Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 maj 2024 23:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 jan 2012 01:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Hej,
jeg oprettede forleden en tråd, som kan findes her; http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=39392. Lå i Artforum pga. stil, men af grundlæggende politisk karakter med en "dør til filosofien".
Som følge på den gode respons, har jeg skrevet en særskilt efterfølger, som røg her i filosofiforum i stedet.
Anyway, jeg føler selv, at der er noget spændende ved, at ske. Og det her er min videre fortolkning af det;

Citat:
Elendighedens illusion
Jeg har længe været frustreret. Det er egentlig fjollet, men nu ved jeg hvorfor. Det er faktisk ganske simpelt. Ja, faktisk så simpelt, at alle kan forstå det. Altså medmindre, at du ved, at; ”du i så fald nemt kan fordi du er alligevel klogere end de fleste”. Det er en følelse af stolthed og det hører til i samme kasse som frustration. Begge følelser, og mange til, er et resultat af den menneskelige skabning. Det er denne skabning, du må forstå:
Hvordan påvirker vores hjerne (og krop?) vores måde, at tænke på? Har vi to væsentlige hjernehalvdele af en grund – eller nærmere; hvordan påvirker det os, at to ”radare” opfanger forskellige signaler og kræver det bedømt? Det er egentligt ikke fordi dét vi modtager er delt, men fordi at vores hjerne ér, at det fremstår sådan. Hjernen fortolker på egen vis de oplysninger vores sanser rapporterer. Først i hjernen samles ”vores oplevelsesverden” og fremstår derfor som var verden skabt på samme præmisser som vores fortolkning af det. Min frustration opstod, da jeg lod højre og venstre slås mod hinanden. ”Jeg” favoriserede den venstre og den kan ikke lide den højre. Vice versa. Det simple er, at begribe at ”jeg” er en abstraktion i hjernens kamp om opmærksomhed. Hver især er hjernen altså en samling primadonnaer; to dronninger og en sur amygdala..
”Jeg'et” manifesteres ved, at man ikke blot bedømmer hjernens to (væsentlige) tankesignaler, men at man griber dem. Det er således blot, at give slip og kun betragte. Det er ikke ”enten eller”, det er små dele af et større hele. Men man kan ved at se alle de små dele forstå det større hele. -Som dog i øvrigt er større end de små dele tilsammen. Dermed tænder lyset. At sige ”jeg er” er at lade ræven vogte gæs. En slange der æder sig selv fra enden. (Ugunstigt og ubehageligt)
Dine frontallapper tænder når du erkender, at det ikke er ”enten eller”, men ”hverken eller” (og/eller ”både og”?). At sige (og mene) ”jeg er” er slangen der æder sig selv fra enden; det er i værste fald, at give én part magt over den anden (altså ”enten eller”) og det strider mod vores sande fælles ”væsen”, som er, at ”jeg” kun eksisterer som resultat af den fysiske krop (og dårlig oplysning), hvilket med frontallappernes aktivering bliver forbundet. Det mentale klarsyn er prompte, du er ikke i tvivl. End ikke forvaring på livstid kan ændre ved det. Denne aktivering er imidlertid ikke et mål i sig selv, kun for, at stoppe lidelser. Men denne aktivering er grundlaget for, at kunne udforske verden på ”dens præmisser”, snarere end på vores egen. Som guldfisken, der undersøger sin kugle, så er vi indtil da.
Den europæiske civilisation har været en væsentlig venstrehjernekultur. Den er naturvidenskabelig og matematisk. Den er analytisk og hurtig som en computer. Den knækker koder og mestrer den materielle verden. Den er logisk indstillet. Højre derimod er følelsesbetonet og kreativ. Regerer højrehjernen skal der slappes af og nydes. Den er kreativ når den ikke presses, venstre præsterer under pres. Ydergrænserne kender vi i arketypeforestillinger. Den ene er materialistisk sociopat og den anden patetisk idealist. (kasserne kan altid forfines mere og mere (…)(?)). Det vigtige for ethvert menneske og velfungerende samfund, er at få denne fortælling. Indtil da forvolder vi alle smerter på hinanden og forhindrer os i alle (u)tænkelige grader. Den gyldne mellemvej, som bekendt. Hvad vores fælles skæbne bliver med en opgraderet hjerne/bevidsthed er uvist. Det er derimod klart, at det er i fællesskab, at vi løfter os. Vores gensidige anerkendelse af ikke bare hinanden, men hinandens diversitet og frie sind. Det er noget så simpelt, som at vise kassedamen at ”vi ser” hende før vi kigger ned og går igen; det afspænder amygdala og giver andre mennesker mod til selv, at give slip. Paradis er et spørgsmål om indretning og indstilling. Den nuværende indretning er løbet over ende af den nye indstilling. Det bør være klart, selv for den énssporede. Med vores den nye hjerne, under rette omstændigheder, vil skel nedbrydes. Ikke alene i vores interne kommunikation, som har været sprogligt begrænset, men ligeledes mellem kreativt og logisk bevidste. At kommunikere den samme idé på forskellige måder vil blive en selvfølge. Med åbent sind følger i øvrigt ærlighed, en løgn er ikke bøvlet værd, da det bunder i en bananrepubliks magtkamp; ”Jeg'ets” .


Stadig med en grad af nervøsiteten, at jeg poster, men håber på god respons. Tak fordi du læste ;)

For de læselystne;
viewtopic.php?f=11&t=39455


Senest rettet af Helveg 05 jan 2012 05:32, rettet i alt 3 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2012 01:54 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Hehe, bliv ved med at tænke i de baner dér - I like where this is going! :P

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2012 02:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Nice man.. Det betyder alverdens for mig!
Det slog mig mens jeg læste det, at uendelighed, er det lig konstant udvikling og hvad betyder det i så fald om Gud?
Ubesvarede spørgsmål må vel også betyde stadigt flere hjerner? Det er vel som sådan uendeligt. Læs evt. om blæksprutten. Den er lige så smart som os :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2012 12:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 sep 2009 14:02
Indlæg: 938
Synes der var mere indhold i din forrige tekst, men igen har du virkelig ramt noget. Håber vi kommer til at se mange flere tekster fra din side her på psychedelia!

_________________
there is someone in my head and it's not me


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2012 15:29 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2010 21:21
Indlæg: 306
Jeg gad godt se dig koge den tekst ned til 3-5 linier, bare for at få et klaere billede af hvad præcist du er inde på. Jeg skal være ærlig og sige at det nemlig ikke altid står klart for mig, men jeg tror ikke jeg er den eneste når jeg siger at lidt af charmen ligger deri.
Efter kun at have læst den igennem en enkelt gang får jeg et par fornemmelser ud af den, en er at jeg kan relatere til en del af det. Der er en del snak om forening, på menneskeligt plan samt neurotisk. Med den ene medfælger den anden. Mindre ego og mere dig og mig. Mere accept måske også. Korriger mig gerne, fordi jeg kan sagtens være helt ved siden af.
Som jeg skrev tidligere kæmper jeg stadig med de mange kommaer, og dem parret med de tunge subjekter og de mange (for de fleste) fremmedord bliver det en tung sag til tider. Jeg ved ikke om du overhovedet er interesseret i hvordan jeg ville sætte sådan en tekst op for at gøre den mere tilgængelig, men omstrukturerer den gerne fordi hvis du vil se et alternativ. Det er jo igen en smagssag, men jeg tror dine skriverier vil gavne fra det, netop fordi du tydeligvis har nogle dybe pointer, men de begraver lidt sig selv. :)
Endeligt vil jeg lige sige, du må ikke være nevøs! Skriv gerne løs, jeg tror ikke du finder nogen herinde der hader dig for det. Jeg kender godt selv det pres man føler fra sig selv, det er bare en irriterende barriere som ikke rigtig gør godt for noget. Se bare den respons du får her! You go girl! :D

_________________
Ne frustra vixisse videar.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2012 19:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
@Dullface.. Mange tak. Jeg ved egentlig godt hvad du mener, men ved ikke hvordan jeg skal udtrykke det. Jeg føler, at en idé kan udtrykkes på uendelig mange måder, således også indirekte i en tekst (eller musik), sålænge opbygningen er rigtig. Det er i sidste ende et spørgsmål om vibrationer. Begår en fejl ved, at jeg bedømmer det efter, at det er skrevet. Det er, at springe i spiralen, som var den en stige op og ned. Det gør jeg egentlig også lige nu, mens jeg skriver. Det kommer så, at sige tilbage i kassen, ved at blive klippet og rettet i, altså i sidste ende vurderet af "Jeg'et" frygt for jer andres. Dermed, RESPEKT for respons.

Jeg er glad for reaktionerne og har en klar idé om, hvordan det kan forbedres. En tekst skal skrives i ét flow fordi, da når vibrationerne spænder, så skal de bare følges. Det er jo os allesammen. Jeg klipper i dem og dermed "knækker tråden" så, at sige. Håber og tror, at det "giver mening" :D Det er klassisk musik med et splitsekund af tekno hist og her, forstyrrende.
Heh.. Jeg skal have lidt gang i min højrehjerne, men det er jo den venstre der kommunikerer ord og som har låst sig ned i akademiske udtryk, som selv lektorerne ikke forstår. Der er gået hårdknude i det, det skal bare lige flettes ud igen..

Prøv at høre den her, synes, at den har noget af det samme;
http://www.youtube.com/watch?v=1538rzjdj4w
"Danmark!? Du har stadig ikke fortalt mig hvad du gjorde ved min onkel, da du sendte ham på Skt. Hans! Jeg taler til Dig!" :|


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2012 21:15 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2008 14:54
Indlæg: 187
Det er altid dejligt at høre når folk tænker over forholdet mellem hjerne, krop og verden, men jeg kom til at tænke på undervejs: hvor central hjernehalvdels-antagelsen for det du skriver? For mig bekendt er hjernehalvdelssnak ikke på den måde "tested and true". Selv uden de to hjernehalvdele er jeg med på at det er pænt fascinerende at de mangfoldige sansesignaler der kommer til hjernen bliver samlet til noget der ligner "executive control" for os - altså én samlet oplevet virkelighed.

Egentlig er jeg meget sympatisk over for din idé om at historien om jeget mest af alt bare er en eller anden form for nyttig fiktion vi oplever, og så kan vi derfra lave alle mulige sjove filosofiske spring til en konklusion hvor det eneste sande og rigtige er at acceptere at ingen har mere ret til deres eget såkaldte jeg eller oplevede liv end nogen andre, og at vi alle har lige stort ansvar for alles.

Ang. om den europæiske civilisation er en venstrehjernekultur: Srinivasa Ramanujan var ganske indisk og jeg er ret overbevist om at langt de fleste større kulturer har udviklet forskellige matematiske udtryksmåder.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2012 22:24 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Hej Ronald. Du er gode pointer og ja. Vi nappede oplysningstanken fra Islam og brugte den imod dem ;) Det er først lige for alvor gået op for mig, at det jeg har skrevet, er mit erkendelsesforløb, midt under det! Første skridt var da jeg i mødet med min familie tændte den pære, som jeg vidste burde lyse. Alt jeg behøvede var at se ham acceptere mine ord. Dermed blev min smågalskab til vores fælles erkendelse, som blomstredes over bordet. Det bekræftede alt og fjernede al tvivl. Da det var formuleret og accepteret, var det en enorm befrielse, men automatisk anledningen for den næste, som desværre var knap så "autentisk". Ikke desto kan jeg sige, at jeg føler, at alt har ændret sig. Jeg kan fortælle nye historier, som jer der forstår de første vil elske, men andre vil endeligt afskrive mig som wacko. Jeg må derfor lige tænke en gang.. Gad videre hvor meget man VIRKELIG ikke forstår? :D
Jeg har længe talt frit om religion, men nu har jeg fået følelsen uden rusmidler. Det må ethvert Psychhoved forstå:) Er det ikke det, det handler om? Stofferne kan give dig en lussing, ud af en falsk bevidsthed, men de erstatter parfume med røg. Under juletiden røg jeg ikke, så nu var røgen væk, men parfumen lugtede stænkt. Og han lugtede den også! Jeg ser mange mennesker på gaden, der ved disse ting, men ikke kan formulere det i sproget. Verden er i sandhed magisk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jan 2012 00:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
.. Og jeg ser mennesker der søger det i formuleringerne. Begreb og idé er to vidt forskellige ting. Den første forsøger at forklare den anden. Det er skiltet der peger til Rom. Men skiltet vil aldrig blive Rom, kun sige noget om hvor Rom kan findes. Jeg havde læst alle skiltene, alle begreberne, alle de små forbandede dele, alle kasser og nuancer. Derfor, når jeg så ser det store hele, så er der 6000 års kulturarv at trække på. Hah, fuck man.. Jeg sværger, at der kommer til at ske ting. 68 må ikke være forgæves, bare lidt kønnere :)

Det er i øvrigt ikke nødvendigt, at sige at det er hjernerne (for så er vi i kassen igen). Det er det, at overveje om "jeg" kunne være et resultat af det, sammen med slangen. Altså, som et spørgsmål, da det handler om idéen, ikke begrebet. Alt sprog må for sin vis betragtes som en metafor, da det ikke er sandhed. Alt jeg ved, er at jeg intet ved. Kliché, men fuck it!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jan 2012 14:29 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Som jeg skrev tidligere kæmper jeg stadig med de mange kommaer, og dem parret med de tunge subjekter og de mange (for de fleste) fremmedord bliver det en tung sag til tider. Jeg ved ikke om du overhovedet er interesseret i hvordan jeg ville sætte sådan en tekst op for at gøre den mere tilgængelig, men omstrukturerer den gerne fordi hvis du vil se et alternativ. Det er jo igen en smagssag, men jeg tror dine skriverier vil gavne fra det, netop fordi du tydeligvis har nogle dybe pointer, men de begraver lidt sig selv. :)


@ Dullface: Du omstrukturerer bare ALT hvad du vil. Min idé er din idé. Må "Gud" vide hvor den opstod ;) Copy right hører til den gamle indretning, den strider på alle måder med vores indstilling. Jeg ville blive glad for, at se din tolkning, om det så er med samme ord eller helt nye. Det er idéen, det handler om. Udførelsen er kunstværket, så dine forbedringer er med garanti berettiget.

Det er rigtigt, at du spurgte om "lov" ikke? Overså det bare lige i første omgang..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jan 2012 01:59 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Det handler vel egentligt, meget grundlæggende om, at det vi lærer, at afskrive som "barnlig fantasi" i virkeligheden er den religiøsitet, som vi gjorde op med fra Middelalderen. Max Weber pointerede, at "Vestlige civilisation toppede i Auschwitz". Lad os håbe, at han har ret, i sin idé. Så at vi kan komme det endelige skridt væk fra den venstredominerede tænkning, ikke til en højretænkning, men én højere tænkning. Det kan praktisk talt læses i vores kulturhistorie, at vi vil nå et sådant point. "Enten eller" er blevet til "både og", men den bliver hurtigt til "hverken eller", da vi erkender at vores Selv, er større end de små dele tilsammen. "Enten eller" er i øvrigt den fejlagtige opfattelse af "de mange små dele", der dog består af to væsentlige, hjernehalvdele. Europa er således endda blind på sit onde øje, amygdala, men er konstant under hendes indflydelse. Det er DF i dansk politik. De fleste så egentlig hellere et nyt "Kanslergadeforlig" end, at trække rundt på Pia K, men forstår ikke at begge blokke fører omtrent samme politik, men spiller på forskellige signaler.
At lære alle kasserne er faktisk skideligegyldigt, i hvert fald hvis de knyttes til "jeg'et", hvilket er mere eller mindre uundgåeligt i det nuværende, pædagogiske system. Barndomstraumet er ikke blot fødslen, men fjernelse fra sit Selv. Jeg kan ikke understrege hvor uvidende vi er omkring vores eget hoved. Det er et spørgsmål om ordentlig oplysning, først og fremmest for vores børn. Vi volder dem utænkelig skade som det er i dag. Parfumen er jo heller ikke naturlig, den er samfundsskabt, den fæle fremmedgørelse! Parfumen dækker "ormehullet" fordi Europas neurose er sit eget sind. Den mægtige civilisation der koloniserede verden, er den mindste mand på magtens smalleste spids. Det er et eller andet sted sørgeligt. Hvilken værdi ligger der ikke i et stammefolk i Amazonas. Deres oplevelsesverden må være total fremmed for den uoplyste "oplyste" europæer.. De har holdt sig til den højre og udviklet sider jeg kun svagt kender til, men lider samtidig under jungleloven. Lad os holde Auschwitz og shamanistiske stammer som de respektive ekstremer. Den Gyldne Mellemvej er den næste Oplysningstid i Europa. Intet mindre! Jeg kan sige, at den tredje venter lige rundt om hjørnet og der begynder det, at blive interessant. Mit mentale billede af udviklingen er først og fremmest som en spiral fjeder. Den er både dialektisk og cirkulær, men ingen af delene. Samtidig bliver den smallere og bredere. Det er også derfor, at der ikke kan klippes i en tekst eller i "rigtig" musik, uden at det opdages. Det er de stiger der..
Den slår senere over i kvant, men det har jeg ikke helt styr på endnu. Det kender jeg dog en der har :) Men nu ved jeg dog, hvordan kasserne kan bruges, hun kender kasserne.

Forstår I hvad jeg mener? :)
Jeg tror, at jeg er sikker nok i min sag, til endnu en historie. Der går måske lige en uges tid..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2012 05:40 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Endnu en her. Ikke at forvekle med en egentlig "efterfølger" til de andre;

viewtopic.php?f=11&t=39455

:D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2012 17:57 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Lige for at slå én ting eller to fast. Jeg mener ovenstående af hele mit hjerte. Men alting udvikler sig konstant inklusiv mig. Derfor forstod/forstår jeg ikke den fulde sandhed. Det kan jeg som sådan heller ikke. Det skridt er først om laaang tid. Derfor! Gud ved bedst! Så kan vores (..)-børn spekulere over Gud. VI ER! Ikke noget jeg-ræs. Heller (BESTEMT) ikke på højere planer. Eller prøver vi at være boss og så er vi tilbage ved voldtægten (før tid). Det er en grundvildfarelse på nuværende stadie. Man må følge spiralen ellers er man ikke fri. Hverken i negativ elle positiv forstand..
Fred være med jer. Peace/love and understanding er i samme rækkefølge. Der er ingen god understanding uden peace and love! Kun krig :l


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2012 20:51 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
>Helveg: Islam nappede oplysningstanken fra Grækerne og en masse viden fra alle de andre civilisationer de smadrede på deres vej, bla. babylonerne og ægypterne.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2012 02:28 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Iah.. Det stopper aldrig ;) Vi er alle én. Det har Islam bare forstået, så synes at lidt props er på sin plads. Jeg er også et individ.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2012 02:53 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Selvfølgelig skal Islam have props, men de er ikke de eneste der har forstået "vi alle er en", det har mange andre også, plus at der er mange islamister (ligeså med kristne og mange fra andre religioner) som overhovedet ikke har fattet det, og aldeles ikke lader andre udtryk for sandhedserfaringer finde sted. Så et lidt nuanceret billede er på sin plads.
Og som Ibn Arabi sagde:
”Beware of being bound up by a particular religion and rejecting others as unbelief! If you do that you will fail to obtain a great benefit. Nay, you will fail to obtain the true knowledge of reality. Try to make yourself a Prime Matter for all forms of religious belief. God is greater and wider than to be confined to one particular religion to the exclusion of others. For He says: “To whichever direction you turn, there surely is the Face of God”

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2012 11:19 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Vel skrevet og citeret Odden.

Det er også et problem, at man ser andre som urene og andenrangsmennesker og at det direkte er beskrevet i muslimernes hellige skrift. Så at islam skulle have en særlig indsigt og være særligt tolerante er en mistolkning af dimensioner. Jeg kan ikke finde på en positiv original tanke hos islam, men jeg er helt åben for ny viden, jeg er bare ikke stødt på det.

Historisk faktuelt er det, at islam er en imperialistisk og ekspenderende religion, der har underlagt sig kæmpe områder og ødelagt de oprindelige kulturer og arabiseret dem, så de mennesker der bor der, ikke engang kender deres gamle historie og sprog. Er det dét du mener med, at de har forstået, at vi alle er en? Altså en i realiteten ensretning?

Deres profet brugte vold og opfordrede til vold, i en grad som ingen anden profet jeg kender til.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Senest rettet af Agathos D. 03 feb 2012 21:38, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2012 13:25 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2009 23:55
Indlæg: 118
Tak fordi, at I vil diskutere det med mig. Lad os huske, at "filosofere" i stedet ;) Islam har været aggressiv uden tvivl. Men når et stammefolk pludseligt får idéens magt på skrift, så skal der sgu kasseres "fremmed" fisse på det :) Udover det; er arabisk et lille eller stort sprog? Og hvilket sprog er i så fald nyttigst jævnfør "begreb og idé". Et simpelt sprog fordrer et eller andet stedsamhørighed. (Hvilket Libanon mangler; note to self)
Hørte engang en (palæstinenser?) sige, "at araberne har ikke fortjent Islam". Buddhister har til tider heller ikke fortjent Buddhas lære. Man SKAL IKKE forsøge, at ignorere sine egne fejl ved, at søge en eller anden metafysisk kanal ud af denne.. Der er kun nu, hvilket er alt rigeligt :)
Jeg har stenet det her Islam-Buddhisme-skel lidt. Er ikke færdig med det, men tror at jeg forstår hvor de går galt af hinanden. Men hvordan starter man uden, at vælge side (i den ene parts øjne)?

Arpheus: Muhammad var menneske, ja. Det forsøger muslimer bestemt heller ikke at lave om på. Måske det faktisk er for det bedste, at se, at selv "profeten" også kan ty til vold og frustration. Vi er vel stadigvæk underlagt Janteloven, uanset hvilket spil vi spiller ;)
"Historien siger"; at Muhammad til sidst opløste det sidste ondskab han har i sig. Ondskab sidder angivenligt i hjertet (den man tugter elsker man :? ). Nåh, den skulle bare lige med ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2012 14:08 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Jeg prøver at være meget direkte og minimere mit brug af spil. Jeg synes det du skriver her lyder meget naivt og ukonkret og hvis det er sådan du opfatter filosofi, så skal jeg nok lade være med at blande mig mere.

Man prøver i mange sammenhænge at relativere koranens ord, selvom det er helt fundamentalt i islam, at det netop ikke kan relativeres. Her er tale om et enten/eller, spørg en hvilken som helst imam. Der har muhammed lagt kimen til voldsomme fremtidige konflikter og identitetskriser ved at være meget ufleksibel.

Arabisk er et stort sprog, hvis man ser på antallet af individer, som kan bruge det til at kommunikere med og geografisk udbredelse. Men jeg bryder mig ikke om, at man tvinger andre mennesker til at skifte sprog og glemme deres eget. Netop her kunne der jo meget konkret drages fordel af et både/og.

Det er nyttigt, at have et fælles sprog, men det ser desværre ikke ud som om det altid har den store effekt i form af forståelse og samhørighedsfølelse.

Jeg har ikke noget imod at anerkende noget jeg mener er godt, men hvis jeg ikke mener det er godt eller er uenig, så giver jeg udtryk for det. Du kan også tage kritikken som en hjælp i stedet for at bruge den efterhånden meget nedslidte jantelov, fordi der kommer kritik.

Måske kan det være et problem, hvis man er bange for at vælge side. Verden er fyldt med mennesker, som nærmest gerne vil misforstå og rubricere, så det undgår du nok ikke, trods dine forsøg.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2012 18:09 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Jeg ved ikke hvor den skide "alle er en og samme" doktrin kommer fra. Er der en, der kan oplyse mig? (No pun intended or made). Er det ikke en fejltolkning af den gamle grundsætning, at alle moralske agenter er samme i type, nemlig som ligestillede individer? Altså den tanke, der ligger til grund for ideen om, at et moralsk princip gælder upartisk og lige for alle, samt at regler og love skal være relevante (f.eks. kan man ikke, uden at handle forkert, skelne mellem mænd og kvinder, moralsk, på baggrund af, at de er mænd og kvinder, da det er en moralsk ligegyldig egenskab). Det er jo en tanke, der går igen inden for alle religioner og moralske teorier, måske pånær hardcore utilitarisme, der jo blot ser alle som lige vigtige med hensyn til "bærere af velbehag", men hvor deres individualitet så ikke er moralsk relevant (du kan retfærdiggøre at dræbe en, hvis mange gavnes f.eks.). Problemet er, som jeg ser det, at rabiate muslimer og lignende lader selve tilhørigheden til en hvis tro være det, der bestøver en med "agentkvalitet", sådan at ikke-troende ikke regnes som mennesker, og altså ikke omfattes af lovpåbud, der gælder for mennesker. Hvis man tolker "alle er en og samme" ordret, så er det noget vås, synes jeg. Vi er alle ens i moralsk henseende. Det er tanken, der ligger til grund for menneskerettighederne. At som menneske, så er man automatisk omfattet af en række rettigheder, netop i kraft af, at man opfylder betingelserne for moralsk agentur. Det er disse betingelser, der fifles med, når talebaner halshugger uskyldige.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team