Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 06:04


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 okt 2012 02:13 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jul 2010 19:11
Indlæg: 146
Jeg har lige fundet Søren kierkegaards samlede værker på et loppemarked for 100 kr, og vil gå igang med at læse det.
Hvor skal jeg starte? Forfra?
Jeg har brugt de sidste par år på at læse om buddhisme. Nu er tiden åbenbart kommet til Europæisk filosofi.
Og hvis der er nogen som kan forklare hvordan eller hvorfor kierkegaard er relevant idag?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2012 09:32 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2002 01:01
Indlæg: 688
Det er godt nok meeeget længe siden jeg har læst SK, men jeg ville forslår dig at læse de tidlige bøger der er skrevet som skønlitt. først. Og gør dig selv den tjeneste ikke at læse div. fortolkninger af hans værker før du er færdig med at med at læse SK selv, eller endnu bedre, aldrig. De, så kaldte, filosoffer ødelæger SN og lægger deres egne ord i munden på en død mand, der ikke kan svare igen.
Han er kun aktuel hvis du kan bruge det han skriver til noget, så det er helt op til dig :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2012 21:48 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jul 2010 19:11
Indlæg: 146
Hej bindegal. Mange tak.
Jeg tror ikke at jeg bruger så meget tid på fortolkninger. Men tak for rådet. Du fik mig til at tænke over det at fortolke noget.
Kan generelt ikke forstå hvorfor hvad vi bruger anmeldere, kritikere, analytikere og fortolkere til - folk som vil fortælle andre om det de anmelder, kritiserer, analyserer eller fortolker.
(Analyserede jeg selv, og offentliggjorde det?)
Det er ikke så brugbart at få at vide hvordan man skal forstå noget.

Håber jeg kan bruge ham til noget, er startet på "Stadier paa livets vei"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2012 01:48 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5085
Der er folk der bruger 20-30 år af deres liv på at læse og forstå Kierkegaard. Jeg forstår sagtens at man kan have brug for fortolkninger af ham, han kan læses MEGET simpelt, og han kan læses så man får noget ud af det. Personligt fik jeg ikke ret meget ud af det jeg har læst af ham, ud over at jeg anderkender hans historiske rolle som faderen/drivkraft i opstartsfasen af eksistentialisme, er han ikke min kop te. Det er nok også i denne rolle at han er relevant idag, blandt mange filosoffer regnes han lidt som en blanding af en skønlitterær forfatter og egentlig filosof. Det gør ham dog også noget mere behagelig at læse iforhold til mange af de tunge drenge, omvendt synes jeg så også at man får meget mere ud af at læse sidstnævnte.

Læs ham, eller læs ham ikke, du vil fortryde begge dele.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2012 21:51 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jul 2010 19:11
Indlæg: 146
Ja ok BisMann. Hvem tænker du som de tunge drenge?
Nu er jeg kommet lidt igang, og kan godt følge dig. Det er ikke helt nemt. Men fastholder nu stadig at enhver form for fortolkning kun kan ødelægge.
Det jeg læser lige er samfundskritisk og ikke så eksistentialistisk. Spekulerer over hans brug af pseudonymer. Men jeg er blevet ret fascineret af hans sprogbrug. Det er utroligt smukt, og jeg har lidt den samme oplevelse som da jeg først læste Johannes V. jensen (Nornegaest) .. at det danske sprog er blevet utroligt meget fattigere i løbet af de sidste 100 år.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2012 22:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2009 10:35
Indlæg: 337
Jeg vil lige glæde jer alle med en lille reminder om, at det i år 2013 er 200-årsdagen for Kierkegårds fødsel. Det bliver fejret over hele Danmark (verden?).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2012 22:44 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
øhm.. Er vi i 2013..?

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2012 23:10 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5085
@Mustang
Jeg tænker Kant, Hegel, Heidegger, Nietzsche, Platon i nogen grad, og lign skikkelser. Men ja, man må give ham at han skriver godt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2012 23:13 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2009 10:35
Indlæg: 337
Skarpt Odden! ;)
Nej, men det er vi næste år. Det betyder øget fokus på Kierkegård.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2012 23:17 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Man skal tidligt op.... ;)... Men ja, der er god fokus på manden nu.
Angående fortolkninger.. Så kan ingen af af os vel ikke undgå at tolke, og det at læse andres fortolkninger kan være gavnligt, man behøver jo ikke sætte dén tolkning som sandhed, men bare lade sig inspirere og tænke videre over Kierkegaard..

Stadier på livets vej er en fin bog. Min gik desværre tabt i forsendelsen fra Filippinerne, som ærgrer mig grænseløst Grrr!.. Men den er ikke en af hans tunge værker. Philosophiske smuler er der godt gods i :)

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2012 23:49 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jul 2010 19:11
Indlæg: 146
Fortolkning.
Nej, ingen kan undgå fortolkning, der er vel ikke andet.
Selvom at man skal tage en fortolkning med et gran salt, sa synes jeg at det ødelægger den umiddelbare oplevelse. Ligesom min oplevelse af HC. Andersen analyserne i folkeskolen, der godt nok satte eventyret i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv som var interessant, men samtidigt ødelagde magien og de indre billeder fuldstændigt.
Men måske er fortolkningerne med til at holde hans tanker i live og videreudvikle dem..
hmm....fortolkning. Nu skal jeg bruge de næste mange dage på at tænke over det.

Tak for anbefaling Odden. Det bliver den næste jeg læser


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team