Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 16:46


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 01 okt 2002 16:35 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 sep 2002 01:01
Indlæg: 341
Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Tænkte folk her garanteret vil være interesserede i at besøge dette site!

http://www.lucidity.comnull

nogle der har nogle erfaringer med Lucid Dreaming?


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 01 okt 2002 17:43 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jo, det må jeg indrømme at have prøvet. Det er et stykke tid siden nu, men det var rigtig fedt. Jeg kan huske jeg gennem hele drømmen altid blev stillet nogle dilemmaer der gik ud på, om jeg skulle gå med enten Pige 1 eller Pige 2 (var varme på begge to), og altid tænkte;"Det er ligemeget hvad der sker, det er jo bare en drøm", og derved bare prøvede mig frem, mega-mærkeligt, men fandt ud af at jeg egentlig ikke kunne li' nogen af dem. Hmmm, det er nok den mærkeligste og mest oplysende drøm jeg nogensinde har haft. Jeg vågnede med et smil og en lettelse. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Jeg ved ikke om det betyder noget, men det hjalp mig.
[img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 01 okt 2002 17:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 sep 2002 01:01
Indlæg: 84
Geografisk sted: Århus - bøndernes hovedstad
*lol* Det lyder syret!

Jeg har aldrig prøvet sådanne drømme - kun underlige verdner når jeg var vågen!!


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 01 okt 2002 19:09 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Jo jeg kender det også. Jeg kan 'styre' mine drømme og siden jeg 'lærte' det (det opdagede jeg bare pludselig at jeg ku') har jeg aldrig haft mareridt. Jeg kan (jeg ved ikke hvordan jeg gør, men jeg gør det bare) spole drømmen tilbage hvis den ikke går som jeg vil ha' og så lave mine valg om.
Jeg har ingen forklaring på det og jeg bruger ikke diode-briller eller noget andet pop-smart værktøj. Men på en eller anden måde ved jeg altid det er en drøm når det er godt for mig at vide det er en drøm, hvorimod den føles ægte nok som sådan i almindelighed.


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 01 okt 2002 19:11 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 1323
Geografisk sted: Periferien af Århus
mener vidst lucid dreaming har været oppe på boardet et par gange før.. men ikke desto mindre er det et spændende emne


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 01 okt 2002 20:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2002 02:01
Indlæg: 163
Geografisk sted: En lille sivhytte i Peru
JEL > Jeg har det lidt som dig, efter at have haft mine første par klardrømme (som lucid dreams bliver kaldt på dansk), har jeg altid uanset hvad jeg drømmer det samme siddende i baghovedet: "Det er bare en drøm, jeg kan ikke komme til skade uanset hvad jeg gør", også selvom jeg ikke er bevidst om at jeg kan ændre drømmen efter forgodtbefindende som i en rigtig klardrøm. Det tror jeg er grunden til at jeg så godt som aldrig får marreridt mere.


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 06 okt 2002 05:24 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Pudsigt vi begge oplever ikke at få mareridt mere, siden vi begyndte at 'klardrømme'.
Det er en spændende bi-effekt synes jeg.
Tror du det er pga vi på en måde VED det er en drøm (og derfor ikke bli'r bange som i et rigtigt mareridt), eller tror du klardrøm hænger sammen med at kende sig selv godt og at man ikke har mareridt når man kender sig selv godt?

Jeg har haft mange drømme af den slags hvor jeg ku' styre dem. Feks drømte jeg engang
at jeg sku' krydse en vandkanal (ligesom dem i mange film hvor de kører bilræs i. Blaa Terminator 2) for at nå frem til en bestemt person og i mit første forsøg kom der pludselig vand som trak mig med, men så 'spolede' drømmen tilbage og jeg ku' prøve igen, hvorefter jeg kom over.
Det er lidt som i et spil hvor du reloader den sidst savede position hvor alt var godt. Tingene bli'r sat tilbage som de var og man kan prøve en anden mulighed istedet, end den man prøvede før.


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 06 okt 2002 13:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2002 02:01
Indlæg: 163
Geografisk sted: En lille sivhytte i Peru
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL:
Det er en spændende bi-effekt synes jeg.
Tror du det er pga vi på en måde VED det er en drøm (og derfor ikke bli'r bange som i et rigtigt mareridt), eller tror du klardrøm hænger sammen med at kende sig selv godt og at man ikke har mareridt når man kender sig selv godt?
<HR></BLOCKQUOTE>

For mig er det helt klart fordi at jeg hele tiden har i baghovedet at det kun er en drøm, og at der ikke kan ske mig noget, at jeg ikke får marreridt. Det sjove er bare, at selv om jeg *altid* ved at jeg drømmer når jeg gør det, er det meget sjældet at jeg er bevidst om at jeg rent faktisk selv kan *styre drømmen* (altså det der forstås med en *rigtig* klardrøm)...

Jeg får faktisk ikke rigtig klardrømme mere, jeg tror det er fordi jeg ikke bruger så meget energi på det mere...
Da jeg lige havde læst om klardrømme, brugte jeg en teknik, hvor man vænner sig til at spørge sig selv "drømmer jeg nu" hver gang man ser et ur. Lyder mærkeligt, men siden man oftest drømmer om det man har lavet i løbet af dagen, så vil man også på et tidspunkt komme til at stille sig selv spørgsmålet når man virkeligt drømmer. I øvrigt opfører ure sig meget mærkeligt i drømme - ihvertfald for mig. Hver gang jeg kigger på et ur en drøm, står viserne på en ny måde, så hvis jeg kigger væk fra uret og kigger på det igen, så er klokken pludselig blevet noget helt andet. Det er somom ens hjerne ikke rigtig kan finde ud af det med ure..


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 07 okt 2002 01:53 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Jeg kan ikke mindes nogen drøm jeg har haft hvor der har været ure med, så om viserne ville gøre det samme for mig ved jeg ikke.
Sku' man spørge sig selv "drømmer jeg nu?" i v¨ågen tilstand eller kun hvis man ser et ur i en drøm?

Jeg synes det er svært at sige hvor 'bevidst' jeg er om at ku' styre drømmen mens det sker, men jeg er feks istand til at gøre sådan at hvis nogen løber efter mig, så kan jeg sætte deres tempo ned så de ikke kan indhente mig. Eller 'finde' en eller anden ting (jeg behøver bare tænke på hvad for en ting jeg skal bruge, så er den der) og sætte ind, mellem dem og mig, som de ikke kan komme forbi.
Eller spole tilbage og ændre på noget tidligere i drømmen, så den ta'r en anden retning eller får et andet udfald (det kan jeg gøre flere gange hvis det er nødvendigt, indtil jeg er 'tilfreds' med drømmen).

Jeg tror man kan sammenligne det lidt med måden man er bevidst om hvordan man staver (det 'gør' man jo bare mens man skriver, det kommer helt af sig selv uden at man ved hvordan (medmindre man er ordblind og staver sig igennem alle ord selvfølgelig))
Det føles helt naturligt for mig at ku' styre mine drømme og det er ikke noget jeg normalt tænker over (det er iøvrigt sjældent jeg husker mine drømme)


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 07 okt 2002 18:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2002 02:01
Indlæg: 163
Geografisk sted: En lille sivhytte i Peru
Du skal gå og spørge dig selv om du drømmer i løbet af dagen. Jo flere gange i løbet af en dag du tænker dette, jo større er chancen for at du kommer til at gøre det i en drøm samme nat, da drømme oftest er sammensat af det du laver/oplever dagen igennem.

Jeg tror du kan styre *alt* i en drøm, og ikke bare specifikke ting som du kan, hvis man bare tror fuldt og fast på at man virkelig kan.
Lidt ligesom the Matrix - jo mere du er klar over at verden omkring dig er en illusion, jo mere kan du selv styre den.
Jeg plejer at kunne ændre handlingen i mine klardrømme (selvom det er et godt stykke tid siden jeg sidst har haft én, gider ikke rigtig bruge energi på det for tiden), simpelt hen ved at "forvente" at det ønskede sker lige om lidt. Og det gør det så!

Det med ure var bare et eksempel (det fungerer godt for mig, netop fordi ure altid opfører sig mærkeligt i mine drømme), men det kan selvfølgelig lige så godt være i forbindelse met et eller andet andet at man spørger sig selv om man drømme. Måske er der aldrig ure med i dine drømme, fordi oplevelsen af at kigge på et ur er så meget vane, at det ikke er noget der sætter sig spor i bevidstheden således at man drømmer om det? Bare en tanke... Når jeg tænker over det, så tror jeg heller ikke at der var ure med i mine drømme før jeg prøvede denne teknik.

[ 07 Oktober 2002: Besked ændret af: Sve*** ]


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 07 okt 2002 20:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2002 01:01
Indlæg: 99
Geografisk sted: Farum !
Jeg har det sådan at mine drømme er for hektiske. De føles som om det kun tager 2 sekunder og på den tid har jeg fået hele "handlingen" med. jeg kan simpelthen ikke nå at overbevise mig selv om det før de er færdige [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 09 okt 2002 20:57 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Hehe, sve***, jeg er begyndt at prøve det du nævner med at spørge om det er en drøm når jeg ser ure [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] (jeg føler mig lidt fjollet når jeg gør det, men det gør det kun morsommere)
Nu må vi se om der sker nogen ændring i mine drømme med tiden.


Top
 Profil  
 
 Titel: Lucid Dreams
Indlæg: 11 okt 2002 00:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 nov 2001 02:01
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sjælland
jeg dyrkede selv lucid dreaming for ca. et års tid siden.
hvis man gerne vil være seriøs omkring det, kan det være en god ide at starte med at skrive drømmedagbog. det hjælper jo ikke noget at være lucid, hvis man ikke kan huske dagen efter. jeg gik fra at kunne huske et par drømme om ugen, til ca. 3 pr. nat. og det er rimelig underholdende at sidde og læse i nu...

Som alternativ til det trick med uret, kan man udvide teknikken lidt. istedet for kun at spørge sig selv om det er en drøm når man ser et ur, skal man bare gøre det med jævne mellemrum igennem hele dagen. selvfølgelig ik så det går hen og bliver en manisk ting, men 5-10 gange i løbet af en hel dag for eksempel.

når man har stillet sig selv spørgsmålet, begynder man så at foretage såkaldte reality-checks, som feks med uret. andre kendte metoder er:
-lyskontakter sjældent virker som de skal. faktisk er det næsten altid lyst i drømme.
-Tag en bog og læs en side. kig væk og læs igen. hvis det er en drøm vil indholdet højst sansynligt ha' ændret sig.
-elektriske ting virker sjældent særlig optimalt (computer, anlæg, vækkeur etc).
-kig i et spejl. din reflektion vil højst sansynligt ikke se helt normal ud hvis du drømmer. prøv evt at bevæge armene. det er desuden populært at prøve at gå igennem spejlet, når man finder ud af at det er en drøm, for at se hvor man ender...

Det er desværre rigtig lang tid siden jeg har været lucid, og det er efterhånden kun korte udsnit af få drømme jeg kan huske noget fra. så d q være jeg selv sq komme i gang igen.

men selv med alle disse reality-checks, kan det være svært at blive lucid. for hvor bizarre tingene end kan blive i en drøm, kan de stadig virke fuldstændige normale, uden at man tænker nærmere over det...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team