Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 07:01


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 06 jul 2012 16:38 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Har du da intet lært kære regyr :D

Det er netop den slags forestillinger og spekulationer man havde inden man faldt over Psychedelia. Man kan jo se her inde, at det er mange slags forskellige mennesker som benytter sig af rusmidler. Der er massere af eksempler herinde på intelligente, uddannede og velfungerende mennesker som benytter sig af alternative rusmidler. Psychedelia er et levende bevis på at man ikke er en socialtaber og et svagt menneske fordi man tager stoffer. Selvfølgeligt findes der også tilfælde af personer som misbruger stoffer for at flygte fra virkeligheden f.eks. Men det er individuelt hvorfor man benytter sig af stoffer, hvor meget man tager og hvor ofte. Så jeg synes ikke du kan generalisere på den måde som du gør.



Har nogen modet til at opgøre "tabstallene" blandt psy.dk´s brugere ? eller skal vi blot lade dem hvile i fred og bilde os selv ind at et forum, af tilsvarende størrelse, omhandlende ungdomsatletik, ville have ligeså mange selvmord, dødelige ulykker, tvangsindlæggelser på psykiatriske afd. osv.


Dødsfald kan man ikke undgå, der vil altid være folk der ikke kan styre sig, uanset hvor meget støtte og information de så får... Verden er nu engang indrettet sådan, at man kan blive professionel atletiker men man kan ikke blive professionel narkoman (sidney lee?), derfor (og af mange andre åbenlyse grunde) er der ingen basis for sammenligning i dit eksempel.

Hvorfor folk tager stoffer er en kompliceret affære som lader sig forklare indenfor mange sfærer, ikke kun den filosofiske. Men hvis vi skal holde det strengt filosofisk til at starte med tror jeg, at stoffer er en genvej til transcendens, ikke nogen særlig ny eller original tanke. Det er dog værd at nævne, at selvom stoffer kan initiere eller facilitere en form for transcendens, er de langt fra et middel til at nå målet, hvis der da nogensinde har været ét.

Set i et samfundsmæssigt perspektiv vil jeg vove påstå at der er tendenser i nutiden der har en vis lighed med hippie/syre/flowerpower kulturen i 60'erne. Først og fremmest er der det øgede antal unge som har prøvet hårdere stoffer end hash, dernæst har vi regeringer som bliver stadig mere formyndende, der bliver ført resourcekrig i Afrika, finanskrisen er blevet en slags økonomisk kold-krigstilstand - ja, jeg kunne nok godt blive ved.

Jeg tror folk der tager stoffer på et rekreativt niveau, et eller andet sted gør det for at lære om sig selv, måske ikke bevidst, men trangen til selvudforskning er stor i disse dage og det er absolut ikke et tegn på svaghed, snarere tværtimod.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2012 12:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Har nogen modet til at opgøre "tabstallene" blandt psy.dk´s brugere ? eller skal vi blot lade dem hvile i fred og bilde os selv ind at et forum, af tilsvarende størrelse, omhandlende ungdomsatletik, ville have ligeså mange selvmord, dødelige ulykker, tvangsindlæggelser på psykiatriske afd. osv.


Hvis du skal lave en rimelig sammenligning, så skal du sammenligne procentvis med alle dem som IKKE sætter sig ind i sagerne, men bare tager stoffer uden at vide noget om dem. Hvor er dødsraten størst?

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2012 20:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2011 14:54
Indlæg: 447
Geografisk sted: ja
Tror ikke nogen har påstået at stoffer er lige så sikre som atletik? :roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2012 01:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 feb 2003 02:01
Indlæg: 169
Har nogen modet til at opgøre "tabstallene" blandt psy.dk´s brugere ? eller skal vi blot lade dem hvile i fred og bilde os selv ind at et forum, af tilsvarende størrelse, omhandlende ungdomsatletik, ville have ligeså mange selvmord, dødelige ulykker, tvangsindlæggelser på psykiatriske afd. osv.


Hvis du skal lave en rimelig sammenligning, så skal du sammenligne procentvis med alle dem som IKKE sætter sig ind i sagerne, men bare tager stoffer uden at vide noget om dem. Hvor er dødsraten størst?


Jeg kan godt se hvad du mener og intuitivt virker det rimeligt at dem der ved mest er mest sikre.
Virkeligheden ser dog lidt anderledes ud her på psy.dk. Her lader det til at yderst vidende personer er døde af narkotika, enten ved uheld eller ved selvmord.

Lad mig nævne en lidt personlig anekdote. Da jeg i sin tid lavede min første profil herinde i 2002, var det af ren og skær forargelse over en ung fyr som var nysgerrig omkring heroin. Jeg blev helt vild i varmen og skrev naivt at han skulle lade være. http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=4&p=24418#p24418

Men han vidste udemærket hvad det hele drejede sig om, hvad man bruger hvordan og hvorfor. DØD.
En anden syntes ikke heroinafhængig var så slemt enda. DØD.
Dette er bare på side 3 i tråden.

Idag, 21 år efter min første indtagelse af et ulovligt rusmiddel, mener jeg at kernen i harm reduction ikke er viden men derimod hvor meget og hvor ofte man lammer si..sorry, søger spirituel indsigt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2012 02:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2010 23:07
Indlæg: 384
Geografisk sted: Berlin
Jeg tror folk der tager stoffer på et rekreativt niveau, et eller andet sted gør det for at lære om sig selv, måske ikke bevidst, men trangen til selvudforskning er stor i disse dage og det er absolut ikke et tegn på svaghed, snarere tværtimod.

Tror bestemt ikke alle gør det for at lære om sig selv, selvom jeg klart anerkender at flere gør det. Er sikker på at en stor del af brugere gør det for at flygte fra sig selv, fordi de døjer med noget som er tilstrækkeligt ubehageligt så den tilsyneladende nemme og hurtige løsning pludseligt er meget attraktiv. Synes også jeg ser en tendens, bla. her på boardet, til at bortforklare ens misbrug ved at glorificere stoffer. Siger det mest fordi den gruppe altså også findes, også her på boardet. Men er enig i at brugere ikke kan skæres over en kam, og fordi en person gør det af de forkerte grunde betyder det jo ikke at vi alle gør det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2012 02:44 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Har nogen modet til at opgøre "tabstallene" blandt psy.dk´s brugere ? eller skal vi blot lade dem hvile i fred og bilde os selv ind at et forum, af tilsvarende størrelse, omhandlende ungdomsatletik, ville have ligeså mange selvmord, dødelige ulykker, tvangsindlæggelser på psykiatriske afd. osv.


Hvis du skal lave en rimelig sammenligning, så skal du sammenligne procentvis med alle dem som IKKE sætter sig ind i sagerne, men bare tager stoffer uden at vide noget om dem. Hvor er dødsraten størst?


Jeg kan godt se hvad du mener og intuitivt virker det rimeligt at dem der ved mest er mest sikre.
Virkeligheden ser dog lidt anderledes ud her på psy.dk. Her lader det til at yderst vidende personer er døde af narkotika, enten ved uheld eller ved selvmord.

Lad mig nævne en lidt personlig anekdote. Da jeg i sin tid lavede min første profil herinde i 2002, var det af ren og skær forargelse over en ung fyr som var nysgerrig omkring heroin. Jeg blev helt vild i varmen og skrev naivt at han skulle lade være. http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=4&p=24418#p24418

Men han vidste udemærket hvad det hele drejede sig om, hvad man bruger hvordan og hvorfor. DØD.
En anden syntes ikke heroinafhængig var så slemt enda. DØD.
Dette er bare på side 3 i tråden.

Idag, 21 år efter min første indtagelse af et ulovligt rusmiddel, mener jeg at kernen i harm reduction ikke er viden men derimod hvor meget og hvor ofte man lammer si..sorry, søger spirituel indsigt.


Kernen i harm reduction er.... Harm reduction, tadaaaa... Hvor meget og hvor ofte man lammer sig er en ligeså stor del af harm reduction som den generelle viden om stofferne og deres virkningsmekanismer er, målet med harm reduction er at give individdet ansvaret for sin egen krop, det ansvar er føles lettere hvis man har den relevante viden. At mennesker alligevel kommer galt afsted eller begår selvmord er en problematik der stikker langt dybere og bredere end bare harm reduction og narkotikapolitik generelt... Hvad har alt det her med din spirituelle søgen at gøre?

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2012 02:52 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Jeg tror folk der tager stoffer på et rekreativt niveau, et eller andet sted gør det for at lære om sig selv, måske ikke bevidst, men trangen til selvudforskning er stor i disse dage og det er absolut ikke et tegn på svaghed, snarere tværtimod.

Tror bestemt ikke alle gør det for at lære om sig selv, selvom jeg klart anerkender at flere gør det. Er sikker på at en stor del af brugere gør det for at flygte fra sig selv, fordi de døjer med noget som er tilstrækkeligt ubehageligt så den tilsyneladende nemme og hurtige løsning pludseligt er meget attraktiv. Synes også jeg ser en tendens, bla. her på boardet, til at bortforklare ens misbrug ved at glorificere stoffer. Siger det mest fordi den gruppe altså også findes, også her på boardet. Men er enig i at brugere ikke kan skæres over en kam, og fordi en person gør det af de forkerte grunde betyder det jo ikke at vi alle gør det.


Det er også derfor jeg skriver at det også er ubevidst, hvilket jo nok snarere er reglen end undtagelsen. At lære at man kan "løse" sine problemer ved hjælp af stoffer er jo på sin vis også "at lære noget om sig selv" omend det er en uoplyst og kortsigtet erfaring. Man kan vel betragte det som et argument for at stoffer ikke er for alle mennesker. Men klart, glorificeringen er der, og den drager gør den - men synes slet ikke den er så slem som tidligere, eller også skal der bare mere til at imponere mig i dag, det er svært at sige :D

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team