Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 apr 2024 05:20


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 apr 2014 15:01 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Lad os bare for sjov forstille drømmeverdenen er lige som den vi vågner op til hver morgen, at drømme på en måde har en verden for sig selv. Den skifter sig ikke hver nat - hvilket vil sige at drømmeverden er den verden du vågner op til hver nat.

Hvorfor er drømme så forskellige fra nat til nat? Men er hver dag egentlig ikke også det i den virkelighed man vågner op til hver morgen? Det er stadig den samme virkelighed hverdag, bare anderledes, måske på et utroligt lille plan fordi man har rutiner og skemaer man følger i morgnens virkelighed.

Jeg kom i tanke om ‘den lucide drøm’ - at være bevidst i drømmen, at kunne bestemme udfaldet af sine egne handlinger i drømmen. Lad det være, at flyve i supermand tilstand, møde dig selv eller tage til månen på et split-sekund eller lige hvad fantasien har lyst til. Alt dette er umuligt i vores delte virkelighed. Men det beviser stadig ikke umuligheden af at drømmeverdenen ikke kan være en statisk virkelighed som man vågner op til hver nat. Men en mulighed for hvorfor ‘den lucide drøm’ eksistere, som jeg ser det, er, at drømmeverden ikke bygges op af fysiske materialer. Der findes ikke de fysiske regler og begrænsninger i drømmeverdenen som vi kender fra virkeligheden - fordi den er bygget af fantasien. Vores normale virkelighed har fysiske “do’s and don’ts”, det har drømmen ikke. Og hvad drømmeverdenen er bygget af, ud over fantasien kan vel siges, at være bevidstheden, der i sit væsen ikke er et fysisk objekt. Det manifesterer sig i fysiske objekter, men er ikke i sin reneste form materiel (spekulation..). Derfor kan højhuse være ligeså høje som man vil have dem til at være i drømmen, mens i vores normale virkelighed begrænser de fysiske love (f.eks. Tyngdeloven) hvor højt et højhus kan være.

Denne forskellighed fra den normale virkelighed i forhold til drømmeverdenen fik mig til at tænke på alle de mennesker man møder hverdag, både i den daglige virkelighed og i drømmen. Ideen fik nu et nyt aspekt - vi er alle os mennesker del af den virkelige verden og drømmeverden. Vi er på en eller anden måde linket sammen i disse to verdner vi vågner op til, enten om morgen eller natten. På et symbolsk niveau kan man måske se disse to verdner som skygger af hinandens eksistens. På baggrund af at drømmeverden 'forsvinder' når man befinder sig i den normale virkelighed, og omvendt 'forsvinder' den normale verden når man drømmer.

Jeg begyndte nu, at stille spørgsmål til den virkelige verdens begrænsninger. Jeg begyndte at kigge på hvorfor ‘den lucide drøm‘ er mulig i drømmeverden og ikke i vores normale verden. Ét svar kunne være, at man ikke er bevidst i drømme, men det er personen der her og nu læser hvad jeg skriver netop nu. Men det vil jeg mene ikke er helt rigtigt. Faktisk er der mange tidspunkter i den normale verden hvor vores bevidsthed slås fra. For eksempel når man kører bil. Jeg vil påstå, at man ikke er 100% tilstedeværende rent bevidsthedsmæssigt. Man er om selve speederen, bremsen, bilen, vejen, men selve ens bevidsthed er flakkende. Andre tidspunkter er for eksempel hvis man dyrker idræt eller laver et eller andet man bliver nødt til at lægge stor fokus i, så begynder ens bevidsthed at flakke ind og ud. Når vores tænkende og analyserende bevidsthed er uden nødvendighed i en given situation slås den fra, og vi er bevidste, men næsten bevidste som i en drøm.
Det kan godt være man ikke bevidst har styret over hvad der sker til én og hvorfor, men man er stadig tilstedeværende. Man er ofte i, hvad mange måske ville kalde et lavt stadie af bevidsthed i drømme, men man er dér, og det der sker til en føles virkeligt.
Så hvorfor er ‘den lucide drøm‘ ikke mulig i vores normale virkelighed. Det er den på en måde også, og som jeg ser det kalder man det bare noget andet.

Jeg vil mene, at en psykedelisk oplevelse, er hvad der svarer til ‘den lucide drøm.’ Jeg har hørt en del rapporter om forskellige personers psykedeliske oplevelser, og noget der ligger dem fælles er følelsen af at være i nuet. Opløsningen af den kontinuerlige tid. Det samme tilskriver jeg ‘den lucide drøm’ - at være i nuet. Andre psykedeliske stoffer som har stærke hallucinationer skifter ofte deres sceneri ligesom en drøm. For eksempel, kører man måske langs en uendelig lang landevej, og pludselig skifter det til en jungle vej, og skifter igen til at man står ved foden af et bjerg.
Hvad jeg tror psykedeliske stoffer er, er grænsen mellem drømmeverdenen og den normale verden. De er styrken eller kræften til at gennembryde den fysiske lov i den normale virkelighed, og inducere drømmen i virkeligheden. Mens andre psykedeliske stoffer med kraftige hallucinationer er hele overgangen eller tilførelsen til drømmeverden. De psykedeliske stoffer er på en måde som mennesket selv. Mennesket er bygget af fysiske materialer, levende materialer. Det samme er svampe, meskalin og DMT. Disse naturlige stoffer (eller byggesten) findes overalt i verden, og har været på jorden måske længere end mennesket. Vi er landet med en fod på hver side af drømmeverdenen og den virkelige verden, og sammen med svampe og meskalin findes vi i levende materialer. Begge to består af en født dualitet, en objektiv og subjektiv.
Men der findes en dimension, en dimension bygget af fantasien, en virtuel virkelighed, der ikke har brug for de materielle nødvendige byggesten. Men brug for bevidstehedens værktøj, måske den vigtigste, Fantasien, hvor alt kan lade sig gøre, og hvor ‘den lucide drøm’ er virkelighed.

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Senest rettet af Se I Delin 16 jul 2014 23:07, rettet i alt 4 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 apr 2014 22:43 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2010 13:44
Indlæg: 848
Geografisk sted: The White House
har hørt 2 drømme teorier, og da videnskaben ikke kan give et entydigt svar må man jo tro hvad man "vil".

den ene er at drømme er en form for lagring af hukommelse mellem bevidst- og underbevidstheden og drømmene er bevægelsen mellem de to bevidstheder.

den anden er at drømme skal forberede os på ting vi vil støde ind i, og få os til at gøre det samme som vi gjorde i drømmen, da vi ikke altid har tid til at tænke over tingene i situationen. hvilket rent evolutionelt set er en meget vigtig evne at have.

må indrømme jeg ikke har læst hele dit indlæg, men det er spændende!

_________________
Weed doesn't make you lazy, it just makes you realize things aren't worth doing.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 apr 2014 13:42 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Mange tak!

Jeg har selv stået inde for den første teori du beskriver i lang tid, men den giver ikke længere mening for mig. Det giver mere mening for mig, at se den bevidste verden "den normale virkelighed" i forhold til den underbevidste verden "drømmeverden" som to forskellige verdener, der begge er manifesteret i os, altså mennesket. Samt hvilke muligheder der findes for at overføre selvet til den anden virkelighed - "drømmeverden" - via psykedeliske stoffer.

For mit eget vedkommende synes jeg, det stiller større og vigtigere spørgsmål til hvad drømme kan være, hvis man begynder at se dem som en statisk virkelighed vi alle vågner op til hver nat.

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 apr 2014 17:51 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Hvad jeg har gået og spekuleret over den seneste tid, er hvordan man i drømme kan opleve noget der minder om ens fortid, og opleve noget der kan føles som en mulig fremtid. Efter længere filosoferen er jeg kommet frem til, at tiden fungerer og opererer forskelligt i vores "normale" virkelighed og i drømmeverden. Min ide er, at tiden opleves som en lineær størrelse, altså kontinuerligt gående fra a mod b, i vores "normale" virkelighed. Men det er ikke sådan tiden opleves i drømme, når jeg tænker på hvordan tiden føles i drømme virker det kun til at være nuet der tæller. Hvad dette så betyder kan jeg kun spekulere over, men for mig betyder det at drømmeverden bryder med illusionen af den kontinuerlige tid. Vores "normale" virkelighed hvor tiden udvikler sig lineært, kan man symbolisere med udviklingen af en film, altså fra a til b.

Hvis vi symbolisere drømmeverden som vores "normale" virkelighed, altså som en film, med starten a og slutningen b, er der i stedet for en kontinuerlig tid, ingen tid. Hvilket for mig betyder, at i drømme ender man hver nat i forskellige scener eller frames. Altså at man "hopper" i tiden. Nuet er den vigtigste tidsstørrelse vi mennesker har, og den er specielt vigtig for drømme.

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Senest rettet af Se I Delin 22 apr 2014 14:25, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2014 14:35 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Tak for din respons!

Jeg har også selv gået og tænkt på fænomenet om hvordan jeg kan influere mine drømme hvis jeg intenst går og spekulerer et problem i hverdagen. Men hvad jeg er kommet frem til virker bizart, men også meget logisk hvis jeg selv skal sige det. Jeg skrev i mit første indlæg, at os mennesker er landet med en fod i drømmeverden og i den "normale" virkelighed. Dette må være sandt da vi lever i drømme og i denne virkelighed. Men hvad dette også kan betyde, er, at hvis man om natten vågner til en drøm, ser man på den "normale" virkelighed i gennem "drømmende" øjne, og omvendt ser man på drømme med "normale" øjne. Sagt anderledes forvrænger disse to verdner hinanden via mennesket.

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2014 14:52 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Forleden uge havde jeg en drøm hvor, at jeg stod og kiggede op på nattehimlen og pludselig begynder alle stjernerne at suges ind i et sort hul. Gennem dette sorte hul begynder der, at flyde en underlig fast væske ud og rammer ned på verden jeg ser fra. Væsken er sort som universet, og det lægger sig over alt, oversvømmer mig, og jeg vågner op.

Jeg elsker symbolik. For mig har drømme altid haft en stærk underlæggende symbolik ved sig. Og i denne drøm jeg her beskriver, kan jeg ikke undgå at føle dette sorte hul hvorfra der flyder væske ud, er denne anden ukendte dimension "drømmeverden" som jeg har skrevet om i dette indlæg. Dens væske eller "væsen" tildækker den verden jeg står på, hvilket kunne tolkes som den "normale" verden, der influeres af det ubevidste. Og på samme måde sker der lidt det samme med noget der engang kan være sket i en drøm. Jeg var for ikke lang tid siden i Sydamerika, hvor jeg på et tidspunkt stod et sted jeg var sikker på jeg havde været ved for - i en drøm. I dette tilfælde kunne man måske sige, at jeg filtrerer en drøm gennem den "normale" virkelighed?

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2014 18:13 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 feb 2010 23:28
Indlæg: 797
Geografisk sted: øen
jeg har svært med at se logikken i din teori, har nok lidt svært ved overhovedet at forstå den :D


det er sjældent jeg husker mine drømme, der kan gå 2-3 uger hvor jeg ikke "oplever" noget, det er mest af alt hvis jeg vågner midt i dem at jeg lige kan huske lidt

og jeg vil næsten påstå at 100 % af mine drømme er styret af hvad der sker i mine vågne timer, for eksempel var jeg på diamant jagt i nat fordi jeg lige havde set blue streak, og min sidste drøm var om en gammel ven jeg ikke har set i flere år, og jeg kan regne ud at drømmen blev udløst af at jeg faldt over hans profil og tænkte på ham dagen før, og sådan er det altid med mine drømme, de er styret af de inputs jeg får i den virkelige virkelighed


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 maj 2014 19:03 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Jeg tror vi som samfund har på en eller anden måde i lang tid været bange for hvad drømme er, fordi vi ikke har kontrol over hvad der sker til os. Det er ligesom om man har undertrykt kunsten i at kunne drømme, og man derfor har mistet forbindelsen til hvad drømme kan bruges til.

Tænk på hvis du øvede dig i at drømme hvor meget mere du ikke ville kunne huske. For eksempel drømmer jeg selv meget kraftigt og længe, stort set hverdag.

Men jeg vil give dig ret i, at der overføres utrolig meget til vores drømme fra dét der sker i vores "vågne" timer. Men for mig betyder det ikke, at drømme ikke kan have sin egen verden, men at vi som mennesker står med en fod på hver side af disse to dimensioner - og kan påvirke de to med vores egen styrke.

Hvad der er en sjov tanke til dit respons, er, at hvis du husker de ting fra de "vågne" timer i drømme måske er fordi, at de er de nemmeste ting at bringe med sig tilbage fra drømme, nemlig fordi de er sket til dig før.
Tænk hvis du kunne huske ALT hvad der var sket i drømmen, så ville dit møde med en gammel ven måske være en mindre del af en større sammenhæng?

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2014 08:58 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 mar 2014 18:11
Indlæg: 12
Jeg har nogle vilde drømme for tiden, og jeg spekulere rigtig meget over drømme og vores "virkelige" verden fro tiden. Holder øje med mange ting.
Har i ikke prøvet at sidde og tale men en omkring nogle ting, farver, eller steder. Og når i så skilles er det det i ser? Det har jeg i hvert fald. Eller haft det som om i køre i ring? Det er de samme biler som i ser osv., som om der er et mønster ?

Forleden drømte jeg om en som var blevet fanget og skulle være slave hos to ved navn (dækket) "ib" og "bent", og slaven så muligheden for at stikke af med sin hund, fordi de ville slå den ihjel.. Efter slaven har gjort det gemmer den sig et sted fordi nu er de også efter den. Og så udvikler det sig lidt til freddy crooker, overdrevet men meget fedt egetlig ..
Dagen efter da jeg sætter mig i toget er overskriften i avisen "bliv SLAVE af din næsespray" .. Så går der lidt tid og jeg går forbi en slagter, hvor der står noget i stil af MADHUSET v/ "Ib" og "Bent" .. så begynder tankerne lidt at køre og jeg leder efter det næste som skal være noget med en hund.. Da jeg så ser en dame komme løbene med en hund, og slipper den fri ved et grønt område .. Hmmm syntes det var meeget underligt ! .. Så kommer jeg hjem og en veninde ringer og fortæller mig der er blevet lavet sindsyg mange freddy crooker film, og hun har sendt sin mor ned efter at købe dem ..
Forstår ikke rigtig det kan lade sig gøre at "forudse" fremtiden? Og hvad fanden kan alt det her betyde?

"Create you're own dream, ore some one will hire you to create theres?,,


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2014 21:36 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 feb 2010 23:28
Indlæg: 797
Geografisk sted: øen
Se I Delin skrev:
Jeg tror vi som samfund har på en eller anden måde i lang tid været bange for hvad drømme er, fordi vi ikke har kontrol over hvad der sker til os. Det er ligesom om man har undertrykt kunsten i at kunne drømme, og man derfor har mistet forbindelsen til hvad drømme kan bruges til.


hvem siger folk er bange? måske tager de den lidt mere logiske forklaring, at det er underbevidsthedens måde at reflektere over ting

Citat:
Tænk på hvis du øvede dig i at drømme hvor meget mere du ikke ville kunne huske. For eksempel drømmer jeg selv meget kraftigt og længe, stort set hverdag.


øver mig i at drømme ? :D det har jeg ikke tid til, jeg sover i snit 5 timer i døgnet, jeg når dårlig nok ind i REM perioden

Citat:
Men jeg vil give dig ret i, at der overføres utrolig meget til vores drømme fra dét der sker i vores "vågne" timer. Men for mig betyder det ikke, at drømme ikke kan have sin egen verden, men at vi som mennesker står med en fod på hver side af disse to dimensioner - og kan påvirke de to med vores egen styrke.


hva er det helt konkret du mener? når du begynder at drømme så overføres data fra din hjerne til et eller andet multivers eller hvordan?

Citat:
Hvad der er en sjov tanke til dit respons, er, at hvis du husker de ting fra de "vågne" timer i drømme måske er fordi, at de er de nemmeste ting at bringe med sig tilbage fra drømme, nemlig fordi de er sket til dig før.
Tænk hvis du kunne huske ALT hvad der var sket i drømmen, så ville dit møde med en gammel ven måske være en mindre del af en større sammenhæng?



det gir jeg ikke meget for, jeg har haft perioder med mindre stress, mindre hash og mere søvn, og der drømte jeg meget, og det var præcis det samme

for nogle år siden da jeg selv prøvede at gøre mig klog på hvad drømme var for noget, fandt jeg frem til teorien at det er hjernens måde at reflektere over ting, og lagde derefter selv mærke til at jeg ofte kunne finde årsagen til mine drømme, hvis jeg for eks. drømte om en veninde, min far eller noget andet så kunne jeg grave tilbage i mit forløb dagen før og finde det tidspunkt hvor jeg så et billed eller snakkede om personen eller lign som har udløst drømmen

måske en jeg ikke har set eller tænkt på i 2 år, samme dag jeg hører hans navn eller ser hans billed har jeg en drøm om personen eller eks. en lastbil med et specielt motiv på siden, dagen efter finder man ud af at den har holdt lige over for ens arbejdsplads og man har gået og kigget på den hele dagen uden at registrere det.

efter jeg blev opmærksom på det har jeg oplevet det så mange gange med så mange forskellige personer og ting at det ikke kan være en tilfældighed

derfor finder jeg den teori fuldstændig logisk

du skulle selv prøve det, du vil blive overrasket over hvor tit man kan finde årsagen

hvad er det du vil have ud af at det er "en super speciel verden for sig selv"?

har nok ik fået læst alt det du har skrevet, men syntes mange af dine teorier virker naive og ulogiske

Citat:
så begynder tankerne lidt at køre og jeg leder efter det næste som skal være noget med en hund.. Da jeg så ser en dame komme løbene med en hund, og slipper den fri ved et grønt område


lol, du skulle da blive clairvoyant, mad spå skills :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 maj 2014 00:06 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 mar 2014 18:11
Indlæg: 12
Hahah har ikke lyst til at være clairvoyant ! ..
Forstår bare ikke hvorfor alt sammen sker dagen efter? Syntes det er lidt noier' !!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2014 14:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Lad mig prøve på en anden måde: min idé har to “verdner” - drømmeverden og den “normale” verden. Drømmeverden er bygget af immateriel fantasi, mens den “normale” verden er opbygget af filosofisk materialisme.

Disse to verdner er begge forvrængninger af den samme virkelighed. Hvilket (for mig) betyder, at der findes en “rå” verden, og denne “rå” verden, er altså grænsen mellem drømmen og det “normale.”

F.eks. hvis man har hørt et navn på en gammel ven, og han optræder i ens drøm samme nat, ville det for mig betyde, at man opnår en del af denne “rå” verden netop fordi at vennen optræder i det “normale” og i drømmen --> grænsen mellem de to verdner.

På samme måde kan det ske hvis noget optræder i en drøm og dét så sker i den “normale” verden. Forleden havde jeg en drøm om at jeg mødte min søster, der kom gående sammen med hendes klasse. I drømmen gik hun bagerst i gruppen sammen med to piger. Selve sceneriet i drømmen var et lyskryds med en fodgængerfelt. Nogle dage efter sker netop dette. Jeg kommer gående forbi hendes klasse og ser min søster gående sammen med to piger bagerst. Og det sker i et lyskryds. (Jeg har på ingen andre tidspunkter mødt min søster sammen med hendes klasse, så det var en lidt underlig oplevelse :D)

Helt kort, opnås den "rå" verden når drømmen og det "normale" overlapper hinanden, der hvor grænsen opstår.

Håber det giver lidt mere mening, ellers må jeg prøve igen :D men jeg sætter stor pris på al den konstruktive kritik!

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jun 2014 02:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 mar 2014 18:11
Indlæg: 12
Hvad mener du med at når de overlapper hinanden, og hvad skal det "betyde" når det sker?
Og hvordan følte du det da du stod i situationen?
Jeg syntes selv det var en smugle ubehageligt vil jeg sige, men har haft flere drømme efterfølgende, hvor jeg har kunne knytte det lidt for godt til den vågne verden.
Føler også tit deja vu .. Det er lidt sjovt for har fanget en kollega at prøve at bilde mig noget ind, hvor jeg sagde det var pis fordi jeg vidste hvad det rigtige var, fordi jeg fik deja vu, og han blev helt mundlam og måtte give mig ret :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jun 2014 15:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Det var rigtig underligt, at stå i den situation. Men egentlig også utrolig interessant! For det gav mig på en eller anden måde følelsen af at kunne 'se' fremtiden. Og det var ikke så meget en følelse af deja-vu som man måske kunne forstille sig, men nærmere en 'sus' i kroppen fordi netop det man havde drømt skete.

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jun 2014 15:54 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Hvad det betyder, at disse to verdner overlapper hinanden spekulerer jeg stadig meget over. Men hvis du kender lidt til Platon beskriver han 'Ideernes verden' som det sande, det gode og det skønne. Hvor den materielle verden er en afspejling af ideerne. Den materielle verden, som jeg har skrevet om i dette indlæg, er for mig, den 'normale' virkelighed.

Men jeg tænker, at drømmeverden er 'det skønne' og den materielle verden er 'det sande'. Altså at drømmeverden er styret af fantasiens værktøj, der udnytter det skønne (æstetiske). Og den materielle stræber efter at opnå det sande, altså videnskabens princip via observation.

Det skal lige siges, at 'det gode' for Platon omhandler (politisk) retfærdighed. Men hvis jeg skal koble 'det gode' til min ide handler det ikke om retfærdighed. Nærmere om at det gode bliver sammenkoblingen af det sande og det skønne.

Så den ideelle verden eller hvor drømmeverdenen og den materielle verden overlapper hinanden er hvor man kan udnytte fantasien i det materielle. fx. forstiller jeg mig, at man kan bygge højhuse, der er så høje som fantasien ønsker, og at dette er videnskabeligt muligt i den overlappende virkelighed mellem det skønne og det sande, der så bliver til 'det gode'. Eller at det er videnskabligt muligt at "hoppe" i tiden, som det skete for mig i drømmen da jeg mødte min søster.

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2014 20:48 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 mar 2014 18:11
Indlæg: 12
Nej kender ikke det store til Planton. Kan godt høre jeg skal til at gå mere ind i den filosofiske verden.
Er det bare at gå en tur på bilboteket og gave hovedet ned i en ordentlig stak bøger? Har du nogle forslag, da alt det her har gjort mig nysgerrig ? :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2014 19:21 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Jeg er selv igang med at læse en bog, der hedder Eventyrenes tale af Carlos Castaneda, men det er nummer 4 i rækken. Udfra det jeg har læst endnu handler den om overlappet mellem den normale virkelighed og drømmen!
Ellers vil jeg foreslå at starte på dette link: http://mysticalkeys.com/library/LaDage/ ... hology.pdf - det er en virkelig fed bog! Omhandler mystik og psykologi og Carl Jungs arketyper :)

Jeg har heller ikke læst særlig meget platon, men jeg kender dog til nogle af hans 'vigtigere' ideer. Hold ham i mente hvis du får tid til det, for han er sku en spændende gut :P

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2014 09:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2013 13:42
Indlæg: 79
Geografisk sted: Hovedlandet
"Den lucide drøm" eller bare vågne drømme, betyder nødvendigvis ikke, at du kan styre alt i din drøm. Overhovedet ikke. Sidste år besluttede jeg mig for, at lære mig det efter, at have genset Waking Life på svampe. Jeg fik bestilt mig noget drømme urt, og fandt hurtigt ud af, jeg ville få brug for noget mere. Jeg spirrede da en plante frem fra lidt frø jeg fandt i posen. Med LAAAANG tids træning, og en masse drømmejournaler senere, begyndte jeg så småt, at få fod på det.
Mit største problem var i starten, at jeg ikke husker mine drømme. De har aldrig rigtigt trængt ind i min vågne bevidsthed. Så først skulle jeg lære bare, at huske hvad der skete i mine drømme. Siden lærte jeg langsomt drømmeopvågningsteknikker (ved at gå og te mig som en tosse på gader og stræder i flere måneder. Jeg ville prøve at stikke mine fingre igennem min håndflade, hver gang en usædvanlig ting skete - fx en sommerfugl som lander på hovedet af en statue eller noget lignende). Jeg lærte så at sige, at blive opmærksom på om jeg drømte eller var vågen. Så langt så godt.
Jeg husker tydeligt den første morgen jeg vågnede og tænkte: "Holy fuck. Jeg drømte, at jeg vidste, at jeg drømte - mind is blowned". Men at tage det derfra til det inseption niveau, som alle taler om, viste hurtigt nærmest, at være umuligt. Drømme er ikke bare lineære tidslinjer, så som vi oplever hverdagen. Drømme lægger sig i lag, og du vil hurtigt falde ned imellem lagene. Lidt ligesom Alice's omverden hele tiden forandrer sig, på hendes tur gennem underlandet, vil du hele tiden finde dig selv i en ny drøm. Og da dit korttidshukommelsescenter ikke ligefrem aktivt plotter alt ned, er det utroligt desorienterede, og man oplever det egentlig bare som en ny drøm. overgangen er væk. Det samme er din tilstand som vågen i drømmen.

Alt det her skriver jeg fordi, jeg ikke er stor fan af troen om den totale psykedeliske frihed, som vågen drømmer. Jeg er ikke i tvivl om, at du kan træne dig selv op, og blive super dygtig til, at flyve i drømme eller noget. Men jeg køber ikke den der skab-dit-eget-univers-historie. Jeg brugte godt et halvt år på, at lære at vågne i drømme, og siden et halvt til på, at øve mig i at bruge det. Men jeg har aldrig haft en lang sammenhængende drøm, hvor jeg havde fuld kontrol overvirkeligheden.

Din idé om, at dmt, meskalin og psilocybin er portal ind i drømmeverdenen mens du stadig er vågen, virker en egentlig meget logisk, men så igen. Når du oplever verden gennem den her slags substanser, så jovist skifter omverdenen karakter. Man kan se helt andre ting, høre helt andre ting osv. Men man skal lige huske på, at der oftest stadig er andre, som ser verden akkurat som de gjorde før, inden og efter du åd dit trip. Dog HAR verden ændret sig markant, for dig personligt. Husk på, at den måde vi opfatter verden på, bare er en kemisk process, som vores hjerne bruger til, at fortolke de data som kommer ind af sanseapparatet. Vi ser kun de farver vi kender, men ikke ultraviolet osv. Tænk desuden på farveblinde. De har jo vel bare noget andet kemi eller elektronik oppe i pæren. Oplever de ikke vores fulde farvelade virkelighed? Desuden findes der jo også coke, amf., nikotin, alkohol og en masse andre substanser, som går ind og farver din opfattelse af virkeligheden. Det føles bare aldrig særligt ekstra sandt det man ser, når man er coket op i en fatal brandert. Alt virker ++EXTRA EXTRA++ sandt når man har slugt 20 gram spids nøgenhat ude på marken

Når man mister bevidstheden, er det ikke fordi hjernen lukker ned. Nej snarere er det fordi, at hjernens centrer ikke længere kommunikerer med hinanden. De er ikke nødvendigvis i stykker af den grund. Jeg tror drømmer fordi, vores hjerne ikke får live streamet data-input, og vores underbeviste tanker derfor manifesteres som en virkelig fed oculus rift agtig film. Jeg køber simpelthen ikke, at vi "vågner" hver gang vi går i seng. Jeg vil langt hellere tilskrive vores fantastiske hjerne al æren.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2014 19:16 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 aug 2009 19:50
Indlæg: 19
Drømme har altid haft min dybe interesse og respekt. De er, for mig, en lige så virkelig del af virkeligheden, som den vågne del af virkeligheden. Eller hver sin side af samme reality.

I mine unge dage, da jeg var omkring 20 år gammel (i dag er jeg 45), havde jeg en meget mystisk og virkelig drøm, som jeg aldrig vil glemme.

Kort fortalt: Jeg befinder mig et sted hvor der står en pedestal. Ved siden af den til højre og et stykke bagved den, står en mand. På pedestalen ligger en stor opslået bog. Jeg står og betragter den højre side i bogen. Manden siger til mig "ja dette er din gode side, men prøv at se på den venstre som er din dårlige side". Jeg kigger over på den venstre side og ser et billede af noget som ligner en masse indre organer og indvolde. De er blandet sammen i en stor pærevælling og jeg fatter ikke hvad det betyder. Manden siger så til mig "kom herhen. der er noget jeg vil fortælle dig". Jeg går hen til ham og stiller mig lige foran ham. Han lægger begge sine hænder på mine skuldre og siger til mig "jeg vil vibrere dig ud". I det samme bliver mine ben løftet bagud og opad, og jeg føler at jeg svæver og vokser ud i min fysiske krop. Jeg vågner med et sæt og sætter mig op i sengen. Der er ingen overgang imellem min drømmende og vågne tilstand. Jeg er bare vågen på et splitsekund, og drømmen står lysende klar for mig.

Jeg har haft mange andre mystiske drømme i mit liv, og jeg er nået frem til den konklusion, at drømme er lige så virkelige, som alt andet. Dette - som vi kalder den virkelige verden - er kun 'en drøm blandt mange.

_________________
Og De som dansede blev anset for at være sindssyge, af dem som bare stod og så på...for De kunne ikke høre musikken.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jul 2014 13:19 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2014 23:16
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nuet
Jeg tror også at drømme er ligeså virkelige som virkeligheden vi konstant befinder os i. Men drømme føles kun virkelige i momentet når man drømmer. Når man tænker tilbage på hvad der skete, føles det enten fjernt eller utydeligt. Der findes dog drømme som altid vil følge én. Denne slags drømme er dog anderledes end normale drømme, nemlig af den årsag, at de har en visionær betydning for personens fremtid eller stiller mærkante psykologiske problemstillinger. Jeg har selv haft drømme der virkede meget mere realistiske på baggrund af, at drømmen fortalte mig noget ultra personligt. Det gør alle drømme selvfølgelig, men nogle gør mere end andre. Og jeg tror det er fordi drømme har forskellige 'lag' eller niveauer (som du også siger Turtleneck) ligesom bevidstheden har forskellige lag eller stadier (tom bevidsthed - meditation - analyserede bevidsthed - filosoferende bevidshed - fantasi)

Når man drømmer har underbevidstheden en stor rolle og stor lyst til at fortælle ego'et hvad der gøres godt og hvad der gøres skidt. Men de visionære drømme stammer ikke kun fra underbevidstheden. De stammer fra den højeste form for bevidsthed og 'drømmelag' fordi de er sammenkoblingen af det skønne det sande og det gode. Fantasi, Sandhed og Udvikling.

Jeg kan godt forstå din tvivl Turtleneck, om at man "vågner" hver nat til et drømme-univers, men at det er hjernen der står for produktet vi kalder drømme. Man hører mange kloge hoveder sige at 'life is but a dream' og det kunne det sagtens også være. Jeg tror at vores virkelige verden er én matrix ud af mange mulige men det er én vi deler og hjælper hinanden med at udvikle. Det samme tror jeg om drømme. Det er den samme matrix bare med andre regler, og hvis man har lyst kan man vel sige, at dette faktum kun gør den 'virkelige' matrix og drømme matrixen federe fordi man kan spille spillet på to forskellige måder med to helt forskellige regelsæt :D

_________________
The mushroom speaks, and our opinions rest upon what it tells eloquntly of it self in the cool night of the mind.
O.T. OSS & O.N. OERIC

Gonzorealism.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team