Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 13:10


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 21 jun 2013 15:44 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
For det første: Det er jo for latterligt, at man ikke kan nævne ordet gud i det her land, uden der straks skal være nogen, der råber op om, at det tror de i hvert fald ikke på, og det skal andre heller ikke have lov til. Det er jo ikke en skid bedre end Morten Bødskov og Pia K., der ikke kan finde sig i, at folk ikke er som dem.
Hvis man er afklaret med ikke at interessere sig for det, ordet 'gud' betegner. Hvorfor er det så så vigtigt, at andre heller ikke gør det?


Der er mange gode grunde. Eksempelvis alt det negative som religion, og dermed også gud, forsager i vores verden.



Så hvis Gud ikke findes, kan det vel ikke være ham der forårsager det? Eller hvordan skal jeg lige forstå dig der?

Det er menneskene og deres opfattelse af Gud, som de har fået IGENNEM religion, der får gud til at fremstå i et noget negativt lys - ingen grund til at blande tingene sammen.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 15:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2011 18:06
Indlæg: 185
Geografisk sted: In a curious mind
Gud? Har du røget for meget, op....? Gud kunne for mig være en overmoden banen i containeren nede i min baggård. Tag og læs lidt Illustreret Videnskab dude..

_________________
I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose.  ~Author Unknown


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 15:53 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 nov 2010 17:43
Indlæg: 239
Gud er død.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 15:55 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
^Tråden handler ikke om hvorvidt Gud eksisterer eller ej, det har vi masser af tråde der handler om. Den handler om, om din opfattelse af Gud, eller hvad Gud er, tillader dig at tage stoffer, hvorfor og hvorfor ikke, så drop nu alt det off-topic plz - det er et godt og dybt emne, det sker for sjældent at der dukker den slags op mere.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 16:00 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
For det første: Det er jo for latterligt, at man ikke kan nævne ordet gud i det her land, uden der straks skal være nogen, der råber op om, at det tror de i hvert fald ikke på, og det skal andre heller ikke have lov til. Det er jo ikke en skid bedre end Morten Bødskov og Pia K., der ikke kan finde sig i, at folk ikke er som dem.
Hvis man er afklaret med ikke at interessere sig for det, ordet 'gud' betegner. Hvorfor er det så så vigtigt, at andre heller ikke gør det?


Der er mange gode grunde. Eksempelvis alt det negative som religion, og dermed også gud, forsager i vores verden.



Så hvis Gud ikke findes, kan det vel ikke være ham der forårsager det? Eller hvordan skal jeg lige forstå dig der?

Det er menneskene og deres opfattelse af Gud, som de har fået IGENNEM religion, der får gud til at fremstå i et noget negativt lys - ingen grund til at blande tingene sammen.


Og du kunne ikke lure at det var dette jeg mente? :)

Gud er sandsynligvis fiktiv, og naturligvis er det menneskerne der forsager en masse negativt i vores verden, på baggrund af deres tolkning af religion og gud. DUH.


Senest rettet af wEstzIde 21 jun 2013 16:05, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 16:02 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
ikke desto mindre er det stadig off-topic og jeg fulgte selv op på den I know, men lad nu det ligge - det handler om Gud og stoffer, ikke om vildledte mennesker og deres guder og religioner...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 16:03 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
ikke desto mindre er det stadig off-topic og jeg fulgte selv op på den I know, men lad nu det ligge - det handler om Gud og stoffer, ikke om vildledte mennesker og deres guder og religioner...


True. Vi lader den ligge. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 16:29 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Jeg vil også lige pointere at jeg heller ikke ville diskutere guds eksistens med denne tråd.
Faktisk tror jeg ikke på gud personligt, men synes stadigvæk man kan få meget ud af at filosofere over emnet. :)

bingobongo: Hvis der skabes noget nyt, er det da os der skaber det? Er mennesket overhovedet i stand til at skabe noget i det verdensbillede? Og ville den kristne gud sætte pris på at mennesket har den magt?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 18:36 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Var det ikke gud der fandt på alt det der med "fri vilje"? Jeg synes jeg kan huske noget med det, men er ikke helt sikker.
I så fald, kunne det måske have meget at gøre med intentionen bag?

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 21:41 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2010 13:44
Indlæg: 848
Geografisk sted: The White House
hvis man endelig skal snakke gud og stoffer (hvilket jeg synes er virkelig tåbeligt, fordi at "gud" og religioner i det hele taget er den største og værste løgn nogen sinde fortalt til nogen, fuck jeg hader alle religioner), så synes jeg at man bør sammenligne stoffer med syndefaldet - altså du gør noget du ikke må og så bliver du klogere (mindre uskyldig).

stoffer er vel visdommens æble (eller hvad det nu lige var de fandt på at kalde det en gang i 1200 tallet)

_________________
Weed doesn't make you lazy, it just makes you realize things aren't worth doing.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 22:07 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 maj 2010 22:06
Indlæg: 957
Geografisk sted: Syd for Skagen
så synes jeg at man bør sammenligne stoffer med syndefaldet - altså du gør noget du ikke må og så bliver du klogere (mindre uskyldig).

stoffer er vel visdommens æble


Men det er jo kun ud fra lovgivning at stoffer er noget fy fy. Så Folketinget = Gud?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Bekendtgørelse om euforiserende stoffer
Cannabis Guide

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2013 22:12 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2010 13:44
Indlæg: 848
Geografisk sted: The White House
hvorfor må man ikke spise æbler i himlen? hvorfor diskuterer vi noget så fucking hjernedødt som religion? set fra et kristent synspunkt ku man vel godt sige at folketinget er gud? for ikke ret mange hundrede år siden var kongen jo den person i landet som "var tættest på gud", og kongen havde jo nogenlunde samme funktion som folketinget har nu.

religion er lige så useriøst som starwars. starwars er bare ikke skyld i 80% af alt der er galt med verden.

_________________
Weed doesn't make you lazy, it just makes you realize things aren't worth doing.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2013 08:12 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 apr 2012 14:39
Indlæg: 54
Prøv at hør I gud-flamere. Kan I ikke nok lade være med at sabotere tråden med jeres enormt forudsigelige religionskritik. Det er vildt off-topic, og I har hver og en muligheden for at starte en tråd, hvor I ragger så meget på gudsbegrebet, som I har lyst til.

Selvfølgelig kan og skal man diskutere gud og religion ligesom politik og alt mulig andet. Men synes I selv, at udmeldinger som 'fuck jeg hader religion' eller 'gud skal skride' på nogen måde lægger op til en konstruktiv meningsudveksling?
Bare fordi man holder religion ansvarlig for alverdens ondskab, så forsvarer det jo ikke, at man anlægger en hadsk og uforsonlig tone over for religiøse mennesker. Man gør sig jo så netop skyldig i den intolerante ondskab, man anklager de religiøse for.
Desuden kunne Joe Biden og andre sikkert have fordel af at læse en bog eller to om historie eller religion for den sags skyld, inden de gav sig til at slynge om sig med historiske analyser, der overhovedet ikke har bund i virkeligheden, men som bare tjener til at retfærdiggøre deres verdenssyn.

Som kontrast ses nedenfor hinduismens opfattelse af den type materialistisk arrogance.

'Fools dwelling in darkness, fancying themselves in their own conceit to be wise and learned and puffed up with vain knowledge, go round and round, staggering to and fro, like blind med led by the blind.
The hereafter never rises before the eyes of the non-discerning, fooled as he is by the delusion of wealth. "This is the world," he thinks, "there is no other;" - thus he falls again under my [death's] sway.' (Katha Upanishad, 1.2, v.5-6)

Tilbage til emnet og for at svare på Alices spørgsmål: Nej. Jeg tror ikke, at en traditionel, kristen gudsopfattelse kan forenes med tanken om, at verden bliver til gennem mennesket. Hvis Gud er en evig, skabende kraft, der allerede har bestemt verdens gang, begyndelse og afslutning, så er det menneskets opgave at indstille sig på hans almagt. Stoffer kan selvfølgelig være en måde at gøre det på. Jeg er generelt enig med Adolfros meget smukke lyskryds-metafor, at hvis noget er til i verden, er der en grund til det. Men som kristen, jøde eller muslim må man netop ikke stille sig selv lig gud, det er Satans forbrydelse. Derfor må du ikke spise af kundskabens træ, som jo netop giver dig visdom som gud.
Man kan løse problemet ved at afskaffe skaber-guden og gøre gud til verdensprocessens perfekte endemål. Det er grundlæggende det, der gøres af en filosof som Hegel eller Whitehead. På den måde er der frit slag for mennesket og vi bliver faktisk et stadie på vejen til den guddommelige perfektion.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2013 08:59 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Mange tak for et godt og seriøst svar! ^^ :gud:

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2013 11:20 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 maj 2010 22:06
Indlæg: 957
Geografisk sted: Syd for Skagen
Hvis Gud er en evig, skabende kraft, der allerede har bestemt verdens gang, begyndelse og afslutning, så er det menneskets opgave at indstille sig på hans almagt. Stoffer kan selvfølgelig være en måde at gøre det på. Jeg er generelt enig med Adolfros meget smukke lyskryds-metafor, at hvis noget er til i verden, er der en grund til det. Men som kristen, jøde eller muslim må man netop ikke stille sig selv lig gud, det er Satans forbrydelse. Derfor må du ikke spise af kundskabens træ, som jo netop giver dig visdom som gud.
Man kan løse problemet ved at afskaffe skaber-guden og gøre gud til verdensprocessens perfekte endemål. Det er grundlæggende det, der gøres af en filosof som Hegel eller Whitehead. På den måde er der frit slag for mennesket og vi bliver faktisk et stadie på vejen til den guddommelige perfektion.


Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske navnet på den person som snakker omkring energier (kommer senere hvis jeg husker det).
Hvis gud er den evigeskabene kraft til alt liv på jorden, må vi vel have en del af gud i os, da mennesket består af energier. Energien kan aldrig forsvinde ud i ingenting, men bliver omsat til andet og nyt energi, i dette eksempel gødning til planteliv, som så bliver benyttet af dyr.
Jordens gang vil så være en gentagelse af sig selv?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Bekendtgørelse om euforiserende stoffer
Cannabis Guide

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2013 19:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
For det første findes der ingen guder. Gude fænomenet er efter min opfattelse idag intet mere end en psykologisk proces vi mennesker bruger når vi skal rense vores moralske selvbevidsthed, eller søge forhåbninger om en bedre fremtid - tanken om guddommelig indgribelse hvis en af vores medmennesker er alvorligt syge, eller hvis vi selv har fucket op, f.eks. med en stof OD. Håbet om at der er noget eller nogen der holder hånden over os, og mirakuløst redder vores røv når lortet brænder på. Det er en sød, og smuk tanke, men ikke destromindre en illusion, en form for psykologisk forsvarsmekanisme.
De eneste guder jeg er nede med, er de græske, jeg synes det er en smuk tanke at give de forskellige elementer her i verden en beskytter, og skaber - smukke opfindsomme historier, men heller ikke mere end det.

Hvis der findes en gud, hvilket jeg tvivler stærkt på, så tror jeg han er fuckt op på crack, metamfetamin, heroin, benzodiazepiner, og måske endda et par eksotiske RC's , ellers ville verden ikke have set ud som den gør idag, og grunden til jeg siger han er fordi, at INGEN kvinde ville nogensinde have ladet tingene løbe så meget af sporet som de er idag. :lol:

Hvorfor diskutere vi overhovedet det her emne, ville det ikke have været mere interessant at diskutere hvad julemanden, eller tandfeen synes om dråååågzzz? :)

EDIT: NÅrh ja, hvis gud fantes så tror jeg 100% han ville være nede med MDMA og psykedeliske stoffer, for de gør mig til et bedre menneske, og giver mig evnen til at behandle andre bedre end jeg havde gjort inden jeg tog dem. Og er det ikke noget med at gud gik ind for at man levede sit liv så godt man kunne, og behandlede andre som man ville behandles selv? Hvis det er tilfældet så ja, gud er nede med knak!

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Senest rettet af Hypnos 22 jun 2013 23:19, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2013 23:11 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jul 2010 19:11
Indlæg: 146
Jeg tror at den kristne gud vil synes at alle stoffer er ok hvis de skaber næstekærlighed.
Det tror jeg også at alle andre religioners guder synes. Men det ved jeg ikke nok om.
Min gud er et sandkorn, en svamp, et blad og alt andet. Det kan godt være at han synes det er lidt nederen at blive spist, men han forstår det nok alligevel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2013 13:09 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 dec 2011 11:13
Indlæg: 119
Geografisk sted: Nový židovský hřbitov
Narko er opium for folket.

Karl Marx sagde; Religion er folkets opium.
- jeg tror ikke vendingen er som du fik den til at lyde.

Denne tråd bærer et stort præg af Nietzsches ”Gud er død” - en eksistentialistisk tankegang som opstod i det moderne samfund efter Nietzsche, og især efter Adolf H misbrugte hans ord heftigt tilbage i 30’erne & 40’erne.
For at besvare spørgsmålet ”Er Gud nede med stoffer?” må man altså vinkle det således, at de stoffer der tales om må være opfundet mellem Jesus liv og Nietzches filosofi - da Gud jo ophører i vor tilværelse.
Gud ligger ikke længere til grund for rationelle samt spirituelle beslutninger. Vi er blevet indoktrineret af normerne siden reformationen og Nietzsche. For at vende tilbage til problematikken om stofferne tænker jeg, at gud, som sådan ikke har haft nogen som helst betydning for om et stof som LSD skal eller vil blive accepteret i vores samfund. Tillægger man Gud dette ansvar eller betydning begynder man tildels at befinde sig i helt andre miljøer - Hvor biblen er helt i centrum - Jehova som eksempel. Og da har man tabt kampen til livet (mig bekendt).

Jeg tror egentlig en kristen gud og bibelen for så vidt er ligeglad. sålænge man betænker næstekærligheden, empati og de generelle normer som er skrevet i biblen.
Ser man LSD som eksempel får brugeren - hvis ikke ofte så -tit en klarere, og anden tilgang til verden. Hvilket ofte kan medføre til en svækket tro på gud, tænk sig dilemmaet om 20 klostermunke trippe på LSD for at vende tilbage genfødt, hvor meget Gud og bibel ligger i dem?

Blev det spiseligt?
mvh. G.

_________________
He whom meddles through the mind of others – He whom interpret the way of living – He whom deliberately chooses an ascetic life – He whom enlighten others to enlarge their mind – He whom indulge – He shall no longer fear death.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2013 16:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 apr 2012 14:39
Indlæg: 54
Bipbip. Nu vil jeg lige prøve at konkludere. Jeg virker nok lidt skæv. Det er jeg.

Jeg er enig i, at et traditionelt gudsbegreb har mistet sin værdi som moralsk og metafysisk pejlemærke for de fleste mennesker i vores tidsalder. Endvidere er det løgnagtigt at leve sit liv på baggrund af en snæver religiøs doktrin, da det eneste acceptable verdenssyn er det, som tager højde for alt, der kan erfares. Alt andet er ideologi.
Ideologi er grundlæggende forskellig måder at pille virkeligheden fra hinanden, man siger, at noget er sandt og noget er falsk, noget er godt og noget er forkert. Konsekvensen bliver, at dele af virkeligheden må udryddes. Om man så er for eller i mod Gud, spiritist eller materialist om man kæmper for en kommunistisk eller kapitalistisk verdensorden, så ender det med jævne mellemrum i forfølgelse og massemord.

Alle tænkelige forestillinger er et billede på sandheden. Man kan afveje, hvor meget virkelighed, man skal tildele dem, men man kan vanskeligt diskutere, om de er til. Derfor er det også meningsløst at sammenligne Tandfeen med Gud: Forestillingen om Tandfeen har ikke affødt de skønneste bygningsværker, verden har set. Der er ikke millioner af mennesker, der er døde på grund af Tandfeen. Folk går sjældent i ekstase og modtager åbenbaringer om julemanden, mennesket har ikke anstrengt sig til det yderste for at skabe noget sublimt i påskeharens navn. Om man tror på Gud eller ej, kan man ikke afvise, at gudsbegrebet og dets mange variabler har haft en enorm indflydelse på historien.
Hvis man nu prøvede at forstå, hvorfor mennesker gør og gjorde, som de gør og gjorde, kunne det jo være, man kunne lære noget og dermed undgå de samme faldgruber, som folk før er gået i. I stedet for at have travlt med at afvise alt, der ikke falder i ens begrænsede smag.

Religion er et kulturelt fænomen. Dermed er det underkastet menneskelig variation. Psykedeliske stoffer har evnen til at afmontere dine kulturbestemte normer, selv dit sprog. De bringer dig ansigt til ansigt med din nøgne, korporlige eksistens og er derfor en selvfølgelig trussel mod alle indlejrede, prioriterede og sorterede opfattelser i en hvilken som helst kultur. Dermed ikke sagt, at man ikke kan forestille sig et menneskeligt fællesskab, som kunne indpasse dem i kulturen. Men grundlæggende harmonerer etableret religion ikke med psykedelisk fritænkning. Kulturen er, hvor meget den end puster sig op, afhængig af, at du, jeg og alle andre bliver ved med at fortælle hinanden, at den samme løgn er sand. Jf. Nietzsche og Kejserens nye klæder.

Religiøs tænkning derimod harmonerer utroligt godt med den psykedeliske oplevelse. Den religiøse tænkning arbejder med foreningen af paradokser i symboler og narrativer: Til dette domæne fører tryptaminer typisk mine tanker: Mærkelige symboler og kompleks geometri alt sammen fortalt fra hinsides nuet. Man skal altid huske, at man arbejder med uløselige paradokser, når man tænker religion: Det er det, der kun kan erfares uden erfaringen, som er identisk med alting og med sig selv, som blev til fra sin egen undergang, som er liv og død, godt og ondt og ingen af delene, det som bare er. Brahman.
Gud er ikke en moralsk, bevidst person, men en uudsigelig erfaring påklistret et utilstrækkeligt ord. Denne erfaring er på en eller anden måde et helligt grænsepunkt i den menneskelige bevidsthed. Tryptaminerne er en god rute dertil. På en mystisk og helt uforklarlig måde, synes denne guddommelige erkendelse at være selve tilværelsens højeste ytring. Den har sin egen berettigelse. Firkantet udtrykt: Gud elsker stoffer!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2013 16:09 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Jeg kan tilføje at Gud fortæller mig, at det vigtigste i livet er at leve sandt og helt, og at man bør benytte alle nødvendige midler til dette, herunder stoffer. Psykedeliske stoffer/entheogener er i sagens natur særligt velegnede til dette formål.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team