Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 dec 2020 22:35


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 okt 2016 03:13 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2009 23:51
Indlæg: 274
Geografisk sted: Kbh.
Jeg vil gerne fortælle lidt om den mulige, psykedeliske baggrund for en række fænomener i vores kulturkreds. Men jeg vil med det samme tage et vist forbehold hvad angår disse hypoteser, hvoraf en del ikke er videnskabeligt underbygget. På den anden side er der mange ting, som tages for gode varer af akademia, der faktisk ikke er strengt, videnskabeligt belæg for. Det er måske heller ikke så underligt, idet discipliner som fx historie, arkæologi, antropologi, etnografi og etnologi ikke ligefrem er eksakte videnskaber, hvilket utallige kuldsejlede teorier inden for disse felter kan bevidne. Så meget af den overleverede viden i disse fag består faktisk af formodninger og mere eller mindre kvalificerede gæt - præcis som denne fremlægning. Tag derfor det følgende med et gran salt. I øvrigt må I meget gerne komme med spørgsmål, rettelser og kommentarer undervejs.



HEKSENS KOSTESKAFT





I dag afviser man myten om, at hekse fløj til sabbat på Bloksbjerg på deres kosteskafter som overtro. Det er det jo også, bogstaveligt talt, men myten har sandsynligvis rødder i en réel praksis. Den gik ud på "at komme ud at flyve" ved hjælp af en psykoaktiv "flyvesalve".

Desværre er vores viden om opskrift, administration og effekt af disse salver i dag begrænset, for selv dengang var det en velbevaret hemmelighed. Inkvisitionen har fået visse informationer bragt for dagen, men virkede ikke specielt interesseret i den side af sagen, og i øvrigt er informationer opnået ved hjælp af tortur notorisk upålidelige.

Alligevel er der bred enighed om følgende: Heksenes salve har indeholdt en eller flere af disse planter: Galnebær, sort natskygge, alrunerod, bulmeurt, pigæblekerner, gifttyde, skarntyde, iris, åkande, stormhat, giftig rajgræs, vortemælk og måske endda valmue og spids nøgenhat. Salven har været fedtbaseret, for man har fundet en salve fra d. 12. ell. 13. årh., som havde en animalsk fedtprocent på 40. Dette giver god mening, fordi fedtet ville facilitere optagelsen af de psykoaktive alkaloider fra planterne gennem slimhinder og hud.

Nogle af disse planter er meget giftige, og man skal være yderst forsigtig med at indtage dem, så man ikke omkommer eller raver rundt i delirium i dagevis. Derfor brugte heksene dem udvortes, hvilket vil sige, at planteingredienterne blev blandet sammen i en salve, som man lod optage gennem slimhinderne. Metoden var at smøre salven på et kosteskaft eller lignende, som man så indsatte i vagina eller anus, eller lyskenen eller armhulen – sikkert alt efter temperament – og snart efter gik man så i trance.

Lige pludselig giver myten om hekse, som flyver omkring på kosteskafter, lidt mere mening. En alternativ metode til indtagelse af planterne er i øvrigt at putte dem i et fodbad, men det kan man jo ikke så godt brænde af på et Sankt Hans bål, og udover det ville hele den seksuelle symbolik gå fløjten, hvilket jo ville være en skam. Og det ville heksene sikkert også have syntes.

Udover det kan der også være en relateret symbolik på spil. Myten om heksene indeholder ofte et element, hvor heksen forlader sit hus på sit kosteskaft gennem skorstenen. Sat i historisk kontekst kan dette ses som en symbolsk flugt.

Efter Reformationens indtog i begyndelsen af 1500-tallet, blev kvinders liv i langt højere grad begrænset af hjemmets fire vægge og deres rolle som moder og hustru i forhold til kvindeliv 200 år tidligere. Således kan heksens himmelflugt via skorstenen tolkes som en flugt fra hjemmet og dets kødgryder - ja, måske endda selve patriarkatet med dets snærende bånd i form af gudsfrygtighed, monotoni, monogami og misogyni. Men det er en anden historie.




DET FLYVENDE TÆPPE




Fra heksens kosteskaft hopper vi akrobatisk over på det flyvende tæppe. For hvor stammer den skrøne i grunden fra? Ja, mellemøstens mytologi, selvfølgelig. Men som mange andre elementer i 1001 Nats Eventyr og lignende tekster, er der formentlig mere bag fænomenet end fri fantasi.

Derfor må vi se nærmere på, hvordan man i oldtiden fremstillede tæpper i den persiske og arabiske verden, specifikt hvordan man farvede dem. Til det formål brugte man frøene fra en plante, der hedder Peganum harmala.

Det er en 50-70 cm høj, flerårig, sukkulent urt med hvide blomster. Frugten er en tredelt kapsel med omkring 50 mørkebrune frø, hvorfra man udvinder farvestoffet Persian red, som bruges til farvning af tekstiler, fx til orientalske tæpper. Udover det er den siden antikken blevet brugt som lidt af et universalmiddel mod så forskellige lidelser som Parkinsons sygdom, reumatisme og dårligt humør og som røgelse og afrodisiakum.

Men hvis man indtager tilstrækkelige mængder af de alkaloider, som frøene indeholder, oralt eller gennem huden, er de også psykoaktive. Ved lavere doser befinder man sig i en drømmeagtig tilstand, og ved højere doser høres brummende lyde, og omgivelserne bølger, mens man føler, at man både synker og flyver. Et fællestræk ved harmala-hallucinationer er også meget detaljerede geometriske mønstre ikke ulig visse tæppemønstre.

Derfor tror mange mennesker, at myten om flyvende tæpper er opstået blandt de folk, der udvandt farve fra harmalafrø og brugte den til at dekorere tæpper med. En anden populær hypotese går ud på, at harmala-hallucinationer er inspirationskilden til alle de fantastisk detaljerede, næsten hypnotiske, mønstre, som snor sig gennem islams arkitektur og litteratur.

En tredje handler om de dansende dervisher, sufimystikere, som fik ekstatiske visioner gennem deres karakteristiske, hvirvlende dans. Og måske også fra harmala-farven fra deres fezer, opblødt af feberhed sved fra deres pander og optaget gennem tindingerne.

En endnu mere dristig spekulation går ud på, at mystikere som sufierne blandede Peganum harmala med en plante indholdende halucinogenet DMT. For hvis man gør det, får man en analog til den kendte junglebryg fra Amazonas, ayahuasca, og så skulle man vist være sikker på åbenbaringer og hallucinationer i eksorbitante mængder!

Om det er tilfældet eller ej, sikkert er det i hvert fald, at den lille urt traditionelt har været meget afholdt i mellemøsten, især i shiamuslimske regioner. Dels som kilde til farver, og dels som lægeurt og intoksikant. I iransk poesi bliver den lovprist, og den bliver endda nævnt i en af haditherne, en slags samling af fortolkninger af koranen.




JULEMANDEN




Fra Persiens himmelstræbende minaretter tager vores flyvende tæppe os nu nordpå, for at hilse på julemanden og hans flyvende kane, som måske har mere med psykoaktive svampe og shamanisme at gøre, end man lige skulle tro.

Julemanden og mange andre af julens traditioner er egentlig nogle besynderlige størrelser at blande ind i fejringen af jødernes konges fødsel, og taget for sig selv er de stadigvæk ret besynderlige. Så lad os se lidt nærmere på, hvorfor de ser ud, som de gør.

Den moderne julemand, Santa Claus, blev opfundet og populariseret af først en digter og siden en tegner (Clement Clarke Moore og Thomas Nast, begge fra USA) i henholdsvis 1823 og 1863. Dog tilfalder den tvivlsomme ære for hans nuværende sød- og fedladne fremtoning en reklamekampagne for Coca Cola i 1930'erne, men figuren bygger under alle omstændigheder på Father Christmas, som blev populær i England i 1600-tallet.

Efter den engelske borgerkrig forbød den puritanske regering nemlig julen, som den så som en katolsk højtid, mens deres modstandere, royalisterne, brugte den gamle myte om Father Christmas som symbol på de gode, gamle dage med fest og ædegilde ved vintersolhverv.

Men Father Christmas er selv modelleret efter den kristne helgen, Sankt Nikolaus, fra d. 4. årh. Han levede et fromt liv i det nuværende Tyrkiet, og var efter sigende gavmild og god mod fattiglemmer og børn. For eksempel puttede han mønter ned i de sko, som folk havde sat ud til ham, en tradition som eksisterer den dag i dag, og nogle gange kom sågar han ind gennem skorstenen for at aflevere sin gave.

Men sandsynligvis har historien om Sankt Nikolaus rødder i traditioner, der er langt ældre end kristendommen. Shamanistiske traditioner, praktiseret af nomadefolk som samerne og laplænderne i Finland, kamchadalerne i Kamchatka og koryakkerne på de russiske stepper, der har en række slående ligheder med moderne juletraditioner.

En vigtig figur for disse nomadiske folkeslag i Sibirien og omkring polarcirklen var shamanen, for det meste af hankøn, som havde forstand på urter og lægekunst, og som kunne rejse til underverdenen såvel som de overjordiske sfærer, for at tage kontakt med de væsener, der bor der.

For at kunne foretage disse rejser, skal shamanen først bringe sig i en tilstand af trance. Til dette formål har han flere forskellige redskaber, såsom faste, sang, musik, dans, meditation og ikke mindst indtagelsen af Amanita muscaria, på dansk rød fluesvamp.

Denne karakteristiske (sædvanligvis) røde svamp med hvide eller gullige skæl på hatten er almindeligt udbredt på den nordlige halvkugle, bl.a. i Danmark. Rød fluesvamp vokser under gran- og birketræer og er giftig, men ikke meget giftig. Et voksent menneske skal spise over et kilo for at komme op på en dødelig dosis.

Det aktive stof i rød fluesvamp hedder muscimol, i modsætning til spids nøgenhat og andre, såkaldt magiske, svampe, hvis aktive stof hedder psilocybin. Rusen, de to stoffer giver, er meget forskellig fra hinanden. Hvor indtagelsen af psilocybin tit afstedkommer farverige hallucinationer, drømmeagtige erkendelser og en sammensmeltning med verdensaltet, er det helt anderledes fat med muscimolrusen.

Efter indtagelse af muscimol bliver man ofte sløv og sløj og slumrer ind i urolige drømme. Men snart efter springer man op med alle sanser unaturligt skærpede, bemægtiget af overmenneskelige kræfter og evnen til at flyve ud af sin krop.

Den drevne shaman, som kan tøjle rusen, kan nu flyve rundt i vores verden og se skjulte ting eller rejse op og ned langs verdenstræet til de sfærer, der ligger under og over vores normale verden. Her kan han hente fortabte sjæle, finde hjælp til de syge og kommunikere med forfædrene og ånderne.

Flere og flere forskere støtter nu teorien om, at julemanden er en ældgammel reference til sibirisk shamanisme, der er blevet forvansket gennem tiden, efterhånden som den har optaget nye elementer fra fremmede kulturer, den kom i kontakt med. Og det er der en lang række ting, der kunne tyde på.

Fx julemandens unikke rød-hvid-sorte outfit. Det er der kun en slags mennesker, der går i i hele verden (uden for stormagasinerne i december, forstås), og det er shamaner fra polarcirklen, når de er ude for at samle rød fluevamp.

Rød fluesvamp vokser især under grantræer, og når man har plukket dem, er en bekvem måde at tørre dem på at binde dem på snor og hænge dem til tørre på grantræets grene. En anden metode er at tage svampene med hjem og tørre dem i sine sokker over ildstedet.

Deraf kommer juletræstraditionen, traditionen, især i Skandinavien, med at hænge små guirlander, røde glaskugler og røde fluesvampe af træ eller papir på det og traditionen med at hænge sokker op over pejsen. Det hævdes også, at gavepapiret i gamle dage udelukkende var hvidt med rødt bånd.

Selve traditionen med at give gaver skyldes også shamanen, som gik fra boplads til boplads og delte tørret rød fluesvamp ud til folk. Da det var den koldeste og mørkeste tid på året, har det nok været en kærkommen gave.

De folk, shamanen besøgte, boede i det, der hedder en yurt, et rundt telt beklædt med rensdyrskind og med et hul i toppen, så røgen kunne undslippe ildstedet. En dør var der også, men da den ofte var blokeret af sne om vinteren, måtte man bruge hullet i toppen, altså skorstenen.

Derfor historien om julemandens entré gennem skorstenen med sod i ansigtet og på støvlerne. Og langt op i viktoriatiden brugte man rød fluesvamp som symbol for skorstensfejere, ligesom mange tidlige julekort var prydet af skorstensfejere og rød fluesvamp.

En central del af myten om julemanden er selvfølgelig hans otte rensdyr og hans kane. Skeptikere har indvendt, at ingen af de føromtalte folkeslag havde for vane at spænde rensdyr for en kane, og at dette element i historien om julemanden er lånt fra myten om Odin (eller Wotan, som han blev kendt som længere sydpå) og hans ottebenede hest, Sleipner, i den nordiske mytologi.

Men dette argument fejer fortalerne for teorien behændigt af bordet med modsvaret, at dette element blev indkorporeret i myten af druider langt senere, og at kanen skal ses som en metafor for den ud-af-kroppen oplevelse, shamanen søger ved hjælp af svampen. Og ved hjælp af rensdyrene.

For rensdyr var og er en integreret del af disse naturfolks liv, og således også deres omgang med rød fluesvamp. Som nævnt tørres svampene, hvorefter nogle vælger at opbløde dem i rensdyrmælk før indtagelse, for derved at undgå de værste forgiftningssymptomer.

Andre vælger derimod at lade rensdyrene spise svampene, hvilket de er helt tossede med. Derefter drikker man dyrenes urin, som dyrets organisme har bortfiltreret de værste giftstoffer fra. Så kan en cyklus tage sin begyndelse, hvor rensdyr og mennesker drikker hinandens urin adskillige gange efter hinanden efter indtagelse af en enkelt dosis svampe.

Og så kommer både mennesker og dyr ud på en flyvetur, så at sige. Derfor har vi måske julemandens flyvende rensdyrkane, og måske derfor har Rudolf, rensdyrenes leder, udødeliggjort i sang, sin røde tud. For også rensdyr har næse for rød fluesvamp, og Rudolf er udstyret med én lige midt i ansigtet! Faktisk kunne der tit være hård konkurrence mellem menneske og rensdyr om at finde og spise eller indsamle svampene.

I øvrigt havde alle julemandens rensdyr navne, hvoraf nogle godt kunne lede tankerne hen på rød fluesvamp. Fx Torden og Lyn, som associeres med regn og dermed fremkomsten af svampe, eller Danser og Sprinter, for under indflydelse af muscimol får man kræfter til at danse eller løbe meget hurtigt og meget langt. Om Clement Clarke Moore, som er ophavsmand til navnene, var bevidst om deres shamanistiske konnotationer, står hen i det uvisse.

Af andre ligheder mellem vores jul og shamanens verden kan nævnes julemandens små hjælpere, nisserne, som vi kalder dem på dansk. Mange fristes til at opfatte dem som entiteter, eller åndehjælpere, som shamanen får kontakt med, og råd og anden hjælp fra, under sin svampetrance. Sikkert er det i hvert fald, at de fleste kulturer i verden har haft et navn for dette fænomen.

Julemandens hjemstavn, Nordpolen, er også en bemærkning værd. Ikke alene ligger Nordpolen indenfor polarcirklen, hvor nomadefolkene også har hjemme, men den er også en del af et ældgammelt symbol, nemlig verdenstræet, den kosmiske akse, et vigtigt begreb i deres mytologi og verdensanskuelse.

Verdenstræet har sine rødder i de dødes og dyreåndernes underverden og rækker sine grene op i himlens evighed, hvor den rører ved Nordstjernen, også kendt som Polarstjernen, der altid kan ses ganske tæt på himlens nordpol, og derfor er god at navigere efter, ligesom i åndeverdenen.

Fra verdenstræet kunne vi klatre over i livets træ og kundskabens træ, og give os i kast med historien om Adam og Eva og slangen og den forbudne frugt, som mange mener enten er en psykoaktiv svamp eller cannabisplanten. Men det er en endnu længere, meget kringlet og ganske omstridt historie, som går helt tilbage til oldtidens Mesopotamien, Babylon og Assyrien, så den må I få en anden god gang.

_________________
"Turn on, tune in, listen carefully." - Simon G. Powell


Senest rettet af Big Jake 31 mar 2017 02:23, rettet i alt 8 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 okt 2016 16:49 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Dejligt at få læst historien uden mic hyl.
Du må da lige forsætte historien hvor du slap.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 okt 2016 20:05 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 okt 2011 00:36
Indlæg: 1364
Hej Big Jake! :)
Virkelig interessant lœsestof og dejligt strikket sammen!..
-Jeg nød at læse det!
og ser ligeledes^ frem til ep.2 :D
VH Stop

_________________
legaliser frihed! °ºª -og løs problemerne istedet!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 okt 2016 14:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2009 23:51
Indlæg: 274
Geografisk sted: Kbh.
Fedt med jeres interesse for emnet! Der er også nok at tage fat på: Dels er der et væld af supersyrede passager i Bibelen, og så er der de mere eller mindre skjulte, popkulturelle referencer ...

_________________
"Turn on, tune in, listen carefully." - Simon G. Powell


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 okt 2016 16:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 721
Geografisk sted: Messier 45
Ingen tvivl om, at du er en god formidler, jeg gad super godt have hørt dig 'live'. Skæg læsning!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 okt 2016 16:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Ja som sagt- du må forsætte.
Jeg læste hele det gamle testamente da jeg var i slut 20'erne.
Med en joint i kæften er det totalt udsyret. Historien om den " forbudte frugt der giver indsigt om godt og ondt" er i min optik, en historie om den psykedeliske rejse. De æder den og føler sig nøgne(egotab)
De føler Guds ånd komme ind i haven og de gemmer sig(badtrip).
Og Abraham ser en brændende busk og Gud taler igen til ham. Jeg havde nær sagt "hvem har ikke prøvet det på svampe :gud:
Historien om Rakel og Lea- den enes søn finder en Alrune rod, og hun giver den til den anden for, at hun skal sende deres fælles mand over og give hende sex- sex for dope.
Der er vist også noget med at den salve de salver sig med, inden de går ind til det helligste rum med pagtens ark- nogle af indgrediensene er måske forstadier til MDMA.
De drikker også noget der hedder stærk vin- måske med andre psykoaktive stoffer i.

Men ud over det er det gamle testamente en uhyggelig historie, med vold, drab, insest, tilfangetagen af jomfruer til senere fornøjelse, og andre ganske almindelige ting som også foregår idag.

Så BigJake- bare gå igang.

Edit. Der er jo også Eleusis mysteriekulten, de tog vist LSA.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2016 09:23 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2558
Geografisk sted: Kolding
Spændende læsning! Glæder mig til mere!

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2016 10:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2009 23:51
Indlæg: 274
Geografisk sted: Kbh.
Plejadestjerne skrev:
Ingen tvivl om, at du er en god formidler, jeg gad super godt have hørt dig 'live'. Skæg læsning!


Well, tak, det er første gang, jeg har gjort sådan noget, så selvfølgelig feedede miken, og jeg glemte at holde kunstpauser og kigge på publikum osv. Men måske kommer det med i den video, Fanny optog. Ellers er der jo næste gang ... Hvem er det forresten, der er på dit profilbillede. Det ligner nemlig mig, dengang jeg havde kort hår, ret meget!

_________________
"Turn on, tune in, listen carefully." - Simon G. Powell


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2016 12:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2009 23:51
Indlæg: 274
Geografisk sted: Kbh.
Psykofreak skrev:
Ja som sagt- du må forsætte.
Jeg læste hele det gamle testamente da jeg var i slut 20'erne.
Med en joint i kæften er det totalt udsyret. Historien om den " forbudte frugt der giver indsigt om godt og ondt" er i min optik, en historie om den psykedeliske rejse. De æder den og føler sig nøgne(egotab)
De føler Guds ånd komme ind i haven og de gemmer sig(badtrip).
Og Abraham ser en brændende busk og Gud taler igen til ham. Jeg havde nær sagt "hvem har ikke prøvet det på svampe :gud:
Historien om Rakel og Lea- den enes søn finder en Alrune rod, og hun giver den til den anden for, at hun skal sende deres fælles mand over og give hende sex- sex for dope.
Der er vist også noget med at den salve de salver sig med, inden de går ind til det helligste rum med pagtens ark- nogle af indgrediensene er måske forstadier til MDMA.
De drikker også noget der hedder stærk vin- måske med andre psykoaktive stoffer i.

Men ud over det er det gamle testamente en uhyggelig historie, med vold, drab, insest, tilfangetagen af jomfruer til senere fornøjelse, og andre ganske almindelige ting som også foregår idag.

Så BigJake- bare gå igang.

Edit. Der er jo også Eleusis mysteriekulten, de tog vist LSA.


Ja, bibelen er en vildt udknaldet og ganske brutal tekst. Før jeg gik i gang med at skrive, brainstormede jeg mulige emner, og næsten halvdelen af dem kom fra bibelen. Men den om Rakel og Lea havde jeg overset, godt, du nævnte den.

Jeg researchede i øvrigt også Alice i Eventyrland og Bag Spejlet, men det førte frustrerende nok ikke til noget. Der er ellers masser af psykedelisk stemning og symbolik, men intet tyder på, at Lewis Carroll indtog noget stærkere end sin afternoon tea.

Ganske vist vokser der spids nøgenhat og rød fluesvamp i England, men dengang han skrev, var der ingen, der bevidst forgiftede sig med dem. Dog kan han have læst om sibiriske shamaner og deres skikke og indkorporeret det i historien.

Andre kandidater er opium og cannabis, som dengang kunne fås i håndkøb på apoteket i England (og Danmark). Der er bare ikke bevis for, at han brugte nogen af delene. Men man kunne måske regne med en vis diskretion angående de dele af en ellers agtværdig Oxford-professor, som var genert nok over sine vrøvlevers. På den anden side er der mange folk, der bare er naturligt syrede i kalotten.

Tag for eksempel Frank Zappa, som kun var til smøger og kaffe. Han havde endda en regel om, at man ikke måtte tage stoffer, mens man var med i hans band, og deltog sågar i en kids,-don't-do-drugs!-kampagne på en radiostation i Californien!

Men hvem ved, hvad den gamle professor stoppede sin pibe med? Der er også noget med, at man har fundet spor af cannabis i noget udkrads fra Shakespeares pibe ...

_________________
"Turn on, tune in, listen carefully." - Simon G. Powell


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2016 10:34 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 709
Geografisk sted: I kassen
Hej Big Jake.

Super fedt indlæg - det var enormt spændende at høre, og jeg kan utroligt godt lide din fortællestil.

Kan jeg efterspørge din analyse af H.C. Andersens - Fyrtøjet?
Jeg tænker at der deri er en masse at tage fat på.

_________________
Der er værdi i alt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2016 18:39 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Så er der også kalkmalerier i de danske kirker fra middelalderen.
http://www.stenlarris.dk/HALU/HPSILO.HTM

+ Jeg har altid synes at de Rusiske kirkekubler, som de kalder løgkubler ligner spids nøgenhat.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2016 11:02 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2009 23:51
Indlæg: 274
Geografisk sted: Kbh.
Alf'n skrev:
Hej Big Jake.

Super fedt indlæg - det var enormt spændende at høre, og jeg kan utroligt godt lide din fortællestil.

Kan jeg efterspørge din analyse af H.C. Andersens - Fyrtøjet?
Jeg tænker at der deri er en masse at tage fat på.


Tak for rosen, har ikke prøvet sådan noget her før, så jeg er glad for, at det er blevet så godt modtaget. Mht. fyrtøjet synes jeg, at den historie falder i samme kategori som Alice i Eventyrland, dvs. at nok indeholder den en masse saftig stofsymbolik, men dens forfatter havde ingen kendskab til hallucinogener, så vidt jeg ved (correct me if I'm wrong), og ville nok være løbet skrigende bort fra dem, havde han fået dem tilbudt. En freudiansk analyse af eventyret ville nok være mere relevant, bare ikke i denne sammenhæng, selvfølgelig, og der er nok skrevet adskillige af dem allerede.

_________________
"Turn on, tune in, listen carefully." - Simon G. Powell


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2016 11:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2009 23:51
Indlæg: 274
Geografisk sted: Kbh.
Psykofreak skrev:
Så er der også kalkmalerier i de danske kirker fra middelalderen.
http://www.stenlarris.dk/HALU/HPSILO.HTM

+ Jeg har altid synes at de Rusiske kirkekubler, som de kalder løgkubler ligner spids nøgenhat.


Fuck, havde helt glemt de der kalkmalerier! Det er jo ret vildt, men er der nogen som helst slags fagfolk, der har ofret det den mindste opmærksomhed? En hurtig googlesøgning tyder ikke på det. (Fandt dog denne artikel, hvor en præst i det mindste forholder sig åbent overfor idéen: http://www.mx.dk/nyheder/kobenhavn/story/26672683).

Journalisten Graham Hancock har skrevet en del bøger, hvor han efterforsker alternative udlægninger af bl.a. historiske, kulturelle og arkæologiske fænomener. Og der løber han tit panden imod muren, når han udfordrer en etableret sandhed, selvom den ved nærmere eftersyn ikke længere er nær så selvindlysende som først antaget.

Men også når han bringer et nyt fænomen på banen, som fx. vores kalkmalerier, bliver han, og andre fritænkere, tit ignoreret, eller det bliver slået hen med, at det er noget, hans fantasi bilder ham ind, når det i virkeligheden handler om at bevare status quo (og egen status!) og måske at undgå at forholde sig til et kulturelt tabu, hvad enten det handler om seksualitet, bevidsthedsudvidelse eller det såkaldt overnaturlige.

At de russiske kirkekupler ligner spids nøgenhat er skarpt set - måske for skarpt! :lol: Men det fortjener da klart at blive tjekket nærmere ud ...

_________________
"Turn on, tune in, listen carefully." - Simon G. Powell


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team