Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 02:14


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 nov 2001 03:32 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
har stoffer gjort jeres liv værre eller bedre?

Tror I, at I ville være lykkeligere uden stoffer?

Tager I stoffer for at flygte fra virkeligheden, eller for at berige den?

-mente at det var tid til lidt debat, og jeg har desuden selv spekuleret lidt over disse spørgsmål efter et knap så vellykket svampe-trip, og ville gerne høre hvad nogle andre ville svare på disse spørgsmål.

Disse spørgsmål er på ingen måde ment som en moralprædiken eller en opfordring til at stoppe med at tage stoffer, men som nogle af de mest grundlæggende spørgsmål indenfor stof-filosofi: Hvordan påvirker stofferne vores liv, og hvordan ville vores liv forme sig uden stofferne (mange af kunst-arterne som litteratur, musik og malerkunst ville sikkert være meget kedeligere, men jeg snakker om den personlige lykke - livskvaliteten)
Jeg håber, at der vil komme nogen seriøse svar, og at folk vil tænke lidt over spørgsmålene.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2001 10:25 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
[QUOTE]Originalt postet af Zarathustra:
"[B]har stoffer gjort jeres liv værre eller bedre?"
-Bedre...det har farvet mit liv, selvom jeg sagtens kunne undvære de der svampe trips. Nu er jeg helt stoppet med shrooms og nøjes med lidt medicin, cannabis og alkohol (absinth)...gerne i en stor pærevælling!

"Tror I, at I ville være lykkeligere uden stoffer?"
-Absolut ikke. Mit liv ville være mere trist, man bliver ikke træt af at drikke, men på et tidspunkt skal der lidt andre boller på suppen (synes jeg).

"Tager I stoffer for at flygte fra virkeligheden, eller for at berige den?"
-Flygte fra hverdagens trivialitet...Så er den ikke længere!

-Psyko

[img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2001 15:16 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 sep 2001 01:01
Indlæg: 49
Geografisk sted: Herlev
Interessant....jeg har også tænkt mange gange over det, især i nogle depri-perioder.

Jeg synes mit liv er blevet langt mere interessant, men det er også blevet sværere på en eller anden måde. Jeg har følt mig som et nyt menneske siden nytår ca., og det var da jeg begyndte at ryge hash, men jeg ved ikke om det var dét direkte, der ændrede mig og min hjerne. Jeg begyndte også på det tidspunkt at filosofere kolosalt meget, og det trak mig på en eller anden måde ind i mig selv, samtidig med at jeg synes det gjorde mig meget klogere, så det har både været godt, men også svært at skulle igennem de tanker og forestillinger jeg har haft, om jeg findes, om jeg er det eneste der findes og alt andet er illusion. Det har nok været mine sværeste problemer, og det er værre end man tror, hvis man ikke har prøvet det.

Nu skete der så det meget, meget mærkelige for mig, at jeg for 2 uger siden besluttede mig for at prøve at bede til at jeg kom ud af det helvede jeg var i. På 10 minutter forsvandt helvede.....det har virkeligt været ½ år på vej længere og længere ned, uden at kunne gøre noget, fordi jeg ikke kunne stoppe mine filosofiske tanker, og så lige på 10 minutter stoppede det.
Samme aften prøvede jeg Salvia for første gang. Det var virkelig underligt, og selvom jeg ikke fik det store ud af det, så er jeg blevet overbevist om, at hvis jeg kommer rigtigt ind i et salvia trip, så kan jeg få svar på en masse af mine spørgsmål jeg før har skullet tænke mig til, og som freakede mig ud mange gange. Det samme gælder for Ayahuasca, men det har jeg ikke prøvet endnu. Får måske min bestilling med posten idag =)

Jeg håber at Salvia og Ayahuasca kan hjælpe mig på mange måder, som de har hjulpet andre jeg har læst om.

( http://ayahuasca.com/cgi-bin/viewdocument.pl?rowid=385 )

Alligevel har jeg dog de tanker, at de måske får mig ud på et vildspor, for sådan nogle opleveler med stoffer, kan, som mange nok ved, være så virkelige at det er svært at lade være med at tro på dem. Hvis et trip er stærkt nok, og man oplever noget man bare bilder sig ind, kan man jo risikere at tro, at det er virkelighed. Det er ikke godt, hvis nu man får et bad-trip.

Jeg kan huske sidste svampetrip, som totalt væltede mig rundt på gulvet. Jeg følte at jeg fik fortalt så meget af virkeligheden, at mit hovede ikke kunne rumme det, og at jeg skulle blive sindssyg, fordi man ikke altid bare kan glemme hvad man oplever under et meget stærkt trip. Det fik mig til at ville stoppe med svampe, for selv efter svampenes virkning var forsvundet, følte jeg mig gak i låget....det er gået væk nu, eller også har jeg bare accepteret det. Jeg synes bare det var for stort til mig, dengang, selvom jeg ellers mener at have en ret veluddannet hjerne indenfor filosofiske tanker om virkelighed osv.

Nå men...nu har jeg det i hvert fald rigtig godt, efter jeg prøvede at bede...(ved ikke om det var noget der hjalp mig, eller jeg bare håbede så meget på at det ville hjælpe, at jeg i virkeligheden bare hjalp mig selv?). Jeg vil gerne forblive sådan her, men stadig vil jeg gerne lære, så jeg håber at de bevidsthedsudviddende stoffer kan give mig svar, uden at jeg skal risikere at falde ind i det bundløse ego.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2001 15:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 sep 2001 01:01
Indlæg: 49
Geografisk sted: Herlev
Der var jo også lige det me at flygte fra virkeligheden....

På en eller anden måde er der noget i mig, der har lyst til at bruge stoffer til at flygte fra hvad jeg allerede ved(?). Selvom jeg føler, at jeg har oplevet så mange dele af tanker om virkelighed og mig selv, så er der stadig noget i mig der gør mig i tvivl om jeg kan stole på mine tanker.


Jeg tror på en måde, at jeg ville være lykkeligere uden stoffer og filosofiske tanker. Selvom jeg det sidste år har følt mig mere i live, end på noget andet tidspunkt, udelukkende fordi jeg synes jeg er vågnet fra en eller anden drømmetilstand som jeg ser så mange folk gå rundt i. Hvis jeg støder nogle af jer derude, så jah....det ved jeg ikke om jeg gør, men jeg mener ikke at blanke folk er rigtigt i live. De lever, men de aner det ikke. Et godt eksempel synes jeg: en snotdum overvægtig poptøs der tror hun er venner med alle, som snakker konstant, og ikke ved hvad ordet filosofi betyder. Også mange andre, men det er næmmest at forklare med de mest langt ude folk, (f.x. dumme poptøser). Jeg synes de er for dumme til at forstå, at de er i live, og hvor meget de kan få ud af sådan et liv.

Og også bare folk der vågner kl 6 om morgenen, går på arbejde, kommer hjem og ser tv, og sover igen osv. osv....uden at tænke på hvad de har gang i....det er blanke folk der ikke er rigtigt i live. De accepterer at sådan er livet bare. Det mener jeg ikke det er...livet er sgu at opleve så meget som overhovedet muligt, og gøre sig selv klog på samme måde, så man en dag opdager hvor meget i live man er. Så man kan forstå at den fysiske verden ikke er alting.

Undskyld hvis jeg har stødt nogen...men det er altså min ærlige mening.

Tit har jeg lyst til et trip, fordi jeg håber at det kan modbevise mine dårlige tanker. Jeg har oplevet nogle grimme ting med en x-kæreste, der har gjort mig psykisk handicappet på en eller anden måde. Det er umuligt for mig at stole på min kæreste 100%.....ligemeget hvor godt hun viser mig, at jeg kan stole på hende, så ligger det i mig. Det vil jeg væk fra.....er det virkelighed, at der er en så markant forskel på mænd og kvinder, at den eneste måde man kan stole på hinanden på, er at bilde sig selv ind at man kan stole på hinanden? For mig virker det som en naturlov, at mænd og kvinder på et eller andet punkt er fuldkommen forskellige. Jeg ved hun kan stole på mig...men fordi hun er en kvinde, mangler hun noget så jeg ikke kan stole på hende.

...det er mine tanker, jeg ikke kan få ud af hovedet. Det skal væk...hvis ikke med svar fra stoffer, hvordan så? Bare lang tid nok sammen med hende? Jeg føler mig totalt afskåret fra hende, selvom jeg også føler det modsatte....men hvis jeg forestiller mig hvordan det ville være at have en mand i stedet for en pige, så ville jeg kunne stole på ham, føler jeg. (ikke at jeg overvejer det....skulle bare finde en måde at forklare det på)

Så om jeg prøver at komme væk fra virkeligheden, eller om jeg prøver at komme væk fra noget uvirkeligt i mit hovede, ved jeg ikke.....jeg vil bare væk fra det, og jeg håber Salvia eller Ayahuasca og andre ting kan hjælpe mig på vej.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2001 16:34 
Well - jeg tager stoffer af mange forskellige grunde - en af dem er nok at jeg gerne vil væk fra dette her sted kaldet virkeligheden - helst meget hurtigt og meget tit - men osse fordi at jeg tænker enormt meget mere nu end inden at jeg begyndte sådan for alvor med de bevidsthedsudvidende stoffer - så jeg er blevet klogere på en eller anden måde tror jeg da nok - og jeg ved at hvis jeg ikke får et eller andet dope i 1-2 måneder - well - så knækker filmen for mig og jeg bliver normal og tænker ikke særlig meget - så well - uden sine halluer og sin bong duer helten ikke...


Top
  
 
Indlæg: 12 nov 2001 21:26 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Jeg kan også lige tilføje at jeg synes især de lidt fordummende stoffer (primært alkohol og medicin) har en meget god indvirkning på mig. Jeg er af sådan en natur, at jeg ikke selv kan bestemme om jeg gider filosofere/tænke over livet og altså gør det hele tiden (mod min vilje), alkohol og medicin er det eneste der kan få mig til at glemme alle de dybe tanker. Bare koble hjernen fra nogle timer og nyde livet mens det er der...resten af tiden er sgu lidt noget bæ, bortset fra at tv og internet har lidt af den samme effekt [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

-Psyko


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2001 23:34 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 jun 2001 01:01
Indlæg: 455
Geografisk sted: DK
Jeg synes at det at tage drugs er for nice, nogen gange chiller man bare lidt med det, andre gange går man amok og bliver blæst langt ind i "påskeland", begge dele er fede..
synes simpelthen bare at fester er federe når man tager stoffer, kan huske før jeg tog stoffer, der kunne man godt have det sådan - damn kedeligt fedt eller bytur.. Nu har jeg aldrig mere en dårlig bytur, for man kan altid ta stoffer og få det fedt...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 nov 2001 01:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2001 01:01
Indlæg: 467
Mit liv uden stoffer ville være... anderledes uden tvivl, bedre på nogle punkter, men også værre på andre punkter. Det ville nok hjælpe lidt i skolen hvis jeg holdt op, men damn jeg ville være gået glip af meget.
Som jeg har erfaret, så er det at være på stoffer lige så uforklarligt for en som ikke har prøvet det som at forklare farven grøn for en blind. Umuligt. Man kan da godt sige "du får det godt", og andre ting, men hvis man ikke har prøvet det er det bare ord uden nogetn betydning. Det er noget specielt.

Så alt i alt vil jeg nok sige (på nuværende tidspunkt) at mit liv er blevet bedre af stoffer. Nej, det er blevet anderledes, og jeg ville fandme ikke ha undværet mine trip.

Mht nr 3: Begge dele, håber jeg. Men psyko har squ fat i noget der. Jeg bliver også rigtig træt af "op i skole, hjem og se fjernsyn(ryge), i seng, op i skole....", og der hjælper stoffer nu meget(i et stykke tid)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 nov 2001 23:58 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 apr 2001 01:01
Indlæg: 4843
Supernaut >==> Jeg vil møde dig på et eller andet tidspunkt, BASTA! Jeg er extremt enig med dig på flere af punkterne.

Stoffer har ikke gjort mit liv decideret bedre, jo måske egentlig, hvordan definerer man et godt liv? Det har ihvertfald krydret mit liv.

Det med lykke, well sidst jeg havde kæreste på følte jeg at stofferne var unødvendige, jeg var lykkelig uden (forresten hedder min ex. lykke til mellemnavn)...men da hun droppede mig så vidste jeg at jeg ville mangle noget i mit liv, og det hul udfylder stofferne altså.

Man kan godt kalde det en virkelighedsflugt, men jeg foretrækker mere at kalde det en rejse, en ekspedition, hvor jeg udforsker mig selv og min hverdag på en helt anden måde end normalt, pludselig er verden en helt anden, ja det er sgu magi, altså når vi snakker hallucinogener, jeg mener ephedra fx. der er det jo bare sjov.

En anden ting er at det er en fed kultur, jeg mener en klam punk, en dum hippe (hallifax666) og en lam hiphopper (web) ville nok slet ikke være på bølgelænge hvis ikke vi havde den interesse, også finder vi ud af at vi egentlig har mere tilfælles...blæret!


Til sidst tjeck sangen Snot - Sad Air eller det er ikke rigtig en sang, bare find den nu!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2002 04:53 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
sjovt nok har jeg i slutningen af mine (indtil videre?) 3 svampetrips tænkt meget over hvilket spild af tid og hvilken risikotagen det var at tage stoffer, og besluttet mig for at det var helt forkert.

Jeg tror at jeg er mere eller mindre afhængig af alkohol og fed i week-enden - jeg kan ikke gå til fest uden at lamme mig på den ene eller den anden måde.

Min eksperimentering med kraftigere psykedeliske stoffer (Salvia og svampe) har overvejende været negativ - Salvia-trippene har føltes forkerte/unaturlige og ubehagelige, og i slutningen af mine 3 svampetrips har jeg haft ubehagelige mindfucks. Jeg har ligge vågen og tankerne har bare suset igennem mit hoved. Jeg har følt at alt omkring mig (de ting jeg ser hver dag) var fremmed, og har følt mig utilpas og ved siden af mig selv pga. denne fremmedgjorthed overfor verden. Jeg har også spekuleret over om jeg har fået evighedstrip de 3 gange jeg har trippet, og har haft det enormt dårligt med tanken om at være bare en lille smule ændret. Det jeg er mest bange for ved at være ændret er faktisk problemerne med at opretholde den gamle facade overfor omverdenen, min familie og mine venner.

Måske bør jeg slet ikke tage kraftige psykedeliske stoffer, men et eller andet trækker i mig. Jeg er nysgerrig efter hvad det næste trip kan vise mig af fantastiske og smukke ting. Jeg har en bange anelse om, at jeg også tager stofferne for at bevise et eller andet overfor mig selv, eller for at flygte og ændre mit "image".


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2002 12:18 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Det er ret interessant Zarahutstra, jeg har haft det på præcis samme måde. Mange gange har jeg tænkt at det var tidspilde at tage stoffer og at man ødelagde tingene for sig selv. Jeg har også haft en masse negative tanker flyvende igennem hovedt og har tit ikke kunne finde ud af verden (lyder lidt vildt). Jeg har tit ligget og gennemgået alle de personer jeg kendte fordi jeg følte at trippet fik dem til at fremstå anerledes! Nå nok om det...

-Psyko


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2002 12:55 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 apr 2001 01:01
Indlæg: 4843
Hey jeg har det på samme måde som jer to, kan bare nikke genkendende til Zarathustra


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2002 01:23 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Jeg har faktisk erkendt overfor mig selv, at jeg nok har taget svampe lidt for at bevise at jeg godt kunne. Det er dog næsten gået galt hver gang (med undtagelse af sidste gang hvor jeg havde det nogenlunde). Jeg har besluttet mig for at holde mig fra svampe i hvert fald et helt år til, hvis jeg da overhoved skal prøve det igen...Det tror jeg egentlig ikke!

-Psyko


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2002 18:26 
Offline
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 nov 2001 02:01
Indlæg: 2033
Tjah... Om stoffer har gjort mit liv værre/bedre... Det er svært at svare på, jeg kan ikke forestille mig ikke at have adgang til de forskellige rusmidler... At det så efterhånden bliver mere og mere sjældent at jeg bruger dem er en anden sag. - Jeg har egentlig ikke noget svar på det spørgsmål.

Lykkeligere uden stoffer... Det kommer an på hvorvidt alkohol er en del af dette. Hvis der ikke var rusmidler som sådan i mit liv, ville jeg sikkert have andre værdier, der kunne stimulere mig, omend ikke på samme måde, så i hvert fald lige så tilfredsstillende [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] . Så om jeg ville være lykkeligere har jeg igen svært ved at svare på, men jeg ville nok have noget der kunne kompensere for det.

Jeg har på intet tidspunkt taget stoffer for at flygte fra noget eller for at bevise noget over for mig selv. De (få) gange jeg har eksperimenteret med psykedeliske stoffer har jeg altid fundet frem til at det faktisk var noget jeg fuldstændig naturligt bare havde lyst til. Og mht. cannabis/alkohol så startede det vidst nok som en eller anden måde at vise sig på, men har senere udviklet sig til et forbrug som jeg nyder [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2002 20:59 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 jan 2001 02:01
Indlæg: 936
Geografisk sted: 3400
Damn Andreas, godt sagt... you're 100% right.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2002 21:40 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 29 maj 2001 01:01
Indlæg: 1867
Stoffer har ihvert fald gjort mit liv værre fra kl. 04:30 til 20:00 idag.. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2002 22:57 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2001 01:01
Indlæg: 798
Geografisk sted: Århus
Hmm svært at svare på, har stoffer gjort mit liv værre eller bedre - som mange af de andre siger har det gjort et stort indtryk på mig. Og som Andreas siger startede jeg nok også for at være lidt med på den, og ikke komme helt udenfor ... Jeg har aldrig været sådan afhængig af stoffer, jeg har røget i et stykke tid i weekenderne, stoppet i flere år - startet igen, stoppet osv osv.

Men her det sidste års tid har jeg været ret frustreret og deprimeret, ikke mindst for min ex-kæreste som jeg kom sammen med i 3½ år slog op men mange andre grunde. Jeg har så fundet en ny kæreste (er dog i grækenland i 6 måneder nu [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] æv) som jeg har det rigtig godt med. Men når man sidder om aftenen og man kommer til at tænke og tænke over alt hvad der er galt, går det sgu også galt.

Jeg har fundet ud af hvordan jeg kom væk med de tanker, hvilket har været ret svært for mig at komme fra. Jeg finder på små ting at sige om de problemer jeg havde, f.eks manglede jeg rigtig mange penge i lang tid - jeg havde fået nyt arbejde som programmør og fik 25k om måneden, weee så er det jo bare at fyre den af i weekenden - og hurtigt havde jeg ca. - 30.000,- på min konto. Puha den er svært at komme ud af - jeg kan ikke tage mig sammen til at spare, så min første tanke var at få en løn der passer så jeg kunne holde mit liv som det var eller tage mig sammen. Istedet huskede jeg på noget jeg så i en film "Money isn't real, it only seems like it is. Sometimes you're up, sometimes you're down ... but life goes on" (hvilket jeg ikke troede på før).

Men det er sgu rigtigt!, ligepludselig fik jeg 12.000 tilbage i skat, 37.500 fra LG (lønmodtagernes garentifond) og så var jeg på toppen igen efter 10 måneders kamp [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Når man tror alt er ved sit bedste, mister man ens kæreste, job, skal flytte 500km væk til en by man ikke kender, har minus penge ... dér har hash'en været min ven om aftenen når man tænker lidt for meget om disse ting. Så om det lige er hash'en eller andet der har fået mig på andre tanker ved jeg ikke, men ét er sikkert "Money isn't real ..." klarede mig igennem den tid.

Så om jeg ville have været lykkeligere uden stoffer, I doubt it ...

Tager stoffer for at flygte gør jeg nok, men det er så hash, pot, skunk osv. LSD, 2C-B og de andre lidt hårdere stoffer tager jeg udlukkende for at udforske min eget hoved.

Bare mine tanker ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2002 01:02 
Offline
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 nov 2001 02:01
Indlæg: 2033
Speedy>> Thx da... [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

I øvrigt det du har stående i din signatur:

"What we do in life, echoes in externity" ... Det minder mig om et eller andet... - Et sample fra en sang or something? Can you give me a hint [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2002 06:22 
Det er fra en film ....... hvilken kan jeg squ overhovdet ikke huske - men måske ID4 - men jeg er slet ikke sikker.


Stoffer har ikke gjordt mit liv bedre eller lykkeligere - de har gjordt det en del skæggere.

Og jeg har aldrig nogensinde tænkt at det var dumt at tage stoffer imens at jeg var på stoffer - ikke engang dengang det hele gik ned og jeg brækkede blod op og havde det noget så fucking skidt - man må vel holde ved det man gør i sit liv uden at fortryde noget imens at man er midt i det - bagefter kan man altid fortryde but what a waste of time - vi skal lære at leve med minderne og eksistere i nuet - så fuck fortiden - der er alligevel ikke noget at ændre så at sørge eller ærge sig over den er spild af tid.

Men drugs er sjove og bliver brugt til sjove ting.


Top
  
 
Indlæg: 07 jan 2002 12:44 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Citatet stammer fra Gladiator, derfor er der også et korstsværd i illustrationen [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

-Psyko


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team