Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:01


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 nov 2015 19:02 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 okt 2015 22:00
Indlæg: 75
Geografisk sted: Verdens navle
Hey Psy,

Jeg er en fyr som her de sidste par år har gået med en masse forskellige tanker. Jeg kommer nogle fange ind i perioder hvor jeg bare ligger der hjemme i min seng og udeb at kunne finde nogen grund til at leve. Min hjerne blever fyldt med tanker som f.x. "Der er over 7 milliarder mennesker på jorden. Hvordan gør det en forskel om jeg er i live eller ej?", "Alt vi oplever i livet er bare en række kemiske forbindelser der sker i vores hjerne. Alle vores følelser og tanker er bare automatiske mekanismer vores hjerne har udviklet for bedre at kunne overleve." Altså ting i den dur, som får livet til at virke fuldkommen ligegyldigt. Jeg har daglige selvmordstanker og en lyst til at fucke mit liv op. Det kan være perioder fra 20 min til flere uger jeg har det, og lige pludselig bliver jeg i rigtigt godt humør og føler mig bare forelsket i verden. Mit humør kan skifte på minuttet bare pga. den mindste ændring og jeg kan miste al den motivation jeg havde for at tage ud og erobre verden på et minut.

For en måneds tid siden da jeg sad og læste lidt om filosofi faldt jeg over "nihilisme". Jeg havde hørt om det før og søgte lidt videre om det. Ud fra det jeg læste passede det perfekt på mine tanker og idéer. Det har faktisk sjovt nok haft den effekt at jeg nyder livet meget mere, og de "dårlige" perioder bliver kortere og færre. Jeg føler at jeg ligesom er fri, og at det er en god ting, at der ikke er nogen mening med livet. Det jeg tænker nu er "når nu vi alligevel lever og der ikke er nogen mening med livet, så kan jeg da ligeså godt få det bedste ud af det." Nu vil jeg ikke fucke mit liv op fordi så mister jeg chancerne for nogle af de ting jeg gerne vil i livet. Men til gengæld er det en enorm frihed at jeg kan tænke at det ikke gør noget HVIS jeg kommer til at fucke mit liv op. Det har fjernet en masse press fra mig og jeg føler jeg lever livet nu.

Men... I følge nihilsmen så er folk fuldkommen ligeglad med de fattige børn i Afrika, flygtninge fra Syrien, eller om verden går under. Det er jeg ikke. Ikke på grund af mig selv, men at jeg synes det er synd for alle de ikke-nihilister som dør af sult, eller flygter for deres liv. Det er jo ikke alle som kan have den dejlige fornnemmelse af at vide at alt er ligegyldigt. Jeg synes på ingen måde at folk skal tænke sådan hvis det ikke er den holdning de har, men selvom det ikke er den "rigtige" form for nihilistiske tankegang kan jeg ikke lade være med at have ondt af dem. Bare fordi at vi er en gruppe mennesker som er ligeglade med livet betyder det jo ikke at vi skal ødelægge livet for alle dem som ikke er. Det er i hvert fald min holdning.

Havde slet ikke tænkt mig, at skrive så meget, men hvis der er nogen som har gidet læse det vil jeg meget gerne høre jeres holdninger om emnet.

Mvh Psykemyggen

_________________
Hvad er ingenting? Hvis der ingenting er så er der jo stadig noget. Nemlig ingenting.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2015 20:28 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
"Det har faktisk sjovt nok haft den effekt at jeg nyder livet meget mere, og de "dårlige" perioder bliver kortere og færre. Jeg føler at jeg ligesom er fri, og at det er en god ting, at der ikke er nogen mening med livet. Det jeg tænker nu er "når nu vi alligevel lever og der ikke er nogen mening med livet, så kan jeg da ligeså godt få det bedste ud af det." Nu vil jeg ikke fucke mit liv op fordi så mister jeg chancerne for nogle af de ting jeg gerne vil i livet. Men til gengæld er det en enorm frihed at jeg kan tænke at det ikke gør noget HVIS jeg kommer til at fucke mit liv op. Det har fjernet en masse press fra mig og jeg føler jeg lever livet nu"

Så længe det virker for dig så pyt med at du ifølge definition også skulle være ligeglad med andre.
Hvilket i min verden også er at tage den for vidt, da empati for mig er en vigtig egenskab.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2015 21:07 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Det er sjældent en god ting, at kunne identificere sig for meget med nogen ideologi, filosofi, religion eller anden større idé, hvis man gerne vil efterlade plads til selvstændig tanke. Hvilket jeg synes er en god ting at have, fremfor kollektive og ofte simple anskuelser.
Jeg tror derfor, at det er en god ting, at du kun delvist kan identificere dig med nihilismen, da du derfor samtidig efterlader plads til andre tanker.

Der er faktisk en tråd her på boardet, som er omtrent ligeså meningsløs som livet, men den tager udgangspunkt i netop de tanker du beskriver. Hvis ikke du har set den, findes den her: viewtopic.php?f=12&t=41792


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 nov 2015 15:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 aug 2010 23:22
Indlæg: 81
Psykemyggen skrev:
Men... I følge nihilsmen så er folk fuldkommen ligeglad med de fattige børn i Afrika, flygtninge fra Syrien, eller om verden går under.


Ved ikke hvor mange nihilister der tænker sådan, men jeg tror de fleste har det ligesom dig. Jeg synes ikke der er nogen "rigtig" eller "forkert" nihilisme, det er vel bare en bunke idéer om at der ikke nogen ultimativ mening med vores eksistens? Det kan man jo, ligesom du har gjort, godt forene med at ønske andre mennesker godt :)

Jeg kan godt nogle gange misunde kristne og andre ikke-nihihilister, for jeg tror det ville være lettere at kæmpe sig igennem hårde tider hvis man tror på at der er en mening med det.

Kommer altid til at tænke på den her når nogen bringer emnet op :)

_________________
To, tre, fir', trod' det var en flue!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team