Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 apr 2024 11:39


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 jan 2012 19:33 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Oi folkens. Jeg har formuleret en langefinger til pilleindustriens lakajer. Har forsøgt, at holde det kort, så spørg endeligt ind til, hvis der er uklarheder i min idé eller hvis I er stik uenige. Idéen skulle bare lige afprøves..

Citat:
Psykiatriens fødsel og død – Essay om åndeløshedens oprindelse i Europa

For at forstå den nuværende situation med udbredt brug af antidepressiver, antipsykotisk medicin, ritalin og et galoperende stresssamfund, må vi gå en smule tilbage i tiden. Som en hvilken som helst anden revolution, er det en konstant udvikling gennem århundreder, der fører til et nyt ”status quo”. I en sådan udvikling vil der sædvanligvis eksistere nogle markante skridt der cementerer den ”nye opfattelse”. For lethedens skyld vil vi kalde dette for kvantitativ udvikling og kvalitativt skifte.
Et sådan kvalitativt skifte vil være Den franske revolution 1789. Det forudgående tankesæt havde ikke kendt meget til psykiatrisk medicin. Den psykiatriske patient er et resultat af det senere paradigme, Modernismen. Det er i dette tankesæt, at vi må søge svarene på den indledende sætning.

I Middelalderen og den senere Renæssance havde et idealistisk selvbillede været gældende. Dette tankesæt sætter, lidt firkantet sat op, tanken over materien. Modernismen væltede denne tanke på hovedet. ”Enten eller” er helt frem til i dag en stadig traver, som må gøres endeligt op med.
Som et resultat af en totalitær og korrupt katolsk kirke sparkedes reformationen i gang, der ville demokratisere retten til frelse og politisk magt. Dette var det første skridt mod Modernismens dogmer. Disse dogmer bar generelt præg af en materialistisk verdensopfattelse. Med inspiration fra islamisk filosofi, isoleredes og dræbtes Gud til fordel for en rent materialistisk begrebsfilosofi, hvor mennesket blev generaliseret i forhold til ”ønskede mennesketyper”.
Da filosofien med tiden blev rent materialistisk, var der ingen plads til afvigende tanker, da disse ikke er produktive og arbejdsomme, hvilket blev det nye mantra der erstattede Gud. Beskæftigelse skulle holde Djævelen fra døren.
Da europæisk filosofi gradvist blev ateistisk blev den religiøse med tiden til den gale. Filosofien og derfor samfundsordenen, havde ikke en fornuftig forklaring på psykiske afvigere, andet end, at det måtte findes i materien. Ånden var bundet til gener, derfor forsøgtes sågar at finde det kriminelle gen ved kraniemålinger, som var kriminalitet udelukkende et spørgsmål om dårlige medfødte gener og ikke socio-økonomiske omstændigheder. De første institutioner til, at varetage afvigerne kendes ved fængslets moder, tugthuset. Denne institution samlede og genopdragede tiggere og prostituerede med frygt og vold. Dagens fængsel har samme mål, dog med forudgående rettergang mv.
Den psykiatriske institutions formål er det samme som fængslets, dog for en anden gruppe afvigere.
De afvigere som den psykiatriske institution med tiden ville ”servicere” var de gale. Modsat Middelalderen, der med en frygtbaseret filosofi, dog havde haft en filosofi som accepterede de psykiske afvigere, som gudsberørte i stedet for perverterede idioter. At den gældende filosofi ikke har kunnet rumme alle afvigere må tages som en selvfølge. Formålet er dog imidlertid, at demonstrere den relativitet som filosofi er, da den er i konstant udvikling og at fordommenes ordenen også har en gensidig effekt. Den moderne gale kan menes, at være et resultat af en genetisk defekt, som derfor må antages som konstant, eller vedkommende kan opfattes som en ”gudsberørt” uden en vejledende filosofi. Dermed vandrer de åndeligt åbne i blinde uden vejledning og social accept af sine evner. En situation der var stik modsat i Middelalderen. Den gensidige effekt er således, at når den åndeligt lukkede bedømmer den åndeligt åbne gennem sine moderne briller, så ser han kun galskab, da den strider mod de materialistiske principper. Denne fordomsfulde tilgang har den gensidige effekt, at den åbne gradvist ser sig selv som gal, da det er hvad det gældende paradigme siger. Denne gensidighed er misforståelsernes katalysator. Den reelle lidelse opstår ikke nødvendigvis i mødet med sit eget uendelige sind, men som resultat af en rigid filosofi og den fordomsfulde, ansvarsløse uvidenhed der praktiseres i dagens psykiatri.
Med Modernismen sloges et nyt slag. Evolutionsteorien formuleredes, mens menneskelig evolution omformuleredes til materiel produktion. Således fik Europa et selvbilled af sig selv højt hævet over alle andre på baggrund af videnskabelig disciplin og industrialisering. Den materielle bearbejdning fik i dette paradigme vind i sejlene, mens menneskets selvopfattelse blev stadigt smallere og smallere. Dette er den reelle katastrofe; at mennesket begyndte, at frygte sit eget hoved. Ikke længere i frygten for ufromme tanker, men i frygten for nye afvigende tanker og den gensidige bedømmelse. Den gensidige katastrofe rammer for alvor, når alle mennesker prygler sit eget hoved i frygt for selv, at ende som gal. Derfor opstår der tabuer omkring menneskets lyst og tankesæt, da selv den mindste brist i glansbilledet kan give anledning til panik. Panik kan under den rette fordomsfulde behandling ende grueligt galt.
”Enten eller”-tanken bærer i dag præg i skellet mellem psykologi og psykiatri. Disse professioner er i dag ved, at smelte sammen til ”både og”. Dette standpunkt er dog imidlertid ikke nok i sig selv, hvilket vil berøres senere.
Hvor psykologerne (med undtagelse af psykoanalytikerne) beskæftiger sig med tanker, dog i en ”overfladisk” grad, så beskæftiger psykiatrien sig med den ”genetiske defekt” og kaster som resultat piller efter hvad som helst. Begge professioner er fejlagtige, dog med forskellige faldgruber.
Den menneskelige ånd er fuldstændig fri og er end ikke bundet til nogen krop. Tanken er gensidig og erkendelse kan lige såvel opnås ad åndelig vej, som ad empirisk. Den ene bekræfter så at sige den anden.
Men hvor psykologerne beskæftiger sig med tanker, som var de udelukkende individets egne, så søger de at binde de knuder op, som er opstået som resultat af manglende selvindsigt. Intentionerne er fine uanset profession, men filosofien de er baseret på er forældet. De er begge et resultat af den modernistiske materialisme. Psykologien kan argumenteres at være postmodernistisk. Psykiatrien finder ikke tanker i sig selv interessant, da de har et genetisk ophav. Derfor må de kemiske balancer genoprettes med medicin. Min indvending er ikke, at påvirkning på individet, ikke kan lade sig gøre på de givne veje. Blot at de famler i blinde og derfor forårsager skade i deres ”service”.
Vores tanker er ikke os selv, men vores krops signaler til os. Hvordan disse tanker lader sig ytre er et resultat af aktiverede hjernedele, hvorved vi alle har omtrent samme potentiale. De aktiverede områder er et resultat af gener og opvækst, hvis adskillelse også er fejlagtig. Når vi vælger en tanke frem for en anden skaber vi neuroser. Vi udelukker én tolkning på bekostning af en anden. Det kan være fint, hvis den ene kalder på massemord, men selv en sådan tanke skal ikke tages for tungt. Fejlen er ikke at tænke tanken, men at følge den.
Dermed må det stå klart, at da vi ikke er vores tanker, men at vi er et uendeligt tomrum, så eksisterer der ikke et egentligt ”jeg”. Men det er i ”jeg”'et at de fleste forstyrrelser opstår.
Tankerne fortolker vores omgivelser og giver forslag på respons. Vi skal lytte til vores tanker, men ikke nødvendigvis vælge og fravælge dem. De er alle signalerer på det samme ydre, men giver sig til kende separat for os. Dette må være grundlaget for det nye, kvalitative skifte i vores samfund.
Ved at accepterede, at den materielle videnskab ikke er sandt i sig selv, men en vejviser til det sande, så gør vi denne tankegang ære. Det er nemlig ikke hvad der er påvist og afvist, men hvordan disse beviser bruges.
Da det menneskelige sind er tomt og uendeligt, må dette være vores udgangspunkt. Vi er tomrummet, ikke tankerne. Når vi gør den grundvildfarelse, at lade vores tanker styre os, så gør vi begreber til idé. Når vi gør begreb til idé gør vi mennesket til udelukkende materie og vi gør intellekt til et spørgsmål om ordforråd. Som var en idé alene afhængig af ens evne til, at formulere den.
Det er i idéernes verden, at vi finder vores indre ro og ser verdens sande natur, som den lader sig vise for os. Ved at overgive os til begreberne lader vi vores krop tænke for os, men vi er i sidste ende ikke vores krop, udelukkende i hvert fald.
Den gale er den der har brudt med begrebernes verden, uden at acceptere sine idéers verden. Derfor er den moderne psykiatri et spørgsmål om dårlig oplysning. Det er ikke så meget det enkelte menneske der har gjort noget forkert, som det er en mangel i vores kollektive selvforståelse. Når et individ er opdraget til, eller rettere, ikke opdraget fra, at tænke i en falsk individuel selvopfattelse, så fører det til personlige problemer. Ligesom, at de erhvervsmæssige forventninger til os, strider imod visse individers opfattelse af et meningsfyldt liv. Elendighedens spiral rammes, når man rigtigt har brudt med et forældet samfunds menneskesyn, men ikke lader sig søge af en ny. I stedet lader man tvivlen om hvorvidt ”det er mig eller dem, den er gal med” gå udover sig selv. Man har evnen til at vende spiralen opad, men de falske begreber man opgås trækker en ned.
Siden uhyrlighederne i Anden Verdenskrig slog filosofien ind på det spor vi kalder postmodernisme. Dette begreb siger ikke rigtig noget om endemålet blot afgangspunktet. Objektivitetstanken blev gradvist til en subjektivitetstanke, hvilket faldt for den gamle ”enten eller”-fælde for begrebsdyrkerne. Den kvantitative udvikling som postmodernismen dog må siges at være ender i et uvist kvalitativt skifte. Det er min opfattelse, at på nævnte område, så vil dette kvalitative skifte slå over i en ”hverken eller”-tanke, da vi erkender at psyke og krop ikke er adskilt, men endda fejlagtige begreber. Det kan virke underligt, at tale om ”hverken eller”, når nu vores tanker og kroppe er så virkelige for os. Derfor er ”både og” en nødvendig erkendelse på vejen og denne erkendelse er vi ufatteligt tæt på i dag. Men i mødet med psykens tomrum viser dens uendelige karakter sig, hvilket begrænser alle tidligere begreber. Verdens kompleksitet er ubegribeligt og jævnfør begreb og idé, så skal vi ikke lade os narre af begrebers forsimplende verden. Jeg tror og mener, at vi har spændt ben for os selv i jagten på materiel velstand. Da vi har underkendt vores eget Selv, har vi jagtet det i velstand, heraf de gensidige forventninger om arbejdsomhed. Denne underkendelse har givet sig udtryk i en kvantitativ tiltakning i stress og depressionssymptomer. Alene det, at disse betragtes som egentlige sygdomme, snarere end tilstande, vidner om den katastrofale kurs vores selvbenægtelse har ført.
Den egentlige ”kur” er meditation, hvordan end vi søger denne kontemplation. Den må foretages præventivt, da det skal være vores reminder om vores inderste kerne og dermed undgå de ”jeg”-bestemte lidelser, som psykiatrien og psykologien slås over at kurere. Jeg er vel bevidst om de mangfoldige psykiatriske diagnoser der findes. At disse kan være vidt forskellige, men alligevel bruges i flæng. Derfor ved jeg, at man ikke kan generalisere. Ironien er dog, at diagnoserne selv er et resultat af en grov generalisering, som patienter lider under. Det at opstille verden i kasser er et resultat af den materialistiske ”enten eller”-fløj. Kasserne er blot begreber for, at beskrive den ideelle verden som den eksisterer. Kasserne bliver aldrig verden!

:?:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2012 21:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2008 14:54
Indlæg: 187
Om igen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2012 22:24 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Om igen.

Hvorfor? :hm:

Jeg synes det er skidegodt... Du peger på hovedproblemet, nemlig enten eller tænkningen, og så får du gjort en masse tanker om det og får også den idéhistoriske baggrund dækket rigtig godt og pædagogisk tilmed, det er selvfølgelig en smule farvet da det jo er et essay, men det kunne være meget værre 8/10 :)

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2012 23:41 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Jeg synes også du har mange spændende tanker og gode pointer, som jeg er helt enig med dig i. Fortsæt sgu da. Må jeg spørge hvor gammel du er?

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2012 01:39 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 aug 2011 11:57
Indlæg: 37
Geografisk sted: Somewhere,Somehow
Jeg synes også det rigtig godt. What else can I say.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2012 18:24 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Mange tak.
@Ronald; det kan være bedre, ja. Skulle lige prøve idéen af før jeg smider et halvt års arbejde i en bedre gennemført tekst eller lokker en læsegruppe med på idéen :)

@Arpheus; Tak. Jeg fylder 24 her den 28.

@Snoezel; tror at vi tænker ret ens, at vurdere fra andre tråde. Det idéhistoriske element elsker jeg at bruge. Det kan virkelige vise relativiteten i vores selv- og samfundsopfattelser. Det er i øvrigt fint, at det er pædagogisk, ik? Altså, bedre at have idéen klart defineret end at smide med indforståede filosofiske begreber?

Udover det, så har Michel Foucault vist gennemarbejdet det her felt i hans Galskabens Historie. Ikke at jeg har læst det endnu dog..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2012 20:01 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Jo helt sikkert, ingen grund til at gøre det akademisk og uforståeligt... Jeg tror mange måske godt kender til oplysningstiden og dens filosoffer fra deres skolegang, men har glemt hvad det egentlig gjorde ved vores selvopfattelse, ville ønske der var flere der skrev om det i de vendinger du gør - keep it up. Og hvad med at sende det til nogle aviser eller forlag? Eller bare en blog måske, syntes næsten det fortjener at komme ud til et bredere publikum...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jan 2012 18:31 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Mange tak. De her tabuer der eksisterer om vores åndsliv mv. har gjort, at jeg har holdt mig lidt tilbage. Har forsøgt mig herinde, da jeg vurderede at møde en højere grad af sympati eller forståelse her end andre steder. Jeg vil gerne have idéen ud og en diskussion i gang, hvor "jeg" samtidig ikke hænges op på noget.. Vil nødigt sværte mit navn til i aviser før jeg er et hundrede på hvor jeg står, så at sige. Eller have "tilladelse" til også selv, at kunne "skifte mening" med tiden..

Har indtil videre sendt noget af det til en lektor i filosofi fra RUC, som jeg tidligere har haft og respekterer. Han har ikke svaret endnu, men min forfængelighed gør, at jeg gerne vil have "kvalificerede" bedømmelser fra de baglande jeg opholder mig i og identificerer mig med, inden jeg går i "krig". De svage punkter og løse ender skal lige klarlægges, men det sker jo selvfølgelig kun i diskussionen af det.

Jeg føler i øvrigt ikke for, at kræve ejerskab på noget af det. Så hvis nogen skulle ønske, at bruge det er der frit spil. Det kan for min skyld bruges i vedkommendes eget navn.
Er så småt ved, at blive bevidst om hvor radikalt det et eller andet sted er. Det er jo ikke huset, men fundamentet der angribes.

EDIT: Ikke "skifte mening", men "skifte fortolkning" eller bruge andre begreber. Idéen er rodfæstet nu! Lige for at afklare det.. :roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 feb 2012 21:35 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Jeg vil ikke være tarvelig eller noget, men synes det meste virker som sludder. Meget af det, du siger (især i indledningen), må du meget gerne underbygge med gode grunde, samt uddybe. Din kritik af psykologien kan virke lidt tom, og det samme gælder dine angreb på psykiatrien. Kan du ikke underbygge med lidt mere specifikke kritikpunkter og måske en indsnævring af, hvad ud forstår ved "psykologi" og "psykiatri"? Dine reflektioner over tanker, identitet osv. er jeg ret uenig i. Det strider mod moderne psykologi- og kognitionsforskning, som jeg mener har meget mere legitimitet end det, du vil give den. Det kan sagtens være, at der er mere substans i det, du har skrevet, end jeg opfatter. Men min umiddelbare opfattelse er, at der er rigtigt mange løse ender og store påstande. Jeg kan prøve at være mere specifik senere, så du har bedre mulighed for at svare. Og jeg prøver ikke at sige, at det du har skrevet er dårligt eller noget, så du skal ikke tage det som et angreb eller et forsøg på at være nederen mod dig.

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2012 09:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 sep 2007 12:14
Indlæg: 289
Geografisk sted: Århus
Jeg må sige mig enig med Paul Muad Dib. Jeg savner lidt mere struktur, eller opbygning af argumenter. Der er en del postulater, som bliver kastet frem uden så meget underbygning. Nu er jeg også træt, så jeg vil læse den igen når jeg engang vågner igen og får noget kaffe. Men jeg har noget jeg synes du skal overveje. Det virker til, at en af dine hoved kritikpunkter mod psykologien og psykiatrien er at en masse folk bliver sat i bås, eller dvs. man opstiller en række regler for hvad der er depression, hvad der er skizofreni hvad der er det ene, og hvad der er det andet når man vil stille en diagnose. Og så klemmer man folk ind i de her båse, og evt. giver dem nogle lykkepiller, alt efter diagnosen osv. Men at du sætter spørgsmålstegn ved hvad der er 'sindsyge' og hvad der bare må kaldes 'anderledes'-tænkende, eller som du nævner en 'tilstand'. For det første, er der altså meget forskning som viser en klar sammenhæng mellem det fysiske i hjernen og måden vi tænker på, hvorvidt der så skal 'rettes op' på det, er et andet spørgsmål. Men hvis målet er skabelse af menneskelig lykke og ansvarlighed (og herefter lykke generelt (dyr osv.), vil jeg mene), bør vi så ikke forsøge at bekæmpe depression? Jeg synes en af de fantastiske ting, som jeg vil vove at påstå hovedsageligt er sket inden for min livstid, er en ændring af synet på hvad det vil sige at være rask. For at være mere specifik, er vores syn ændret ift. mental raskhed/sygdom. Det fantastiske ved dette er netop at man godt kan have det dårligt mentalt, og at sygdom ikke blot er et brækket ben eller en infektion. Måske har det taget en smule overhånd, men jeg synes det er alt for tidligt at kunne fastlå noget på det område endnu.

For det andet skal man altså huske på, at der ikke nødvendigvis er sket en stigning hos folk med psykiske lidelser. Husk på, at psykologi og psykatri stadig er områder som er under konstant udvikling, og det kan derfor ikke udelukkes at man først har nu er begyndt af se omfanget, at folk der lider under psykisk stress af den ene eller den anden art. Hvis vi tog et relativt bredt udsnit af befolkningen, fra en række tidsperioder og undersøgte dem for psykiske lidelser, tror du så resultaterne ville være anderledes?

Og til sidst, hvad er det egentlige problem ved diagnostisering? Er det et grundlæggende problem ift. kategorisering af mennesker eller verden generelt, eller er det snarere det at vi ser mentale tilstande som sygelige modsat andre som raske? Og hvorfor skulle nogle af disse være problematiske, frem for løsninger/brugbare værktøjer?

Jeg håber ikke jeg har fuldstændig misset dine pointer, men er som sagt træt.

_________________
"The intuitive cognition with anti-nihilism is a trigger for latent infant violence"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2012 12:18 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Hvis man sammenligner de vestlige samfund med andre samfund, så er antallet af ikke-psykotiske, affektive lidelser som fx. depression og angst, markant højere i vores del af verden. Man undersøger hvorfor, fordi det er en bombe under de vestlige landes økonomier og der er blandt andet udarbejdet en rapport i DK, hvor man søger at besvare, hvorfor det forholder sig sådan (men jeg orker ikke lige at lede efter den).

Meget interessant, så er antallet også højere i samfund, som ikke har bevaret deres oprindelige kultur, eller hvor deres oprindelige kultur er under massivt pres, som for eksempel indianere i sydamerika (og vist også i nordamerika) og på Grønland.

Det tyder på, at det har noget at gøre, med den måde vi indretter samfundet på og er det tilfældet, så er det måske klogere at vende blikket mod den indretning, i stedet for at forsøge at medicinere befolkningen, så de bedre kan klare at leve i rammer, som gør dem ulykkelige og bange.

Derimod er antallet af skizofrene (altså egentligt sindssyge) det samme i alle samfund, bortset fra Finland og et andet land (jeg kan ikke lige huske hvilket), hvor der er en anelse flere. Det understøtter også antagelsen om, at de affektive lidelser er afhængige af faktorer i miljøet. Det kan skizofreni selvfølgelig også være, (fx. pga. virus under graviditet), men så er det faktorer, som ikke adskiller sig væsentligt landene imellem.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2012 20:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 sep 2007 12:14
Indlæg: 289
Geografisk sted: Århus
Jeg er meget enig Arpheus, jeg mener dog stadig det er for tidligt at komme med egentlig dom på området. Og jeg tror personligt også, at der er mange væsentlige faktorer i de vestlige samfund som er klart med til at forsage disse depression og generelle angst. Reklamer og marketing er f.eks. noget jeg hater meget på generelt, samt vores opløsning af tætte, faste og dybe relationer til hinanden og ogsså andre væsentlige årsager. Nu er det ikke for at diskutere disse ting nu, og jeg orker ikke lige at argumentere hvorfor jeg tror disse ting (og en række andre) spiller en stor faktor. Men man kan i hvert fald klart se forskelle alt efter typen af samfund (tag f.eks. selvmordsrater i Ungarn 1960-1990) Så videre til det næste: Du skriver at vi medicener os ud af denne sitation, og det er jeg meget enig i, at vi i stor grad gør, og denne løsning ikke er holdbar. Men det synes jeg ikke er grund til at se psykologi/psykiatri som årsag, som jeg fornemmer at trådstarter angriber. Jeg synes de netop belyser de problemer som jeg tror vores samfund har skabt ift. f.eks. depressioner mm. Som før nævnt sagde jeg, at det ville være interessant at tage et udsnit af befolkningen og lade dem undersøge. Og jeg gad godt vide f.eks. hvordan det forholdte sig i f.eks 1980, 1970, 1960, 1950 osv. helt tilbage til slutningen af 1800-tallet (i en række lande, f.eks. bl.a. Danmark), med brug af moderne psykologisk/psykatrisk/neurologisk viden. Det er selvfølgelig umuligt da vi ikke har en tidsmaskine. Det er umiddelbart lidt irrelevant, da det blot er et tankeeksperiment vi ikke får meget ud af, men min pointe med det er, at psykologi/psykiatri/neurologi ikke er årsag til problemerne.
Men jeg håber du kan følge mig i, at det ikke er psykologien/psykiatrien som er skurken, men snarer lygten som oplyser os, om nogle ærgelige symptomer i vores samfund.

_________________
"The intuitive cognition with anti-nihilism is a trigger for latent infant violence"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2012 16:51 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Arpheus, jeg synes, du skal oprette en tråd, hvor du fremlægger dine synspunkter. Du er en fortaler for, at grupper med forskellig kultur skal holdes adskilt - en form for sofistikeret, stueren racisme. Du har nogle ret velovervejede synspunkter, som jeg ikke desto mindre er stærkt uenig i. Hvis du har overskud, så ville det være super fedt, hvis du fik tankerne sat lidt i system og fremlagt herinde. Om ikke andet kan jeg forsøge at lave en tråd om emnet snart, når jeg får lidt mere fritid. Så må jeg bare sætte mig godt ind i den slags ting, du tror på, for synes, at tråden skal have den vinkel, da det er lidt mere provokerende end den traditionelle form, hvor jeg sidder og argumenterer for ligestilling og multikulturalisme og du kommer som en "outsider" og kritiserer det. Synes, at den stuerene grupperascime skal være i fokus, da den fortjener det for en gangs skyld. Grundlæggende: jeg tror, at dine grundlæggende empiriske forestillinger er falske eller svagt underbyggede. Det vil sige: din diagnose, tror jeg er forkert. Og derfor står dine løsningsforslag alt for ubegrundede i forhold til den frihedskrænkelse, som de ville indebære. Der skal meget til inden gruppeadskillelse - særligt en lovmæssig sådan - er retfærdiggjort.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2012 18:43 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
>Paul Muad Dib: Jeg har lidt svært ved at se sammenhængen med det jeg har skrevet her, men nu opretter jeg en tråd hvor jeg præciserer mine synspunkter, helt specifikt på din opfordring og så må vi se hvor det fører hen og om det bliver en dødssejler.

Edit: Jeg opretter den i politik og må vi se hvor det fører hen og om den bliver rykket. Og det bliver først når jeg har oevrskud til det, men jeg skal nok få det gjort.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2012 18:57 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Jeg skriver lidt sjusket, og kan se, at der burde være mere info i min post. Du snakkede bare om, at visse psykologiske lidelser formentligt kunne forbindes til kulturel uro (når ens kultur udsættes for tryk), og at man burde vende blikket mod samfundsindelingen. Og jeg kan huske, at du inden har fremlagt synspunkter vedrørende en form for segregering, med udgangspunkt i at mennesket har det bedst i en kulturelt homogen "stamme". Udover det, så har jeg for nyligt set lignende argumenter blive behandlet. Så du er jo ikke den eneste, der tænker sådan. Derfor kunne det være fedt, at synspunktet lige var "stjerne for en aften", i stedet for altid at komme ind fra sidelinjen. Tror absolut ikke, at en sådan tråd bliver en dødssejler, da de fleste har ret stærke følelser knyttet til netop den slags spørgsmål. Bare den forholder sig sagligt, skal den nok blive fed. Men ja, det er nok offtopic i forhold til denne tråd.

Til Helveg: hvordan ser du egentlig på spørgsmålet om individuel identitet? Du skriver, at "vi ikke er vores tanker" - det kan sådan set være meget rigtigt. Men man bør skelne mellem helt minimale begreb om personlig identitet (jeg-identitet) og så spørgsmålet om identitet som person. Selvom ens tanker ikke nødvendigvis er identiske med den første slags identitet, så er der en ret intim koppling mellem ens tanker og så den anden slags identitet. Hvis du tænker, at mennesker er dumme og klamme, og du tænker sådan ofte, så er du formentligt en menneskehader. Ligeledes: hvis du ofte tænker drømmende om dyr og ønsker deres nærhed, så er du nok en dyreelsker. En tanke gør ikke en person, men en person er, så at sige, udgangspunktet for tanker. Har du en hadefuld tanke bliver du ikke en hadefuld person, men er du en hadefuld person, så er du nok også en, der ofte har sådanne tanker. Og selvom en person ikke "er" sine tanker, sådan at en, der har en patologisk psykisk lidelse ikke "er" sin sygdom, så kan den ligevel ses som et problem. Moderne psykiatri sætter netop ikke lighed mellem tanker og personer. Pointen med behandling er at aflaste en person, sådan at dennes sygdom fylder mindst muligt. En skitzofren føler sig netop ofte "adskildt" fra sine tanker. De føles som unaturlige forlængelser af hans eller hendes person. Netop denne form for disintegration mellem person og tanke er det, som gør skitzofreni til en lidelse, ud over at være til besvær rent kognitivt. Sygdommen er noget ekstra, så at sige, idet den ikke direkte udspringer af en "naturlig" personlighed. Her skal man ikke forstå "naturlig" som "normal", men som noget, der bestemmes af den syges egen selvforståelse. Så er der selvfølgelig også syge mennesker, der ikke ser et problem. De omhændertages kun hvis de er farlige for sig selv eller andre. Men det er der jo gode grunde til.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2012 21:56 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
>Paul Muad Dib: Det er meget interessant, at du kobler de ting jeg har skrevet andre steder, til den her diskussion, Jeg har helt klart fået et "label" og det jeg skriver, bliver nu koblet til den label. Selvom det selvfølgelig kan være forkert og du nok skal være forsigtig med at tolke alt hvad jeg skriver i den retning (og blive fordomsfuld) så er der noget om det, helt grundlæggende. Jeg har beskrevet, hvad jeg mener er det bedste, men jeg er ikke racist og jeg går ikke ind for deportationer og forfølgelse.

Og så må jeg hellere præcisere, at jeg ikke har noget i mod mennesker med en anden hudfarve end mig selv. Nå, men den tager vi.

Det er rigtigt, at man adskiller personen fra tankerne i meget moderne psykologi, fx. kognitiv psykologi. samtidig (som du skriver Paul Muad Dib), så tillægger man dem en vigtig rolle i forhold til følelseslivet og kognitiv psykologi går netop ud på, at få øje på den kobling og få skilt tanker og følelser ad.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2012 23:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 sep 2006 14:50
Indlæg: 523
Geografisk sted: On top of myself i hope
Jeg syntes dette uddrag fra "The depression cure . six steps to beat depression without drugs" er lidt relevant i forhold til Arpheus argumentation.

Citat:
• Modern-day hunter-gatherer bands—such as the Kaluli peo- ple* of the New Guinea highlands—have been assessed by Western researchers for the presence of mental illness. Re- markably, clinical depression is almost completely nonexistent among such groups, whose way of life is similar to that of our remote ancestors. Despite living very hard lives—with none of the material comforts or medical advances we take for granted—they’re largely immune to the plague of depressive illness that we see ruining lives all around us. (In perhaps the most telling example, anthropologist Edward Schieffelin lived among the Kaluli for nearly a decade and carefully interviewed over two thousand men, women, and children regarding their experience of grief and depression; he found only one person who came close to meeting our full diagnostic criteria for de- pressive illness.)


Som en af mine venner sagde og som jeg vil give ham ret i, er egoet langt mindre væsentligt i "stamme kulturer" Man er aldrig alene, men fælles om alt. Efter hvad jeg kan tænke mig frem til er det konstante spørgsmål ikke "Hvordan har jeg det?" Men "Håber vi får held i vores jagt" Og hvis vi gør, ja så fejrer vi det i hele landsbyen, "danser om bålet" og alle er glade. Ikke så meget ensomhed som man ser i vores del af verdenen, hvor folk bliver overladt til sig selv. Og i nogle tilfælde får lov at ligge døde i flere måneder uden nogen opdager det. Ensomheden er et uundgåeligt følge af vores kulturs værdier.
Jeg tror man skal kigge langt efter fællesskab, naboskab, især i byområderne. Vi har jo ikke brug for det. eller måske har vi på et eller andet plan? Befolkningstal skal selvfølgeligt tages i betragtning, man kan jo ikke kende alle og tage sig af alle. Det er nok i det hele taget bare nemmere, at leve i et lille samfund med 100 mennesker hvor man er nødsaget til at stole på og engagere sig i de 99 resterende personers evner for at få det hele til at køre rundt.

jeg tror at jo nemmere det hele er og jo mere tid vi har til at sidde på vores fede røv og analysere os selv alt for meget, jo større chance er der for at falde ind i passivitet, apati og depression. Jo mere ansvar vi tager for andre, jo bedre har vi det selv tror jeg. Det er bare svært når vores samfund ikke er afhængig af personen på første sal til højre¨¨s overlevelse.

Håber ikke min lille brandert gjorde det alt for uforståeligt.

_________________
"Do the thing you fear most and the death of fear is certain" - Mark Twain


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2012 23:59 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Om igen.


Haha, true.. Sidder og føler, at jeg har efterladt nogle tomme huller og gjort mennesket til Gud eller det der er værre :) Fejlagtigt, men det skal man vel også for at komme videre ;)
Kan sige så meget, at jeg tror på Gud.. Derudover er kulturevolutioner forsøgt og angående tankens gensidighed, tror jeg at det hedder hjertetelefon og den er til "nødstilfælde". In any case; ærlighed er en dyd. Man ender hvor man starter og "drengene mod pigerne" skal hverken over- eller undervurderes. Den ligger bare i alt og pigerne er skøre, men søde.. Kønskampen er den menneskelige drivkraft, ad "uendelig udvikling" kommer "Verdenssaltet", der determinerer i væsentligere grad. Jeg tænker ikke alt er én, men meget er én. Uendelighed gør ting ved det menneskelige sind, derfor er Gudsaccepten et spørgsmål om, at lukke en dør. Det kan være smerteligt og befriende. Gud er det der er større end uendelighed, hvilket vi ikke kan forstå. Derfor danner man sig ikke et billede af Gud. Logisk egentlig :) Man bliver praktisk talt også selvbenægtende ved ikke at gøre det og kan gøre én kuks i låget :) Faldet er eminent..
Skulle mennesket vise sig, at være Gud åbner det for nye spørgsmål. Det kan ikke afgøres før alle mennesker i fred tænker samme tanke alligevel, hvilket jo faktisk er smukt. At acceptere Gud og med tiden rent faktisk tro på Gud er at acceptere livet og processen. Et fredeligt og "lev i nuet"-mantra for mig at se.. Derudover er ondskab en sort plet i hjertet, derfor må man nogle gange må man holde idéerne og begreberne adskilte. For mig personligt, er skellet mellem individet og samfund langt ude af proportioner. Dette stiller for mig spørgsmål om sekularismens tvetydighed og behovet for en ny filosofi. Derudover tror jeg at Gud er hankøn. Jeg tror ikke på reinkarnation, men at "uendelighedskiggeri" spytter fra erindringer. Det er en dårlig filosofi af dimensioner og blandet med hashrygning skal man konstant være bevidst omkring paranoiaelementet. Derudover er et klosterliv virkelighedsflugt med resulterende hjertestop. Verden er horisontal og underlagt den menneskelige skabnings sanseapparater. Derfor; Verden er som verden er, men vore erkendelse af den er subjektiv. I stor grad i psykisk henseende, i svag grad i fysisk henseende. Vi er jo ikke Gud :) Man kommer bare hele tiden i tvivl og ingen er perfekt, ergo "Gud er stor" :whogives: Derudover kan man ikke åbne hinandens døre, kun have gensidig ærlighed. Kronisk fastelavn.. 8)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 apr 2012 20:34 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Har lige fundet ud af, at det var Østkirken der oversatte de græske værker til arabisk.

Edit. Og jeg vil mene: Om igen!

Du har identificeret demiurgen, det har både jøderne, de kristne og muslimer i kronologisk rækkefølge. Bag denne emanation, der tolkes forskelligt afhængigt af observatøren, som Jehova, Allah eller noget helt tredje, findes den oprindelige kilde til skabelsen, om man så vil kalde den kraft for "gud" eller noget andet.

Der ligger noget bag disse første emanationer, som vi af gode grunde ikke kan sige så meget om, andet end hvad vi logisk kan konkludere, ud fra det skabte. Nogle mener endda, at man kun kan sige hvad den oprindelige kraft "ikke er", altså negative udsagn.

Demiurgen er "bare" en demiurg og det er svært at komme bag kraften på de her ydre manifestationer. Jesus vidste det godt, de ved det i mystiske og esoteriske forgreninger af jødedom, kristendom og islam.

Den der har skabt denne verden er ikke godheden selv, nogle ville endda kalde denne demiurg for det onde selv. den skinsyge gud, der næsten er så menneskelig, at det føles meget nærliggende, at den er et resultat af menneskelig tankevirksomhed.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team