ALT, tak for dit input, du har sat tanker igang.
Vi genskaber og gør det til kunst, fordi vi har følelser bundet til mindet. I den forbindelse må vi huske på, at alt blot er atomer, som er universiel og kosmisk energi, og menneskets sanser ikke er udviklede nok til at kunne se verden i sin fulde natur: uendelig energi. Istedet bliver alting sammenlignet med hinanden, delt i kategorier og sat i kasser og overskuelige systemer. Genskabningen vil derfor være en genskabning af illusionen af den verden vi lever i, da man ikke ville kunne genskabe dens sande natur: uendelighed.
Jeg har ikke lyst til at forsøge at definere hvad kunsts rolle eller formål er, den snak har været oppe her på forummet tidligere, og den endte netop ud i en ørkenvandring af en diskussion om kategorier og kasser. Uden at glorificere kunstneren bilder jeg mig ind at EN DEL af kunstens motiv netop er at forsøge på at visualisere det uendelige ...
gøre det usete synligt. Jeg tror heller ikke at menneskets sanser er udviklede nok til at se verdens sande natur, men jeg tror bestemt at det er muligt at opleve det alligevel. Sanserne er ikke det eneste vi oplever med. Og hvis det kan opleves kan det vel genskabes.
Min tvivl startede da jeg arbejdede på et kvadratmeter maleri som er et forsøg på at gengive en kvadratmeter skovbund. Tvivlen handler om hvorvidt det giver mening at genskabe noget af det, både den åbenlyse og oplevelsen i sig selv. Oplevelsen vil til enhver tid overgå genskabelsen og derfor miste mening. Lidt ligesom at have 5 minutter i paradis og forsvinde bag et kamera for at tage billeder af det..
Jeg prøver nu at lave billeder og musik via improvisation, men der slipper man sgu heller ikke fra naturen, men måske kommer det tættere på det direkte oplevede, en smule mere fravristet mindet.
Mening er selvfølgeligt en subjektiv størrelse, så derfor giver det måske slet ikke mening at diskutere det her med andre end sig selv, så jeg beklager hvis det er for tåget det her.