Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 apr 2024 06:41


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 22 jul 2012 00:20 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5085
Undre mig ligesom Tricome over at rumvæsenerne skulle kunne indfange den mangfoldige kompleksitet i verden, som selv vi ikke kan favne, i deres simulation og sammentidig have et behov for at studere os i de omgivelser.
Desuden vil en simulation af 'virkeligheden' altid være en forsimplet udgave af 'virkeligheden', med begrænsning i producentens fatteevne og produktionsmuligheder. Ideelt set vil det højest nå stadiet af intersubjektivt verdensforståelse.
Jeg ville sige nej. Potentialet i at leve en sådan simulation vil altid være lavere end at leve i de(n) verden(er) simulationen er bygget på.

@Andreas/Saiko-Pod
Du behøver vel ikke have en ontologisk overbevisning af "denne" verden som den objektivt rigtige, for at vide at den simulation man bliver fremstillet er forkert. At vi ikke kan fastslå denne verden som den rigtige verden, hvad det så end betyder, betyder omvendt ikke at den nødvendigvis er forkert. Jeg synes altså stadigvæk der er en væsenlig forskel mellem at indgå i en 'tvivlsom virkelighed', hvor vi kan være en 'hjerne i et kar', blive narret af decartes dæmon eller lign, og så at tage valget om at indgå i en bevidst falsk verdenfremstilling.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2012 13:22 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 aug 2009 12:39
Indlæg: 315
Geografisk sted: The 7 seas yaarrrg
jo hvorfor ikke. jeg ville takke ja, og vil skabe en verden efter mit billede, ingen fascister, ingen krig.


Efter mit eget billede, ingen facister..
ingen facister..
facister...

erh
Ville du så egentligt ikke være den største facist af dem alle? Eller har jeg misforstået noget?

_________________
http://soundcloud.com/stjernehimmel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jul 2012 08:30 
Offline
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 nov 2001 02:01
Indlæg: 2033
@BisMann

Det er en fin og helt valid pointe, at den skelnen ikke behøver at være sort/hvid. Eksemplet lagde i mine øjne op umiddelbart op til sådan en tolkning, men det var en lidt forhastet konklusion. Jeg endte jo faktisk også med at nuancere det længere nede i indlægget, men jeg vil gerne hive lidt i land og rette: at "objektive" skal erstattes med "mere rigtig/sand". Den tvivlsomme agnostiker havde jeg ikke lige skænket en tanke ;)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team