Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 05:07


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 jan 2013 01:44 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2010 21:21
Indlæg: 306
Det følgende er skrevet på engelsk, da jeg bedre kan artikulere mig på engelsk, når de kommer til sådan noget som det her. Forhåbentlig finder folk det ikke prætentiøst, det er slet ikke meningen.
Det kan være at nogle af jer syntes i har hørt noget af det før, det er inspireret af en række bøger og andre tænkere. Det her er bare et forsøg på at artikulere det selv, og jeg tænker at det måske resonerer med folk herinde. Det lægger sig også ret meget op ad den sidste tråd jeg lavede herinde om individer, for noget tid siden. Uanset om det resonerer eller ej, så håber jeg at folk har lyst til at snakke om sagerne. :)

Nok af det, værsgo:

When the universe came to be, was it something that started expanding, or was it nothing contracting? Did light appear, or did darkness go away? Did something start, or did something stop? Can it even be said that some thing was doing something, when what we speak of when we use the term universe, is the all-inclusive manifestation? There is nothing, no thing, besides it.

Is a thing not something that we have defined? It takes thought to understand a thing, and so it takes a thought to create a thing, but is the thought the thing? No, it's just a reference, a linguistic convention, it's a tool! It's a mental barrier, a pigeon hole for a small, arbitrary selection of life. A thing is an idea.

How does one define a thing? Where do you draw the line? A horse is a particular thing, we know it as an animal, it's alive, unless its made of plastic. It has 4 legs, it eats grass, it has fur, it has eyes, and so on. But just like I cannot say whether the universe was something that began or something else that stopped, I find it equally hard to definitively say where horseness starts and horseness stops. How many hairs must a horse have? When it dies, when does it stop being a horse? When it has rotted away maybe? But the atoms and energy that constituted the horse doesn't go anywhere, where would they go? All the energy is conserved completely, it simply becomes less organized. The horse will eventually make the flowers grow, so horses are flowers now? How much the of the flower is horse? What about the horse that is in the flowers, when the flowers rot and turn into, well maybe a horse again?

No, this is getting circular very fast.

The skin of the horse, does it keep the insides in, or the outside out? Well it seems fairly intuitive that it must do both. It's the inside and the outside! The skin is what allows us to draw the line between the horse and everything around it. But if that is so, does the skin define the horse, or the surroundings? It defines both, by the sound of it. So the skin is it's surroundings?

That's mighty inclusive, where do the surroundings stop? Does it go beyond the grass the horse grazes on? Is the sky the limit? But the sky is followed seamlessly by space, and it contains planets, solar systems, and well, everything. That's no definition. Surely at least there is an inner barrier though; you have the organs, the cells, and the atoms that make out those, and the particles that make out those, and the even smaller particles that.. Oh.

The whole universe is hardly much of a definition of a horse, in fact that seems altogether very self-defeating. But what is it then? I can't put my finger on a horse, literally. If I can't do this with horse, what does that mean for everything else? Is everything else also everything? That makes no sense, such a state can barely even be articulated.

If I am everything, my monitor, my chair, my house, my street, my town, the people in it, the planet, the stars, the galaxies, the beginning, the end, the light and the darkness, well then frankly I am at a loss for words. I really do not know, what to say. Words cannot possibly do this justice, for they are definitions, and they are not possible around here.

Words could never say anything about what I am, for it doesn't speak of reality, even though it is a part of it. It is a closed system, one that is easy to get caught up in, if it is never made clear that it is just a system. There is no subject for there to be a predicate. There is no you and me, no inside or outside, no friend or foe, no black and white, all of these are symbols of symbols of ideas, black scribbles on a monitor that come out as funny sounds when we say them, but what they mean is not meant to be taken seriously.

There only is this, and there is nothing to say about it.

Bare for at gøre det klart med det samme; Jeg er ikke religiøs overhovedet, selvom jeg får det til at lyde som om at både du og jeg er gud. Ignorer det, med mindre du faktisk mener at du er gud, så vil jeg godt høre fra dig! Lol! :-)

_________________
Ne frustra vixisse videar.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2013 06:09 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 dec 2012 04:10
Indlæg: 10
Geografisk sted: Det jyske
Tanker på tankerne, spørgsmål på spørgsmålende, svarene på svarene. .Er desværre ikke selv klog nok til at give dig alle svarene :lol: , på de store spørgsmål, eller bare tilnærmelsesvis. Da jeg kun studere tankens tanke, for tankens skyld og ikke sandheden. Men syntes dette indlæg var interessant, og med helt klare "flashbacks" i ErkendelsenTeori, MetaFysikens lune. Dog vil jeg udfordre dit sidste syntes punkt, og erklær mig Gud. Da din definition af sådan ikke rigtigt fremgår, andet end af dine oplevelser og tanker leder mig på synspunktet og min forståelse af hvad jeg læser ,så syntes konklukionen af være- At alt er Relativt. dette giver os måske nogle gange gode grunde til at benægte logikkens logik(Normen), for at give logikkens af logikkens logik sin egen logik i kontekst, til at forklar vores anskuelse af logikken som, bringer nye spørgsmål og svar(Værdier, verdens anskuelse selvopfattelse o.meget andet psykose?), nære vores indædt kamp(Menneskelighed/ vanvid/ Guddommelighed "grandiositet") på at forstå alt og have forklaringen på alt, selv om det hele jo bund og grund skabes/opfattes ud fra os selv men nogle gange er ustabil og kræver svarene fra andre for at give dette værdi og mening på det som jo bygger på vore egen logik :hm: .måske man en gang vil stå med alle spørgsmålende og svarende til sidst med smagen af at måske ville have været det foruden, da dette kun gav anledning til nye spørgmål og dermed svar og endelig ikke var det svar man ønskede, men blot det at stille spørgsmålet;). den eneste begrænsning er måske begrænsningen selv?- Social neuroscience. Eller manglende erkendelse og accept? -Theologien. Ja jeg har selv faldet i. :mrgreen:

_________________
SUG DA TIL !


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2013 17:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2010 21:21
Indlæg: 306
Du er nemlig også faldet i ja, det blev cirkulært. :)

Det var forresten heller ikke meningen at give folk den forestilling at de ikke er gud, det er jeg dybt overbevist om. Men som regel når man hævder, at man selv eller folk omkring en er gud, bliver man hurtigere end nogen anden vej afskrevet som sindsyg. Det er tabuet over alle tabuer, og man skal passe lidt på med det.

_________________
Ne frustra vixisse videar.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2013 17:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2008 02:20
Indlæg: 599
Geografisk sted: Nordkysten
If you choose to keep your horses outside during the winter, it is still your responsibility to give your animals a place where they can get out of the snow and wind if they desire or perhaps you just need to keep the wind and snow out of the horse?

Der er muligvis mange ting vores menneskehjerner har svært ved at kapere, men vi udvikler os jo hele tiden så der er måske håb forude.

Blot det faktum, at det er vores hjerne der skaber de billede vi har af verden omkring os, betyder jo egentlig at verden måske ser helt anderledes ud end hvad vi går og tror. Farver er en fantasiven, mænd og kvinder oplever endda farver forskelligt, da det gen der registrerer farven rød sidder på x kromosomet og kvinder har to styks imens vi mænd kun har et, giver automatisk kvinder en bredere forståelse af det røde farve spektrum. Der er mange ting her i verden som vi kæmper for at forklare med ord, men verden er et uendeligt nuanceret sted og vi har alle forskellige måde at lære på. Keep wondering dude!

" I can't put my finger on a horse, literally. If I can't do this with horse, what does that mean for everything else?"

At du mangler alle ti fingrer eller? :o

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2013 18:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 nov 2010 14:39
Indlæg: 1017
Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
meget dybt skrevet :D

//Zh4d0w

_________________
// "Pain is only a physical condition//
Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2013 19:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2010 21:21
Indlæg: 306
Citat:
At du mangler alle ti fingrer eller? :o


Nej. Hvad jeg mente er at en hest er en ide, en logisk konstruktion, en abstraktion, og at sådanne ting ikke kan røres ved, da de er immaterielle. De er ingen steder eller på noget tidspunkt.

_________________
Ne frustra vixisse videar.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2013 17:34 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 sep 2012 16:32
Indlæg: 36
Godt forsøg på at formulere ideologien, har flere gange tænkt det samme.

_________________
One time when me was high, i sold my car for like 24 chicken McNuggets.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team