Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 18:00


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 okt 2002 19:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2002 02:01
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lyngby
Jeg vil lige prøve at give et svar på JEL's spørgsmål.

"Hvis du siger dit eget syn har ændret sig, hvordan ved du så at du ikke ser et 'blålys'? (altså at du ser en illusion som er falsk, men ser ægte ud)"

Det ved jeg faktisk heller ikke. Jeg har bare fået en masse oplevelser under trips, der kraftigt antyder at tingene hænger anderledes sammen (reinkarnation, mulighed for at opleve andre væsners bevidsthed inde fra, en form for absolut guddom o.s.v.).

Det har fået mig til at opstille en anden hypotese om virkeligheden, som kan rumme mine iagttagelser. Men det er stadig kun en hypotese. Og jeg er åben for at skære væk eller ændre i hypotesen, hvis jeg kommer i besiddelse af beviser der ikke stemmer overens med min model.

Du siger så:
"Mit mål er altid at det jeg tror også skal ku' efterprøves ved forsøg."

Mit mål er et andet. Mit mål er at ændre min subjektive (og objektive) virkelighed. At blive i bedre humør, at blive bedre til at løse arbejdsopgaver, at blive bedre til at omgås andre mennesker, og mere i den retning.

Det er i høj grad lykkedes takket være min model af verden. At der så kan være et stort element af placeboeffekt kan jeg ikke garantere imod. Men for mig er det mest væsentlige, at min subjektive oplevelse af mit liv nu er tusind gange bedre, end da jeg startede mit "projekt".


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2002 19:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 maj 2002 01:01
Indlæg: 135
Geografisk sted: (København)
Felix, din model, systematisk opstillet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2002 21:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2002 02:01
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lyngby
Den er efterhånden ret omfattende, og jeg har egentligt aldrig skrevet noget ned. Den "låner" også elementer fra andres virkelighedsbeskrivelser (F.eks. Stanislav Grof, Martinus, Jung og meget andet). Men på den måde at jeg skal have haft personlige erfaringer, før jeg inkluderer det i modellen.

Jeg kan lige prøve at skitsere lidt, for jeg har ikke tid til det helt store lige nu. Og det virker faktisk temmeligt uoverskueligt at sætte modellen op på skrift.


På en måde eksisterer der kun et "væsen" indeholdene alt, men kun som ikke virkeligtgjorte muligheder. For dette væsen eksisterer tid også kun som en mulighed.

Dette væsen har så (måske på grund af metafysisk kedsomhed?) spaltet sig op i en uendelighed af delvæsener med selvstændige bevidsthed, som frit kan interagere.

Væsnerne har to grundlæggene behov. Det ene er at adskille sig fuldstændigt fra "guddommen" og fuldstændigt lade sig opsluge i konkurrencepræget interaktion med de andre væsner.

Når dette behov er ved at være mættet (væsnet har opnået DANKDAWG-bevidsthed), opstår behovet for at vende tilbage til den absolutte harmoni (d.v.s. opløsningen i guddommen igen).

(Har selv dyrket elitesport, og arbejdet som edbkonsulent af "jakkesættypen", men føler at mit behov for denne livsstil er mættet)

Det der forårsager skiftet er at de enkelte væsner opdager at det det gør mod andre, påfører væsnet sig selv. Hvis det ses over et enkelt liv er det ikke så tydeligt, men hvis det ses over flere liv bliver det klart. Det er det der kaldes karma. Har selv haft oplevelser af at karmaforløb blev "afspillet" for min bevidsthed (under mescalintrip). Det virkede meget overbevisende, selvom det jo på ingen måde er noget bevis.

Når der opstår kedsomhed i det (opløste) væsen kastes det ud i selvstændig eksistens igen. Men nu i en ny og mere kompleks verden, og som et mere komplekst væsen, hvor det skal finde sig til rette, måske udstyret med helt nye sanser. Opgaven går bl.a. ud på at opbygge intelligens på baggrund af erfaring, og at kæmpe for "lebensraum".

Denne hypotese hænger i øvrigt godt sammen med hypotesen om BIG BANG og at universet kun vil udvidde sig til et vist punkt, for så at trække sig sammen igen og forsvinde. (Er det i øvrigt stadig den "officielle" hypotese?) Universet kan så efter eget valg opfattes som guddommen eller som ét univers-væsen blandt mange.

Et væsen består af et "Selv", som eksistere uden for tid. Her opsamles oplevelser/erfaringer på tværs af inkarnationer. Og af et "jeg", som opsamler oplysninger/erfaringer inden for et enkelt liv.

Hvert liv skal tjene selvets interesse. Der skal opsamles ny viden, og denne viden skal prøves af i praksis. Hvis det aktuelle liv opfylder selvets interesse, opstår følelsen af "mening med livet". Hvis tiden spildes med at gentage tidligere livs erfaringer, (d.v.s. stilstand) opstår følelsen af "meningsløshed".

"Lykke" derimod tror jeg opstår når man opfylder jegets aktuelle behov enten efter kamp og sejr, eller efter "sammensmeltning" med andre væsner eller guddom.

Opdelingen mellem væsner er på en måde vilkårlig da "vi alle er én". Det kan udnyttes både til alvor og leg . Har haft følelser af at være et rovdyr, og kunne tænke og sanse som dem (konkret oplevede jeg deres smagssans). Det var ekstremt fremmedartet, og meget overbevisende. Igen ikke noget bevis, men det virkede virkeligt ikke som noget, der var produceret i min egen bevidsthed.

Det kan også udnyttes til at tilegne sig nyttig viden, som man ellers ikke ville kunne komme i besiddelse af.

En sublim oplevelse er at blive opløst i Gudens bevidsthed. Det er ikke uden grund at det er det alle de forskellige mystikertraditioner stræber efter. Det er ubeskriveligt.

(Jeg kender i øvrigt flere der har lignene oplevelser spontant, altså uden at have indtaget stoffer)

En anden nyttig ting er at kunne tage kontakt til Selvet. Så kan man opleve at få svar på hvad man skal gøre for at komme ud af en periode med meningsløshed. Og få del i de indsigter der ligger på dette niveau. Det giver "power" til jeget.

Man kan også få "hjælp" af væsner der er mere komplekse end en selv.


Jeg synes det bliver lidt "firkantet" af at blive skrevet ned. Men OK nu har jeg prøvet at give et lille indblik. Jeg ved ikke hvor revolutionerende det er. Men jeg føler selv at det er operationelt. (D.v.s. at jeg kan handle på baggrund af modellen).

Zannioy, jeg kan i øvrigt godt lide din fuldstændigt anarkistiske stil. Og jeg er enig med ham der sagde at der er guldkorn i blandt dine indlæg. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Trips/oplevelser/viden, der styrker eller svækker modellen modtages gerne.

[ 01 November 2002: Besked ændret af: Felix ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2002 04:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2002 01:01
Indlæg: 725
Geografisk sted: KBH
Felix> Den nyeste teori indenfor, hvordan vores univers opfører sig er, at der _har_ været et Big Bang, men at universet blev delt i 2! Disse to universer bevæger sig i øjeblikket v æ k fra hinanden. (Kunne godt minde om formen på et timeglas [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] ).

Faktisk accelrerer vi konstant ud i det store Ingenting(!), hvilket i sig selv er en syret tanke. Men det mest utrolige er, at når de 2 universer ikke kan komme længere fra hinanden uden at slippe hinandens greb, sker der et "baglæns" Big Bang, så at sige, og det hele skrumper indtil ingenting. Herefter sker et nyt Big Bang, og sådan fortsætter det i al uendelighed. Man kan sammenligne det lidt med et pulsslag...i stor skala!

Du kan læse artiklen i Ill. Videnskab nr.13/2002! **Stærk læsning**
[img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2002 11:08 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
'Runaway universe' may collapse in 10 billion years
STANFORD UNIVERSITY NEWS RELEASE
Posted: September 18, 2002

Big crunch - vi dør allesammen!!! (men først om 10-20 mia år, hehe)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2002 17:55 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 sep 2002 01:01
Indlæg: 341
Geografisk sted: spatielt promiskuøs
GOD I love that!

Fedt verdenssyn Felix. Men jeg har det lidt sådan at man ikke skal fordybe sig alt for meget i en "tro" som det du beskriver Felix. Det er fedt at gøre sig sådan nogle tanker, men hvis man fordyber sig alt for meget i det mister man jordforbindelsen (aka fundamentalisme), og ender som Zannioy - no offence.

På den ene side skal man sgu ikke gå alt for meget op i hvordan andre mennesker opfatter en, men på den anden side er det jo forholdet til andre mennesker der betyder ALT (i hvert fald for mig), og det er essentielt at kunne sætte sig ind i andre menneskers tankegang, og leve på samme "niveau" som dem.

Iøvrigt: fachinerende som syre (el. hallusinogener i det hele taget) kan ændre folks verdensbillede!

[ 01 November 2002: Besked ændret af: acidDreamer ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2002 20:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2002 02:01
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lyngby
Helt enig acidDreamer!

Det er vigtigt ikke at tage sine egne tanker alt for højttideligt. Og det er altafgørende for en selv, at kunne forholde sig til alle de mennesker man møder på sin vej.

For at opnå en reel kontakt er det nødvendigt, at du først bruger noget tid på at forstå, hvad de rummer og har forstået om verden. Det er for dumt bare at gå ud fra som givet, at du selv er langt foran alle andre du møder. På den måde går du i stå, og du ender med at blive meget ensom.

Men som du selv er inde på, der er sgu en grænse for hvor meget man skal tilpasse sig. Lidt sindsyg skal man være. Ellers bliver det for kedeligt! (Men selvfølgeligt ikke mere end at man stadigt kan score, Zannioy [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] )


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2002 04:43 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Felix:
Mit mål er at ændre min subjektive (og objektive) virkelighed. At blive i bedre humør, at blive bedre til at løse arbejdsopgaver, at blive bedre til at omgås andre mennesker, og mere i den retning.<HR></BLOCKQUOTE>

Er det ikke mere en 'livsfilosofi', end 'jagten på den endelige sandhed'?

Jeg gør bestemt også hvad jeg kan for at blive bedre til de ting jeg gerne vil være bedre til. Og opnå bedre humør og også få dem jeg omgås til at føle sig lidt bedre end de måske ellers ville gøre.
Men det er for mig noget helt andet, end det at finde ud af (og prøve at forstå) hvordan det hele hænger sammen på et dybere plan.

Jeg tror der er en 'facitliste' gemt i naturen og at vi før eller siden finder den (eller ihvertfald store dele af den)
Men uanset hvad 'facit' er, så er der stadig en 'reel' verden (den verden hvor der findes vækkeure), men min 'virkelighed' i dén verden har ikke meget med 'sandheden' at gøre, men er istedet skabt af min barndom og opvækst osv.

Jeg ved ikke om jeg har misforstået dig?

Uanset om jeg ifølge atomerne har fri vilje eller ej, så vil det ikke ændre meget ved måden jeg opfatter det daglige liv på, for en regning er stadig en regning uanset hvad den består af på et mere eksistentialistisk plan.
Og jeg vil nok også altid føle at det til en vis grad er mine egne frie valg jeg vælger, uanset hvad der måtte være 'sandt' på bundlinien.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 nov 2002 20:15 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 15 sep 2002 01:01
Indlæg: 46
Geografisk sted: Lyngby
JEL> Tror du tænker ret meget på samme måde som mig. Jeg vil godt have reelle beviser for ting, før jeg kan begynde at tro på disse. Det med at vi alle skulle have en fælles bevisthed, og at man jern kan kommunikere med jern, fordi de er opbygget på samme måde, finder jeg MEGET usandsynligt.

Den professor som Zani... henviste til har skrevet nogle meget interessante artikler og bøger om hvad bevidsthed og intelligens er. De kan findes her: http://info.fysik.dtu.dk/Brainscience/articles.html

Og dem vil jeg varmt anbefale at folk læser.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 nov 2002 21:06 
Offline
Tidligere holdmedlem

Tilmeldt: 24 apr 2002 01:01
Indlæg: 949
Jel>>>Kan du ikke engang selv finde på en signatur, men blir nødt til at hugge fra speedy??

tsk tsk.......ungdommen nu om dage!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 nov 2002 14:23 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
@Mr Y; jeg skal ha' kigget lidt på den link du har skrevet og set hvad det er for noget.
Jeg husker godt nok ikke at zani har skrevet om en professor, men jeg har heller ikke læst alt hvad han skrev, så det er nok derfor [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

@Thujoin; Jeg har skam spurgt Speedy om lov [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Desuden skal kloge ord spredes mest muligt og i en signatur vil det blive set oftere end i en enkelt post.
Min fantasi fejler normalt ikke noget.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2002 23:20 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 15 sep 2002 01:01
Indlæg: 46
Geografisk sted: Lyngby
Har tænkt lidt mere over disse posts, og det med at JEL mener at man ikke har fri vilje, da man bare følger atomernes orden.
Der glemmer man nok at tænke på at man selv bevæger sig rundt, og derved selv er herre over (de fleste) af de sanseindtryk man modtager, derudover også hvad man vælger at indtage. F.eks. så lærer man at gå ved at lade sine ben bevæge sig, og så modtage deres respons tilbage. Den information vil så blive forarbejdet og benenes bevægelser vil tilpasses de nye informationer. Lysten til at gå kan komme fra et eller andet spændende synsindryk man modtager, og dette skal man så undersøge (som det altid nysgerrige menneske man er). For at kunne undersøge dette bliver man nødt til at komme hen til det. Hvis man kigger på dette i mindre skala, ser man at de receptorceller der sidder i øjet modtager et signal, dette bliver sendt op gennem hjernen til et center, der kan forarbejde alle de synsindtryk der kommer ind, og derefter udskille de "vigtige" ting fra omgivelserne. Så vil jeg mene at det er den fri vilje der styrer om man vil prøve at komme hen til den "vigtige" ting, eller man hellere vil kigge videre rundt og finde en anden og måske mere spændende ting. Det jeg kaldte den fri vilje er opbygget af en enorm mængde neuroner (hjerneceller), der er koblet sammen på en utroligt kompliceret vis. Den frie vilje (eller kaos) kommer ind pga. den ufattelige størrelse og kompleksitet af hele denne opbygning.

Hmm gav det meget mening? Er spændt på at høre folks mening om dette..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2002 02:55 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af mr. Y:
Har tænkt lidt mere over disse posts, og det med at JEL mener at man ikke har fri vilje, da man bare følger atomernes orden.
Der glemmer man nok at tænke på at man selv bevæger sig rundt, og derved selv er herre over (de fleste) af de sanseindtryk man modtager
<HR></BLOCKQUOTE>

Men hvad består man _stadig_ af? ...nemlig; atomer [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Hvis den 'frie' vilje består af atomer (og det si'r forskerne jo at alting gør), så må den 'frie' vilje jo også styres af atomernes regler.
Hvis atomerne svarer til mursten, så svarer du feks til et hus. Huset er din krop bygget af en masse mursten (altså atomer).
Murstene alene er ikke huset. Det er først når murstenene sidder på en bestemt måde, at huset er et hus. Sætter man murstenene anderledes får man måske en bunker eller en garage eller noget andet.
Men det er stadig mursten (atomer) i begge bygninger og dermed er begge bygninger underlagt de regler der er for mursten (feks at materialet en mursten er lavet af, forgår over så og så mange år og dermed også vil få huset til at forgå = ergo styrer murstenene huset (eller atomerne kroppen)

Altså er din 'frie' vilje ikke noget der eksisterer 'ved siden af' atomerne, men 'på grund af' atomerne og dermed må atomernes regler også ha' indflydelse på alt 'over' det niveau (altså vores krop og bevidsthed)

Som jeg ser det; _skal_ der et eller andet kaos element ind i atomernes regler, før det kaos element kan forplante sig op til feks vores bevidsthed. Og sålænge jeg ikke kender det kaos element, så er der en risiko for at det ikke findes og at vi dermed ikke logisk kan ha' fri vilje.

Jeg _føler_ jeg har fri vilje, men jeg ved reelt ikke om det er en illusion. Kan jeg vælge anderledes end jeg gør? Eller er min bevidsthed blot en forestilling jeg er tilskuer til og som ta'r sin gang efter hvordan atomerne inter-agerer med hinanden?
Det sidste er det eneste jeg kan se logikken i. Altså at atomernes placeringer og handlinger osv, skaber de forandringer i min bevidsthed jeg så opfatter som kontinuerlig tid og oplevelse.

Ellers skal der jo ske det at en tilpas kompleks sammenslutning af 'mursten', skaber en selvbevidst enhed, der så kan flytte på sig selv efter lyst (og det er en stor mundfuld at forklare, men kan selvfølgelig sagtens vise sig at være sandt alligevel. Jeg kan bare ikke se logikken i det)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2002 18:10 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2002 01:01
Indlæg: 99
Geografisk sted: Farum !
Hvis vi ikke har vores frie vilje vil jeg mene at vi bør nyde vores liv endnu mere end ellers for en dag kan det være slut. Man ser det selv som fri vilje men en dag står atomerne måske så dårligt så du springer ud fra et højt hus. Prøv at tænke på hvis alle dem som gjorde selvmord faktisk blev "myrdet" af atomerne. Scary


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2002 22:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2002 02:01
Indlæg: 163
Geografisk sted: En lille sivhytte i Peru
Det er jo ikke atomerne der myrder dig, du ER atomerne, atomernes bevægelser = din "frie" vilje = din bevidsthed. Det er alt sammen én og samme ting.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 nov 2002 17:30 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2002 01:01
Indlæg: 99
Geografisk sted: Farum !
jeg skrev noget lamt offtopic.

[ 20 November 2002: Besked ændret af: Hankien ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 nov 2002 18:04 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2002 01:01
Indlæg: 640
Geografisk sted: Sydjylland
Mor, må jeg godt ryge cannabis?

[ 20 November 2002: Besked ændret af: KeNN_aaB ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 nov 2002 18:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2002 02:01
Indlæg: 163
Geografisk sted: En lille sivhytte i Peru
Kan i ikke holde jeres russerbøsser i fuck-forumet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2002 23:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2002 01:01
Indlæg: 99
Geografisk sted: Farum !
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Mor, må jeg godt ryge cannabis?
[ 20 November 2002: Besked ændret af: KeNN_aaB ]
<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg har ikke nået imod at bøsse den. Men du skal nok holde det i fuck forummet eller efnet [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 nov 2002 15:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 15 sep 2002 01:01
Indlæg: 46
Geografisk sted: Lyngby
JEL> Jeg tror mest på det sidste du skrev. Det er bare fandens svært at bevise, men måske kommer det om nogle år...
Dog er vi enige i at "bevistheden" ligger i atomerne og ikke er noget ud over det, så noget åndeligt eller sjælen er ikke eksisterende. Det er bare en primitiv måde at forklare uforklarlige ting på.. ligesom Thor der laver torden og lyn når han kører en tur...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team