Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 apr 2024 20:14


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 aug 2002 14:40 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Hvis der er nogen der har en lidt for stor steneren på og gerne vil læse lidt summa sumarum af forskellige psykologiske teorier kan denne side stærkt anbefales:
Psykologiske teorier

Synes personligt at Maslow's teori er ret spændene når man kigger på ungdommen nu om dage :-)

god læsning


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 aug 2002 17:14 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 01 aug 2001 01:01
Indlæg: 6
Helt enig i at Maslow er spændende. Men jeg ser et problem i at den stopper ved selvrealisering. For mange er pyramiden idag vendt på hovedet. På grund af graden af "det offentlige rums" irrelevans over for "sagens kerne" og selvrealisering, er der mange der ikke får opfyldt de nedre lag i pyramiden.
Således forekommer e.g. manglende selvtillid som et resultat af den enkelte ikke så ofte under sin opvægst lære hvad livet egentligt handler om, og hvad personlig og spirituel udvikling vil sige. Dette skyldes tildels at området er præget af store magtinteresser med ressourcer og fortid til at overdøve de relevante kilder til central information. Da det ofte er ord mod ord, er det også ofte den mest magtfulde der vinder slaget om individets tillid. Dette anes blandt de unge - og som resultat forkastes hele videnssfæren som irrelevant og vildledende fremfor relevant og vejledende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2002 03:30 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 aug 2000 01:01
Indlæg: 62
Geografisk sted: VesterBrooklyn
Jeg er dig fuldkommen enig i hvad du siger.
Tror også at det direkte kan ses i den måde den unge befolkning ( og for den sags skyld resten af befolkningen ) nu om dage tænker og opfører sig på. Synes der er en for stor del af de mennesker jeg kender til dagligt som for mig virker som om de dybest set er stærkt usikre på sig selv og er virkelig hungrende efter agtelse såvel som selvagtelse.

Dette kan måske være en af grundene til at de netop går så højt op i fx. "consumerism" da det ofter er igennem deres tøj smag, musik smag osv at de prøver på at "købe" sig til deres identitet.
I stedet burde man bruge tid på at lære dem eller i det mindste give folk mulighed for at udvikle sig rent "spirituelt" eller hvad jeg nu kan kalde det. Så der ikke ville rende ligesåmange unge rundt nu om dage som havde så mange problemer med sig selv og deres forhold til andre.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team