Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 apr 2024 11:44


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 21 okt 2012 19:31 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
wEstzIde: Kognitiv psykologi og adfærdsterapi kan være rigtig godt til mange forskellige lidelser og problemer. Du har givet nogle gode eksempler og man kan også behandle fx. lettere fobier på den måde med en dygtig behandler.

Er der derimod tale om mere komplicerede, dybe traumer så kan det være meget svært, at nå ind til det og få det kureret med logiske ræsonnementer. Men det kan være et godt første skridt i en længere proces og kan være en stor hjælp. Det er også en meget hurtig måde at gå til "problemet" på, i stedet for fx. langvarig psykoanalyse.


Jeg er fuldkommen enig, hvilket også lidt implicit ligger i det jeg skriver i min anden post, netop at det ofte er overfladisk symptombehandling. :)

Hvis problemerne bunder i f.eks. barndommen, nytter kognitiv adfærdsterapi ikke for en skid, men man skal i stedet kigge dybere indad, med f.eks. psykoanalyse (her lovpriser jeg især hypnoterapi for dets lynhurtige bagvej ind til underbevidstheden).


Spændende og helt enig :) Man kan også bruge vejrtræknings "terapi" og andre former for mere holistiske og kropsorienterede tilgange.

"Mental hijacking" er et meget sjovt ord, som godt beskriver, hvorfor det kan være svært at få styr på de dybtliggende problemer. Man er helt nede i primitive mekanismer som "løb eller kæmp" mekanismer, som overtager (hijacker) den mere langsomme, logiske tankegang. De mekanismer skal netop fungere hurtigere end tanken, hvis man fx. er ved at blive kørt ned. Derfor kan det være meget svært at holde dem tilbage i situationer, hvor de er indlært, men ikke længere nødvendige eller passende, også selvom man er bevidst om, at det forholder sig sådan.


Interessant. Det er absurd at tingene engang imellem forholder sig sådan, men never the less, sandt.
Seksuel præstationangst er et godt eksempel herpå, fra en dårlig oplevelse eller to, som så bliver hardcore indlært i rygraden, og aktiverer det sympatiske nervesystem. - Jeg kender ikke så meget til andre alternative terapimetoder, men jeg ved bare (og har oplevet på egen hånd) at lige præcis hypnoterapi virker, og det virker, meget godt! :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2012 01:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2010 21:21
Indlæg: 306
Det er sindsygt spændende.

Jeg har set det meste af det igennem nu, og den lange time om menneskelighedens historie slog lidt benene væk under mig. Ret imponerende hvor mange ting den formår at binde sammen. Alt fra taoisme, bermuda trkanten, hvorfor folk bliver højere, chakra, pythagoras, det er helt vildt så meget der er inde over. Jeg er dybt forundret og imponeret.

_________________
Ne frustra vixisse videar.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team