Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 04:57


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 02 nov 2018 18:10 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Randomname skrev:
Uafhængigt af "et utal af metafysiske problemer" tror jeg, at langt de fleste filosoffer, der beskæftiger sig med metafysik, tilslutter sig B-teorien for tid i en eller anden grad. Derved også, at tid er en form for rumlig dimension (i.e. spacetime). Det gælder i hvert fald de filosoffer, jeg kender. Det betyder ikke, at du tager fejl - ej heller er det min mening, at du skal ændre mening. Jeg tror helt klart, at tid er et af de steder hvor metafysik bare ikke har en chance for, at gøre meget andet, end at spekulere, mens vi venter på data.

Meget enig.

Randomname skrev:
Ideen med stenen er egentligt blot, at en metafysik der forsøger at forklare tid fænomologisk, allerede har fejlet. Det at sanse og tænke, kan ikke være en faktor for, at forstå tid, da det vil gøre tid til et mærkeligt begreb i relation til ting, der -ikke- sanser. Tid må altså være en kvalitet som er uafhængig af, hvordan man tager den ind. Effekten af tid er den samme på os, som på f.eks. på en sten, og derfor er dette perspektiv langt mere relevant, end et fra et menneskeligt perspektiv. Ellers snakker vi ikke tid, som et fysisk begreb, men derimod som et koncept.

Selve det at tænke er en forudsætning for at forstå. For mig at se, er det nytteløst at forsøge at begribe noget uden at tænke. Jeg tror faktisk udelukkende tid er noget, der er oplevet/tænkt/følt, for ikke levende ting, kan jeg ikke se at tid skulle være muligt at begribe, måske til nøds rækkefølge, og den påvirkning de ydre omgivelser gør i den rækkefølge. Jeg mener jo netop heller ikke at tid er fysisk.

Randomname skrev:
Det at der er forskellige enheder, gør mig ikke så meget; både længde og tid er størrelser der kan ses på en skala, måles i bidder og bruges som målestok. Måske kunne man endda argumenterer, at da meteren nu er defineret ud fra et antal svingninger af lys med en bestemt bølgelængde, er meteren knyttet intimt til tid, da lys med en bestemt bølgelængde også har en bestemt svingningstid. Ligeledes er sekundet en fast enhed, defineret udfra antallet af emissioner fra et bestemt grundstof ved 0K. Antager vi, at lysets hastighed reelt er en fast størrelse, er der altså en fast sammenhænge mellem sekundet og meteren, selvom de ikke måler samme ting. Som en "naturvidenskabsfyr" giver 4. dimensionalisme også god mening, da det er den position fysikken understøtter bedst. (Ikke derved, at den forståelse er ultimativt rigtig)

Det samme gælder penge, social status, masse, karakterer, civilstatus og meget andet man kan kvantificere og behandle statistisk.
Var meteren ikke defineret ud fra meterstokken? At man så kan kæde afstand og tid sammen i hastighed, og måle afstanden, som antal sekunder for at nå en bestemt afstand, ved en given hastighed, er imo. ikke underligt. Det er jo ikke fuldstændig urelaterede begreber, og de er væsentlige for hvordan vi oplever og interagere med Verden, men det gør ikke tid og rum til det samme. 'Naturvidenskakbsfyr', var i øvrigt pænt ment, det er noget af det jeg rigtig godt kan lide ved dig, at du er så saglig og naturvidenskabeligt funderet.

Randomname skrev:
Det med udstrækning i tid, synes jeg nu ikke er så abstrakt. Du kender nok visualiseringer, men her er alligevel en. Tænk f.eks. på, hvordan alle celler i din krop, set som en "spacetime worm", danner en ubrudt linje hele vejen tilbage, til den tidligste celle. Hvis ikke det er udstræking i tid, hvad er det så?

Men det er jo så også bare en 2D visualisering med tid som tredje akse, hvor den er erstatter z-aksen/dybden. Den sidste pointe må du meget gerne uddybe, kan ikke helt følge hvad du mener.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2018 20:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Perfekt orden kan kun optræde på en måde mens total uorden kan optræde på uendeligt mange måder, stigende entropi er tidens pil. Måske overhaler ens personlige entropi den fysiske verdens entropi når man er skæv, derfor er tiden irriterende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2018 05:00 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Bismann skrev:
Men det er jo så også bare en 2D visualisering med tid som tredje akse, hvor den er erstatter z-aksen/dybden. Den sidste pointe må du meget gerne uddybe, kan ikke helt følge hvad du mener.

Billedet snyder måske lidt. Det er ikke 2D men 3D på 3D. Man kan forestille sig, at det er som frames i en video. I illustrationen i linket, hvor en person hopper eller går, kan vi lade "hvile positionen" være T=0. Betragter vi den gående person, er T=0 tidspunktet hvor personen står stille ved punkt A. Lad os sige, at personen går i 10 sekunder, og stopper ved punkt B til T=10. Den i linket illustrerede "spacetime worm" udgør nu alle 3 rumlige positioner, som personen har udfyldt, mens personen bevægede sig mellem punkt A og B, samt mellem T=0 og T=10. Det er altså en repræsentation af personens gang gennem både rum og tid. Eller med andre ord, er det en illustration af, hvordan et objekt udspredt i 3 dimensioner, udspredes i tid som en 4. dimension.

Måske det er intuitivt, måske ikke - lad os derfor også betragte den hoppende person. Fra personen hopper op, til personen lander, bevæger personen sig igennem rum. Hver bevægelse, helt ned på det mindste plan, repræsenterer en ny position i rum - og hvert interval af tid, helt ned til plancktid, repræsenterer en ny position i tid. Den illustrerede "spacetime worm" afbilleder personens position i rum, relativt til tid. Der opstår herved en kronologisk afbildning af personen, position for position, i takt med, at hoppet skrider frem. Resultatet er en person, der er udstrukket i tid, på samme vis, som den er udtrukket i rum.

Min pointe med cellens ubrudte "spacetime worm", er dette: Hele mit liv, har jeg eksisteret i rum og tid. Min "spacetime worm" er derfor alle instanser af rum, jeg har optaget, relativt til det tidspunkt, hvor i jeg har optaget et givent rum. Så at sige en slange, der snor sig langs alle steder, jeg har været, startende med et æg og langsomt voksende sig større, indtil jeg nu sidder her og skriver. En "spacetime worm" spredt fra en vugge, gennem alverdens lande på jorden, til en stol på mit kontor. Roteret om jordens akse tusinder og tusinder af gange. Taget en omgang om solen et utal af gange og snoet sig et minimalt stykke af galaksens rotation om dens center. Men dette er blot min "spacetime worm". Ægget jeg kom fra, er også udsmurt i tid og rum, lige som den celle som ægget kom fra. På den måde følger for alle levende organismer, en "spacetime worm", der fører tilbage til en fælles forfader. Vi har ikke nødvendigvis alle den samme forfader; men en eller anden proto-celle for flere milliarder år siden, er mødepunktet for ubegribeligt mange "spacetime worms". Det var hvad jeg mente, med et godt eksempel på, at være udsmurt i tid - en ubrudt kæde af direkte kontakt, som ikke engang behøver stoppe ved en proto celle.
Jeg er naturligvis klar over, at det ikke er et "bevis" for, at tid reelt er en 4. dimension, men jeg finder selv, at det er en meget intuitiv anskuelse. Selvom det er muligt, at det blot er et konceptionelt framework.

Jeg synes i øvrigt, at "naturvidenskabsfyr", var et meget hyggeligt udtryk - hvis jeg virkede fornærmet, beklager jeg. Jeg ville ikke forestille mig, at du mente noget fornærmende, eller på anden vis nedladende.

Ryhudaso skrev:
Perfekt orden kan kun optræde på en måde mens total uorden kan optræde på uendeligt mange måder, stigende entropi er tidens pil.

Total uorden kan vel kun eksistere på én måde, hvilket er ved maksimal entropi. På samme vis som maksimal orden kun kan finde sted ved minimal entropi. Altså er begge ekstreme stadier urealiserbare(?)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2018 14:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
fjerde dimension
(fys.) tid betragtet som den faktor der sammen med de tre rumlige dimensioner kræves for at definere noget i tid og rum.

Tid er den faktor der gør at det rumlige univers kan ændre sig med en vis hastighed, eller at man kan vokse med en vis hastighed. Hvis ikke der var tid skulle enhver ændring ske i spring.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2018 21:52 
Spændende tråd. Men hey Bo Dega, tiden er vel kun irriterende, så længe man lægger mærke til den? Hvorfor transcenderer du den ikke bare, når du alligevel er på trip, må det være oplagt.

Der er ingen grund til at hæfte sig i ubetydelige detaljer, hvis irriterende, som alligevel er illusoriske :wink:


Top
  
 
Indlæg: 07 nov 2018 01:33 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Ø Tripperen skrev:
Spændende tråd. Men hey Bo Dega, tiden er vel kun irriterende, så længe man lægger mærke til den? Hvorfor transcenderer du den ikke bare, når du alligevel er på trip, må det være oplagt.

Der er ingen grund til at hæfte sig i ubetydelige detaljer, hvis irriterende, som alligevel er illusoriske :wink:


Haha. Du har meget vel en pointe, Ø. I den specifikke situation, som tråden er oprettet på baggrund af, sad jeg på 2cb og smeltede ind og ud af chromecast billeder på min skærm (don't judge :eyes: ). Og dér poppede det digitale ur af og til frem i hjørnet og passede slet ikke ind i de nu ellers relativt flotte billeder. Jeg prøvede af og til 'at sætte' 'tiden' fast på et bjerg eller en bygning mv. men det virkede sgu ikke rigtig...for mig.
På andre tripture har jeg af og til oplevet, at blive lettere irriteret hvis folk holder øje med tiden og fx siger: Nå, så er der gået 2 timer (siden indtagelse af stof). Ved ikke hvordan jeg skal forklare irritationen, men for mig kan det virke som om nogle mennesker nærmest 'følger med' i deres trip via tiden. Gi'r det mening?
Det er nu heller ikke fordi det er et stort problem for mig. Kom bare til at tænke på det i min 2cb koger. Af en eller anden årsag lader tiden egentlig til, at være mere påfaldende (irriterende) hvis jeg har taget 2cb kontra andre stoffer der er psykedeliske. :hm:

:peace:

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 nov 2018 18:04 
Uden at gøre mig for klog på din situation, så er 2c-b et af de psykedeliske stoffer, som giver mindst egotab, hvilket kan være årsagen til, at du har overskudt til at blive irriteret på tiden. Selv Kundalini yoga giver større egotab, end 2c-b. Personligt synes jeg det er en overdrivelse, at kalde 2c-b et psykedelika. DM Turner kategoriserer det som et empatogen, hvilket jeg heller ikke ved om er passende, men det er i hvert fald et afrodisiakum.

Selv var jeg kun irriteret på tiden, indtil jeg fik min første satori oplevelse, hvor jeg erkendte, at al den tid jeg havde brugt på at tænke mig frem til forståelsen af tids fænomenet, var meningsløst.

:hjerte:


Top
  
 
Indlæg: 12 nov 2018 06:25 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
@Randomname
Beklager den lange svartid, men tiden er jo som bekendt irriterende, og man har ofte ikke nok af den.
Vi er vel enige om at illustrationen illustreres i 3-dimensionelt, i et koordinatsystem med 3 akser? Hvis personen f.eks. flytter sig langs en af de andre akser, så bliver personen også samtidig nødt til at flytte sig af tidsaksen. Der kan således ikke ses forskel på om personen flytter sig af tidsaksen. eller af 'dybden', da 'tidsdimensionen' og 'dybdedimensionen' begge illustreres af tidsaksen. Hvis personen udelukkende flytter sig langs dybdeaksen, illustreres det vel på samme vis som hvis personen stod stille?

Mht. din pointe med 'Spacetime Worm', er det så ikke mere et spørgsmål om at man beskriver rummelig udstrækning (og placering) over tid, mere end det illustrere tidslig udstrækning?
Jeg tror godt jeg kan følge eksemplet, men man/ens forfædre optager jo så kun den pladsen de gør, relativt til den tid, de optager den i. Den kontinuerlige 'Space Worm', hvor de forskellige placeringer fastfryses i det rum de optager/har optaget har, som jeg ser det, mere fraisoleret tiden, og fokuseret på relativ rummelig placering, i højere grad end den en egentlig illustrerer den tidslige placering. Jeg er dog med på at man kan illustrere Space wormens fortsatte bevægelse, over tid, i en video, men jeg synes dårligt det lader sig illustrere alene i rummelig dimensioner.

Fedt du tog 'naturvidenskabsfyr' som det var tiltænkt. Jeg synes ikke du virkede fornærmet, men jeg kom bare i tanke om at det kunne forstås negativt, i disse fakenews-antividenskabelige-tider, så følte det var på plads med en præcisering af intentionen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2018 23:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
https://youtu.be/nvUeo5sagkA

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 16:03 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg havde en vanvittig oplevelse af symbiose med den sang igår aftes. Den var en del af playliste og da jeg hørte den begyndte jeg filosofere over begrebet tid. Jeg tænkte over hvordan kalenderen er en konstruktion og hvordan det er en konstruktion som går imod oplevelsen af nuet. Det er en form for effektivisering af nuet, hvor vi istedet for at transcendere nu, skal forholde os til fremtidsplaner osv. Mens jeg hørte sangen og filosoferede kom jeg i tanke om denne her tråd og pludselig huskede jeg titlen på sangen "Time is enemy". Det var altså en noget vild oplevelse at mit ego, denne her tråd og kunstneren bag sangens holdninger ligepludselig alt sammen var tilstede på engang. Alt dette skete mens jeg humpede afsted helt alene på min forstuvede fod på en cykelsti og var knokleskæv.

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg skriver det her til jer, men tror bare jeg synes det er en god sang, også synes jeg det var vildt at den på trods af at være uden lyrik kunne spore tankerne hen på tiden som fjende.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2018 02:49 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Tror godt jeg kan følge dig, Hector. Mener du at en (planlægnings)kalender på en måde kan virke ødelæggende på autenticiteten af nuet?
Fedt med quantic - lækker chill.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2018 11:18 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Ja altså det synes jeg godt man kan sige. Jeg tror dog ikke vi kan undvære kalendere i samfundet. Det bliver i hvert fald rimelig svært at destruere det koncept. Men hvis ens liv udelukkende handler om at opnå den der kosmiske verdens opfattelse som psykedelika kan give, så er kalenderen og uret vel ikke de bedste steder at kigge hen. De peger jo begge væk fra nuet, selvom de viser nuet i den tidslige dimension, så minder de os om at tiden går og det er jo det modsatte af nuet.

Jeg tror ikke man skal tænke på at tiden går, hvis man vil opleve at blive omsluttet af alt og intet.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2018 16:20 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
@Bismann
Jeg beklager også det sene svar. Du rejser nogle relevante pointer - tak for en interessant diskussion.
Bismann skrev:
Hvis personen f.eks. flytter sig langs en af de andre akser, så bliver personen også samtidig nødt til at flytte sig af tidsaksen. Der kan således ikke ses forskel på om personen flytter sig af tidsaksen. eller af 'dybden', da 'tidsdimensionen' og 'dybdedimensionen' begge illustreres af tidsaksen. Hvis personen udelukkende flytter sig langs dybdeaksen, illustreres det vel på samme vis som hvis personen stod stille?

Du har helt ret, men er det muligt at bevæge sig rumligt, uden at bevæge sig i tid? Man kan forestille sig nogle ret freaky scenarier - men jeg tror ikke, at jeg kan tænke på eksempler, hvor bevægelse af atomer ikke resulterer i det, vi kalder "tid". En anden pointe du rejser, måske lidt mellem linjerne, er: "Hvordan illustreres rumlig stilstand kombineret med tidslig bevægelse?". Altså, den modsatte situation af rumlig bevægelse uden tidsbevægelse. Overordnet set findes dette scenarie heller ikke, da stilstand kun findes i lokale referencerammer. Generelt er al masse i bevægelse relativt til al anden masse. Måske den eneste kendte undtagelse skulle være en singularitet. Men da vi ikke har noget begreb om, hvad det egentligt vil sige at være en singularitet, giver det efter min mening ikke så meget mening at tillægge det større relevans.
Pointen er derfor, at man ikke burde kunne kende forskel på bevægelse i tid eller rum, fordi bevægelse i tid er bevægelse i rum, ligesom bevægelse i tid er bevægelse i rum.

En "spacetime worm" er derfor absolut en rumlig udstrækning, men en rumlig udstrækning relativt til tid. Sådan lidt lavpraktisk kan man sige, at hvor rumlige dimensioner kan måles som XYZ i koordinatsystemet, kan tiden måles som længden af den indtegnede "spacetime worm". Et givent punkt korrelere altså en specifik lokalitet i rum med en specifik lokalitet i tid. Hvis vi, i stedet for et objekt med rumlige dimensioner, indsatte et punkt i koordinatsystemet, ville vi blot få en streg. Indsatte vi et objekt uden tid, ville vi blot have et billede af objektet. Selvom vi ikke rigtig kan placere tid på hverken X-, Y- eller Z-aksen, er der en klar forskel på, hvorvidt tiden repræsenteres eller ej. Denne repræsentation er objektets udstrækning i tid. Vi har ikke en fysisk dimension hvori vi kan "se" tiden som en klar retning - andet end som en generel "marcheren fremad". I en "spacetime worm" kan vi dog se enkelte objekters udsmøring i tid, den præcise tid de vandre i - hvilket hænger intimt sammen med det rum objektet vandrer i.

Tænk mindre på det som en video, og mere som at se en hel video på én gang. Hver eneste frame stablet ovenpå hinanden i en tæt kæde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2018 23:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
For at forlade snakken om fysisk tid og metafysik og give indspark til trådstarter:

Faktisk er min oplevelse en anelse ulig OP’s – at se på ure og digitale tidsdisplays har i udtalt grad været en kilde til stor morskab for mig på diverse psykedelika, af den simple grund, at konceptet om tidsorganisering virker så fuldstændig absurd, når man tripper. Jeg har skraldgrint af ikke-trippende kammerater, når de har talt om klokken, fordi det i trip-situationen enten virker fuldstændig latterligt at gå op i, eller simpelthen ikke giver mening. Jeg har funderet over det, og det handler i bund og grund (tror jeg) om, at der er en kløft imellem levet/erfaret tid og den arbitrære måde, vi inddeler, måler og organiserer vores tid på, i troen på, at vi på den måde får styr på den.

Billede

Denne kløft bliver mere påfaldende når vi tripper, for det første fordi selve erfaringen af, at være et korporligt væsen, der perciperer i første-persons perspektiv pludselig opleves som fremmed/uhjemligt, og dels fordi perceptionen af den levede tid ændrer sig markant – tiden kan erfares som en uendelighed, der passerer i et øjeblik (fænomenet kendt som ’time dilation’), og den kan vende, loope og bøje sig på alle mulige mærkelige måder. (eksempel: det, som der sker nu, havde jeg forudanelse om for 20 sekunder siden, og det der skete for 20 sekunder siden gentager sig på samme tid i dette øjeblik). https://psychonautwiki.org/wiki/Time_distortion

Det var nu en kedelig pointe, hvis det blot var en underholdende kuriositet, men det bliver interessant, når det går op for én, at der evt. er en kulturkritisk pointe i at se nærmere på det brudte forhold mellem vores levede tid og den kvantitative repræsentation og organisering af tid. Det var der bl.a. for Situationistisk Internationale, der beskrev det i forlængelse af en marxistisk inspireret tese om menneskets fremmedgørelse fra eget liv under de moderne produktionsbetingelser:
”The time of production — commodified time — is an infinite accumulation of equivalent intervals. It is irreversible time made abstract, in which each segment need only demonstrate by the clock its purely quantitative equality with all the others. It has no reality apart from its exchangeability. Under the social reign of commodified time, “time is everything, man is nothing; he is at most the carcass of time” (The Poverty of Philosophy). This devalued time is the complete opposite of time as terrain of human development.” https://en.wikisource.org/wiki/The_Soci ... /Chapter_6

Eller for en frankfurter som Walter Benjamin, der så hyppigheden af den lineære-kvantitative forståelse af tid indenfor historieskrivningen i sin samtid som en potentielt farlig kulturkonservativ tendens, der i sidste ende kunne komme til at tjene i despoters tjeneste. (Forholdet/dialektikken mellem ’kalendertid’ og erfaringens/fortolkningens tid er i øvrigt efterfølgende blevet et stort videnskabsteoretisk spørgsmål indenfor historievidenskaberne. Se bl.a. Ricoeur).

Pointen med at bringe disse perspektiver op er egentlig blot, at det, der kan falde os ind på trip, måske er mere end blot en banalitet eller tankeand. Men tiden er irriterende på mange leder og kanter! Det mest irriterende ved tiden, er at når vi snakker om den, så taler vi ikke blot om én størrelse, men flere. For det første et fysisk fænomen, som giver videnskabsfolkene hovedpine; men tid er også en/flere kulturelle størrelse(r), det er et væsentligt politisk begreb og en tekstuel størrelse, der udspiller sig på flere niveauer på skrift (og som moderne litteratur intentionelt leger med). Og så er det måske den tungeste eksistentielle kategori, vi må besinde os på i vores liv.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team