Lige for at gøre noget klart: Siddharta Gautama søgte rent faktisk ikke efter tomheden i alting, han vidste ikke hvad han søgte efter. For at nå fra A til B, skal man blive fuldstændig i A. Buddha var i livet og, undersøgte det, levede det, betragtede det osv, gennem meditation, bl.a.
Så derfor er det forkert at sige at buddha søgte efter tomheden, tomheden kom til ham efter mange års søgen i livet...

-Satori


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2002 23:50 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 nov 2002 02:01
Indlæg: 85
Geografisk sted: Aalborg
Tomheden, eller rummet alting befinder sig i, er efter min opfattelse skaberen af alt tid/liv. Tomheden er i sig selv tidsløs, da den altid har været. den er ånd, bevidsthed uden legeme. Materien er åndens drøm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2002 01:14 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
UUUUhaa, Ramses...du rammer meget præcis den livsfilosofi jeg også har...intet er altings substans, det hele er opstået af tomheden, eller sunyata...osvosv...

-Satori [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
(har ikke lige tid til den lange udredning lige nu...men måske kommer den senere)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2002 05:38 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
David Grinspoon si'r blaa:

Jeg har lagt et uddrag af det jeg synes er det essentielle og relevante i denne sammenhæng, men hele teksten kan læses her

Among the enticing mysteries that reside on the complex boundary between science and spirituality are these: Why do we seem to have free will? How is this consistent with the physical universe as we understand it? Is it just a comforting illusion? Despite observations that seem to support the "cosmological principle" that Earth has no special place in the universe, could consciousness itself, and human consciousness in particular, hold a special place? Might consciousness be an integral, essential part of our universe rather than an accidental byproduct of certain physical processes on Earth? Where do moral principles come from? Is science really "value neutral?" Should it be? What responsibility does the scientific community have in general for the evil done by certain scientists working for narrow nationalistic or material motives? Does the objective, materialist, reductionist philosophy that has been so essential to our scientific understanding of the world also placed subtle, hidden constraints on our ability to view an essential wholeness? Why is mathematics so astonishingly effective at describing so much about our universe? Why does Earth, and even the universe, seem so perfectly suited for life? Why should there be a universe in which people can clearly conceive of these questions, but not perceive an answer?

We scientists can pretend that these enigmas don't exist or that the success of our method has made them obsolete or irrelevant, but neither approach will gain science any respect or admirers. Indeed, if we are going to accuse others of preferring easy answers to hard scientific truths, we had better be sure that we ourselves are not avoiding any difficult questions raised by our way of understanding the world. Not that religion necessarily provides any definitive answers. For the more skeptical among us, it may never do so. But there is value in asking, rephrasing, and refining. And there is a big difference between having the courage to publicly ponder while coming up short, and refusing to even admit the validity of the questions. In fact, some of these questions have been addressed by science, at least in part. Darwinian biology, complexity theory, and the Gaia hypothesis demonstrate that the world seems to be a perfect home for life because life and the world are inseparable, having grown up together under the combined influence of natural selection and self-organization. On another level, the anthropic cosmological principle argues that our universe seems ideally tuned for carbon-based life because, out of an ensemble of many possible universes, we can only find ourselves in one with the right physical laws to produce such life. Recent theories of chaotic inflation posit that we may actually live in just such an ensemble of many "universes," a "multiverse" in which tiny quantum fluctuations near the beginning of time caused whole universes, of which ours is merely one, to bubble out of the void with entirely different manifestations of physical law. Does the fact that our realm of the multiverse seems so ideally suited for us imply luck, design, or the power of natural selection? I favor the last but I do not regard the question as absurd.

[ 20 December 2002: Besked ændret af: JEL ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2002 06:45 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
fejl

[ 20 December 2002: Besked ændret af: JEL ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2002 14:49 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 nov 2002 02:01
Indlæg: 85
Geografisk sted: Aalborg
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL:
fejl

[ 20 December 2002: Besked ændret af: JEL ]
<HR></BLOCKQUOTE>

Sorry, i dont get it [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2002 14:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 nov 2002 02:01
Indlæg: 85
Geografisk sted: Aalborg
mange ord gør det ikke nødvendigvis bedre forståeligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2002 18:51 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Ramses:
Sorry, i dont get it [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

'Fejl' betyder bare at jeg kom til at skrive et indlæg der var forkert [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Men da jeg slettede ville jeg ikke lade det stå helt tomt og så skrev jeg 'fejl'. Det har ikke noget med mit andet indlæg, lige ovenover, at gøre.
Nogengange skriver jeg 'ups' og andre gange ingenting, men denne gang skrev jeg altså 'fejl'. Dont worry about it.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team