Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 11:11


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 10 jul 2013 07:59 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2013 06:01
Indlæg: 9
Satori, jeg har skrevet til dig.
Og alle andre er velkommen til at skrive


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2013 15:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 feb 2011 18:13
Indlæg: 68
Jeg har taget psykedelika, primært svampe, i gennem et par år. Jeg har dog umiddelbart ingen erfaring med meditation, men er meget interesseret i at lære nogle teknikker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2013 15:58 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg har taget psykedelika, primært svampe, i gennem et par år. Jeg har dog umiddelbart ingen erfaring med meditation, men er meget interesseret i at lære nogle teknikker.

Start med den her istedet: http://www.vipassanadhura.com/howto.htm
Som han skriver i tråden, vil han netop ikke dele den med alle og enhver, fordi det kan være farligt uden baggrundsviden.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jul 2013 16:37 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 feb 2013 16:56
Indlæg: 1
Har været på Vipassanakursus i Sverige, kender ikke den hjemmeside du linker til .TT., men jeg kan stærkt anbefale http://www.dhamma.org.

Men ja, det er ikke for alle, og de færreste er klar til at se deres illusioner i øjnene til at starte med. :)

Tjilleren: Det lyder meget interessant, Psykonaut er et relativt begreb, men jeg har være rundt om blokken, samt mediteret et års tid nu så det kunne være spændende og interessant for mig at se/prøve kræfter med din teknik hvis den bare er 10% af hvad du lover.

_________________
"I now have absolute proof that smoking even one marijuana cigarette is equal in brain damage to being on Bikini Island during an H-bomb blast.”
Ronald Reagan

Let the genie out of the bottle. ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jul 2013 17:33 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 12 mar 2008 12:31
Indlæg: 2055
"Min guru Dennis" ROFL det lyder så fedt i mit hoved - og bizart. :)


Jeg havde en overgang hvor jeg eksperimenterede med lidt forskellige teknikker. Men det glemte jeg lidt under min drugbinge, som har stået på det sidste års tid. Jeg er dog så småt begyndt igen. Jeg gider dog ikke rigtigt gøre noget seriøst ved det, før jeg er trappet helt ud af mine stoffer. Det er lidt som om at meditation, opioider og benzoer ikke rigtig går i spænd sammen. :)

men held og lykke med projektet.

Hvad er dit fornavn, Tjilleren. Hvis jeg må spørge. Det er så fedt når guruer ikke hedder noget østerlandsk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 aug 2013 21:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
Citat:
Er du interesseret og klar, så skriver jeg til dig hele beskrivelsen af vejen til "Den Højeste Tilstand".


Den højeste tilstand, my eye! Der findes mange tilstande som er i alle mulige forskellige energiniveauer, men når nogen tilbyder en vej til det højeste, er det som regel fordi de selv er forblændet af en eller anden tilfældig form for tilstand af bliss eller fordi de er ude efter at få noget magt. Undskyld min skepsis, men der findes, IMO ingen højeste tilstand. Der er ingen faste holdepunkter i vores fluktuerende univers, og det er det skide-smukke ved det. Så væn dig til forvirringen og glæd dig over mangfoldigheden. Det er liv.
Jeg er så træt af gururer og deres selvcentrede overbevisning om at deres vej og resultat er det højeste som der kan opnås. "Kom nu ned derfra" og oplev verdens op- og nedture og skævheder sammen med os andre.

Desuden: fuck om man har styr på narko og ketogan (måske mener du ketamin, som kan give nogle ret vilde ud-af-kroppen oplevelser?).... det er ikke det som er det vigtigste. Jeg bliver bare enormt trodsig så snart nogen begynder at lokke med sådan nogle ultimative resultater. Hvis du virkelig vil tage livgreb omkring verden og livet, må du også give slip på forestillinger om at der findes noget som er det bedste. Forskellige mennesker tænder på forskellige metoder og der er IMO ikke nogen metoder eller resultater som er "bedre" end andre.

Mit bedste råd, kære venner, er: Hold jer væk fra guruer, og især de af slagsen, som mener de har fundet løsningen. Det er et symptom på at de har udvidet deres ego til at omfatte alle andre mennesker og fænomener i verden, hvilken IMO er grænsende til det skizofrene. Åndelig opblomstring er meget simplere. Stol på din intuition, fuck hvad de andre siger.

Kærlige hilsner.

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 aug 2013 21:29 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
btw, hermed et lille appendix over forskellige teknologier og ideer, som har at gøre med udvidede bevidsthedsstadier:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kundalini_yoga
https://en.wikipedia.org/wiki/Dzogchen
https://en.wikipedia.org/wiki/Samadhi
https://en.wikipedia.org/wiki/Moksha
https://en.wikipedia.org/wiki/Eight-circuit_model_of_consciousness
https://en.wikipedia.org/wiki/Gnosis
https://en.wikipedia.org/wiki/Discordianism
https://en.wikipedia.org/wiki/Kabbalah

Det er bestemt ikke ufarligt at gå på opdagelse i junglen, og godt at opsøge råd fra mennesker som ved mere end dig selv. Men at underlægge dig en decideret guru er IMO at gøre dig selv en bjørnestjeneste. Her er en fin lille artikel om hvorfor: http://www.free-range-humans.com/advice/gurus/

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 aug 2013 23:47 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Det er bestemt ikke ufarligt at gå på opdagelse i junglen, og godt at opsøge råd fra mennesker som ved mere end dig selv. Men at underlægge dig en decideret guru er IMO at gøre dig selv en bjørnestjeneste. Her er en fin lille artikel om hvorfor: http://www.free-range-humans.com/advice/gurus/


Jeg forstaar ikke hvorfor du mener dit sidste link er relevant, forfatteren har tydeligvis ikke noget begreb om hvad en guru er i denne sammenhaeng. Og hvis du er uenig i dette, saa har du heller ikke begreb om det.

Angaaende at goere sig selv en bjoernetjeneste, saa er man jo aldrig mere underlagt, end at man altid kan tage sit gode toej og gaa. Hvis et menneske goer saa dybt indtryk paa en, at man oensker at tilbringe en aarraekke sammen med vedkommende, saa er det i mange tilfaelde en god ide at goere det. Man skal dog ikke gaa paa kompromis med sin sunde fornuft i processen, men samtidig kan det ogsaa vaere noedvendigt at give slip og overgive sig nogle gange. Det er en svaer balancegang, og alle laver nogle fejl i processen, og det er saa opgaven at laere af dem. Og naturligvis findes der mange guruer som er komplet uegnede til "jobbet". Men derfra og til at generelt fraraade at have en guru er der langt, for langt imo.

Den der mentalitet med at man ikke skal "underlaegge sig" er ogsaa helt misforstaaet. Enten bunder den i at man tror at man skal opgive sund fornuft, eller ogsaa skyldes det frygten for at guruen reelt kan skubbe en ud af egoet, hvilket er pointen med alt det her spiritualitet, men samtidig ogsaa det mennesker frygter mest.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2013 14:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
Jeg er enig i at forfatteren umiddelbart har en anden tilgang til spørgsmålet omkring guru-hed end traditionel spiritualitet. Der hvor jeg synes hun har en pointe, er bl.a. der hvor hun skriver at

Citat:
when you hit a barrier that you can’t figure out by yourself, pick out the person who can help you with that thing that you need help with right now: dive in to their ideas, learn from them and then go out there and rock out your own life in your way.


Altså lær hvad du kan, og så tag dit gode tøj og gå, som du siger. En god lærer hjælper folk til at give slip fra læreren og komme videre.
Det er en ret amerikansk artikel og det bærer hendes formuleringer i høj grad præg af. Hun stiller tingene rigtig meget på spidsen og fraråder derfor guruer fuldstændigt. Noget af det artiklen handler om er at underkastelsen til en guru kan skabe en ny for for tilknytning, hvis guruen (med dine ord) er komplet uegnet til jobbet (hvilket jeg mener langt størstedelen af dem er).

Og jeg tror virkelig ikke man skal underlægge sig en guru. Man kan lære af dem og acceptere at de er klogere end dig selv på nogle punkter, og gøre nogle ting din lærer beder dig om, selvom de virker åndssvage, og stole på at der nok er en mening med det. Det kan du så måske godt kalde at underkaste dig, men sådan opfatter jeg det ikke. Og hvis alt dette ikke sker i øjenhøjde med guruen, så er det IMO fordi vedkommende har nogen problemer med deres ego.

Jeg er enig i at hvis man skal give slip på egoet, må man underlægge sig noget, men det noget kommer ikke til at blive et menneske for mit vedkommende. Det sker at jeg underkaster mig en gud, en energi eller mit eget iboende potentiale, men at lægge ansvaret fuldkommen over på et andet menneske, er efter min mening skadeligt både for din tilknytning til det menneske men også for det menneskes (guruens) ego (uanset hvad dygtige de så er til at give slip, er de jo stadig mennesker)

Den bedste lærer, jeg har haft, er fra den tibetansk buddhistiske nyingma skole, som, mens vi sammen stod og ristede solsikkefrø, så lige gennem mig og ind til mit på det tidspunkt skrantende selvværd og fortalte mig lige netop hvad jeg havde brug for at vide. Den eneste underkastelse han krævede var at jeg skulle hjælpe med at lave mad, gøre rent og vedligeholde gomden, og i øvrigt tage skoene af inde i templet. Hvis en guru virkelig forstår at se gennem folk og er i stand til at hjælpe dem på deres egne præmisser, er der ikke brug for den der underkastelse.

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2013 23:42 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Nigeru Mono: Jeg tror ikke vi er saa uenige naar det kommer til stykket. Jeg reagerede paa dit generelle udfald mod guruer, som jeg synes er alt for generaliserende og daarligt formuleret, isaer hvis det du rent faktisk mener er det du har skrevet til mig efterfoelgende. Jeg vil aldrig selv bruge udtrykket "underlaegge sig" om forholdet til en guru, derfor skrev jeg det i anfoerselstegn, og jeg brugte det kun fordi det var de ord du brugte. Som sagt, saa ser jeg ingen grund til at opgive sin sunde fornuft.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2013 23:46 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Noget helt andet er: Jeg synes ikke det virker som om traadstarter eller Dennis proever at tage patent paa den eneste vej til sandheden eller noget. Dog stejler jeg ogsaa lidt over udtrykket "den hoejeste tilstand". For mig er det vigtigt at vide hvem jeg er, ikke hvilken tilstand jeg er i.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 aug 2013 10:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 jul 2013 18:23
Indlæg: 67
Jeg har prøvet forskellige meditationsteknikker gennem de seneste ca. 25 år, og vil gerne høre mere. PM, pls.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 aug 2013 14:35 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008 22:45
Indlæg: 97
Er den en art kult det her?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 aug 2013 10:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
Er den en art kult det her?


Wikipedia har dette at sige om begrebet "kult":
Citat:
En kult er en rituel dyrkelse af en gud, en helligdom eller en hellig genstand. De personer der indgår i dyrkelsen udgør også en kult tilsammen.


Så ja, måske er der tale om en kult. Man trådstarter vil jo ikke med hvad det drejer sig om, fordi det åbenbart kun er for de få heldige, som føler sig parat til at modtage velsignelsen. Hvorfor han så vælger at poste på et offentligt forum dedikeret primært til skadesreduktion af rusmidler, har jeg meget, meget svært ved at forstå. Jeg tror personligt at han/hun savner opmærksomhed :lol:
Hemmelighedskræmmeri indenfor spirituelle kredse er IMO tegn at man forsøger at blæse noget ordinært op til noget spektakulært. Kill it with fire. Alt som er godt er simpelt. Punktum.

йети: Jeg tror du har ret i at vi faktisk er enige langt hen ad vejen. Jeg har måske bare en lidt større aversion mod guruer og proklamerede spirituelle i det hele taget. Og ja, jeg kan godt se det var ret dårligt formuleret, men jeg bliver bare så vred når jeg begynder at tænke på alle de ondskabsfulde guruer, som udnytter deres position til egoistiske formål. Og så kan jeg nogen gange ikke styre mig :oops:

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 aug 2013 11:28 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008 22:45
Indlæg: 97
nøjeren.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jul 2015 14:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2013 06:01
Indlæg: 9
Jeg har for nyligt hooket op med min guru Dennis igen, og skønt han siger at guruen viser sig for eleven når denne er klar, så holder han også på at denne meditation ikke er nogen "hemmelighed" men noget man med en god portion tryghed (vurdér selv) kan give sig i kast med på egen hånd. Derfor mener jeg godt jeg kan indløse nogle vrede og skuffede forventninger herindefra, og beklage moradset som jo handlede om at jeg ikke vidste hvad jeg helt havde mellem hænderne.
Det hedder Raja yoga.


Du skal bruge et spejl, som du skal kigge dig selv i øjnene med.
Normalt vil dit blik hæftes på ét punkt, men her skal du slappe af i blikket til synet deles ud og du ser i begge øjne på samme tid.
Du kan evt. placere tre prikker på spejlet i pandens højde, med dine pupillers afstand mellem de yderste prikker samt et i midten. Når du er i Tilstanden vil du se 5 prikker, det er bevis på at du gør det rigtigt.
Lad dig føre.

Tilstanden er vores oprindelig tilstand. Du ved sikkert ikke hvor du stammer fra oprindeligt, men det vil du huske her.

Ting du vil opleve i Tilstanden. Alt i rummet omkring dig bliver til lys, først det som er hvidt. På et tidspunkt vil du også se, at du ikke blot sidder i lyset, du er en del af det.
Du vil kunne se dine tidligere liv i spejlet. Du kommer måske og sandsynligvis til at se nogle shitteren ting du har gjort. Og komme til at blinke og ryge ud af Tilstanden. Når du kan se din karma i øjnene uden at blinke, fordi du ved det var forkert, bliver det opløst, tilgivet, og du kommer højere op i Tilstanden.

Hvis du kan holde en halv times ubrudt koncentration opnår du den Højeste Tilstand.

Om den siger min guru:

Rent faktisk så er vi alle som nyfødt i den højeste tilstand. Langt de fleste oplever dog først lyset igen i deres dødsøjeblik. Men vi er alle en del af noget guddommeligt og kan give genskin af det lys som skinner på os. Når man når den højeste tilstand bliver alt til lys og stråleglans. I det øjeblik hvor man selv forsvinder og bliver til lys, er man nødt til at slippe al jordisk karma og tilknytning til sit ego for ikke at miste koncentrationen. Holder man fast træder man tilbage til Nirvana og i den tilstand giver alt mening. Har man først set det lys forstår man alle profeternes budskaber, for alle beskriver netop dette guddommelige lys.


Er der farer?
Ja. Det du kommer til at se i spejlet er illusioner, som skal forhindre dig i at nå den Højeste Tilstand. Her er det om at bevare sit fokus. Og lade illusionerne passe sig selv.
Jeg vil beskrive det som et træ. Hvis du vil nå toppen, er det lige op ad stammen. Du kan godt bevæge dig ud ad grenene, men så når du ikke det absolutte mål med meditationen.
De "skatte" der findes ude ad grenene er psykiske evner og talenter. Men målet er ikke at opnå guddommelige færdigheder, men snarere det Guddommelige i sig selv.
Så illusionerne er ikke meant to be studied or followed. But it's your choice of course.

Lad høre fra dig hvad du tænker om denne meditation. Og hvad du får ud af det.
Mange hilsner, Niels


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jul 2015 17:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 790
Geografisk sted: Messier 45
Hej Niels
Den meditation du nævner har jeg selv benyttet mig af tidligere, og den er meget effektiv. Man kommer i høj grad i kontakt med ens højere selv. Kan klart anbefales, dog må man gerne have lidt erfaring med meditation i forvejen IMO. Har aldrig gjort det mere end 15-20 minutter, og har fået ret dybe indsigter ud af den.

Vil dog lige pointere at 'Raja Yoga' blot er indisk udtryk for 'den bedste yoga/metode til forening' og det altså er din gurus egen erfaring/overbevisning, at lige præcis denne meditation er den kraftigste/mest givne. For eksempel føler jeg, at vekslen mellem pranayam og vipassana fungerer rigtig godt for mig.

Alle veje er unikke, men leder det samme sted hen. Det handler om at finde den, som passer dig. :)
Og så tror jeg det allervigtigste, når man begynder at udvide sin bevidsthed, om det er via stoffer, meditation eller noget helt tredje, det er jordforbindelse. ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 aug 2015 00:28 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 02 dec 2014 13:24
Indlæg: 26
Synes teknikken lød ret spændende, så googlede lidt rundt og faldt over den her artikel: http://mindhacks.com/2010/09/18/the-str ... -illusion/

Det lyder som om at de syn man ser er en optisk illusion fremkaldt af det fastholdte fokuspunkt, og altså knap så meget visioner fra ens tidligere liv. Siger ikke at man ikke kan opnå nogle højere indsigter, og de fremkomne illusioner er jo sikkert også baserede på hvad der ligger og gemmer sig i hjernekassen. Måske kan det sammenlignes lidt med de drømme man har - nogle gange kan man analysere noget meningsfuldt ud fra dem, andre gange er det bare tilfældige brudstykker af oplevede indtryk.

Bliver bare altid lidt skeptisk, når der trækkes overnaturlige ting ned over noget, der i bund og grund er et meditationsredskab, men det er en personlig præference, og alle har selvfølgelig deres egen tilgang til det. Stor credit til Tjilleren for at dele teknikken under alle omstændigheder:)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team