Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 23:24


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 20 mar 2002 19:20 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Jeg blev hårdest ramt af Guds død. Jeg fældede mange tårer til hans begravelse, thi jeg vidste at jeg ikke ville være i stand til at hylde et genfærd som pøblen gør det.
Mange viste sig ikke til begravelsen og sørgede end ikke, da de nægtede at indse tabet af Gud.
Selv de der erkendte realiteterne var ikke i stand til at kapere følgerne af tabet af Gud.
Kun de der hader nihilismen, og søger håb og noget at tro på, kan erkende tabet af Gud, thi de der besynger anarkiet og fraværet af moral lever ikke efter dette dogme og går i hemmelighed hjem og beder fortvivlede om retfærdighed, nåde og mening med tilværelsen.

Jeg har forsøgt at skrive i et "gammelt" og "fint" sprog for at tilstræbe stilen i Nietzsche's geniale værk "Således talte Zarathustra".

Hvad synes I om det? Hvad mener I om emnet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2002 19:30 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Haha, lige fra første linie tænkte jeg; det var satans, det minder sgu' en del om Friderich Nietzhe og det viste sig så også at være hvad du havde i tankerne. Hvad jeg mener om det...Tja, der giver meget god mening for mig et eller andet sted, men det er svært at sætte ord på hvorfor det virker.

Mvh. Psyko


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2002 20:51 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 28 apr 2001 01:01
Indlæg: 142
Geografisk sted: DK
Ja det er ikke svært at forklare at man har forstået noget, det er straks værre når man skal forklare hvad man har forstået [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2002 12:25 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Er vi ikke ude i en noget gammeldags og snæver gudsopfattelse her? Eller har jeg ikke fattet en skid?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2002 19:10 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
@Dankdawg: Hvad mener du med "gammeldags og snæver gudsopfattelse" (dette er ikke et kritisk spørgsmål eller et angreb, jeg forstår bare ikke hvad du mener)

Min idé med teksten var at give et billede af hvad en person der tror på "det gode" og at der bør eksistere "regler" for opførsel gør, når han mister troen på Gud/mening med tilværelsen/retfærdighed.
Personen begræder tabet af Gud, da han gerne ville have noget at tro på - noget at støtte sig til.
I modsætning til "pøblen" der bare vælger at se bort fra Guds død og leve videre med deres såkaldte religion som om intet var hændt, sørger personen.
Kun dem der prøver at leve efter "gode værdier" og er modstandere af nihilismen kan forstå realiteterne af Guds død. Dem der siger at de er "nihilister" håber i hemmelighed på Gud og vender sig til bøn når de kommer i krisesituationer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2002 11:24 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
OK, så er jeg med.Jeg synes det er en lidt gammeldaws opfattelse af verden og gud. Jeg kan sige hvordan jeg selv opfatter verden: jeg går ud fra den model at pga. vi er tvunget til at opfatte igennem vort sanseapparat, så er alt hvad vi oplever noget vi selv har skabt inde i hovedet. Dvs. det er ikke verden vi oplever, men en model som vi selv skaber ved hjælp af sanser + alle de erfaring, holdninger, sov. vi nu besidder. Jeg føler tit at der er noget der er større end mig, men samtidig ved jeg også at ligesom alt andet, så er det et produkt af mig selv. Min gud er ikke noget der hører til i kirken, men er noget jeg har skabt og tilpasset mine behov. Det er en praktisk model at bruge, da den giver mig meget stor kontrol med mit liv, og giver mig en god følelse af at kunne gøre noget ved mit liv hvis der er noget jeg er utilfreds med. I forhold til det du skriver, gør den 'tabet af gud' ligegyldigt, for når det er mig selv der skaber alt, så drejer det sig IKKE om at finde en eller anden 'sandhed', da den eneste sandhed der findes for mig er at alle menneskers sandhed er individuel. istedet drejer det sig om hvad der virker, hvilken model der er praktisk. Giver det nogen mening det jeg siger? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2002 11:46 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Hvis vi troede mere på gud, havde vi måske et tro/håb at klynge os til, imens resten er verden brød sammen om os. En dybere mening med tilværelsen. Men jeg er er bare ikke stand til at bilde mig selv ind der findes en gud og derfor heller ikke en mening med tilværelsen. Jeg ville ønske jeg kunne, det ville give mig en chance for at tage det mere roligt...Enough for now!

-Psyko


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2002 16:15 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
ej, nu har jeg fandeme serveret en analyse af min tekst på et sølvfad - nu må det være op til jer selv at tænke lidt over det

"Således talte Zarathustra" ville heller ikke være fed hvis man hele tiden fik en eller anden til at forklare sig hvad Nietzsche mente med sine gådefulde billeder, metaforer og lignelser.

-Det ser ud til at Psyko har fanget den stemning jeg ville fremkalde med teksten meget godt

[ 22 Marts 2002: Besked ændret af: Zarathustra ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2002 16:29 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
OK, så man skal altså være enig med dig før du synes det er OK? Så når jeg prøver at sige at det måske er lidt passé at stille sådanne spørgsmål, så er det ikke godt nok?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2002 16:49 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Øhmm - jeg fatter ikke rigtigt hvad du prøver at sige, Dankdawg... vil du ikke prøve at uddybe det/forklare det?

Prøv forresten at læse David Favrholdts "Filosofisk Codex" der er en kritik af fænomenologien - en tankegang som det lader til at du bekender dig til.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2002 18:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 dec 2001 02:01
Indlæg: 83
Geografisk sted: Danmark
Jeg mener bare at jeg ud fra din txt TROR at jeg ikek er enig med din fortolkning af "gud er død" derfor bad jeg dig om at uddybe det inden jeg kommer med min.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2002 20:41 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Jeg har fattet mening med din tekst Zarathutstra, men det jeg skrev var nu mere bare mine egne tanker-for sådan ser jeg det faktisk!

-Psyko


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2002 20:44 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
@Travelogue - jeg skal nok fortælle dig det, så kan vi få os en lille filosofisk diskussion en dag [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

@Psyko: Ok, så har vi et ret ens syn på tingene! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2002 20:47 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
@Dankdawg: Jeg synes ikke at det er passé at stille spørgsmål om Guds eksistens og konsekvenserne af fraværet af en Gud som "moralens opretholder".

Jeg tror at jeg forstår din måde at opfatte verden/religion på, men er ikke enig med dig. Dette betyder selvfølgelig ikke at "det ikke er OK".


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2002 01:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 dec 2001 02:01
Indlæg: 83
Geografisk sted: Danmark
Spørgsmålet der for mig melder sig er: Hvordan forstår du begrevbet guds død? Når du har svaret på det vil jeg meget gerne kommentere dit første indlæg. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2002 02:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 mar 2002 02:01
Indlæg: 31
Geografisk sted: Hvidovre
jeg er GUD og jeg er ikke død [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2002 16:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 dec 2001 02:01
Indlæg: 83
Geografisk sted: Danmark
Nedturen.. Fandme glad for jeg ikke er gud. Ingen tror på dig og ingen har set dig pææænt nedtur skæbne at ha.....


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 mar 2002 02:20 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 okt 2000 01:01
Indlæg: 604
Hvad mener du med "hvad synes I"?

Du har genskrevet Nietche så alle kan forstå det - men indholdet er det samme.

Jeg synes dit indlæg er naivt og en mule selvhøjtideligt....
Hvad havde du forventet som respons C ?

(RygerSmiley)

[ 27 Marts 2002: Besked ændret af: Zionboy ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 mar 2002 14:17 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Jeg synes langtfra at jeg har genskrevet Nietzsche - mange af de tanker jeg fremlægger står, så vidt jeg kan se, i direkte modsætning til hans.
Sorgen over tabet af Gud er jo ikke noget som Nietzsche dyrker, og Nietzsche er jo en stor fortaler for nihilismen.

Jeg vil gerne vide hvad du præcis mener med "naivt" - jeg vil da give dig ret i at det er en smule selvhøjtideligt, men jeg tror at dette er pga. skrivestilen, som jeg jo har forklaret var påtaget for at give associationer til Nietzsche's "Zarathustra"

Hvad jeg havde forventet som respons? Konstruktiv kritik fra personer der kunne finde ud af at stave til Nietzsche [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

[ 27 Marts 2002: Besked ændret af: Zarathustra ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2002 15:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 dec 2001 02:01
Indlæg: 313
@ Nu har jeg ikke 100% styr på Nietzsche, men Nietzsche er jo andet end Also sprach...
I moralens genealogi står der f.eks. noget om at Nietzsche afskyr den europæiske nihilisme (formentlig er det dem som foretrækker at nøjes med en død gud fremfor at stræbe efter overmenneskets værdier, der anklages for denne nihilisme). Hvis du tager en lille googlesøgning og finder Nietzsches digt Vereinsamt, så har du i hvet fald et fingerpeg om, at Nietzsche (ligesom Psyko) også godt kunne have brugt en Gud. Jeg mener godt, at man kan sige, at Nietzsche i høj grad led under hans egen indsigt i Guds død.
Til din tekst vil jeg sige: Formulér nu bare et postulat, så kan vi diskutere det. Din tekst er i høj grad et underligt opkog på Nietzsche. Det kan ikke fremme klarhed og selvstændighed, hvis du både søger at kopiere stilen og synspunkterne og så ellers krydrer med et par omvendte fortegn.
Hvorfor bruger du ikke bare Platons teknik, hvis det alligevel er et mix af eksistens og moralfilosofi du vil bedrive? Det ville da skabe langt større klarhed - og med klarhed mener jeg ikke banalitet - du må godt formidle dunkle indsigter for min skyld - det sidste nævner jeg bare, så du ikke bruger krafter på et irrelevant forsvar.

mfg

Nietzsche


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team