Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 10:44


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 dec 2015 21:15 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 01 dec 2015 14:49
Indlæg: 27
Jeg har flere gange set filmen Flatland som er baseret på en science fiction-novelle skrevet af Edwin Abbott Abbott i 1884.

https://www.youtube.com/watch?v=eyuNrm4 ... eavyweight

Den foregår i den "anden" dimension (deraf flat) og forklarer hvordan de forskellige dimensioner fungerer på en humorøs og satirisk måde.
Den har endda et helt alternativt syn på kvindernes rolle og opførsel som jeg finder hysterisk morsomt!
Jeg håber filosofi/new age type/psychedelisk tænkende mennesker har et lille stykke af dagen til at kaste sig over denne klassiker!
Skriv endelig hvis i har set den eller har spørgsmål til meningen undervejs. God fornøjelse :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2015 01:06 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2007 14:57
Indlæg: 128
Geografisk sted: Her og der
Doctorjohn skrev:
Den foregår i den "anden" dimension [...]

Så den foregår i en dimension? Hvordan nummererer man dimensionerne? :P :offtopic:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2015 01:18 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 mar 2013 19:34
Indlæg: 390
Lokalirriterende skrev:
Doctorjohn skrev:
Den foregår i den "anden" dimension [...]

Så den foregår i en dimension? Hvordan nummererer man dimensionerne? :P :offtopic:

Niels Bohr, Einstein, Newton og en håndfuld andre teorifysikere fandt i samarbejde i 1799 en løsning til netop det problem. Det er lidt kompliceret, men kort fortalt handler det om at bruge tusch og post-it.
Hilsen Skyggen

_________________
Lov og ret er et net
med så sære masker i,
at de små hænger på
og de svære slipper fri.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2015 08:27 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
Skyggen skrev:
Lokalirriterende skrev:
Doctorjohn skrev:
Den foregår i den "anden" dimension [...]

Så den foregår i en dimension? Hvordan nummererer man dimensionerne? :P :offtopic:

Niels Bohr, Einstein, Newton og en håndfuld andre teorifysikere fandt i samarbejde i 1799 en løsning til netop det problem. Det er lidt kompliceret, men kort fortalt handler det om at bruge tusch og post-it.
Hilsen Skyggen


Ahh, der må da være noget galt med det årstal, hva? :P

Her en god lang "dokumentar" om de ti dimensioner og forklaringen på deres respektive nummereringer --> https://www.youtube.com/watch?v=gg85IH3vghA


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2015 09:37 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Wtf! Der er en FILM! Jeg har kun læst bogen... mofo...

Men ja, fed nok bog. Som jeg husker det, så er en af hovedpointerne vel at beboerne i flatland benægter det de ikke selv kan se, og når firkant (bob) så prøver at fortælle dem det han har set, bliver han fordømt som kætter (mener jeg at huske, det er over 10 år siden jeg har læst bogen). Det kan vist kaldes en allegori på det videnskabsfolk oplevede når de blev brændt på bålet for at sige at jorden var rund og ikke i centrum og alle mulige sådanne gale ting. Man kan nok også tolke den som at bare fordi en eller anden ikke har oplevet "mystiske" dimensioner (ikke de fysiske 3, 4, 10, 11 eller hvor mange de nu er oppe på, i det fysiske rum, men transcendente), så betyder det ikke de skal forkastes...

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2015 09:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2007 14:57
Indlæg: 128
Geografisk sted: Her og der
noname skrev:
Skyggen skrev:
Lokalirriterende skrev:
Doctorjohn skrev:
Den foregår i den "anden" dimension [...]

Så den foregår i en dimension? Hvordan nummererer man dimensionerne? :P :offtopic:

Niels Bohr, Einstein, Newton og en håndfuld andre teorifysikere fandt i samarbejde i 1799 en løsning til netop det problem. Det er lidt kompliceret, men kort fortalt handler det om at bruge tusch og post-it.
Hilsen Skyggen


Ahh, der må da være noget galt med det årstal, hva? :P

Her en god lang "dokumentar" om de ti dimensioner og forklaringen på deres respektive nummereringer --> https://www.youtube.com/watch?v=gg85IH3vghA

Imagining 10 Dimensions snakker om antallet af dimensioner, ikke nummeret på dem som sådan. Nummereringen er jo bare den arbitrære rækkefølge han vælger at definere dem i. Og uanset om vi taler om den første eller den 785332. dimension så laver det ikke om på et én dimension (uanset hvilket nummer du vælger at give den) er 1 dimensionel.:P Det er ikke svært at forestille sig den 10. dimension hvis man ikke skal forestille sig 9 andre samtidig, for så er den præcis magen til den han kalder den første.

Altså: Flatland foregår i 2 dimensioner. Dem kunne vi f.eks. kalde den første og den anden dimension. :peace:

Edit: Nu så jeg lige lidt af Imagining. Han siger det også: https://www.youtube.com/watch?v=gg85IH3 ... e&t=40m27s


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2015 14:54 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
noname skrev:
Skyggen skrev:
Lokalirriterende skrev:
Doctorjohn skrev:
Den foregår i den "anden" dimension [...]

Så den foregår i en dimension? Hvordan nummererer man dimensionerne? :P :offtopic:

Niels Bohr, Einstein, Newton og en håndfuld andre teorifysikere fandt i samarbejde i 1799 en løsning til netop det problem. Det er lidt kompliceret, men kort fortalt handler det om at bruge tusch og post-it.
Hilsen Skyggen


Ahh, der må da være noget galt med det årstal, hva? :P

Her en god lang "dokumentar" om de ti dimensioner og forklaringen på deres respektive nummereringer --> https://www.youtube.com/watch?v=gg85IH3vghA



Det er vist ikke bare årstallet den er gal med... Einstein og Bohr... sammen med Newton!?... Hmm.. der er vist tale om et kollaps af Space-Time Continuumet med 1799 som center... Historien blev ophævet og paradoxal og derfor kan vi ikke læse noget om det i historiebøgerne... For kaotisk, for mærkeligt, fornøjeligt.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2015 18:35 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 01 dec 2015 14:49
Indlæg: 27
Odden skrev:
Wtf! Der er en FILM! Jeg har kun læst bogen... mofo...

Men ja, fed nok bog. Som jeg husker det, så er en af hovedpointerne vel at beboerne i flatland benægter det de ikke selv kan se, og når firkant (bob) så prøver at fortælle dem det han har set, bliver han fordømt som kætter (mener jeg at huske, det er over 10 år siden jeg har læst bogen). Det kan vist kaldes en allegori på det videnskabsfolk oplevede når de blev brændt på bålet for at sige at jorden var rund og ikke i centrum og alle mulige sådanne gale ting. Man kan nok også tolke den som at bare fordi en eller anden ikke har oplevet "mystiske" dimensioner (ikke de fysiske 3, 4, 10, 11 eller hvor mange de nu er oppe på, i det fysiske rum, men transcendente), så betyder det ikke de skal forkastes...



Det er også en af de hovedpointer jeg får ud af den. Jeg syntes også det er fedt hvordan han lærer din søn om hvordan man kan se forskellen på de forskellige typer der er. Jo flere sider (cirkel) jo færre skygger og mere perfekte fremstår de. Også når A-square/bob kommer til den nye dimension så fremlægger han ideen om at denne dimension også har en anden dimension over sig. Dette vil videnskabsfolket heller ikke tro på, selvom de lige har set et to-dimensionelt væsen. Så ja videnskabelig arrogance er bestemt et tema heri.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team